ԳՆԱՀԱՏՈՒՄ ԵՒ ԱՐԺԵՒՈՐՈՒՄ
Հայութիւնն այսօր համայն աշխարհի մէջ կը տօնէ Հայաստանի երրորդ հանրապետութեան 25-ամեակը: Տօնական տրամադրութիւն կ՚իշխէ ամէնուր, շնորհաւորանքի ու մաղթանքի խօսքերու պակաս չկայ: Անկախութեան 25-ամեակը բացի ուրախութեան առիթէն՝ անցեալը արժեւորելու, անկախութեան անցած ճանապարհը գնահատելու, սխալներն ու թերացումները վեր հանելու առիթ մըն է եւ գնահատումներէն ետք այն նաեւ նոր օրուայ սկիզբ կը խորհրդանշէ:
Անկախութեան 25-ամեակի առթիւ հարկ է նշել, որ անկախ պետականութեան կայացումէն, ազգային արժէքներու հաստատումէն զատ Հայաստանի մէջ կայացած է նաեւ չորրորդ իշխանութիւնը՝ մամուլը:
Յոբելենական այս առիթով ԺԱՄԱՆԱԿ հարցազրոյց մը կատարեց հայաստանեան մամուլի մէջ իր ուրոյն տեղը ունեցող «Ազգ» թերթի խմբագիր Յակոբ Աւետիքեանի հետ է: «Ազգ»ը, իբրեւ անկախութեան տարիներու առաջին վկաներէն մին, այսօր անկախութեան տարեկիցն է եւ Հայաստանի անկախ պետականութեան անցնող տարիներու դժուարութիւններու հետ կիսած է այդ ամէն վերիվայրումները եւ այսօր ալ տակաւին պատնէշի վրայ է: Յակոբ Աւետիքեան, մեծապէս գնահատելով անկախութեան քսանհինգ տարիներու ձեռքբերումներն ու յաջողութիւնները, մեր զրոյցի ընթացքին բնականաբար չշրջանցեց թերացումներն ու բացթողումները, զորս մատնանշեց մտաւորականի ու հայրենասէրի յատուկ սրտցաւութեամբ:
Ռամկավար Ազատական կուսակցական (ՌԱԿ) գործչի, մտաւորականի, խմբագրի անոր կենսագրութեան մէջ կայ կարեւոր հանգամանք մը, որ անկախութեան տօնի առթիւ կ՚արժէ շեշտադրել. ան անկախութեան տարիներու առաջին հայրենադարձներէն է. Պէյրութէն Հայաստան տեղափոխուելով՝ Յակոբ Աւետիքեան հաստատուած ու աշխատած է հայրենիքի մէջ:
-Պարոն Աւետիքեան, կը տօնենք Հայաստանի անկախութեան 25-ամեակը: Ձեր խմբագրած թերթը Հայաստանի անկախութեան տարեկիցն է: Ինչպէ՞ս եղաւ, որ Պէյրութէն գալով, ճիշդ այդ օրերուն մնացիք Հայաստանի մէջ եւ նոյնիսկ թերթ հրատարակեցիք:
-Անկախութեան տարիքէն նոյնիսկ քիչ մըն ալ աւելի մեծ է «Ազգ»ը: Ես Հայաստան 1990 թուականի Մայիսին եկայ՝ երեք ամիսով: Եկայ այն նպատակով, որ արտասահմանի մէջ տպագրուող ՌԱԿ-ի թերթերուն Հայաստանի մէջ ծաւալուող իրադարձութիւններու մասին ամէնօրեայ լուրեր եւ հարցազրոյցներ ուղարկեմ:
Բուռն շրջան էր, խորհրդային զօրք կար տակաւին, ամէն օր ցոյց տեղի կ՚ունենար, արցախեան պատերազմը սկսած էր: Օր եղած է, որ երեք նիւթ ղրկած եմ: Երբ երեք ամիսը լրացաւ, Երուանդ Ազատեանը եկաւ եւ զրոյցի մը ընթացքին ըսաւ, թէ գիտե՞ս, որ կարելի է այս օրերուն թերթ հրատարակել, առանց տպարան ունենալու, համակարգիչներու միջոցաւ: Ես պէյրութեան իմ տասներեք տարիներու փորձառութենէն ետք նման բան բացարձակապէս չէի պատկերացներ: Այդտեղէն միտք ծագեցաւ թերթ հրատարակելու, իմ մնալու ժամկէտը երկարաձգուեցաւ, եւ ահա եղաւ քսանվեց տարի: Մեր թերթը սկսաւ լոյս տեսնել 1991 թուականի Փետրուարի 16-ին, մենք ամենէն բուռն զարգացումներուն վկան ենք իսկապէս:
-Հրատարակուելով վճռական այդ շրջանին, «Ազգ»ը իր հետ բերաւ նաեւ բազմաթիւ նորութիւններ, որոնք այսօր ձեռքբերում են մեր լրատուական դաշտի մէջ եւ կ՚արժէ անկախութեան առթիւ այդ մէկը նոյնպէս շեշտել:
-Այո, թերթը բազմաթիւ նորութիւններ բերաւ, լրագրային եւ այլ իմաստներով, բայց ըսեմ, որ հողն ալ շատ յարմար էր իրադարձային իմաստով, ամէն օր բան մը կը պատահէր: Կը պատահէին մեծ փոփոխութիւններ, որոնք պիտի արձանագրէինք: Ու աւելորդ է ըսել, որ մենք անկախութեան հանրաքուէի գլխաւոր ջատագովներէն մէկն էինք: Նաեւ այստեղ կուսակցութիւնը կարեւոր դեր կատարեց, որովհետեւ անկախութեան հանրաքուէի անցկացման յայտարարութիւնը կատարեցին ընդամէնը վեց կուսակցութիւններ, որոնցմէ մէկը մենք էինք, բայց որոնց մէջ, ի դէպ, միւս աւանդական կուսակցութիւնները չկային:
-Անկախութեան շունչը կը զգացուէ՞ր այդ օրերուն:
-Անշուշտ, մանաւանդ արդէն Խորհրդային Միութիւնը փլուզուած էր: Արդէն իսկ որոշուած էր, յստակ գիտէինք, որ կ՚երթայինք դէպի այդ: Մանաւանդ, որ ոչ մէկ դիմադրութիւն եղաւ, բացի քուլիսային խօսակցութիւններէ, որոշ ուժերու կողմէ ինչ-ինչ արտայայտութիւններէ:
Գերագոյն խորհուրդը անմիջական մեր խմբագրութեան կողքին էր, ձայնասփիւռով կը հետեւէինք նիստերուն եւ երբ բան մը լսէինք, անմիջապէս կ՚երթայինք: Այս ձեւով առաջին իսկ օրուընէ մենք կը քարոզէինք, որ ոչ միայն մենք անկախութիւն ձեռք կը բերենք, այլ անկախութիւնը ինք կու գայ մեր գիրկը, մենք չենք կրնար չվերցնել, չգործածել առիթը: Առիթը պիտի գործածենք, յառաջանանք, որքան ալ դժուար ըլլայ հետագային:
Դժուարութիւններ կային, ես իմ խմբագրականի մէջ ալ նշած եմ, ՀՀՇ-ի առաջին համագումարին ալ ելոյթ ունեցած եմ, յանուն մեր կուսակցութեան, որ անկախութիւնը կու գայ այն ժամանակ, երբ Հայաստանը կ՚ըլլայ տնտեսապէս բարգաւաճ: Տնտեսութիւնը ամէն ինչի հիմքն է եւ իսկական անկախութիւնը տնտեսապէս բարգաւաճ երկրին մէջ է, ու պէտք է ձգտիլ, աշխատիլ այդ ուղղութեամբ:
-Իսկ ի՞նչ դիմադրութիւն եղաւ: Ի՞նչ էին քուլիսային խօսակցութիւնները:
-Բան մը սխալ էր: Ոչ թէ այն դիմադրութիւնը, որ եղաւ, այլ այն, որ համայնավարները դուրս ձգուեցան այդ ամբողջ գործընթացներէն: Ի հարկէ, կային որոշ համայնավարներ, որոնք մտան ՀՀՇ-ի մէջ, բայց ի վերջոյ եօթանասուն տարի, այսպէս թէ այնպէս, համայնավարները պաշտօնէութեան կազմեր ունէին, պետականութեան, պետութեան կառավարման համար պիտանի կազմեր, որոնք կրնային օգտակար ըլլալ, ուղղակի շատ անվստահութիւն կար անոնց հանդէպ: Աւելի ճիշդ՝ անվստահութիւն կար Մոսկուայի նկատմամբ, որ կրնայ շրջել ընթացքը եւ ետ վերադարձ կատարելու փորձեր ըլլան: Նախորդ պետութեան կազմերը իսկապէս կրնային օգտակար ըլլալ, եւ ատոր պակասը մենք յետոյ զգացինք, երբ որ սկսաւ յախուռն սեփականաշնորհումը, եւ փճացուեցան գործարանները, արդիւնաբերութիւնը եւ այլն: Բայց այդ օրերուն բոլորին մտահոգութիւնը անշուշտ այն էր, որ առաջին հանրապետութիւնը երկուքուկէս տարի տեւեց, արդեօք այս մէկը որքա՞ն կը տեւէ:
-Փաստօրէն արդէն քսանհինգ տարի տեւեց: Մեծ տարիք է, սակայն տակաւին կը բնորոշեն իբրեւ երիտասարդ անկախութիւն, ինչ որ ըսած են քսանամեակի ժամանակ: Դուք ի՞նչ կարծիք ունիք այս մասին:
-Որքա՞ն ժամանակ այդպէս փոքր պիտի մնայ: Ոչ, ես դէմ եմ այդպիսի մտածողութեան:
Կը յիշեմ (1993 թուականին էր կարծեմ), Լուիզ Սիմոն Մանուկեան յօդուած մը գրեց ՀԲԸՄ-ի հանդէսին մէջ, ես ալ թարգմանեցի: Անգլերէն յօդուած մըն էր, սակայն խորագրին մէջ ան հայերէնով, բայց լատինատառ «կամաց-կամաց» արտայայատութիւնը գործածած էր: Լուիզը, որ գրեթէ երկու ամիսը անգամ մը հոս էր, եւ ամէն տեղ կը մտնէր իր խառնուածքի շնորհիւ, շատ ճիշդ բնորոշած էր այդ օրերու կշռոյթը՝ կամաց-կամաց: Ուր որ կը մտնէր, կը հարցնէր՝ գործերը ինչպէ՞ս են, կը պատասխանէին՝ կամաց-կամաց լաւ կ՚ըլլայ: Այդ արտայայտութենէն ինք արդէն կը խենդանար: Ի՞նչ կամաց-կամաց լաւ կ՚ըլլայ, դուն արդէն ետ մնացած ես տարիներով, տասնամեակներով: Արագ-արագ պիտի ընթանաս, եւ մինչեւ հիմա ալ այդ «կամաց-կամաց»ի տրամադրութիւնը կայ:
-Իսկ ինչո՞ւ այդպէս է:
-Այդ մէկը չաշխատելու արդարացումն է՝ ըսենք, քիչ մը սպասել, եթէ այսինչ հարցը լուծուի, մենք այնինչ հարցը կը լուծենք, եթէ Արեւմուտքը իր պատժամիջոցները վերացնէ, մենք այն ատեն միայն այսինչ բանը կ՚ընենք... Դուն գնայ աշխատէ, ի՞նչի կը սպասես: Այս մօտեցումը չէ փոխուած:
-Անցնող տարիներուն եղած կորուստները ինչպէ՞ս կը գնահատէք:
-Կորուստներու մեծ մասը անիմաստ կորուստներ էին: Այո, կը կորսնցնես բան մը՝ ուրիշ բան մը շահելու համար, այդ մէկն ալ թերեւս քաղաքականութեան մաս մը կազմէ: Բայց մենք ամբողջութեամբ վատնեցինք շատ բաներ, ատոնց մէկ մասը կարելի էր անշուշտ պահել, բայց այն ժամանակուան ղեկավարութեան քով բան մը կար, որ որքան մենք համայնավարական անցեալէն հրաժարինք, այնքան աւելի