ԼՈՆՏՈ՞Ն, ԹԷ ԱՐՑԱԽ…
Հայ բարերար, Հայաստանի ու Արցախի մէջ կարգ մը զարգացման ծրագիրներու ներդրող՝ Ռուբէն Վարդանեանի գործունէութեան մամուլը յաճախ անդրադարձած է: Ինչպէս նաեւ լուսարձակի տակ առնուած է անոր տիկնոջ՝ Դիլիջանի Միջազգային դպրոցի համահիմնադիր Վերոնիքա Զոնապենտի գործունէութիւնը: Վերջերս մամուլի ուշադրութեան արժանացած է նաեւ Ռուբէն Վարդանեանի որդին՝ Դաւիթ Վարդանեանը: Repat Armenia («Վերադարձ Հայաստան») հիմնադրամը, որ կը զբաղի հայրենադարձութեան հարցերով, իր կայքէջին մէջ հարցազրոյց մը զետեղած է Ռուբէն Վարդանեանի որդիին հետ: Աւելի առաջ, մամուլին մէջ լուր մը տարածուած էր, որ Դաւիթ Վարդանեան, հակառակ լոնտոնաբնակ ըլլալուն եւ հակառակ մեծահարուստի զաւակ ըլլալուն, իր կամքով Հայաստան եկած է եւ իբրեւ զինուոր կը ծառայէ Արցախի Պաշտպանութեան բանակէն ներս: Այդ լուրը հաստատած էր Ռուբէն Վարդանեան: Ներկայիս երիտասարդը ոտքի վնասուածքին պատճառով կ՚աշխատի Լեռնային Ղարաբաղի վարչապետի աշխատակազմէն ներս՝ որպէս ժամանակաւոր օգնական, սակայն պատրաստ է ապաքինելէ ետք կրկին վերադառնալ զօրամաս: Հետաքրքրական են Դաւիթ Վարդանեանի մտածումները հայրենիքի, Արցախի եւ հայութեան մասին: Մեր ընթերցողներուն շահեկան ըլլալուն համար թարգմանած ենք հարցազրոյցը:
-Դաւի՛թ, արդեօք Արցախ տեղափոխուելու որոշումը կամաւոր ընտրութի՞ւն էր 20-ամեայ երիտասարդի մը համար, թէ՞ պարզապէս հետեւած էք Ձեր հօր հրահանգին:
-Անշո՛ւշտ, որ հօրս որոշումը կամ հրահանգը շատ կարեւոր է ինծի համար, սակայն այս մէկը եղած է իմ որոշումով: Դէպքերը այնպէս դասաւորուեցան, որ կեանքի այդ շրջանը քիչ մը ճգնաժամային էր, անորոշութիւններ կային եւ ես նման որոշման ձեռնարկեցի: Մայրս, որ հայ չէ, ամբողջութեամբ աջակցած է որոշումիս:
-Դուն ծնած եւ մեծցած ես Ռուսաստանի մէջ, եօթ տարի ուսանած ես Մեծն Բրիտանիոյ մէջ, եւ մէկ տարուան համար համալսարան գացած ես Միացեալ Նահանգներ, որ միջազգային միջավայր մըն էր: Ձեր շրջապատը ինչպէ՞ս արձագանգած է ուսումը դադրեցնելու եւ բոլորովին անծանօթ վայր մը տեղափոխուելու ձեր այս որոշումին:
-Հետաքրքրական հարցում մըն է: Իմ ծանօթներս ու ընկերներս թէ՛ Լոնտոնի մէջ, թէ՛ Մոսկուայի եւ թէ՛ Միացեալ Նահանգներու մէջ են եւ բոլորը նոյն ձեւով արձագանգած են որոշումիս: Տղաքը յարգած են որոշումս, իսկ աղջիկները վախ ու անհասկացողութիւն ցուցաբերած են այս քայլիս հանդէպ:
-Արդէն շուրջ տարիէ մը ի վեր Արցախի մէջ էք: Ձեզի համար Ի՞նչ կը նշանակէ Արցախը:
