ՇՆՉՈՂ ԲԵԿՈՐՆԵՐ
Վերջերս համացանցի լրատուամիջոցները ողողուած են Գանատա ժամանող սուրիացի գաղթականներու լուրերով, լուսանկարներով և տեսանիւթերով: Պատերազմական արհաւիրքներու, անմարդկային ոճիրներու ոչ միայն ականատեսներն են անոնք, այլ իւրաքանչիւր Գանատա կամ այլուր հասնող սուրիացի ընտանիք կամ անհատ, բացի նիւթական կորուստներէն հոգեկան անջնջելի խոր դրոշմներ կը կրէ, որոնք յառաջացած են անմոռանալի հոգեկան կորուստներէ, նոյնինքն ընտանիքի անդամներու կամ ալ ընտանիքին մօտ պարագաներէն ոմանց:
Ահաւասիկ լուսանկար մը, որ կը պատկերէ երկու միջին տարիքի տղամարդոց գիրկընխառնումը: Հալէպէն Գանատա հասած տղամարդն ու ութամեայ դուստրը դիմաւորած է զիրենք երաշխաւորող գանատահայ ծանօթը: Լուսանկարին տակ արձանագրուած են տուեալ անձերուն անունները, ինչպէս նաև տեղեկացուած է հալէպահայուն կնոջ և քենիին հրթիռարձակման զոհեր ըլլալուն մասին:
* * *
Սէրլի, խաղավայր երթա՞նք,- կ՚առաջարկեմ վեցամեայ երբեմնի ճլվլուն, բայց ինքնամփոփ մանկիկին, զինք հեռացնելու սևազգեստ կիներու, հիւանդագին, տժգոյն դէմքերու և մանաւանդ գթոտ նայուածքներու ճնշող մթնոլորտէն:
Սէրլին կը նայի իմ ալ տժգոյն դէմքիս ու սևածածկ արտաքինիս, բայց ժպիտիս և մա՛նաւանդ խաղավայր տանելու առաջարկիս ընդառաջելով կը ժպտի ու.
Իրա՞ւ, զիս խաղավայր պիտի տանի՞ս,- կը հարցնէ և գլխով այոս նկատելով,- երթա՛նք ուրեմն,- ցատկռտելով կը պատասխանէ մանկիկը:
Սէրլին փնտռտուքի մէջ է, չի գիտեր ի՛նչ կը պատահի չորս դին, բոլորը ինչո՞ւ յանկարծ իրմով կը հետաքրքրուին, որո՞նք են այս մարդիկը, այս սևազգեստ կանայք, ինչո՞ւ զինք տուն չեն տանիր...: Սէրլիին հարցումները անպատասխան կը մնան կամ ալ ձագուկին ուշադրութիւնը ուրիշ բանի վրայ կը կեդրոնացնեն, մի քանի վայրկեան տրամադրութիւնը բարձրացնել ջանալով և միշտ ալ առիթ չտալով, որ այդ ամենաէական հարցը արտասանէ, քանի ոչ մէկը քաջութիւնն ունի այդ հարցումին պատասխանելու կամ ալ յուզումը զսպելով ձևով մը իրականութիւնը հաղորդելու: Դաժան իրականութիւն մը, որուն տակաւին յուղարկաւորութեան ներկայ գտնուողներէն ոչ մէկը կը հաւատայ կամ կը համոզուի, բոլորն ալ հարուածէն չեն սթափած տակաւին: Ծաղկահասակ, գեղանի հարսը քրոջ հետ գացած էր կողքի թաղի նպարավաճառին, գնում ընելու. ի՞նչ գիտնան, որ հրթիռի զոհ պիտի դառնան, որ նոյն նպարավաճառին խանութը պիտի մտնէ նաև հրթիռը: Հրթիռները ընդհանրապէս կը սուրան բարձր դիրքերու վրայ, այդ պատճառով ալ հարսը ընտանեօք փոխադրուած էր քրոջը բնակարանը վերջին յարկ չըլլալուն համար, քանի իր բնակարանը կը գտնուէր շէնքի վերջին յարկը:
Սէրլին առանց մօր տեղ չէր երթար, առանց մօր եղանակաւոր հնչիւններով հեքիաթը մտիկ ընելու և ձեռքը բռնելու՝ չէր քնանար: Ոչ ոք կը համարձակէր զինք մանկապարտէզ տանիլ և հոնկէ տուն վերադարձնել. միայն ու միայն մայրը: Այսպէս եղած էր ան մանաւանդ վերջերս ահագնացած կրակոցներու և հրթիռարձակման ձայներու սոսկումէն: Մայրն ալ իր մէկ հատիկը ոչ ոքին կը վստահէր: Իսկ Սէրլիին հայրը աշխատանքի որոնումով կը ճամբորդէր աջ ու ձախ, որպէսզի ընտանիքը կարենար փրկել վերջը անյայտ այս պատերազմէն և փոխադրել զանոնք խաղաղ երկիր մը: Ան նոր եկած էր Լիբանանէն, կարողանալով ապահովել աշխատանք մը և կինն ու դստրիկը առնելով ետ պիտի վերադառնար: Վերադարձաւ ան, բայց...:
Մէկ օր առաջ, յետմիջօրէին տեղի ունեցած էր աղէտը: Հալէպահայ նպաստընկալ ընտանիքներու օժանդակութիւն կը բաժնուէր Ս. Աստուածածին եկեղեցւոյ ներքնասրահը, երբ երիտասարդ տղաք եկան և տեղեկացուցին գոյժը: Անոնք մօտակայ թաղերէ լսած էին հրթիռին սուլոցն ու պայթիւնը և փութացած՝ աղէտին վայրը հոգի մը, շունչ մը փրկելու: Դժբախտաբար այս անգամ չէին կրցած փրկել, միայն օգնութեան ձեռք երկարած էին շտապ օգնութեան մեքենային մէջ տեղաւորելու երկու բեկորապատ, արիւնլուայ, անճանաչելի իգական անշունչ մարմին: Երիտասարդներուն դէմքերը դեղնած էին ու անոնց տարազներուն վրայ նշմարելի էին արեան հետքեր: Քիչ ետք հասան սպիտակ սաւաններով պատուած երկու դիեր և տեղաւորուեցան ապակեայ դագաղներու մէջ: Հետաքրքրութիւնը պատեց մթնոլորտը, փսփսուքի պէտք չկար, սովորական դարձած էր այս ահաւոր երևոյթը: Շաբաթ չէր անցներ, որ նահատակի մը դին այս ձևով չբերուէր: Անզգայացած էր ժողովուրդը, սառած...:
Սէրլին գիշերը չէր քնացած, ան մօրեղբօրը տունը մնացած էր և մօրեղբօր զաւակներուն հետ զուարճացած, որոնք հետևելով իրենց ծնողաց պատուէրին, իրականութեան մասին չէին արտայայտուած:
Ձեռքս ամուր բռնած Սէրլին ժպտելով կը քալէ: Կ’ուղղուինք մօտակայ խաղավայրը, որ այս շրջանի միակ գործող խաղավայրն է: Խաղավայրէն ներս Սէրլին չ’ուզեր ձեռքս ձգել, կարծես կը սոսկայ կորուստէն, խաղացող քանի մը մանուկները տեսնելով կը ժպտի, կը ծանօթացնեմ խաղերու տեսակները, փուչիկով տնակը կը գրաւէ մանկան ուշադրութիւնը, բայց գիտէ նաև որ հոն մտնելու համար ձեռքս ձգելով պիտի հեռանայ, կը զգամ ու կը ցրեմ ուշադրութիւնը.
Եկո՛ւր հոս նստեցնեմ քեզ,- ցոյց տալով սիսօն, կը տանիմ զինք:
Բայց ձեռքս պիտի չձգես,- կը համաձայնի ձագուկը:
Ո՞ւր ձգեմ այս համովիկ ձեռքը,- թաթիկը համբուրելով կը հանգստացնեմ զինք:
Կը թռչկոտի Սէրլին սիսոյի ելևէջներով, մանկան ժպիտը կամաց-կամաց խնդուքի կը վերածուի, ձեռքիս ոլորուած բռունքին ամրութիւնը հետզհետէ կը նուազի և կ’անհետանայ, ազատ են մեր ձեռքերը և.
Ի՞նչ լաւ կ’ըլլար, եթէ մամաս հիմա հոս ըլլար,- կ’արտայայտուի,- կու գա՞յ,- կը հարցնէ:
Հարկաւ կուգայ...
Մանկիկին մտածումներուն ուղղութիւնը շեղեցնելու համար.
Եկուր քիչ մը փուչիկով տնակին մէջ ցատկէ, կ’ուզե՞ս,- կ’առաջարկեմ և կը տեղափոխեմ զինք:
Այլ մանուկներու հետ լաւապէս կը զուարճանայ, գլուխը դուրս կը ցցէ տնակէն, զիս կը փնտռէ, տեսնելով խոր շունչ մը կը քաշէ ու ահա ուշադրութիւնը կը գրաւէ գծագրութեան անկիւնը, ուր տեղադրուած են գծագրութեան տետրեր, սև ու սպիտակ մանկական գծապատկերներ և գոյնզգոյն ներկեր: Հրճուանքով կ’ուզէ հոն տեղափոխուիլ, շատ կը սիրէ գծել ու ներկել:
Մանուկներուն հարազատ հեքիաթային հերոսներու գծապատկերներ, պարպիներ, միքիներ և այլ մանկական հերոսներու գծապատկերներու մէջ Սէրլին կը շուարի, կը փնտռէ իրեն համար ամենագեղեցիկը: Հեռուէն կը զննեմ իր շարժումները: Ծաղիկներով շրջապատուած միքիին գծապատկերը մէկ ձեռքով բռնած, միւս ձեռքով կը շարունակէ որոնել աւելի գեղեցիկը, աւելի հարազատը, աւելի սիրելին... ահա մատներուն մէջէն կը սահի ծաղիկներով շրջապատուած միքիին գծապատկերը. վերջապէս գտած է փնտռուած գծապատկերը, որ կ’արտացոլացնէ իր ներաշխարհը: Գծապատկերին մէջ մանուկ պարպին է մօր գիրկը բազմած...:
ԱՆԻ ԲՐԴՈՅԵԱՆ-ՂԱԶԱՐԵԱՆ
Երեւան