ՅՈԲԵԼԵՆԱԿԱՆ ՀԱՄԵՐԳ
17 Դեկտեմբերին, «Արամ Խաչատրեան» համերգասրահին մէջ տեղի պիտի ունենայ մեծ համերգ մը՝ «Ճանապարհ դէպի լեռը» խորագրով: Համերգը յոբելենական է եւ նուիրուած է ժամանակակից երգահան՝ Աւետիս Պէրպէրեանի 50-ամեակին: Համերգը տեղի պիտի ունենայ Հայաստանի Առաջին տիկին Ռիթա Սարգսեանի եւ Հայաստանի Մշակոյթի եւ Պաշտպանութեան նախարարութիւններուն աջակցութեամբ: Հայաստանի Պետական երիտասարդական նուագախումբի (խմբավար՝ Սէրկէյ Սմբատեան) մասնակցութեամբ տեղի ունենալիք համերգի ընթացքին կը հնչեն Աւետիս Պէրպէրեանի զանազան ստեղծագործութիւնները: «Ճանապարհ դէպի լեռը» խորագրով համերգին իրենց մասնակցութիւնը պիտի բերեն յայտնի երգիչներ, դաշնակահարներ, կատարողներ, ինչպէս նաեւ՝ Օփերայի երգչախումբը, Հայաստանի Զինեալ ուժերու գլխաւոր շտապի Զինուորական փողերային նուագախումբը, Հայաստանի Պաշտպանութեան նախարարութեան Սպայի տան «Զօրական» խումբը, Հայաստանի փոքրիկ երգիչներու երգչախումբը:
Աւետիս Պէրպէրեան ժամանակակից երգահանական դպրոցին մէջ իր ուրոյն տեղը ունեցող երգահան մըն է: Երաժշտական կրթութիւնը ստացած է մանկութենէն, աւարտելով նախ Չայքովսքիի երաժշտական դպրոցը, ապա Կոմիտասի անուան երաժշտանոցը՝ յայտնի երգահան Էտկար Յովհաննիսեանի դասարանը: Եղած է Երեւանի «Մեթրօ» թատրոնի երաժշտական ղեկավարը: 1988 թուականին հրաւիրուած է Մոսկուա՝ աշխատելու բեմադրիչ Վիշնեվսքիի հետ՝ ստեղծելով «Տէր փրկեայ անոնց» վաւերագրական ժապաւէնի երաժշտութիւնը՝ նուիրուած 1988 թուականի երկրաշարժի զոհերու յիշատակին: Երեւանի մէջ հիմնադրած է Երիտասարդ տաղանդներու սենեկային նուագախումբն ու Մանկական ճազային երգչախումբը: 1993-2000 թուականներուն Պէրպէրեան աշխատած է Հայաստանի Պետական ֆիլհարմոնիք նուագախումբին մէջ որպէս համերգա-հիւրախաղային բաժնի տնօրէն: Երգահան Աւետիս Պէրպէրեան ստեղծած է բազմաթիւ երաժշտական գործեր՝ սիմֆոնիք նուագախումբի եւ երգչախումբի համար, հեղինակած է երկու օրհներգեր՝ Շուշիի քայլերգը (2012 թուականին) եւ Արտաշատ քաղաքի քայլերգը (2012 թուականին): 2011 թուականին, Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներու «Օքլանտ Իսթ Պէյ» սիմֆոնիք նուագախումբի եւ երգչախումբի կատարմամբ աշխարհահռչակ Paramount Theater դահլիճին մէջ հնչած են Աւետիս Պէրպէրեանի ստեղծագործութիւնները:
Երգահանը նաեւ կը զբաղի ցուցասրահային գործով, տնօրէնն է Երեւանի կեդրոնը գործող «Կալա-Արթ» ցուցասրահի, զոր հիմնադրած է իր տիկնոջ՝ բանաստեղծ, հրապարակախօս Նուշիկ Միքայէլեանի հետ:
Աւետիս Պէրպէրեանի յոբելենական համերգէն առաջ ԺԱՄԱՆԱԿ հիւրընկալուեցաւ «Կալա-Արթ» ցուցասրահին մէջ, ուր հարցազրոյց մը ունեցանք երգահանին հետ։
-Բազմաթիւ համերգներու ժամանակ հնչած են Ձեր ստեղծագործութիւնները, բայց այս մէկը յոբելենական է, եւ կարծեմ առաջին հեղինակային մեծ համերգն է: Ի՞նչ զգացողութիւններ ունիք:
-Համերգը համընկնեցաւ յոբելենական տարուան՝ իմ յիսնամեակին, որոշեցինք, որ յիսուն տարին անգամ մը կարելի է այսպիսի մեծ համերգ մը կազմակերպել: Համերգին թէ՛ նախկինէն շատ յայտնի ստեղծագործութիւններ կը հնչեն, թէ՛ ալ՝ վերջին տարիներուն ստեղծուած նոր գործեր, որոնք Հայաստանի մէջ պիտի հնչեն առաջին անգամ:
Զգացումներս, սպասելիքներս, բնականաբար կապուած են հանդիսատեսներուն հետ, որոնք տարիներով ներկայ գտնուելով հաւաքական համերգներու կամ այլ միջոցառումներու, եղած են իմ երաժշտութեան հաւատարիմները:
-Ի՞նչ ծրագիր նախատեսած էք:
-Բազմաոճ: Սկսած դասական նուագախմբային գործերէ, կը հնչեն փոփ ստեղծագործութիւններ եւ հիմնականօրէն այն վիպերգներն ու գեղօնները (ballad), որոնք տարիներու ընթացքին դարձան իմ հաւատամքը կամ այն գիծը, որով կը ճանչնան զիս. այդ մէկը դասական երաժշտութեան եւ փոփ երաժշտութիւն համադրումն է, որ քսան տարիէ ի վեր արդէն ձեռնարկուած է:
-Կարդացինք, որ դուրսէն երգիչներ պիտի ժամանեն, որո՞նք են անոնք:
-Սպասուած երգիչներ պիտի ժամանեն: Միջազգային բեմերու վրայ նշանաւոր օփերային մեներգիչ Եղիշէ Մանուչարեան, որ Պոսթոնի Ֆիլհարմոնիքի եւ Մեթրոփոլիթենի մեներգիչներէն է, մեցցօսոփրանօ Վիքթորիա Աւետիսեան, Անի Քրիսթին: Ելոյթ կ՚ունենան նաեւ Հայաստանի մէջ ստեղծագործող յայտնի երաժիշտներ՝ դաշնակահար Արմէն Պապախանեան, երգիչներ Էմմա Պետրոսեան, Արամոն, Արթուր Իսպիրեան, Կարէն Քոչարեան, ջութակահար Վարազդատ Խեչումեան, մեծ երաժշտաբոյլ մը ընտրուած է համերգին համար, ինչպէս նաեւ կան յայտնի նուագախումբերը, որոնք պիտի մասնակցին: Բեմին վրայ, այդ երեկոյ, պիտի աշխատի շուրջ երկու հարիւր վաթսուն երաժիշտ ու արուեստագէտ: Իմ կողմէ սպասուած համերգ մը պիտի ըլլայ, յուսամ՝ իր դրական արդիւնքը կ՚ունենայ:
-Այնպիսի տպաւորութիւն կայ, թէ մեր երգահանները այնքան ալ աշխոյժ չեն ստեղծագործեր: Արդեօք այդ մէկը թի՞ւր կարծիք է:
-Նայած ո՞ր ոճը նկատի ունիք: Եթէ նկատի ունիք ոչ փոփային ստեղծագործութիւնները, ապա անոնք հիմնականօրէն բաւական սուղ կ՚արժեն: Եթէ մեծակտաւ ստեղծագործութիւնը պիտի գրուի սիմֆոնիք նուագախումբի համար, երգչախումբի համար կամ մենակատարի համար, անոնց կատարման համար միջոցները բաւական տարողունակ են: Ոչ բոլոր երգահանները ունին հնարաւորութիւն՝ գրելու նման մեծակտաւ ստեղծագործութիւններ, որովհետեւ անոնց ձայնագրութիւնները, մեծ նուագախումբի կատարմամբ հնչեցնելը իսկապէս սուղ են եւ դատարկութիւն մը կը յառաջանայ, որ տպաւորութիւն կը ստեղծէ, թէ չեն ստեղծագործեր: Աշխարհի մէջ հովանաւորական եւ այլ մօտեցումներ կան, անոր համար դուրսը կը ստեղծագործեն, իսկ մեր մտածողութենէն հեռու է նման արուեստը հովանաւորել, որովհետեւ հովանաւորը հարկերէ չ՚ազատիր, եւ ընդհանուր առմամբ, դասական երաժշտութեան հանդէպ ոչ միայն հաւատքը, այլ մօտեցումը, պատրաստուածութիւնը տակաւին այն աստիճանի չէ հասած:
-Բայց Խորհրդային տարիներուն այդ տագնապը չկար, եւ մեր երգահանները հանգիստ կը ստեղծագործէին, չէ՞:
-Այն ժամանակ յստակ կանոններ կային: Կեդրոնը նիւթական միջոցներ կը բաշխէր հանրապետութիւններուն, կը գանձատրէր երգահաններու միութիւնը եւ անոր մէջ գործող ճիւղերը: Երգահանները յստակ վարձատրութիւն ունէին այն տարիներուն: Իսկ այսօր այն երգահանը, որ կը ստեղծագործէ, իր ստեղծագործութիւնը կը դնէ դարակը ու հոն կը մնայ:
-Այդ պարագային, ինչպէ՞ս կ՚ապրին այսօր երգահանները, ի՞նչ մտահոգութիւններու մէջ են: Անոնց մտահոգութիւններուն ծանօթ էք նաեւ Երգահաններու միութեան փոխ-նախագահ աշխատած Ձեր տարիներուն:
-Շատ վատ կ՚ապրին: Նոյն թափը չկայ, ինչ որ կար խորհրդային տարիներուն, երբ թէ՛ դրամական միջոցներու յատկացումն էր տարբեր, թէ՛ համերգներու կազմակերպումը եւ անոնց ստեղծագործութիւններու ձայնագրումը եւ յատուկ հաւաքները: Այն ժամանակ երգահանը, զոր օրինակ՝ Տէրտէրեան, Միրզոյեան, Յովհաննիսեան կամ այլ տաղանդաւոր երգահան մը, կը գրէր օփերա մը եւ կը ստանար 5000 րուբլի, որով այն ժամանակ տուն մը կարելի էր գնել:
Այսօր ալ կը ստեղծագործեն մեր երգահանները, անշուշտ, ձեռնածալ նստած չեն, բայց կը խուսափին մեծածաւալ գործեր՝ պալէներ, օփերաներ, սիմֆոնիաներ ստեղծելէ...
Այս մէկը բայց համամարդկային խնդիր է, միայն Հայաստանին չի վերաբերիր, բայց յատկապէս մեր երկրի տնտեսական, ընկերային այս իրավիճակին մէջ սուր կ՚երեւի: Դասական արժէքները այդ իմաստով կը տուժեն, քանի որ իսկապէս խորքային խնդիրներ կան:
-Անուններ նշեցիք՝ Տէրտերեան, Յովհաննիսեան եւ այլք: Անոնք ազդեցութիւն ունեցա՞ծ են Ձեր վրայ, իբրեւ երգահանի:
-Չէին կրնար չունենալ, մանաւանդ Էտկար Յովհաննիսեանը, երաժշտանոցի տարիներուն իմ ուսուցիչս եղած է, երախտապարտ եմ, որ նման մասնագէտի մօտ հնարաւորութիւն ունեցած եմ ուսանելու: Եւ ոչ միայն ինք, այլ՝ Աւետ Տէրտէրեանը, Խաչատուր Աւետիսեանը, Ալեքսանդր Աճէմեանը... Երջանիկ եմ, որ նման անուններու հետ առընչուած եմ:
-Իսկ այսօր ի՞նչ անուններ կը նշէք ժամանակակից հայ երգահանական ասպարէզը բնութագրելու համար:
-Շատ լաւ անուններ ունինք՝ Տիգրան Մանսուրեան, Երուանդ Երկանեան, Լեւոն Չաուշեան, Արամ Սաթեան, Աշոտ Զօհրապեան: Զանազան ոճերու կը պատկանին անոնց գործերը, բայց անոնք կան, միշտ ստեղծագործական ընթացքի մէջ են, արհեստավարժ ստեղծագործողը չի կրնար դադրիլ, անկախ իր դէմ ծառացած խնդիրներէն: Ստեղծագործելը իր բնութիւնն է, իր կեանքը: Մէկը թատրոնի համար երաժշտութիւն կը գրէ, միւսը՝ շարժանկարի, միւսը՝ սիմֆոնիա կը ստեղծէ: Մենք լաւագոյն մեծերու շարք մը ունինք, որ թէ՛ եւրոպական, թէ՛ ամերիկեան, թէ՛ ռուսական երգահաններու հետ համեմատութեան մէջ կարելի է դնել՝ արժէքներու եւ իմացութեան տեսակէտներէն մեկնելով:
-Անուններ նշեցիք, որոնք պիտի մասնակցին համերգին եւ որոնք Հայաստանէն արտասահման գացած են եւ յաջողութիւններ ունեցած: Իսկ Ձեզ ի՞նչ բանը պահած է Հայաստանի մէջ:
-Ես չորս տարի Սան Ֆրանսիսքոյի մէջ կը բնակէի, պայմանագրով կ՚աշխատէի, ծանօթ ժապաւէնային սթիւտիոներու հետ, պարզապէս շփուելով, տեսնելով եւ ստեղծագործելով հասկցայ, որ այն ստեղծագործողը, որ ամուր կեցած է իր ազգային ակունքին վրայ, որ իր հողն ու ջուրն է, ան պէտք է իր տունին մէջ ըլլայ, որպէսզի ըլլայ տէրը, ղեկավարը, ըսելիքը ըսէ, սնուի այդ հողէն: Համաշխարհային բեմերը, փառքը, իրականութիւն են, կան, բայց ի՛նչ ալ ընես, ո՛ր բեմի վրայ ալ ի՛նչ փառքի արժանանաս, արուեստագէտը պէտք է իր հողին վրայ կեցած ըլլայ: Պէտք է երթայ, շփուի, լիցքերը առնէ, ինքն իր տեղը ճշդէ, թէ ինք ո՞ւր կը գտնուի, բայց պիտի վերադառնայ իր ակունքին եւ երբեք պէտք չէ կորսնցէ այն ամրութիւնը, որ թէ՛ զգացողութիւններու մէջ, թէ՛ ձայնի, թէ՛ հնչեղութեան մէջ հայ կը համարուի: Ես վերադարձայ եւ ունենալով ամերիկեան կառավարութեան կողմէ տրուած Բացառիկութեան (Extraordinary) հաւաստագիր, որ ամէն վայրկեան վերադառնալու հնարաւորութիւն է նաեւ, ես կը մնամ, չեմ ուզեր երթալ, կ՚ուզեմ հոս ապրիլ:
-Ազգային ակունքներ ըսելով նաեւ ազգային երաժշտութիւնը նկատի ունիք: Ի՞նչ ազդեցութիւն ունեցած է մեր ազգային երաժշտութիւնը, նաեւ՝ Կոմիտասը Ձեր վրայ, իբրեւ երաժիշտի:
-Չի կրնար չունենալ: Նոյն Կոմիտասը Արամ Խաչատուրեանի վրայ հսկայական ազդեցութիւն ունեցած է, նոյն Կոմիտասի ստեղծածը, ըլլալով հայ երաժշտութեան զտման միջոցը, չէր կրնար իր երաժշտութեամբ, իր խմբերգներով յաջորդ սերունդներուն վրայ ազդեցութիւն չունենալ, չսնանիլ: Մեր երաժշտութիւնը՝ կոմիտասեան աւանդը բոլորին մէջէն ալ անցած է, յետոյ կրթուելով համաշխարհային մշակոյթով, վարպետացած եւ սկսած են իրենց ըսելիքը ըսել: Չկայ այնպիսի բան, երբ մէկու մը մասին կ՚ըսեն՝ ան անհատ է, բոլորը նոյն շղթայի մէջ են, նոյն շղթայի մէջէն անցած են:
-Դուք երաժշտութենէն զատ նաեւ ցուցասրահային գործով կը զբաղիք, որ բոլորովին տարբեր աշխարհ մըն է: Ի՞նչ եզրայանգումներ ունիք այս առումով, իբրեւ Երեւանի սակաւաթիւ մասնաւոր ցուցասրահներէն մէկուն հիմնադիրը:
-Երբ որ Նուշիկին հետ Միացեալ Նահանգներէն վերադարձանք, հիմնեցինք «Կալա-Արթ» ցուցասրահը: Այսօրուան իրավիճակին մէջ արուեստագէտին համար շատ դժուար է միայն արուեստով զբաղիլը: Բայց անհրաժեշտութիւն էր ստեղծել վայր մը, ուր դուն քու ստեղծագործական իրավիճակը չխափանես ու պահես: Ասկէ տարիներ առաջ մենք ցուցասրահ-ռեստորան մը ունեցած էինք Թումանեան փողոցի վրայ՝ «Բաքոս»ը, որ տարիներով յայտնի տեղ մըն էր, այսինքն, մենք զբաղած ենք այս գործով, ունեցած ենք այս փորձառութիւնը եւ երբ վերադարձանք, այնպէս պատահեցաւ, որ իբրեւ գործարարութեան արտայայտութիւն այս պատկերասրահը բացինք, որոշ չափով նաեւ մեր քաղաքի մշակութային աշխուժութիւնը մէկ կէտով աւելցնելու համար: Ինչ որ «Կալա-Արթ»ին մէջ կայ, կը գործէ եւ կը մասնակցի նաեւ արուեստի փառատօններուն, Հայաստանը ներկայացնելով դուրսը, մենք ձեւով մը մշակութային հարց լուծած կ՚ըլլանք: Հայ լաւագոյն դասական ժամանակակից նկարիչներու գործերն է, ինչ որ մենք կը ներկայացնենք: Բայց արուեստը պատշաճ կերպով դուրսը ներկայացնելն ալ ահռելի գումարներ կը պահանջէ: Նախ պէտք է քու ազգդ ճանչնան, իսկ շատ պարագաներու, ըսեմ, որ չեն գիտեր ո՞վ է հայը, ուր մնաց՝ անոր արուեստին ծանօթանան: Այնպէս, որ մեծ ու հսկայական աշխատանք կայ այս ասպարէզին մէջ ընելու: Կը հաւատանք, որ ամէնօրեայ աշխատանքով հնարաւոր է արդիւնքի մը հասնիլ:
ԱՆՈՒՇ ԹՐՈՒԱՆՑ