ԹԱՏՐՈՆԻ ՓՇՈՏ ՃԱՄԲԱՆ
1977 թուականին, Լիբանանի քաղաքացիական պատերազմը երկու տարին բոլորած էր արդէն. ամէնուրեք ռմբակոծում, անապահովութիւն, անգործութիւն, ահ ու սարսափ, գաղթ, առեւանգումներ, ապաստանարաններու մէջ լեցուն ժողովուրդ՝ մտահոգ իր ճակատագրով: Այս պայմաններուն տակ ժողովուրդին միակ երազը կրակմարի դրութիւն լսելն էր ձայնասփիւռէն, որպէսզի ան շունչ առնէր ու պահ մը մոռնար իր ապրած տագնապները:
Նոյն տարուան Մարտ-Ապրիլ ամիսներուն որոշ հանդարտութիւն կը տիրէր, բաղդատած նախորդ ամիսներուն:
Օգտուելով այս հանդարտութենէն շատ արագ իրագործեցի տարիներու երազանքս եւ ուրախ, հպարտ, քաջարի հերոսի մը կերպարանքն առած մօտեցայ մօրս.-
-Մա՛յր, ուրախ լուր մը ունիմ քեզի հաղորդելիք: Մա՛յր, նոր թատերախումբ հիմնեցի:
-Ի՞նչ թատերախումբ:
-Ներկայացումներ բեմադրելու համար թատերախումբ հիմնեցի, վարչութիւն ալ ունիմ եւ խումբին անունը «Կոմիտաս» մկրտեցի:
Մայրս, փոխանակ ուրախանալու, տրտմեցաւ: Ձայն չհանեց: Մտաւ սենեակ լուռ ու նեղուած դէմքով, կարծես յանցանք մը գործած էի ու մօրս սիրտը ցաւցուցած: Կրկին գացի քովը:
-Մա՛յր, թատերախումբ հիմնած եմ, թատերախո՛ւմբ, ինչո՞ւ նեղուած ես:
-Տղա՛ս, հրաժարի՛ր այդ սին երազներէդ: Վերջը պիտի զղջաս: Թատրոնի արուեստին հետեւողները դըժ-բախտ կեանք մը ունեցած են, փուշերով ու տատասկներով լեցուն եղած է անոնց ճամբան: Հրաժարի՛ր ծրագիրներէդ, տղա՛ս, եւ զիս մի չարչարեր: Չեմ ուզեր որ դժուար կեանք մը ունենաս: Խնդրեմ, տղաս, հրաժարի՛ր խենթագին երազներէդ:
Թատրոնի հանդէպ ունեցած պաշտամունքս պատճառ եղաւ որ չլսեմ մօրս ահազանգը:
Սկսայ փորձերու: Շուրջս հաւաքած էի ահագին թատերասէր, խելօք տղաք ու աղջիկներ: Փորձավայր վարձեցի եւ սկսանք այդ սրահին մէջ թատերական մարզանքներ ընել, հնչելու վարժութիւններ, յանկարծաբանութիւններ, ընթերցումներ, հաւաքոյթներ, պտոյտներ: Գինովցած էինք աշխատանքով եւ հոգեկան բարձր տրամադրութեամբ կը գործէինք առանց դժկամութեան եւ առանց յոգնելու:
1978, Ապրիլ 24, Հայոց Եղեռնին նուիրուած անդրանիկ ներկայացումս պիտի բեմադրեմ Պուրճ-Համմուտի Յակոբ Տէր Մելքոնեան թատերասրահին մէջ, խուռներամ բազմութիւնը կը սպասէ վարագոյրին բացուելուն, դիտելու համար Հայր Անդրանիկ Կռանեանի հեղինակած «Նուարդը» թատերախաղը: Կը հնչէ առաջին զանգը, սրտիս տրոփին հետ կը լսեմ երկրորդ զանգը, ապա՝ երրորդ զանգը. սրահը ամբողջութեամբ մութի մէջ է, բացման եղանակը կ՚ոգեւորէ ժողովուրդը եւ ծափողջոյններով կը դիմաւորէ հոգիէս ծնած իմ առաջին բեմադրութիւնը...: Այդ օր, վարագոյրին ետին, մութ քուլիսներուն մէջ, աչքերս արցունքոտեցան, վախ մը պատեց զիս, իսկ բեմի բարձունքէն հոսող լոյսերը սկսան ճնշել վրաս եւ առաջին անգամ ըլլալով լացի այդ օր: Դերասաններս, բեմի օգնականներս նկատեցին եւ իրարու փսփսացին, թէ ուրախութենէս ազդուած կու լամ:
Առաջին արարը կ՚աւարտենք, լաւ տրամադրուած ծափերով, երկրորդը՝ նոյնպէս: Կը հասնի երրորդ արարը, չորս հայդուկներով մուտք կը գործենք շատ տպաւորիչ մուտքով, հապճեպ պատառ մը ուտելու Արային տան մէջ, ապա կը վերադառնանք կռուի դաշտ: Այդ արարին ամբողջ տեւողութեան թաց աչքերով դերակատարեցի Արային գլխաւոր կերպարը:
Ներկայացումը աւարտեցաւ: Ուժգին ու երկարատեւ ծափերը բոլորս գինովցուցին, վերացուցին: Դերակատարները հպարտօրէն խոնարհեցան բեմին յառաջամասը, ժպիտը քանդակած իրենց դէմքերուն վրայ, իսկ ես, չեմ գիտեր ինչո՞ւ, արցունքոտ աչքերով խոնարհեցայ հանդիսատեսին առջեւ:
Դերասաններս, օգնականներս սխալած էին: Իմ արցունքները երբեք ուրախութեան արցունքներ չէին, այլ գալիք փշոտ ճամբու դժուարութիւններուն, տառապանքին, անտեսումներուն, զրկանքին, յուսահատութեան պատճառով մոլութիւններու, ընտանեկան քայքայումի կարծես նախազգացումներն էին այդ արցունքները...:
Երեսունեօթ տարի ծառայելով բեմին, վարձքս եղաւ տառապանք, ցաւ ու կսկիծ: Յոգնեցայ կարգ մը քննադատներէ, իրենց կանխատրամադրուած եւ յաճախակի քննադատութիւններէն: Իսկ գնահատանքները չշլացուցին զիս երբեք. շարունակեցի բեմադրել: Յայտնաբերեցի բեմը սիրող շնորհալի տղաք ու աղջիկներ, սակայն իմ բարեկամ բեմադրիչները զիս նսեմացնելով, համոզեցին իմ դերասանները ու գողցան եւ որակ բերին իրենց բեմադրութիւններուն: Յոգնեցայ նոր դերասաններ փնտռելէ, բեմի վարժութիւն փոխանցելէ... դժուարութիւն, տառապանք... տառապանք... բայց չընկրկեցայ, չյուսահատեցայ, ապրեցայ տուայտանք, նիւթական դժուարութիւններ ու պայմանները դանդաղեցուցին թատերական կրակոտ ընթացքս ու մէջս եղած թատրոնին հանդէպ ունեցած սէրս այսօր նահանջ կ՚ապրի բեմի երազով ու ամէն օր կ՚աղօթեմ Աստուծոյս՝ եթէ վերստին զիս ղրկէ աշխարհ, կ՚ուզեմ հայ ծնիլ եւ բեմի սպասարկու դառնալ, որովհետեւ թատրոնը վեհ ոլորտներ փոխադրող աշխարհ է ինծի համար:
Յ. ՀԵԼՎԱՃԵԱՆ
Պէյրութ, Փետրուար 2016