ՀԱՐՑԱԶՐՈՅՑ ԱԶԳԱՅԻՆ ՈՒ ՀՈԳԵՒՈՐ ԱՐԺԷՔՆԵՐՈՒ ՊԱՀԱՊԱՆ՝ ՀՈԳՇ. Տ. ՏԱՃԱՏ Ծ. ՎՐԴ. ԵԱՐՏԸՄԵԱՆԻ ՀԵՏ
Յաճախ կը հանդիպէի իրեն՝ այս ձեռնարկին, կամ այդ դասախօսութեան։ Սակայն, աւելի մօտիկէն ճանչցայ զինք, երբ սկսայ հետեւիլ Լարք երաժշտանոցի մէջ իր դասաւանդած Գրաբարի դասընթացքներուն։ Ամէն Շաբաթ առաւօտ ժամը ութին, ամէն գործ լքելով կը վազեմ ունկնդրելու Հայր Տաճատին հետաքրքրական գիտելիքներով եւ անակնկալներով լեցուն գրաբարեան աշխարհին։ Հայր Տաճատ Եարտըմեան՝ գիտելիքներու եւ սկզբունքներու տիրապետող հաճելի եւ ընկերային, կատակասէր եւ նախանձախնդիր անձն է, որ հեշտօրէն կը գրաւէ իւրաքանչիւրիս ներաշխարհը իր մտերմիկ, սակայն հզօր ձայնով, ճշմարիտ եւ անկեղծ, իրաւացի եւ ճշգրիտ կեցուածքով։ «Walking Encyclopedia» խօսքը հեռու չէ Հայր Տաճատէն։ Իրապէս, հայերէն լեզուի, պատմութեան, կրօնքի եւ արուեստի բոլոր հարցումներուն պատասխանները կը գտնուին Հայր Տաճատին քով։
Հոգեշնորհ Տէր Տաճատ Ծայրագոյն Վարդապետ Եարտըմեան ծնած է Պէյրութ։ 1959-ին, հազիւ տասնչորս տարեկան, անցած է Վենետիկի (Իտալիա) Մխիթարեան մայրավանք։ Կուսակրօն ձեռնադրուած եւ օծուած է Դեկտեմբեր 1971-ին։ Փետրուար 2004-էն սկսեալ միաբան է Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի։ Հայագէտ, դաստիարակ եւ փնտռուած դասախօս։ Հեղինակ է բազմաթիւ յօդուածներու, հայագիտական «Բազմավէպ» պաշտօնաթերթի խմբագիր (Վենետիկ), եւ հեղինակ եկեղեցական, կրօնական, աստուածաբանական եւ մշակութային ուսումնասիրութիւններու։ Պաշտօնավարած է Վենետիկ, Պէյրութ եւ Լոս Անճելըս։ Փետրուարին նշուեցաւ անոր եկեղեցական կեանքի քառասնամեակը։
Հայր Տաճատ արուեստի մարդ է։ Բանաստեղծ եւ քանդակագործ։ Ան միշտ սիրած է հետեւիլ կեանքի հանդէսին՝ «արուեստի ճամբով»։ Արուեստի կեանքին մէջ նախընտրած է ունենալ իր յատուկ ոճը, որ միշտ չէ որ կը համաձայնեցուի հասարակութեան կարծիքին հետ։ Ան միշտ կը ձգտի նորարարութեան։ Կեանքը եւ մարդը պատմելու նոր տարածութիւններ կը ստեղծէ ոչ միայն բանաստեղծական ասպարէզէն ներս, այլ նաեւ իր փայտէ քանդակներով, որոնք կ՚արտացոլեն իր անձնական փիլիսոփայական կեցուածքը կամ համոզումը, կեանքի ելեւէջներու խիտ ու խոհուն գիտակցութիւնը եւ մարդկային գոյավիճակը։ Յաճախ կը փնտռէ եւ կը ձգտի ծառայել տառապող մարդկութեան։ Մարդկայինին թափանցումը իր գլխաւոր նպատակներէն մէկն է։ Նուիրուածութեամբ կը փնտռէ մթութեան ենթարկուած անթափանց կէտեր եւ բծախնդրութեամբ կը ձեռնարկէ գիտական եւ հմտական ծանր աշխատանքներ։ Իր ստեղծագործութիւնները ոգեշնչուած են կեանքի կարօտի եւ կսկիծներու ապրումներու համով։ Ան համոզուած է, որ իսկական Արուեստը եւ տաղանդը կը գտնուի արուեստագէտի մը ներքին խորութեան մէջ՝ մինչեւ ենթագիտակցութիւն եւ այդ ներաշխարհը թափանցելով է, որ կը յաջողի ներգրաւել եւ նոյնպէս արտայայտել կարդացողին կամ դիտողին ներաշխարհը։
Ազդուած է եւ խորապէս ծանօթ՝ իր հօր եւ մօր, եւ ընդհանրապէս Եղեռնի հետեւանքները ապրող առաջին սերունդին, որբութեան եւ զրկուածութեան ցաւին, որ միշտ թաքուն, սակայն թարմութեամբ կը վազէ իր արեան բջիջներուն մէջ։ Ունեցած է լուռ մանկութիւն եւ չապրած պատանեկութիւն, կեանքի զանազան դժուարութիւններ եւ տառապանքներ, որոնք ըստ Հայր Տաճատին ծնունդ կու տան մարդոց պակսող ուժերուն։
-Հայր Սուրբ, այսօրուան սփիւռքահայութիւնը մտահոգիչ վիճակի մը մատնուած է, լեզուին անկումը կը խորանայ։ Հայերէնը կը նահանջէ։ Հիւանդը բուժելու համար պէտք է ախտորոշել եւ հետապնդել հիւանդութեան պատճառները։ Ի՞նչն է պատճառը ձեր կարծիքով։
-Երկու հիմնական եւ ծաւալուն հարցեր կան սեւեռումի ենթարկելիք, ա) հայերէն լեզուի խօսակցութեան եղծանումը (օտար լեզուներու օգտագործումով) եւ բ) արեւմտահայերէնի պահպանութեան հարցը։ Մեզի համար երկուքն ալ հաւասարապէս մտահոգիչ եւ բարդ հարցեր են։ Յաճախ ձախէն-աջէն կը լսուի, թէ հայկական վարժարանները այլեւս հայերէն լաւ չեն սորվեցներ։ Յանցաւորը միշտ կամ վարժարանն է եւ կամ հայերէն լեզուի ուսուցիչ-ուսուցչուհին։
Ես համոզուած եմ, թէ այսպիսի մեղադրանք ո՛չ թէ վարժարաններուն եւ ուսուցիչներուն պէտք է ուղղուի, այլ ուղղակի ուսանողներու ընտանիքին կամ ծնողներուն։ Այս ոլորտէն ներս ծնողներու գործակցութիւնը կամ համագործակցութիւնը կրթական հաստատութենէն ներս աւելի քան անհրաժեշտ է։ Լաւատեղեակ եմ հայկական վարժարաններու մէջ տիրող տհաճ վիճակներուն։
Կրթական ասպարէզներու մէջ ծառայող բոլոր պատասխանատուները նկատի ունենալու են, որ լեզու մը իր մէջ կը խտացնէ ժողովուրդի մը ամբողջ մշակոյթին ներքին թէ արտաքին տուեալները։ Սեփական լեզուի գործածութիւն, հաւատք, կենցաղ, երաժշտութիւն, երգեր, պարեր, ծէս եւ աղօթքներ, կենցաղային արտայայտութիւններ, արուեստ եւ ամբողջ գիր ու գրականութիւն։
Հարցում մը. ի՞նչ կը մնայ մեր լեզուէն՝ եթէ պարպենք այս բոլորէն…։
Կասկած չկայ թէ ժամանակի ընթացքին լեզուն, երբ չգործածուի հետզհետէ կը տկարանայ, կը հիւծի, կը զրկուի կեանքէն եւ կը դատապարտուի եղծումի, մշակումի եւ մշակոյթին հետ կը դատապարտուի լռութեան եւ անհետացումի…։ Ժողովուրդի մը մշակոյթին մեծ մասը լեզուին մէջ է եւ լեզուով է, որ կ՚արտայայտուի։ Ուրեմն, շեշտը դնելու ենք լեզուի կենդանութեան եւ մշակոյթի հետ կառուցուածքային կապի վրայ։ Եւ ասիկա կը պահանջէ գիտակցութիւն եւ հետեւողական հետապնդում։ Իսկ մշակոյթը մարդուս եւ հաւաքականութեան մը ամբողջականութեան արտայայտութիւնն է։ Միւս կողմէ, հայ վարժարաններու աշխատանքին նպատակը յատկապէս պէտք է «բացայայտումի աշխատանք» մը ըլլայ՝ հայ արմատները գտնելու, ճանչնալու եւ ճանչցնելու, սիրելու… եւ այդ ինքնութեամբ ապրելու։ Դժբախտաբար, ծնողները տեղեակ չեն այս կարեւոր իրականութեան ծալքերուն։ Կ՚ակնարկեմ գլխաւորաբար նոր ժամանակներու ընկերային եւ բարոյական մշակոյթի դաշտերուն, որոնք կը վտանգեն մեր ակնկալութիւնները։ Ինքնութեան յղացքը եւ անոր ըմբռնումը, ամենէն առաջ, հայերէն լեզուի գործածութեան մէջ է, որ ինքզինքը կ՚իրագործէ եւ կը մնայ իբր մշակութային ինքնութեան գլխաւոր ազդակ։ Դժբախտաբար, օտարը կ՚ապրի մեր մէջ… եւ օտարը մերժումն է հայ ինքնութեան։ Օտարը մեր սեմին է, կը սպառէ մեզ, կը քամէ արիւնը…։
-Որքա՞ն կարեւոր է հայ ինքնութեան փնտռտուքը, անոր իւրացումը եւ ապրումը։
-Ամէնքս ալ գիտենք, թէ «Դաստիարակութիւնը» ապրելակերպ է, իսկ ուսումը կամ «Գիտելիքներու ամբարումը» ինքզինքը կատարելագործելու եւ իրագործելու գործիք։ Ամենէն առաջ, աշխարհին նոր բացուող մանուկին հետ խօսիլ, «կապուիլ» ՀԱՅԵՐԷՆով։ Յաջորդաբար եւ հերթաբար խօսիլ եւ սորվեցնել հայկական պատկանելիութեան եւ հայկական ինքնութիւնը պահպանելու եւ ապրելու մասին։ Ձրիօրէն ո՛չ ինքնութիւն կը պահպանուի, ո՛չ լեզու, ո՛չ ալ հայրենիք։
Դժբախտաբար, այսօր կանգնած ենք «ազգային զիջում»ի դիմաց…։
Կ՚ուզեմ յիշեցնել, որ տակաւին երկու սերունդ առաջ, մեր լեզուն, հայերէն լեզուն, նկատուած էր հայութեան փրկութեան լաստը։ Լաւ կը յիշեմ հայերէնի յարգելի ուսուցիչի մը սա ուժեղ հաստատումը. «Առանց հայերէն լեզուի ուսուցումին եւ գործածութեան ցնորք է հաւատալ ազգային գոյատեւումին»։ Կը խորհիմ, թէ լեզուն կորսնցնողները իրենք ալ ընդհանրապէս կորսուած են…։ Լեզուն եթէ չփոխանցուի, եթէ չգործածուի, յանցաւորը ո՛չ լեզուն է, ո՛չ ալ մանուկը կամ պատանին։
Ամէնքս ալ ականատես ենք, որ հայախօսութեան եւ հայերէն լեզուով ընթերցողներու թիւը յարատեւօրէն կը նուազի եւ արագօրէն։ Կեանքը ապրիլ եւ ի վերջոյ այդ ալ թանգարանի մը մէ՞ջ թաղել։ Անցեալ ամիսներուն հայ խմբագիր մը սրտցաւօրէն կը գրէր. «Մաշի՞լ թէ նորոգուիլ…»։
-Ինչո՞ւ համար շուքի մէջ կը մնայ դասական ուղղագրութիւնը։ Քերականական օրէնքները անհրաժեշտ չե՞ն այլեւս, թէ՝ հակառակը։
-Լեզուաքերականական տեսակէտէ՝ դասական ուղղագրութեան հարցը շատ լուրջ հարց մըն է ներկայիս։ Ինչ որ «Աբեղեանական ուղղագրութիւն» կոչուեցաւ՝ կը հետապնդէր թաքուն եւ քաղաքական վնասակար նպատակ։ Քաղաքական վերին ղեկավարներուն եւ հետապնդողներուն անունները, ծրագիրները եւ գործերը ծանօթ են։ Դասական քերականութեան եւ ուղղագրական սկզբունքները փոփոխելու եւ զանոնք «դիւրացնելու» «կեղծ դիտաւորութիւնը» չքմեղանք մըն էր եւ այսօր՝ անընդունելի։ Իսկ դասական ուղղագրութիւնը փոփոխելու հետեւանքով յառաջացած լեզուաքերականական դժուարութիւնները հսկայական արգելքներու դիմաց դրին սերունդները նաեւ ուղղախօսական տեսակէտէ։ Պարզ օրինակ մը, «Եօթերորդ»ը եւ «Եօթներորդը»ը կամ «Տաս»ը եւ «Տասներորդ»ը իրարմէ տարբերակելու համար՝ դասական հայերէնը մեզ կ՚առաջնորդէ դէպի ճիշդը («ն» տառով)։ Կամ «Հայտնի» եւ «Յայտնի», «Բացահայտ», «Բացայայտ» եւ «Հուշարձան» կամ «Յուշարձան» եզրերու ուղղագրական տարբերակներու վերածումը հեռացուցած է բառակազմական եւ լեզուաքերականական տրամաբանութենէն։ Քերականութիւնը լեզուի մը տրամաբանութիւնն է։ Երբ կը խանգարենք ու կը խառնակենք քերականութիւնը՝ այլեւս կը դադրի լեզուական կառոյցին տրամաբանութիւնը եւ կը տիրէ անորոշութիւն, անյստակութիւն եւ «անըմբռնողութիւն…»։ Կասկած չկայ թէ պէտք է վերադառնալ դէպի «Դասական ուղղագրութիւն»՝ մեր ժողովուրդը իրարու մերձեցնելով եւ միացնելով։
-Հայերէնը կորսնցնելու դէմ կը պայքարինք, պէտք չէ մոռնանք, որ արդէն գրաբարը կորուստի ենթարկուեցաւ դարերու ընթացքին եւ գրեթէ չի գործածուիր։ Որքանո՞վ անհրաժեշտ է ներկայիս գրաբարի ծանօթութիւնը։
-Աշխարհաբարի (արեւմտահայերէնին եւ արեւելահայերէնին) լաւ ծանօթութիւն մը անհրաժեշտ կերպով կը պահանջէ դասական հայերէնին կամ գրաբարին ծանօթութիւնը եւ գիտութիւնը։ Աշխարհաբարը քերականօրէն լաւ հասկնալու համար՝ գրաբարը անհրաժեշտ է։ Դժբախտաբար, հայ իրականութեան մէջ, գրեթէ դադրած է դասական հայերէնի ուսուցումը։ Մենաշնորհ մնացած է միայն Հայաստանի որոշ համալսարաններուն։ Բարեբախտաբար, սփիւռքի մէջ պարբերաբար առիթ կը ստեղծուի գրաբարի դասընթացքներու սկսելու։ Սակայն, քիչեր կը հետաքրքրուին եւ քիչեր կը հետեւին։ Երկար տարիներ դասաւանդած եմ գրաբար եւ աշխարհաբար լեզուները եւ գործնականապէս տեսած եմ գրաբարին մեծ օժանդակութիւնը՝ աւելի լաւ հասկնալու եւ ըմբռնելու ժամանակակից հայերէնի լեզուաքերականական ճշգրտութիւնները, ուղղագրութիւնը, քերականական յստակութիւնները եւ լուծումները։
-Երկար ատենէ ի վեր կը զբաղիք Հայերէն Լեզուի Ժամանակակից բառարանով, ինչպէ՞ս եղաւ որ այս քայլին ձեռնարկեցիք եւ ինչո՞վ պիտի տարբերուի այս նախորդ բառարաններէն։
-Պատանեկութենէս հետաքրքրուած եմ հայերէն լեզուի այժմէական-ժամանակակից բառարանով մը։ Դասական հայերէնի (գրաբարի) ուսումնառութեանս կողքին, ընտրելիք ասպարէզիս բերումով, կարիք կը զգայի աշխարհաբարի մէջ ալ զարգանալու եւ հմտանալու։ Դեռ տասնեօթը տարեկան, սկսայ հետաքրքրուիլ եւ այդ ուղղութեամբ հետապնդեցի աշխատանքներս՝ Բառարանային նիւթեր քաղելով, ընտրելով, ժամանակակից լեզուամտածողութեամբ ստեղծուած յարմար եւ յաջող եզրեր հաւաքելով, բառարաններ սրբագրելով, բարբառային կամ գաւառական եզրեր մէկ կողմ դնելով, եւայլն։ Այդ աշխատանքը կը կատարէի անձնական զարգացման իբր ուղի եւ նպատակ։ Բառարանային այդ աշխատանքս լրիւ յիսուն տարի եւ երեք ամիս շարունակած եմ մնայուն եւ պարբերական կերպով։ Հետաքրքրութեան համար կ՚ուզեմ աւելցնել հետեւեալը, կենցաղային, մշակութային, կենդանական, բուսաբանական, բժշկական եզրերու, թանկարժէք եւ կիսաթանկարժէք քարերու, ինչպէս նաեւ ժամանակակից գիտական եւ գիտարուեստական (technology) եւ այլ կարեւոր բառերու դիմաց զետեղած