վերադարձ չ՚ըլլար, եւ օրէնքներու մէկ մասն ալ, զոր կ՚ընդունէր Գերագոյն խորհուրդը, այդ ներքին տրամաբանութեան վրայ հիմնուած էր: Զոր օրինակ՝ կուսակցութիւններու մասին օրէնքը: Այնպէս կառուցուած է այդ օրէնքը, որ յանկարծ Համայնավարական կուսակցութիւնը այստեղ Մոսկուայի միջոցաւ, անոր ֆինանսաւորմամբ ետ չգայ: Այսպիսի մտավախութիւն կար: Անշուշտ այդ մտավախութիւնները մինչեւ ՓՈՒԹՉ էին (Ռազմական յեղաշրջման փորձը՝ 1991-ի Օգոստոսին), ատկէ ետք մենք ինքնավստահ էինք, ըսեմ նաեւ, որ ոչ միայն ինքնավստահ էինք, այլեւ մեզի կը թուէր, թէ մենք կրնայինք շատ բաներու հասնիլ առանց խորը թափանցելու հարցերու ներքին էութեան մէջ եւ երկրորդական գծի վրայ ձգած էինք տնտեսութիւնը, մտածելով, որ եթէ մենք ունինք անկախութիւն, ուրեմն հետագային ամէն ինչ կ՚ունենանք: Հռչակել անկախութիւն՝ այլ բան է, կառուցել անկախ երկիր՝ այլ բան է: Մենք տակաւին կը կառուցենք երկիրը: Լուիզը ճիշդ էր՝ կամաց-կամաց:
-Իսկ բարոյական դաշտի վրայ որքա՞ն են կորուստները: Հիմա ալ չկան համայնավարներ, ինչո՞ւ անվստահութիւն կայ մէկը միւսի հանդէպ:
-Մեր ժողովուրդի մէջ կայ այդ մէկը՝ չվստահիլ: Պզտիկ պաշտօնեաներն ալ իրենց կարգին ապագայի անորոշութիւն ունին, ինչ որ ալ իսկապէս անկախութիւնը կը դանդաղեցնէ: Մենք սպառողական հասարակութեան մէջ կը բնակինք, մարդիկ անընդհատ տենչ ունին հարստանալու, նորէն հարստանալու...
Կորուստներու մասին խօսելով, պէտք է ըսել, որ ձեռքբերումները աւելի շատ են, կայացած կառոյցներէն զատ, միջազգային գետնի վրայ ալ անշուշտ ձեռքբերումներ կան: Իսկ ամենէն մեծ գիտակցումեներէն մէկը թերեւս այն է, որ մենք այլեւս նախկին երեւակայողները (romantic) չենք: 90-ականներուն «Ջերմուկ» հանքային ջուրը, տուֆ քարը արտահանելու եւ անով Հայաստանը պահելու երազներ կային: Այսօր այլեւս այդ երեւակայութիւնը չկայ:
-Այսօր, այս տօնական առիթով, ի՞նչ կրնանք ըսել՝ անկախութիւնը «նեղացած է» մեզմէ՞, թէ՞ «գո՞հ» է…
-Վստահ եմ՝ նեղացած է, քանի որ առիթ տրուած էր, որ պէտք է օգտագործուէր եւ այսօր ոչ թէ երիտասարդ անկախութիւն ըսուէր, այլ՝ չափահաս: Քսանհինգ տարին հասուն տարիք է, մարդկային իմաստով ալ եթէ դիտարկենք, հասուն, կայացած տարիք է: Ես կը զարմանամ ուրիշ բանի մը վրայ, որ մեզ կը խանգարէ: Այն է, որ կառավարման որոլտին մէջ նախկին մտածողութիւնը տակաւին կենսունակ կը մնայ: Երիտասարդներուն չվստահելու առումով, անոնց տեղ չտալ, կամ տալ, բայց անոնց պատասխանատուութիւն չյանձնել: Մինչդեռ կարելի է անոնց պատասխանատուութիւն յանձնել, թէկուզ քիչ մըն ալ թող սխալին, բայց կարելի է այս