ԵՐԱԶ ԳՐՈՂԻՆ ՀԱՄԱՐ
Անցնող օրերուն Երեւան կը գտնուէր սաղիմահայ ծանօթ բանաստեղծուհի, կրթական, մշակութային գործիչ, ասմունքող Անուշ Նագգաշեան: Այցի առիթներէն մէկը Հայաստանի Նախագահ Սերժ Սարգսեանի հրամանագրով Հայաստանի Հանրապետութեան քաղաքացիութիւն ստանալն էր: Այդ առիթով բանաստեղծուհին հիւրընկալուած էր Սփիւռքի նախարարութեան մէջ:
Ջերմօրէն շնորհաւորելով Անուշ Նագգաշեանը՝ այդ նշանակալի առիթով՝ Սփիւռքի նախարար Հրանոյշ Յակոբեան նշած է, որ Հայաստանի քաղաքացի ըլլալը հայ մարդու համար բոլոր կոչումներէն ամենաբարձրն ու ամենագեղեցիկն է, եւ ինք ուրախ է, որ այդ կոչումը շնորհուած է արժանի անձի մը, որ մշտապէս կապուած է հայրենիքին, եւ իր աշխատանքով փաստած է իր նուիրումն ու սէրը:
Իր կարգին, Անուշ Նագգաշեան նշած է, որ Հայաստանի Հանրապետութեան քաղաքացիութիւն ստանալը միշտ ալ իր ամենէն նուիրական երազանքը եղած է, որուն ան սպասած է երկար տարիներ: Ան ըսած է, որ հակառակ անոր, որ մշտապէս կապուած եղած է Հայաստանին, սակայն կարեւոր հանգամանք մը պակսած էր իր կեանքին մէջ: Բանաստեղծուհին նշած է, որ Հայաստանի Հանրապետութեան քաղաքացիի անձնագիրը լիովին փոխած է իր աշխարհը, նոր լիցք հաղորդած՝ իր գրուածքներուն:
Անուշ Նագգաշեան հայաստանեան վերջին այցի օրերուն եղած է նաեւ Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի մէջ:
ԺԱՄԱՆԱԿ հանդիպեցաւ Անուշ Նագգաշեանին, որ խօսեցաւ սաղիմահայ գաղութի այսօրուան վիճակին մասին:
-Կու գաք վայրէ մը, որ հայ մշակոյթի, մտաւորականութեան կեդրոններէն մին եղած է դարեր շարունակ: Այսօր ի՞նչ վիճակի մէջ կը գտնուի սաղիմահայ գաղութը, ի՞նչ հոգերով կ՚ապրի հայ մտաւորականութիւնը այնտեղ:
-Պատասխանելով Ձեր հարցումին՝ ծանր յայտարարութիւն-հարցում մը ընեմ՝ իսկ գոյութի՞ւն ունի մտաւորականութիւն այնտեղ: Երուսաղէմը, որ ամբողջ խորհրդային շրջանին սփիւռքին ինք կու տար խմբագիրներ, ուսուցիչներ, մտաւորականներ, այսօր ամբողջովին մեկուսացած վիճակի մը մէջ կը գտնուի: Հիները արդէն չկան, մահացած են, մեծ մասն ալ արտագաղթած է, հայկական համայնքը տեսակ մը մեռելային վիճակ ունի:
Ցաւով կարելի է արձանագրել այդ մէկը, որովհետեւ եղած է համայնք մը, ուր դասաւանդած են Օշականը, Շահան Պէրպէրեանը, այլ անուններ... Այսօր չկան այդպիսի անուններ: Այսօր նոյնիսկ դպրոցի ուսուցիչներու մէջ բաւական թիւ կը կազմեն արաբները: Աստիճաններէն կը բարձրանաս, հայերէն չես լսեր: Ո՞ւր պիտի պատրաստուի, կազմուի հայ մտաւորականութիւնը:
-Վաղո՞ւց է այդ անկումը, եւ ո՞րն է պատճառը նման ետքայլի:
-Այո՛, այս վերջին քսան տարիներուն մանաւանդ, շատ ծանր է: Եւ երթալով աւելի նկատելի կը դառնայ այդ մէկը: Կը նօսրանայ գաղութը եւ չեմ գիտեր՝ ո՞ւր պիտի հասնի այս վիճակը:
