«ՎԱՐԴԱՊԵՏԻ ԼՌՈՒԹԻՒՆԸ»
Շարժանկարային արուեստի մեծ պաստառներուն վրայ է հայկական նոր շարժանկար մը՝ «Վարդապետի լռութիւնը»: Հայրենի բեմադրիչ Վիգէն Չալտրանեանի նոր աշխատանքն է՝ Կոմիտասի մասին: Շարժանկարը Կոմիտաս Վարդապետի մասին նոր բացայայտումներու ճանապարհ կը բանայ. արդեօք խելագարուա՞ծ է Կոմիտաս, թէ պարզապէս լռած է…
Վերջին տարիներուն հայկական շուկայի մէջ նկարահանուած տասնեակ աժանագին ու զուարճանք տարածող շարժանկարներու կողքին նման լուրջ բովանդակութեամբ ժապաւէնը խիստ ողջունելի է, եւ իրապէս, ընդունեցաւ ըստ արժանւոյն թէ՛ մասնագէտներու, թէ՛ հանդիսականի կողմէ: Պարզապէս Հայաստանի մէջ մասնագիտական արուեստի մամուլ գոյութիւն չունի եւ այս շարժապատկերի մասին քննարկումները եւ առհասարակ, վերջին տարիներուն ստեղծուած արուեստի այլ գործերու մասին մասնագիտական գնահատականները մնացած են կա՛մ բանաւոր խօսքի սահմաններու մէջ կ՛ամ լոյս տեսնող թերթերու աղքատիկ էջերու նեղլիկ լուսանցքներուն վրայ կամ ալ պարզապէս՝ համացանցային կայքէջերու մէջ: Յուսանք՝ օր մը Հայաստանի մէջ լոյս կը տեսնէ արուեստի մասնագիտական պատշաճ ու ծանրակշիռ մամուլ եւ թերեւս յետադարձ կերպով ամէն ինչ հաւաքուի այդ մամուլին մէջ՝ ապագայ սերունդներուն աւանդուելու համար:
Բեմադրիչ Վիգէն Չալտրանեանի «Վարդապետի լռութիւնը» ժապաւէնին անդրանիկ ցուցադրութիւնը տեղի ունեցաւ Դեկտեմբերի 25-ին, Երեւանի «Մոսկուա» շարժանկարի սրահին մէջ: Ժապաւէնը սկսած է նկարահանուիլ 2014 թուականի աշնան։ Նկարահանումները տեղի ունեցած են Հայաստան՝ Արզնիի, Երեւանի եւ արտասահման՝ Ֆրանսայի, Չինաստանի մէջ: Ժապաւէնին երաժշտութեան հեղինակն է Վաչէ Շարաֆեան:
Ժապաւէնին հերոսը ժամանակակից ծանօթ գրող մըն է եւ Հայաստանի Պետական համալսարանի Լրագրութեան բաժանմունքի դասախօս: Ան մտասեւեռուած է Կոմիտաս Վարդապետի մասին վէպի ստեղծման վրայ: Վէպին ճշմարտացիութիւն հաղորդելու նպատակով հերոսը կը փորձէ անցնիլ իր գրական կերպարի տառապանքի ուղիներով: Հիմնուելով պատմական փաստերու, արխիւային նիւթերու, հոգեբանական վարկածներու վրայ՝ հերոսը կը փորձէ բացայայտել Կոմիտաս Վարդապետի կենսագրութեան փարիզեան շրջանը, պարզաբանել Վիլ-Ժուիֆ մեկուսարանին մէջ մեծ հայորդիին կեանքի վերջին տարիներուն առեղծուածը…
«Վարդապետի լռութիւնը» շարժանկարը հաւանաբար մեծն Կոմիտասի մասին նկարահանուած միակ գեղարուեստական շարժանկարն է, եւ այդ առումով արդէն արժէք ունի: Նիւթը Կոմիտասի լռութիւնն է, մեծ երաժշտահանի այդ խորհրդաւոր իրավիճակի շուրջ կը ծաւալուին շարժանկարի իրադարձութիւնները: Գլխաւոր հերոսը՝ Էտկար Նովենց անունով ճանչցուած գրող մըն է, որ միաժամանակ դասախօս է Երեւանի Պետական համալսարանի Լրագրութեան բաժնին մէջ ու սեւեռուած է մէկ միտքի վրայ՝ վէպ գրել Կոմիտասի մասին: Անոր մեծհայրը, ըստ շարժանկարի նիւթին, կոմիտասագէտ եղած է եւ ան մեծհօրմէն ժառանգած է բնակարան մը, որու մէջ հսկայական նիւթեր, գիրքեր կան Կոմիտասի մասին: Հերոսը ձեռք կը ձգէ Կոմիտասի մասին աւելի մեծ թիւով էջեր, գիրքեր, վկայութիւններ, մասնաւոր այդ նպատակով կը մեկնի Փարիզ, որպէսզի կարողանայ գտնել Վիլ-Ժուիֆի հոգեբուժարանի մէջ Կոմիտասի անցուցած օրերու մասին նիւթեր: Առհասարակ, Վիլ-Ժուիֆի հոգեբուժարանի արխիւը արգիլուած է նկարահանել, բայց այս ժապաւէնը պատրաստող նկարահանման խումբին յաջողուած է որոշ դրուագներ նկարահանել Կոմիտաս Վարդապետի հիւանդութեան պատմութենէն, ժապաւէնին մէջ ի ցոյց դնել նամակներ, բնագիր ձեռագրեր: Այցելած եւ նկարահանած են այն մասնաշէնքը եւ հիւանդասենեակը, ուր Կոմիտաս Վարդապետ իր կեանքի վերջին տարիները անցուցած է: Փարիզեան նշանաւոր այդ հիւանդանոցը հազարաւոր հիւանդներ ունեցած է, սակայն, ինչպէս ծանօթ է, հիւանդանոցի պարտէզին մէջ միայն մէկ կիսանդրի կայ եւ այն ալ Կոմիտաս Վարդապետի կիսանդրին է:
Ժապաւէնին մէջ Կոմիտասի մասին վէպ գրել փափաքող գրողի՝ Էտկար Նովենցի դերը կը խաղայ հայրենի ծանօթ դերասան, Երեւանի Համազգայինի թատրոնի գեղարուեստական ղեկավար Վարդան Մկըրտչեան, որ լաւագոյնս կը մարմնաւորէ իր հերոսը: Շարժանկարին ընթացքին ան կը փորձէ մտնել նոյն կերպարին մէջ, ինչ որ ունեցած է իր գրելիք վէպին հերոսը: Կ՚երթայ հոգեբուժարան եւ տնօրէնին կ՚առաջարկէ որոշ ժամանակ մը ապրիլ հոգեբուժարանին մէջ, որպէսզի փորձէ զգալ այն ամէնը, ինչ որ վստահաբար տարիներ առաջ զգացած է մեծն Կոմիտասը: Հերոսը հիւանդի հագուստով կը մնայ հոգեբուժարանը, կ՚ուտէ հիւանդներուն հետ, կը քնանայ, անոնք գրողը կ՚ընկալեն իբրեւ իրենց բախտակից մէկը...