եմ թէ՛ լատիներէն եւ թէ՛ անգլերէն համարժէք եզրերը, երբեմն, երբ հարկ տեսած եմ, նաեւ արաբերէնը կամ թրքերէնը, որպէսզի բառարանս շատ աւելի դիւրահաղորդ դարձնեմ։ Օգտուած եմ նաեւ մասնագէտ անձնաւորութիւններու հմտութենէն (բժիշկ, ոսկերիչ, քարերու մասնագէտ եւայլն)։ Վերջին տարիներուն մտածեցի այդ գործը հրատարակել, անոր լուրջ օգտակարութիւնը նկատելով «ժամանակակից» հայուն համար։ Եւ համոզուած եմ, որ լրջօրէն կրնայ նպաստել թէ՛ ուսանողին, թէ՛ համալսարանականներուն եւ թէ՛ մտաւորական խաւին։ Այսօր այս աշխատանքը պատրաստ է հրատարակութեան։ Լուրջ իրագործում մը։
Զարմանալիօրէն այս աշխատանքիս «Հայերէն Լեզու»ի վերաբերող բառարանիս աւարտը զուգադիպեցաւ 1915-ի 100-ամեակին…։ Զարմանալի խորհուրդ։ Եւ դեռ խորհիլ, որ այսօր արեւմտեան կազմակերպութիւններէն մէկը կամ միւսը սկսած է ահազանգել եւ արեւմտահայերէնը դասել անհետացող լեզուներու կարգին։
-Հայր Տաճատ, խնդրեմ քանի մը խօսք նաեւ ձեր միւս աշխատանքներուն եւ ուսումնասիրութիւններուն մասին։
-Եկեղեցական կեանքիս ընթացքին եւ անոր առընթեր քառասունհինգ տարիներէ ի վեր հետաքրքրուած եւ լրջօրէն հաւաքած եմ հազարումէկ պատմական տեսակի ատաղձ եւ ուսումնասիրած եմ հայ եկեղեցւոյ պատմութեան դրուագները, հայ եկեղեցւոյ Աստուածաբանութեան ոլորտը, հայ վանականութեան պատմութիւնը, հայկական միջնադարեան վանքերը։ Հայ մշակոյթի պատմութիւնը, հայ իմացական պատմութիւնը, հայ վանական հոգեկանութիւնը (spirituality) առաջին դարերուն, վարդապետը իբր հաւատքի ուսուցիչ եւ Աստուածաբան, Քեսունի Կարմիր վանքը, Կարինի Հնձուց վանքը, Որդան Կարմիր կամ հայկական կարմիր ներկ, Հայաստանի վանքերուն եւ եկեղեցիներուն մշակութային կորուստը, ի՞նչ է քրիստոնէութիւնը, Աստուած եւ ժամանակակից գրականութիւն, Աստուծոյ փնտռտուքը, եւայլն, եւայլն։ Ապրած եւ հրատարակած եմ վեց հատոր բանաստեղծութիւն, որոնք արդիական արտայայտութիւններով եւ փիլիսոփայական խորքով կը բանան իմ մտածողական եւ ապրումային շերտերս։ Շուրջ վաթսուն աշխատանքներ եւ հրատարակութիւններ։ Բանաստեղծութեան կողքին զբաղած եմ եւ կը շարունակեմ զբաղիլ նաեւ փայտէ քանդակագործութեամբ, նկատելով որ բանաստեղծութիւնը եւ քանդակագործութիւնը, ինծի համար կը քալեն նոյն ապրումներու հունէն եւ կ՚արտայայտեն գրեթէ միեւնոյն մտածումի եւ ապրումի հոգեյատակը…։ Մէկը միւսը ամբողջացնող եւ գեղեցկացնող։ Մեծապէս բաւարարուած եմ։ Հետաքրքրական երեւոյթ է չէ՞։ Փորձած եմ այս ուղղութեամբ նաեւ ես ինքզինքս խորապէս ուսումնասիրել, վերլուծել եւ մտածումի եւ արուեստի մեկնաբանութիւններ կատարել։
-Շնորհակալութիւն Հայր Տաճատ, որ այս սքանչելի առիթը ընծայեցիք եւ մեր խնդրանքին ընդառաջեցիք։ Յաջողութիւն կը մաղթենք ձեր գրական, ստեղծագործական եւ եկեղեցական կեանքի բոլոր ծրագիրները իրականացնելու ընթացքին։
ՍԵՒԱՆ ՊՕՂՈՍ ՏԷՐ-ՊԵՏՐՈՍԵԱՆ