Արտաքին քաղաքական պայմաններն են նաեւ պատճառը, որ մեզի առիթ չեն տար աճելու: Մենք ժամանակին դասախօսներ ունէինք համալսարաններէ ներս, գործատէրեր ունէինք, այսօր չունինք ո՛չ մէկը, ո՛չ միւսը:
-Դուք ալ քաշուած էք ուսուցչութենէ, ի՞նչն էր պատճառը:
-Ութ-ինն տարի է՝ դուրս եկած եմ դպրոցէն, որովհետեւ տնօրէնը շատ ծանր յայտարարութիւն մը ըրած էր, թէ որո՞ւ է պէտք հայոց լեզուն, բացի դասաւանդող ուսուցիչէն, որ դրամ ստանայ: Այսօր արդէն հայերէնը դպրոցի մէջ երկրորդական լեզուի կարգավիճակ ունի: Երբ ես կը դասաւանդէի, մենք լեզուն չէինք անցներ սոսկ իբրեւ լեզու, այլ՝ գրաբարի, մատենագիտութեան, թատրոնի, այլ ձեւերով խորացուած կը մատուցուէր լեզուն: Ես նաեւ մշակութայինի պատասխանատուն էի, տարին չորս անգամ կը պատրաստէինք թատրոն, բոլորն ալ նուիրուած հայրենասիրութեան:
Այսօր դպրոցը բոլոր առումներով լաւ վիճակի մէջ չէ, աւարտողը դժուարութեամբ համալսարան կը մտնէ, կամ ալ պիտի ձգէ, դուրս երթայ: Ժամանակին ես իմ աշակերտներուս կը քաջալերէի Հայաստան երթալ ուսանելու եւ շատ կային գացողներ, այնտեղ ուսանողներ:
-Այդքանով հանդերձ, ի՞նչ հոգեր ունի հայութիւնը այնտեղ:
-Հայութիւնը միայն կը մտածէ, թէ ինչպէ՛ս իր օրապահիկը ապահովէ: Ես, անձամբ, այսօր չեմ աշխատիր իմ մասնագիտութեամբ: Բացած եմ ցուցասրահ-սրճարան մը, ուր կը ցուցադրեմ եւ կը վաճառեմ իրեր, որոնք ձեռագործ են, եւ որոնք անձամբ ես կը պատրաստեմ: Այդ ալ հաճոյքով եւ սիրով կ՚ընեմ, ճիշդ է՝ հաճելի գործ է, բայց ամէն անգամ, երբ ուժ եւ սէր կը դնեմ այցելուին բան մը ներկայացնելու, ցաւ կ՚ապրիմ, որ այդ ուժն ու սէրը չեմ նուիրաբերեր հայ մանուկին՝ բան մը բացատրելու, սորվեցնելու: Ամէն պարագայի, կը ջանամ, ինչ որ ընեմ, սիրով ընել, մարդոց հետ անմիջական շփումը կը սիրեմ եւ այդ շփումի ժամանակ ալ հայոց պատմութենէն, հայութենէն բան մը կը ներկայացնեմ, կը բացատրեմ: Եւ նաեւ այդ ձեւով գտայ մէջս իմ պապենական արհեստը: Իմ մեծհայրերս բոլորը գորգի նկարիչներ եղած են, իսկ անոնց կիները աշխատած են: Օր մը, դպրոցը ձգելէ յետոյ, նստած էի տան մէջ, մոմի մը վրայ պատառաքաղով գիծեր գծեցի, տեսայ, որ կրնամ բան մը ընել, ձեւաւորել, ըսի՝ բայց չէ՞ որ ես իմ նախնիներս Նագգաշեան եղած են, եւ այսպէսով սկսայ այս գործին:
-Գալով համայնքի կեանքին, Ձեր կարծիքով, ո՞ւր կը տանի այս նահանջը, ո՞րն է ելքը այդ անկումին առաջքը առնելու:
-Կը կարծեմ, որ ներքին քաղաքականութեան փոփոխութեան առումով յեղափոխութիւն մը պիտի ըլլայ: Չի կրնար այսպէս շարունակուիլ, անտարբերութիւն մը կայ բոլոր առումներով, բոլորի կողմէ:
-Ժամանակին Հայաստանի մտաւորականութիւնը յատուկ հետաքրքրութիւն մը ունէր Երուսաղէմի հայկական համայնքին հանդէպ: Այսօր կա՞յ այդ ուշադրութիւնը:
-Այստեղի մտաւորականութիւնը ինք այսօր ուշադրութիւն կ՚ուզէ: Երբ ես ուսանող էի, Հայաստանէն գրողներ կու գային, թէկուզ միջակ գրողներ, նոյնիսկ միջակէն ալ ցած, անոնք յարգանքի կ՚արժանանային, որովհետեւ կապ պիտի պահուէր սփիւռքի եւ հայրենիքի միջեւ: Այսօր ֆինանսաւորող չկայ հայ մտաւորականը, կապն ալ չկայ: Այսօր Հայաստանի մէջ գրողները, որոնք նոյն վիճակին մէջ են, ինչպէս՝ ժամանակին սփիւռքահայ գրողները, տակաւին նոր կը զգան, թէ ի՛նչ կը նշանակէ սփիւռքահայ գրող ըլլալ: Երբ ժամանակին Օշականի պէս մեծութիւնը ածուխ կամ չեմ գիտեր ինչ պիտի ծախէր, որ իր օրապահիկը հանէր, Մնձուրի մը փուռի մէջ պիտի աշխատէր... Այսօր հայաստանցի գրողն ալ չունի առաջուան ֆինանսաւորումը պետութեան կողմէ եւ նոյն վիճակին մէջ յայտնուած է: Ժամանակին հայրենի գրողը ապահովուած էր կառավարութենէն, նոյնիսկ յօդուած մը գրելու համար կրնային Ծաղկաձոր երթալ՝ հանգստանալու:
Բայց այս անկումը միայն հայերուն համար չէ: Մի նայիք՝ ամերիկեան պեսթսելլըրները կը վաճառուին, ատոնք նման են մեծ ապրանքանիշներու կեղծ տարբերակներու տարածման: Ամէն բանի մակարդակը այսօր ամէն տեղ իջած է՝ ուտելիքէն մինչեւ ուսում: Եթէ մարդիկ աւելի ազնիւ ըլլային, աւելի մօտ ըլլային գիրին ու արուեստին, արդէն այսքան չէր չարանար աշխարհը:
-Արեւմտահայերէնի նահանջի մասին վերջերս շատ կը խօսուի: Ի՞նչ է Ձեր կարծիքը լեզուն պահելու, նահանջէ փրկելու համար:
-Ես միշտ խօսած եմ այդ մասին, ամէն ժողովի, ուր հրաւիրուած եմ, ըսած եմ, որ եթէ մենք կ՚ուզենք արեւմտահայերէնը պահել, ամէն բանէ առաջ պէտք է պատրաստենք արեւմտահայերէնի տիրապետող ուսուցիչներ: Այսօր Ֆրանսայի մէջ ֆրանսերէն գիտցողը ֆրանսերէնի ուսուցիչ չէ, բայց սփիւռքի մէջ հայերէն գիտցողը մեր վարժարաններու մէջ հայերէնի ուսուցիչ է: Մենք պիտի մտածենք նախեւառաջ լաւ վարձատրել հայերէնի ուսուցիչները, որպէսզի մարդիկ ձգտին եւ երթան դպրոցներու մէջ հայերէն պարապեն:
-Իսկ ի՞նչ ստեղծագործական ծրագրեր ունիք, նոր գիրքեր տպելու ծրագրեր կա՞ն:
-Շուտով գիրքս լոյս պիտի տեսնէ՝ մեր ընտանեկան պատմութիւններու մասին, որ պիտի ըլլայ թիւով իններորդ գիրքս: Գիրքերէս վեցը բանաստեղծական հատորներ են, ունիմ նաեւ թարգմանական մէկ գիրք եւ արձակ: Կը շարունակեմ ստեղծագործել, որովհետեւ այդ մէկը իմ կոչումս է:
-Ձեր ծնողքը մանկավարժներ եղած են, իրենցմէ՞ եկած է հայ գիրի, գրականութեան հանդէպ սէրը:
-Ես, տակաւին չծնած, մայրս, ինձմով յղի, եղբօրս երգած եւ արտասանած է անվերջ, եւ կը կարծեմ, որ ատկէ ալ սկսած է ամէն ինչ: Մեր տունը եղած է մտաւորականութեան հաւաքատեղի մը, ուր կը հաւաքուէին գրականութեան, արուեստի սիրահարներ, կը զրուցէին, կը կարդային: Պատրիարքին ամէն գործերը մեր տունը կը կարդացուէին:
«Անուշ» օփերա կը լսէինք ամէն օր մեր տան մէջ: Պատահական չէ, որ հայրս եղբօրս անունը Սարօ դրած է, իմ անունս՝ Անուշ:
-Յաճախ Հայաստան կու գաք, ուսանած էք Հայաստանի մէջ, ինչպէ՞ս առիք այդ որոշումը եւ ի՞նչ տուած է Հայաստանը Ձեզի:
-Հայաստան առաջին անգամ տասնչորս տարեկանիս եկած եմ, մանկապատանեկան Արտեկ ճամբար ղրկած են ծնողքս եւ ատկէ սկիզբ առած է իմ անսահման սէրս Հայաստանի հանդէպ: Այն ատեն արդէն որոշում առած եմ, որ ոչ մէկ տեղ կ՚երթամ՝ Հայաստանէն բացի: Միայն Հայաստանով կ՚ապրէի, առաջին բանաստեղծութիւններս գրեցի այդ ժամանակ: Յատկանշական է, որ իմ կեանքիս մէջ առաջին սէրը այդ տարին եղաւ, եւ այդ տարին եղաւ իմ հանդիպումս Հայաստանի հետ: 1979-1984 թուականներուն արդէն իբրեւ ուսանող ապրած եմ Հայաստանի մէջ եւ այդ հինգ տարիներուն իմ երազս աւելի մեծ թեւեր առած է, այդ հինգ տարիները, կրնամ ըսել, որ զիս Անուշ Նագգաշեան ըրած են: Ատկէ ետք արդէն ես ամէն տարի Հայաստան կու գամ եւ ամէն անգամ կու գամ հանդիպելու իմ մեծ երազին, որ նորանոր գոյներ կը ստանայ իմ կեանքիս մէջ:
ԽՈՑՈՂ ԲԵՐԿՐԱՆՔ
Նորէն գիշերս
Անքուն անցուցի...
Եկած եմ քեզի...
Չեմ գիտեր ինչպէս
Հասած եմ դուռդ...
Զանգը չեմ խփած
Բայց սիրտս այնպէս
Ամուր կը զարնէ՝
Որ քեզի ծանօթ
Աղմուկէն ահա
Դուռդ կը բանաս...
Գիշերը ամբողջ
Անգիր ըրած եմ
Թէ ինչպէս պիտ ըսեմ:
Բայց պիտ չխօսիմ,
Իրականութիւնն
Դժուար է այնքան
Ու այնքան խոցող...
Որքան որ ժպտին
Աչքերս քեզի՝
Արցունքը պիտի
Կաթիլ առ կաթիլ
Սրտիս մէջ հոսի,
Անկեղծ արցունքը
Այս խոցող, դաժան
Իրականութեան...
Ապրիլ կեղծիքո՞վ...
Չսիրե՞լ քեզի...
Աստուծոյ տուած
Պարգեւը մերժե՞լ...
Ա՜խ, չէ՛, խոստացայ,
Չխօսիմ պիտի,
Ալ հարց պիտ չտամ,
Ինչո՞ւ... ինչպէ՞ս... ի՞նչ...
Իրականութիւնն
Դաժան չէ երբեք,
Քանզի միասին
Կը ժպտին կու լան
Երկուքիս սրտերն...
Ժպիտ ու արցունք՝
Սիրոյ ծնունդի
Անբաժան զոյգեր...
Ճիշդ այդպէս ալ մենք
Կապուած ենք իրար,
Լացող ժպիտով,
Ժպտուն արցունքով...
Մեր սրտերն կապող
Կամուրջը անտես,
Կամուրջը գաղտնի
Աստուած է հիւսեր
Թելով նարօտի,
Եւ օրհներ է զայն՝
Մեզ պարգեւելով
Այս հզօր սիրոյ
Բերկրանքը խոցող...
ԱՆՈՒՇ ՆԱԳԳԱՇԵԱՆ
ՓՈՔՐԻԿ ԱՂՋԻԿԸ ՄԵԾ ԵՐԱԶՈՎ
Աշխարհն ինծի համար ունեցեր է երկու բարձունք, անոնց նայելով հիւսած եմ
երազներս, անոնցմով դիտած եմ աշխարհը…
Ամէն առտու երբ արթննամ ու սենեակիս վարագոյրը բանամ
Սուրբ Յակոբի զոյգ գմբէթները զոյգ խաչերով կը նային ինծի…
Կը խաչակնքեմ… օրս կը սկսի…
Ուսանողական տարիներուս հայրենիքի մէջ,
Առաւօտուն երբ սենեակիս պատուհանը բանայի
Արարատի զոյգ գագաթները կ՚ողջունէի,
Կը խաչակնքէի…. Օրս կը սկսէր…
Այս բարձունքներէն սաւառնած են երազներս եւ իրականացած Աստուծոյ կամքովը…
ԱՆՈՒՇ ՆԱԳԳԱՇԵԱՆ
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