Հակառակ որ դէպքերը երբեմն ետ կ՚երթան դէպի անցեալ, բայց շարժանկարի հերոսները մեր ժամանակներու մարդիկ են, ժամանակակից մտաւորական մըն է Էտկար Նովենց, որ կը հալածուի համալսարանին մէջ, քանի որ, իր ուսանողները Բաղրամեանի ցոյցերուն մասնակցած են: Այս ձեւով նաեւ հայ մտաւորականի՝ միշտ հալածուած ճակատագիրը կ՚երեւի: Սակայն Էտկար Նովենց պայքարող մըն է, ան չի ընկրկիր իշխանութիւններու հալածանքէն եւ այն դժուարութիւններէն, որոնք սովորաբար կը հանդիպին իր ճանապարհին:
Շարժանկարի բեմագրութեան հեղինակը Վիգէն Չալտրանեանն է։ Բեմագրութեան մասնակցութիւն ունեցած է նաեւ արձակագիր Ռուբէն Յովսէփեան: Հեղինակները շեշտադրած են այն հանգամանքը, թէ ինչո՞ւ այդքան երկար եւ յամառօրէն լռած է Կոմիտաս Վարդապետ:
Վարդապետի լռութիւնը իրականութեան մէջ մեծ հանելուկ մըն է, քանի որ ըստ մասնագէտներու, հոգեկան խանգարում ունեցող մարդիկ, կամ մտագարները անպայման կը խօսին, կ՚աղաղակեն, բան կը կ՚ըսեն, եւ լռութիւնը չէ անոնց հիւանդութեան նշանը: Կոմիտասի պարագային այդպէս չէ եղած. ինչպէս ծանօթ է՝ մեծ Վարդապետը տարիներով լռած է, մերժած է հաղորդակցիլ մարդոց, բժիշկներուն եւ այցելուներուն հետ, հակառակ անոր, որ ախտորոշուած է իբրեւ հոգեկան հիւանդ եւ համապատասխան բուժում ստացած է: Մինչեւ հիմա ալ մասնագէտներուն համար յստակ չէ, թէ ինչո՞ւ ան ոչ մէկ բառ կը խօսէր, թէկուզ եւ անհեթեթութիւն արտայայտելու համար ոչ մէկ բառ ըսած է: Կան վարկածներ, ըստ որոնց Կոմիտասը հոգեբուժարան տեղափոխուելու կարիք չունէր, եւ ան մտագարութեամբ չէ տառապած: Այս հարցին շուրջ Վիգէն Չալտրանեանի ժապաւէնին մէջ կան բաւականին լուրջ ակնարկներ եւ հարցադրումներ: Այդ մասին վերջերս սկսած են խօսիլ նոյնիսկ կոմիտասագէտներ, հակառակ անոր, որ աւանդական կոմիտասագիտութիւնը անշուշտ, այն պնդումն ունի, թէ Վարդապետը խելագարած է եւ կորսնցուցած՝ իր յիշողութիւնն ու խելքը: Շարժանկարը մասնագէտները կը մղէ մէկ այլ հայեացքով նայիլ Կոմիտասի հիւանդութեան եւ վերաքննել անոր կեանքի փարիզեան շրջանը, որ կարճ ժամանակաշրջան մը չէր եւ շատ հարցերու պատասխան կրնայ տալ:
«Վարդապետի լռութիւնը» շարժանկարը նաեւ վերադարձ է դէպի Կոմիտասը ու անոր երաժշտութիւնը։ Ժապաւէնին մէջ հնչող կոմիտասեան երաժշտութիւնը նոր սերունդի հանդիսականին կը յիշեցնէ, որ մենք պէտք է ապրինք այն արժէքային համակարգին մէջ, որուն հաւատարիմ եղած է Կոմիտաս, որ ստեղծած է ինք՝ Կոմիտասը:
Շարժանկարի գլխաւոր հերոսուհին Երեւանի Համազգայինի թատրոնի երիտասարդ դերասանուհի Անի Ղազարեանն է, որ կը մարմնաւորէ Սօնայի դերը: Սօնան շատ զգացմունքային կերպար մըն է, որուն կը հանդիպի Էտկար Նովենց եւ կը սիրահարի: Սօնա անունը պատահական չէ ընտրուած։ Ան Կոմիտասի նշանաւոր ստեղծագործութիւններէն մէկուն՝ «Սօնա եար»ի անունն է: Անի Ղազարեան, մասնաւոր այս շարժանկարին մէջ նկարահանուելու համար, բեմադրիչի պահանջով, սափրած է իր երկար վարսերը եւ ճաղատ գլուխով նկարահանուած է իր դերին մէջ: Ժապաւէնին մէջ ան բաւական հմայիչ կերպար մըն է, որ անկեղծ ու գրաւող խաղով հանդէս կու գայ եւ իր առաջին դերն է նման խաղարկային մեծ ժապաւէնի մը մէջ:
«Վարդապետի լռութիւնը» շարժանկարին մէջ կը խաղան նաեւ Վաչէ Շարաֆեան, Ստեփան Շաքարեան, Ֆորշ, Արտօ Խաչատուրեան եւ այլ ծանօթ անուններ:
Արդէն սրահներու մէջ պաստառներու վրայ ցուցադրուող շարժանկարը նկարահանուած է 100-ամեակի պետական յանձնախումբի նիւթական օժանդակութեամբ եւ ըստ էութեան, 100-ամեակի միջոցառումներու գեղարուեստական եզրափակումներէն մին է: Յանձնախումբը այս շարժանկարի նկարահանման համար տրամադրած է 85 միլիոն դրամ: Ժապաւէնի արտադրութեան մասնակցած է նաեւ Հայաստանի Ազգային շարժապատկերային կեդրոնը, իսկ հիմնական քարոզչական աշխատանքը իրականացնողը «Շարմ» ընկերութիւնն է: Վերջերս «Շարմ» ընկերութիւնը յայտարարած է, թէ «Վարդապետի լռութիւնը» շարժանկարը կը պատրաստուի ներկայացնել Օսքար մրցանակաբաշխութեան:
Հետաքրքրական է, որ անցեալի ողբերգական դէպքերը կոտորածներու, արիւնի եւ թշնամանքի տեսքով չեն ներկայացուած շարժանկարին մէջ: Այլ կայ լռութիւն մը, որու ենթաթեքսթը աւելի խորունկ է: Ինչպէս շարժանկարին մէջ կ՚ըսէ հերոսը՝ Կոմիտասը լռեց, որպէսզի աշխարհը խօսի:
ՎԻԳԷՆ ՉԱԼՏՐԱՆԵԱՆ
Վիգէն (Վաղարշակ) Յակոբի Չալտրանեան ծնած է 1955 թուականի 26 Դեկտեմբերին, Երեւանի մէջ: Ան բեմադրիչ է, դերասան, բեմագիր, արտադրիչ: Կը կրէ իր սասունցի մեծհօր՝ Վաղարշակի անունը, սակայն արուեստի ասպարէզին մէջ ծանօթ է Վիգէն անունով։ Առաւել յայտնի է «Ապրիլ», «Ձայն բարբառոյ…», «Տէր ողորմեա», «Լռութեան սիմփոնիա», «Քրմուհին» շարժանկարներով։ 1994 թուականին «Ձայն բարբառոյ…» ժապաւէնի համար ան արժանացած է Հիւսթընի համաշխարհային շարժանկարային փառատօնի «Ոսկէ մրցանք»ին։ 2001 թուականին Հայաստանի Հանրապետութեան անկախութեան հռչակման 10-րդ տարեդարձի առթիւ Հայաստանի նախագահին կողմէ պարգեւատրուած է «Մովսէս Խորենացի» մետյալով։ 2006 թուականին ստացած է Հայաստանի Շարժանկարային արուեստի միութեան «Անահիտ» մրցանակը՝ հայ շարժանկարային արուեստի մէջ մեծ աւանդ ներդնելու համար։ 2007 թուականին իրեն շնորհուած է Հայաստանի Հանրապետութեան արուեստի վաստակաւոր գործիչի պատուաւոր կոչում:
«Կը կարծեմ՝ Կոմիտասը տիեզերքէն էր տրուած՝ որպէս «ազգի խիղճ», այսօր մենք խնդիր ունինք վերադարձնելու այդ խիղճը, վերադառնալու դէպի Կոմիտասը: Ինծի համար Կոմիտասը մշակութային փրկիչ էր: Կոմիտասի լռութեան հետ աշխարհն ալ լռեց: Ժապաւէնին հերոսը՝ Էտկար Նովենց կ՚ըսէ. «Կոմիտասը լռեց, որպէսզի օր մը աշխարհը խօսի, եւ այսօր աշխարհը կը խօսի…»», ըսաւ Վիգէն Չալտրանեան, երբ հարց տուին, թէ ի՞նչ է այս ժապաւէնին պատգամը։
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