նոր սերունդին վստահիլ: 35-40-45 տարեկան ունինք լաւ սերունդ, որու ներկայացուցիչները կարող են շատ բան ընել: Մարդոց կը թուի, որ իրենք եթէ պատերազմի հերոս են, ուրեմն կրնան նաեւ ղեկավարել: Այս մտայնութիւնը չէ փոխուած տակաւին: Եթէ փոխուած ըլլար, մենք կ՚ունենայինք այլ իրականութիւն մը, եւ այն տղաքը, որոնք արտասահմանեան երկիրներու լաւագոյն համալսարաններէն վկայուած եկած են Հայաստան, չէին մտածեր՝ լա՛ւ, եթէ իմ հայրենիքս ինծի պէտք չունի, ես ի՞նչ ընեմ, երթա՞մ:
-Դուք աշխատանքի բերումով առընչուած էք իշխանութիւններուն, այս մտահոգութիւնները յայտնելու պարագային ի՞նչ պատասխան կը ստանաք:
-Մեր բարձրագոյն իշխանաւորները խելօք մարդիկ են: Անոնք ամէն ինչի պատասխանը ունին՝ այսինչ բանը կ՚ընենք, թիւեր, թիւեր, թիւեր, տոկոսներ կը ներկայացնեն, բայց իրական կեանքի մէջ, եթէ մենք այդ թիւերը պիտի թարգմանենք, ապա ատոնք չեն թարգմանուիր որպէս բարեփոխում: Իրական կեանքը այլ է:
-Ձեր խօսքին մէջ ամէն պարագայի ափսոսանք ալ կը նկատեմ: Ի՞նչ ափսոսանքներ ունիք:
-Ափսոսանք կայ, որ մենք առիթները չենք կրցած օգտագործել, շատ բաներ փճացուցած ենք եւ թոյլ տուած ենք, որպէսզի երթայ այդպէս:
Սփիւռքի հանդէպ լաւ մօտեցում չենք ցուցաբերած: Անկախութեան առաջին տարիներուն սփիւռքէն մեծ ներդրումներ եղան՝ թէ՛ արդիւնաբերութեան, թէ՛ այլ ոլորտներու մէջ, ներդրողներու մեծ մասը հիասթափուած հեռացաւ…
Իսկական անկախութիւնը կու գայ այն ժամանակ, երբ քաղաքացիին ոստիկանութինը կամ հարկային տեսուչը մօտենայ, վերջինս ըսէ՝ գնա՛ այստեղէն, գնա՛ դատի տուր: Այդ մէկը կրնայ ըսել միայն ինքնավստահ քաղաքացին, որ պէտք չունի կաշառքներ տալու: Սփիւռքը այս հարցերուն մէջ նոյնպէս զգացական մօտեցում ցուցաբերեց, եւ ներդրումներու պատճառաւ ունեցած իր վնասի կէսէն հրաժարեցաւ, չպայքարեցաւ:
-Պարոն Աւետիքեան, Հայաստանը անցնող քսանհինգ տարիներուն ունեցաւ երեք իշխանութիւն: Ըստ Ձեզ, ո՞ր իշխանութիւնը լաւ էր:
-Այո՛, երեք նախագահ ունեցանք, իրենց խումբերով: Առաջին շրջանը՝ առաջին նախագահի օրօք, նոր մտածողութիւն կրողներու արժեւորման շրջանն էր, դժբախտաբար, ինչպէս ըսի՝ մոռնալով հին մտածողները: Թերեւս համաշխարհային եւ տարածքաշրջանային պայմանները օգնեցին, որ երկրորդ նախագահի ժամանակ աւելի արդիւնաւէտ աշխատանք կատարուի տնտեսական իմաստով: Սերժ Սարգսեան իր իշխանութեան սկսաւ շատ վատ շրջանի մը, երբ ճգնաժամը սկսած էր ու կային դժուարութիւններ: Մարդկայնօրէն, մարդկային հարցերու մօտեցմամբ ալ Սերժ Սարգսեանի ժամանակաշրջանը կարելի է աւելի բարձր գնահատել: Բայց երեքին ալ յատուկ եղած է զգալ անկախութեան գինը, եւ Հայաստան չի կրնար ունենալ որեւէ ղեկավար, որ չգնահատէ անկախութիւնը:
-«Ազգ»ը տարածքաշրջանային զարգացումներու առումով բաւականին անդրադարձներ կը կատարէ, եւ միշտ ալ ուշադրութեան ներքոյ պահած է տարածքաշրջանը, սակայն կը կարծեմ, որ Հայաստանը ձեւով մը դուրս է տարածքաշրջանային զարգացումներէն, մեր շուրջ մեծ իրադարձութիւններ եւ մեծ փոփոխութիւններ կը կատարուին, բայց այդ մէկը կարծես անարձագանգ կը մնայ երկրին մէջ: Ի՞նչ կարծիք ունիք այդ մասին:
-Ես չէ որ պիտի ըսեմ, բայց ես ալ կրկնած եմ որոշ քաղաքական գործիչներու, որ Հայաստանը պէտք է յարձակողական քաղաքականութիւն վարէ, յարձակողական ոչ թէ կռուելու իմաստով, այլ աշխոյժ արտաքին քաղաքականութիւն ունենայ եւ գործածէ ամէն հնարաւորութիւնները: Արտաքին հարցերու մէջ ալ վախուորուած ենք եւ կամաց-կամաց: Առաջին հերթին ես նկատի ունիմ Իրանը, որ թէ՛ դրացի է եւ թէ շատ կը կարեւորէ Հայաստանի հետ իր դրացնութիւնը: Կարելի էր վաղուց շատ լաւ աշխատիլ անոր հետ, ուրիշները մեզմէ առաջ անցան, Ատրպէյճանը արդէն մտած է այդ ամբողջ գործընթացներու մէջ:
Քսանհինգ տարի յետոյ տակաւին նոր հաստատուեցաւ Իրանի հետ առանց անցագրային ձեւը, այդքան ուշացումը ընդունելի չէ: Իրանը մինչեւ 1996 թուականը մեր միակ կենսունակ ուղին էր, կեանքի ճամբան էր, այդ ամբողջը տեսնելով մենք Իրանի հետ շատ վատ աշխատեցանք, մինչդեռ Իրանի հետ մեր դրացնութիւնը մեր օրնհնութիւնն է: Որքան կրնա՞նք այս կամ այն երկրի հետ մեր յարաբերութիւնները գնահատելու ժամանակ ըսել՝ քաղաքական յարաբերութիւնները բարձր են, բայց տնտեսականը՝ ոչ:
-Բազմաթիւ քաղաքական գործիչներ կ՚ըսեն, որ մինչեւ չլուծուի արցախեան հարցը, Հայաստանի մէջ ոչ մէկ հարց կը լուծուի, այս կարգին նաեւ՝ ձեր ըսած տնտեսական հարցերը: Համաձա՞յն էք այդ տեսակէտին:
-Ոչ, այդ կարծիքին չեմ, արցախեան հարցը Հայաստանը այս վիճակին պահելու նպատակ ունի: Շատերուն ձեռնտու է այդ վիճակին պահել Հայաստանը:
Եւ Հայաստան պէտք չէ սխալներ ընէ, եթէ սխալներ ընէ, իր ինքնուրոյն գոյութեան իմաստով շատ բաներ կը զիջէ: Եւ մեծ խաղացողներուն նպատակն ալ հաւանաբար այդ է՝ շատ-շատ հարցերու մէջ կամակատար դարձնել մեր երկիրը: Ատոր համար պէտք է երբեմն կեցուածք ունենալ, երբեմն պէտք է կարողանալ ըսել՝ ո՛չ: Պատահական ու կամակոր «ոչ»ի մասին չէ խօսքը, այլ փաստարկուած «ոչ»ի: Պէտք է մատնանշել կարմիր գիծեր եւ ըսել՝ ասիկա այն կարմիր գիծն է, որմէ այն կողմ չենք ձգեր: Ատոր համար, որքան քիչ խոցելի ըլլանք, այնքան մեր օգտին է:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