-Արցախը առաջին հերթին՝ պատմական հայրենիք է, երկրորդ՝ ինքնատիպ վայր մըն է ո՛չ միայն հայերու, այլեւ՝ ողջ աշխարհին համար: Եւ ոչ միայն իր պատմութեան եւ մշակոյթին շնորհիւ այդպէս է, այլ այն մարդոց, որոնք հոս կը բնակին. անոնք կը զարմացնեն իրենց դիմացկունութեամբ, ոգիով, ուժով ու անկեղծութեամբ:
-Դուն Արցախի մէջ պարզ զինուոր մըն ես: Ի՞նչ բան քեզի վախ կը պատճառէ թէ՛ իբրեւ զինուոր, թէ՛ որպէս հայ եւ թէ մարդ, որ հայկական երկիր մը փոխադրուած է, մտածողութեամբ ու կենսակերպով տարբեր համակարգէ մը:
-Իմ հիմնական վախը անօգնական ըլլալն է: Ոչ թէ անվտանգութեան մասին է խօսքը, այլ կը վախնամ, որ իմ ուժն ու հնարաւորութիւնները մինչեւ վերջ չբաւեն՝ օգնելու համար: Հոս նաեւ քիչ մը դժուարութիւններ եւ անյարմարութիւններ կան. օրինակ՝ լեզուն դժուարութիւն է: Ես կը խօսիմ ռուսերէն ու անգլերէն, անշուշտ կը ջանամ Արցախի բարբառն ալ իւրացնել, բայց երբ կը մտածես ռուսերէն ու անգլերէն, այնպէս կը թուի, թէ մարդիկ քեզ չեն հասկնար: Կ՚ուզեմ յաղթահարել այդ մէկը, այնպէս ընել, որ լեզուն չհեռացնէ զիս մարդոցմէ: Մշակոյթներու խիստ տարբերութիւն մը կայ: Ես չեմ ըսեր՝ Արցախի մշակոյթը լաւ կամ վատ է, ան ոչ լաւ է, ոչ՝ վատ, այլ պարզապէս շատ տարբեր է: Անշուշտ, դժուար է հեռանալ քեզի հարազատ միջավայրէ, յարմարաւէտութեան պայմաններէ, բայց այդ մէկը թէ՛ կը գօտեպնդէ զիս, թէ՛ ալ օգտակար է: Ատիկա ոգեւորիչ է:
-Իսկ իրենք՝ արցախցիները ինչպէ՞ս կ՚ընդունին եւ կ՚ընկալեն ձեզ:
-Կը զգամ երկու բան: Առաջինը, որ զիս եկուորի աչքով կը դիտեն, երկրորդ, որ զիս կը դիմաւորեն շատ հիւրընկալ կերպով, կը յարգեն, որ եկած եմ ծառայելու հայրենիքին եւ այդ մէկը ըրած եմ ինքնակամ որոշումով:
-Արտերկրի մէջ ուսում ստանալը եւ զանազան երկիրներու հայերուն հետ հաղորդակցելու մեծ շրջանակը հնարաւորութիւն տուած է տեսնել աշխարհասփիւռ հայերուն թէ՛ միասնութիւնը եւ թէ մասնատուածութիւնը: Կրնա՞ք ձեւակերպել, թէ ինչպէ՞ս կը տեսնէք հայկական սփիւռքի ապագան, ի՞նչ տեսլական ունիք այդ առումով:
-Ունենալ աշխարհով մէկ սփռուած նման մեծ Սփիւռք, առաւելութիւն մըն է, սակայն այդ մէկը նաեւ սահմանափակումներ ունի: Հայերը ճշգրիտ կերպով ունակ են յարմարելու օտար միջավայրերու մէջ, բայց կայ նաեւ բացասական կողմը՝ անոնք միասնական չեն: Մենք՝ հայերս շատ տարբեր ենք, եւ առաջին մարտահրաւէրը, որ այս պահուն մեր առջեւ կայ, այն է, որ պէտք է ազատիլ մէկս միւսիս հանդէպ գերազանցութեան զգացումէն, ինչ որ կայ Հայաստանի եւ զանազան երկիրներու հայերուն միջեւ: Շատ կարեւոր է, որ հասկնանք զիրար եւ ոչ թէ փորձենք ազատիլ աշխարհընկալման մեր տարբերութիւններէն: Մենք շատ լաւ ներկայութիւն ունինք ամբողջ աշխարհի մէջ եւ այդ մէկը առաւելութիւն մըն է: Յարմարելու մեր կարողութիւնը կրնանք գործածել եւ իրարմէ սորվիլ: Հակառակ մեր միջեւ եղած բոլոր տարբերութիւններուն, ապրիլեան իրադարձութիւնները ցոյց տուին հայերուն համար ընդհանուր բացառիկ ունակութիւն մը՝ մենք պատրաստ ենք արտագաղթելու խաղաղ ժամանակ ու վերադառնալու պատերազմի ժամանակ: Այսինքն՝ հայերը կրնան միանգամայն դիւրութեամբ արտագաղթել եւ նոյնքան դիւրութեամբ ալ վերադառնալ, ինչ որ դրական ներուժ մըն է:
-Դուք քսան տարեկան էք, եւ մեծցած էք տարբեր միջավայրի մը մէջ, որ բնականաբար, այլ աշխարհընկալում եւ հայեացքներ ձեւաւորած է ձեր մօտ, որ կը զանազանուի Երեւանի կամ Ստեփանակերտի մէջ մեծցած ձեր հասակակիցներու մտածումներէն: Ինչպէ՞ս կը տեսնէք ձեր հասակակակիցները հոս՝ Արցախի մէջ, ի՞նչ տպաւորութիւններ ունիք իրենց մասին:
-Հաճելի էր տեսնել, որ Հայաստանի եւ Արցախի երիտասարդները նուիրուած են իրենց երկրին, որուն հետ միասին լեցուն են ուժով եւ պատրաստ են աճելու, բան մը սորվելու: Հայաստանի երիտասարդութեան մասին սփիւռքի մէջ կան այլ տպաւորութիւններ, ինչ որ ես հոս չտեսայ: Ներկայ սերունդի հայերը նախորդ սերունդին համեմատ առաւելութիւններ ունին՝ անոնք պատրաստ են բան մը սորվելու եւ բաց են փոփոխութիւններուն հանդէպ: Այդ մէկը ես դրական առաւելութիւն կը նկատեմ Հայաստանի ապագային հաշւոյն:
-Ի՞նչն է որ ձեզ չի բաւարարեր հայկական հողին վրայ: Խօսքը անշուշտ, նիւթական արժէքներու մասին չէ:
-Անշուշտ, խոստովանիմ, որ ես ամբողջովին յարմարաւէտութեան գօտիին մէջ չեմ զգար ինքզինքս, երբ կը բնակիմ Հայաստանի մէջ, բայց այս հողին վրայ զիս քաշող բան մը կը զգամ, կը զգամ անհասկնալի զօրութիւն մը, որ զիս կը կապէ: Եւ որքան որ երկար ժամանակ կը գտնուիմ հոս, այնքան աւելի կը զգամ այդ քաշող զօրութիւնը:
-Դուք հայերը կողմնակի հայեացքով տեսնելու հնարաւորութիւնը ունիք, ի՞նչ թերացումներ կը նկատէք հայ հասարակութեան մէջ:
-Կը կարծեմ, որ անընդհատ անցեալը փնտռելը վտանգաւոր է: Անշուշտ, կարեւոր է պատմութիւնը յիշել եւ հպարտանալ անով, բայց մենք պէտք է կարենանք նաեւ այնպիսի բան մը ստեղծել, որպէսզի մեր երախաներն ու թոռները նոյնպէս հպարտանան ատով, ինչպէս՝ մենք: Այն, ինչ որ կը խանգարէ լիարժէք ապագայի կերտումը, այդ մէկը զոհի բարդոյթն է: Այդ բարդոյթը չի ձգեր, որ անցում կատարենք գոյատեւումէն դէպի բարգաւաճում: Այս թուլութեան յաղթահարման բանալին կրնայ ըլլալ օրինակ՝ Արցախը: Ան կենդանի օրինակ է, որ մենք չկրցանք յարմարիլ մեզի համար խորթ համակարգին, այլ պայքարեցանք մեր հողին համար՝ յանուն մեր երախաներուն ու յանուն մեր թոռներուն: Այդ օրինակը պէտք է մեզի համար յենման կէտ դառնայ եւ խթան հանդիսանայ յառաջանալու համար:
-Ո՞րն է, ձեր կարծիքով, ժամանակակից հայ հասարակութեան խնդիրը:
-Իմ կարծիքով՝ այդ մէկը հասարակութեան զարգացումը եւ յառաջընթացն է կրթութեան եւ մեծ հաշուով անվտանգութեան, այդ կարգին՝ սահմաններու, լեզուի եւ մեր ինքնութեան ապահովման միջոցով: Եղեռնի նիւթը այսօրուան դրութեամբ կը միաւորէ ողջ աշխարհի հայերը: Անշուշտ, մենք պէտք է յիշենք այդ, բայց այդ մէկը չի կրնար յենման կէտ ըլլալ մեր ինքնագիտակցութեան զարգացման համար: Յենման կէտը մեզի համար կրնայ ըլլալ, ինչպէս ըսի՝ Արցախը ու այն ամէն ինչը, որ հոն տեղի կ՚ունենայ:
-Ձեր հայրը նշանաւոր մարդ մըն է, այդ մէկը կ՚ուղղորդէ՞ ձեզ, կ՚ոգեշնչէ՞ եւ առահասարակ, ի՞նչ բան կամ ո՞վ կ՚ոգեշնչէ Դաւիթ Վարդանեանը:
-Հետաքրքիր ըլլալն ու անտարբեր չըլլալը զիս կ՚ուղղորդեն: Մարդոց մէջ ալ այդ գիծերը կը հիացնեն զիս: Իսկ ո՞վ ոգեշնչած է զիս, կրնամ տալ անուն մը՝ զօրավար Սկիպիոն Ափրիկեցին: Ան եզակի ու բացառիկ մարդ մըն էր եւ ոչ միայն շնորհիւ իր խելքին, վեհանձնութեան ու հրամանատարական իր տաղանդին, որ զինք մղեց յաղթել ամենէն մեծ դիւանագէտներէն մէկուն՝ Հաննիպալին, այլ ան եզակի էր նաեւ անով, որ կրցաւ յաղթել ինքզինքին՝ յանուն իր ժողովուրդի բարեկեցութեան հրաժարեցաւ իշխանութենէն: Եթէ խօսինք զիս ներշնչող գրողներէն, ապա ինծի համար սիրելի եւ նախընտրելի են Ճոն Սթիուըրտ Միլլինի հասարակութեան պայքարի ու անձի ազատութեան սկզբունքներն ու բանաձեւը: Ի վերջոյ, կ՚ուզեմ նշել նաեւ ամենէն հետաքրքրական մարդոցմէ մէկը, որուն մասին ես երբեւէ լսած ու կարդացած եմ, այդ մէկը Նոպէլեան մրցանակակիր, Ռիչըրտ Ֆայնմընն է, որ միջուկային հակազդակով լիցքեր կը հաղորդէր իր շուրջը գտնուողներուն:
-Ինչպէ՞ս կը փափաքիք տեսնել Հայաստանը՝ քսան տարի ետք, ու արդեօք ձեր ապագան կը կապէ՞ք Հայաստանի հետ:
-Այո՛, իմ ապագան կը կապեմ Հայաստանի հետ: Իսկ ինչպէս կը տեսնեմ երկիրը...: Կը տեսնեմ մտաւորական, տնտեսական ու մշակութային հանգոյց մը: Ուրիշ մշակոյթներ հասկնալու ու անոնց հետ յարաբերուելու կարողութիւնն ու անոնց հետ յարաբերութիւններ կառուցելու հմտութիւնը մեզի առաւելութիւն կու տայ եւ տարածքաշրջանին մէջ յառաջատար ըլլալու հնարաւորութիւն: Այդ իմաստով, Իրանի հետ կապերը լաւագոյնս պէտք է գործածենք, պէտք է ճիշդ ու անհրաժեշտ քայլեր կատարենք, որպէսզի ամուր կամուրջ մը դառնանք ոչ միայն Իրանի, այլեւ՝ ողջ տարածքաշրջանին համար:
-Եւ վերջին հարցումը: Եթէ դուք հնարաւորութիւն ունենայիք գտնուիլ Արցախի կամ Լոնտոնի մէջ, որ մէ՞կը կ՚ընտրէիք:
- Ես կ՚ընտրէի Արցախը:
Հարցազրոյցի անգլերէն բնագիրը՝ Ելենա Կոժեմյակինա («Վերադարձ Հայաստան» հիմնադրամ)
Արեւմտահայերէնի վերածեց՝ Անուշ Թրուանց
ՌՈՒԲԷՆ ՎԱՐԴԱՆԵԱՆ - «100 ԿԵԱՆՔ» ՆԱԽԱԳԾԻ, IDEA ՀԻՄՆԱԴՐԱՄԻ ՀԱՄԱՀԻՄՆԱԴԻՐ, ԲԱՐԵՐԱՐ ԵՒ ԳՈՐԾԱՐԱՐ, ՀԲԸՄ-Ի ԿԵԴՐՈՆԱԿԱՆ ՎԱՐՉՈՒԹԵԱՆ ԺՈՂՈՎԻ ԱՆԴԱՄ
- Վերջին տարիներուն, սփիւռքահայերու Հայաստան մուտքը եւ Հայաստանէն արտագաղթը մեզ առաւել մօտեցուցած է իրարու
- Սփիւռքէն Հայաստան դրամ ուղարկելը պէտք է վերաճի կազմակերպուած ծրագիրներով, որպէսզի հայրենի հողին վրայ կառչած մնայ տեղացի ժողովուրդը:
- Հայը՝ Եղեռնէն վերապրողի, զոհի հոգեբանութենէն պէտք է դուրս գայ եւ յաղթողի՛ վիճակ ընդունի:
- Դրական օրինակներով, Հայաստանի մէջ զարկ պէտք է տրուի գիտական, մշակութային, առեւտրական ձեռներէց ծրագիրներու, ինչպէս՝ «Տաթեւի Թեւերը», «ԹՈՒՄՕ»ն, «Այբ» կրթական հաստատութիւնը։
- Արցախը պէտք է զօրաւո՛ր պահենք, որպէսզի կարենանք զօրաւոր պահել նաեւ Հայաստանը։
ՌՈՒԲԷՆ ՎԱՐԴԱՆԵԱՆ. ԲԱՐԵԳՈՐԾՈՒԹԵԱՆ ՇԱՐԺԻՉ ՈՒԺԵՐՈՒ ՄԱՍԻՆ
Ի՞նչ բան մեզ կը ստիպէ բարի գործեր ընելու: Կը կարծեմ, եօթ նման շարժառիթ գոյութիւն ունի:
Առաջինը՝ յուզական կապն է: Դուն կը զբաղիս բարեգործութեամբ, քանի որ կապուած ես վայրի մը հետ, որուն քու մէջդ օգնութիւն տրամադրելու ցանկութիւն կը յառաջացնէ: Օրինակ, իմ մայրս այս գիւղէն էր, եւ ես կ՚ուզեմ օգնել այս գիւղին: Կամ, կարեւոր չէ, Հարուըրտի համալսարանին լրացուցիչ գումար հարկաւո՞ր է, թէ ոչ, բայց ես կը ցանկամ անոր օգնել, քանի որ Հարուըրտի շրջանաւարտ եմ:
Երկրորդ՝ կը ցանկաս իրաւունք ձեռք բերել գտնուելու այն մարդոց մէջ, որոնք նոյն բանը կ՚ընեն: Ատիկա լաւ շարժառիթ մըն է, սակայն այստեղ աւելի շատ «ակումբային» մօտեցում կայ:
Երրորդ՝ մարդ կը ղեկավարուի իր բարոյակրօնական համոզումներով:
Չորրորդ՝ մեղքի զգացում. գիտես, որ հարուստ ես, ու կը փափաքիս ինչ որ ունիս ձեւով մը կիսուիլ: Քեզի կը թուի, որ այդպէսով կը քաւես սեփական մեղքերդ:
Հինգերորդ՝ կը փորձես պետութեան հետ համաձայնութեան գալ եւ որոշակի արտօնութիւններ ու հարկային առաւելութիւններ ստանալ:
Վեցերորդ՝ կը ցանկաս յաւերժացնել անունդ:
Եօթներորդ՝ ռազմավարական մօտեցում, բարեգործութեան ընկալումը որպէս մեր կեանքի մէկ մասը: Ես իսկապէս չեմ առանձնացներ գործարարութիւն ու բարեգործութիւնը:
Հնարաւոր չէ առանց յոյզերու բարի գործեր ընել, ատիկա յստակ է: Սակայն ես կը ղեկավարուիմ եօթներորդ շարժառիթով:
Բարեգործական նախագիծերու հանդէպ վստահութեան մասին
Ամենապարզ տարբերակը անմիջական բարեգործութիւնն է, առանց միջնորդներու: Սակայն եթէ կը խօսինք երկարատեւ աշխատանքի մասին, ապա, ի հարկէ, անհրաժեշտ են բարեգործական կառոյցներ, որոնց մարդիկ կրնան վստահիլ: Ատիկա գլխաւոր խնդիրն է Ռուսաստանի, ԱՊՀ-ի եւ ամբողջ աշխարհի մէջ: Բարեգործական կազմակերպութիւններու հանդէպ անվստահութեան մակարդակը բաւական բարձր է:
Շատ բարդ է չափել բարեգործութեան արդիւնաւէտութիւնը, ատոր համար հարկաւոր են տասնամեակներ: Զգացական մղումը մեծ բան է, սակայն բարեգործութիւնը համակարգուած աշխատանքի վերածելու համար հսկայական ջանքեր կը պահանջուին: Բարեգործական ոլորտի ծաւալները կ՚աճին քանի մը անգամ, եթէ մենք կարենանք վերականգնիլ եւ ստեղծել մասնագիտացուած կառոյցներու հանդէպ վստահութիւնը:
Բարեգործութիւնն ու որեւէ գործունէութիւնը, որ կապուած է յոյզերու հետ, նոյնատիպ կազմակերպուածութիւն ու արդիւնաւէտութիւն կը պահանջեն, ինչպէս՝ գործարարութիւնը: Շատ կարեւոր է, որ բարեգործութեան ոլորտին մէջ աշխատին մասնագէտներ, որոնք արժանապատիւ վարձատրութիւն կը ստանան:
Մենք կ՚ապրինք միջազգային հասարակութեան զարգացման շատ հետաքրքրական փուլի մը մէջ, երբ արդէն անցած ենք վայրի դրամատիրութեան շրջանը: Այսօր եկամուտ ստանալը հերիք չէ սեփական գործունէութեամբ բաւարարուած ըլլալու համար: Արեւմուտքի մէջ ի յայտ եկած է social impact investment շարժումը, որուն կողմնակիցները կը ձգտին ոչ միայն եկամուտներ ունենալու, այլ նաեւ աշխարհը փոխելու դէպի լաւը: Նման մօտեցումը ռազմավարական նշանակութիւն ունի աշխարհի հետագայ կայունութեան համար:
21-ՐԴ ԴԱՐՈՒ ՄԱՍԻՆ
Ես խորապէս համոզուած եմ, որ 21-րդ դարը մարդու դարն է: Տեղեկատուական հասարակութեան մէջ, ուր կ՚ապրինք, գլխաւոր դրամագլուխը հողը կամ բնական պաշարները չեն, այլ մարդն է: Զարգացման եւ կրթութեան մակարդակը, սեփական գաղափարները իրականացնելու հնարաւորութիւնները, առողջութիւնը մարդու գլխաւոր մրցակցային առաւելութիւններն են: Այդ իսկ պատճառով կրթութիւնը այն հիմնական ուղղութիւններէն է, որոնք կը գտնուին մեր գործունէութեան կեդրոնին:
ՄՕՏԻԿ ԸՆԿԵՐՆԵՐ
Յայտնի գործարար, մեծահարուստ, Դիլիջանի Միջազգային դպրոցի եւ միջազգային այլեւայլ ծրագիրներու հեղինակ Ռուբէն Վարդանեանի որդին կը ծառայէ Ղարաբաղի՝ Հադրութի մէջ, ի դէպ՝ այն նոյն զօրամասին մէջ, ուր կը ծառայէ Բակօ Սահակեանի որդին: Անոնք, ինչպէս կը տեղեկացնեն զինուորներուն, մօտիկ ընկերներ են:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