ԱՒԱՐՏԻՆ ԿԸ ՄՕՏԵՆԱՅ 48-ՕՐԵԱՅ ՄԵԾ ՊԱՀՔԸ
Եկեղեցական տօնացոյցով Մարտ 21-ին մեկնարկեց Աւագ շաբաթը, որ նաեւ կ՚անուանուի «Չարչարանաց շաբաթ»: Անիկա Մեծ պահքի վերջին շաբաթն է եւ կը խորհրդանշէ Յիսուս Քրիստոսի երկրային կեանքի կարեւոր շրջանը՝ վերջին օրերու ուսուցումները, չարչարանքները, մահը եւ յարութիւնը:
Այս շաբաթուան իւրաքանչիւր օր կը կրէ «աւագ» անունը եւ ունի իր խորհուրդը: Աւագ շաբաթը կը սկսի Ծաղկազարդի Կիրակիով՝ Յիսուս Քրիստոսի Երուսաղէմ մուտքով:
Աւագ Երկուշաբթի Տէրը չորցուց անպտուղ թզենին` խորհրդանշելով հոգեւոր պտուղ չտուող մարդոց սպասուող պատուհասը: Այդ օրը եկեղեցւոյ մէջ կ՚ընթերցուի դրախտէն Ադամի ու Եւայի արտաքսման մասին՝ զգաստացնելով մեզ եւ մղելով պատուիրանապահութեան:
Աւագ Երեքշաբթին կը խորհրդանշէ «Տասը կոյսերու առակով»: Աւագ Երեքշաբթին կապուած է նախորդ օրուան հետ. Կ՚ակնարկէ, որ մեր առաքինի գործերով հոգեպէս պէտք է պատրաստ ըլլանք Քրիստոսի երկրորդ գալստեան, այլապէս կը չորնանք թզենիի պէս եւ երկինքի արքայութենէն դուրս կը մնանք հինգ յիմար կոյսերուն նման:
Աւագ Չորեքշաբթի՝ «Օծում եւ մատնութիւն»: Այս օրը Քրիստոսի մատնութեան յիշատակի օրն է: Կը յիշատակուի Քրիստոսի օծումը եւ Յուդայի մատնութիւնը: Այդ օրը Բեթանիոյ մէջ, Սիմոն Բորոտի տունը կին մը թանկարժէք իւղով կ՚օծէ Յիսուսը, ինչ որ կը խորհրդանշէ Տիրոջ մօտալուտ մահը:
Աւագ Հինգշաբթի՝ «Վերջին ընթրիք»ի օրն է: Ըստ Աւետարանին՝ այդ օրը հաստատուած է Ս. Հաղորդութեան խորհուրդը: Միջօրէին կը մատուցուի Ս. Պատարագ: Ոտնլուայի արարողութիւնը կը կատարուի օրուան երկրորդ կէսին մինչեւ երեկոյեան ժամերգութիւն եւ կը խորհրդանշէ այն խոնարհութիւնը, որ ցուցաբերեց Քրիստոս իր աշակերտներուն հանդէպ: Աւագ Հինգշաբթի, երեկոյեան ժամերգութենէն ետք կը կատարուի հսկման (Խաւարում) կարգը: Այդ ժամանակ խորանին վրայ կը վառին տասներկու մոմեր, իսկ մէկ մեծ մոմ կը դրուի կեդրոնը: Իւրաքանչիւր անգամ, երբ կ՚ընթերցուի Աւետարանը, մէկ-մէկ կը մարեն մոմերը, վերջաւորութեան կը մնայ միայն կեդրոնինը: Անիկա կը խորհրդանշէ Քրիստոսը, որ մնացած էր առանձին: Աւագ Հինգշաբթի երեկոյեան կը կատարուի «Խաւարման» արարողութիւնը: Խաչելութենէն առաջ Տիրոջ գլխուն փշէ պսակ դրին, ծաղրեցին, անարգեցին, ապա խաչեցին, ծարաւը յագեցնելու համար ջուրի փոխարէն լեղի տուին եւ մեռնելէն ետք ալ տէգով խոցեցին: Քրիստոս այս բոլոր չարչարանքները յանձն առաւ եւ խաչափայտին վրայ հոգին աւանդեց՝ մարդկութեան փրկութեան եւ մեղքերու քաւութեան համար:
Աւագ Ուրբաթը Յիսուս Քրիստոսի ձերբակալութեան, խաչելութեան, մահուան յիշատակի օրն է: Առաւօտեան կը կատարուի ժամերգութիւն, կ՚ընթերցուին Աւետարաններ, որոնք կը բովանդակեն Յիսուսի երկրային կեանքի վերջին ժամերը՝ մատնութիւնը, ձերբակալութիւնը, Պետրոսի ուրացումները, Պիղատոսի մօտ տարուիլը, մահուան վճիռը, չարչարանքներն ու անարգանքը, Գողգոթայի վրայ խաչուիլը, արեգակի խաւարումը, մահը, թաղումը:
Աւագ Ուրբաթ պատարագ չի մատուցուիր, որովհետեւ Քրիստոս պատարագուեցաւ խաչին վրայ: Երեկոյեան արարողութիւնը կը խորհրդանշէ Յիսուս Քրիստոսի թաղումը:
Աւագ Շաբաթ օրը նուիրուած է Յիսուսի թաղման, գերեզմանի կնքման: Քրիստոս Յովսէփ Արեմաթացիի ձեռքով կ՚իջեցնեն խաչափայտէն, կը փաթթեն պատանքով ու կը դնեն վիմափոր գերեզմանին մէջ: Վերջինիս մուտքը կը փակեն մեծ քարով մը: Յիսուս երրորդ օրը յարութիւն կ՚առնէ, ինչպէս որ Ինք մարգարէացած էր իր մասին:
Աւագ շաբաթուան երեկոյեան մատուցուած Ճրագալոյցի պատարագով կը սկսի Յարութեան տօնը, իսկ Կիրակի օրը Զատկական պատարագով անիկա կը վերածուի համընդհանուր տօնախմբութեան: Յիսուս Իր մահով յաղթեց մահուան մեզի՝ մարդ արարածներուս փրկութեան համար: Երբ Զատկուան պատարագին կը լսենք «Քրիստոս յարեաւ ի մեռելոց» աւետիսը, մենք ալ մեր ձայնը կը բարձրացնենք, ականատեսները ըլլալով Քրիստոսի յարութեան՝ պատասխանելով. «Օրհնեալ է Յարութիւնն Քրիստոսի»:
Հայաստանեաց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցին Յիսուս Քրիստոսի հրաշափառ Յարութեան տօնը այս տարի կը նշէ Մարտի 27-ին: