Նահապետ Քուչակ. Հայ Ժողովրդական Բանաստեղծութեան «Լուսապսակ Ճակատ»
Հայ գրականութեան ակունքներուն, կենսայորդ իր բխումով, անփոխարինելի տեղ կը գրաւէ եւ բարձրարժէք արուեստի անսպառ աղբիւր է հայ ժողովրդական բանաստեղծութիւնը, որ ծնունդ տուած է անմահ տաղասացներու, աշուղ-երգիչներու եւ հանճարեղ բանաստեղծներու մեր ազգային համաստեղութեան։
Իսկ հայ ժողովրդական բանաստեղծական արուեստի հանճարեղ դէմքն ու «լուսապսակ ճակատ»ը, Մեծն Չարենցի իսկ թեւաւոր խօսքով, կը հանդիսանայ Նահապետ Քուչակ (?-1592), որուն մահուան 424-րդ տարելիցը կ՚ոգեկոչենք Մարտի 29-ին։
Թէեւ շատ քիչ բան ծանօթ է հայ հանճարեղ տաղասացին, աշուղ-երգիչին ու մեծարժէք բանաստեղծին կենսագրութեան, մինչեւ անգամ անձին մասին, բայց մատենագիտական աղբիւրներու մէջ Մարտի 29-ը՝ 1592-ի Մարտ 29-ը կը յիշատակուի իբրեւ մահուան թուականը Միջնադարու հայոց ժողովրդական հանճարեղ բանաստեղծին, որ անկրկնելի Նարեկացիի հետ փառաւորապէս ու յաւերժ դրոշ-մըւած է հայկեան բանաստեղծական հանճարի միեւնոյն շքանշանի երեսին։
Միայն Չարենցը չէ, որ իր բանաստեղծութեան՝ «Նարեկացու, Քուչակի պէս լուսապսակ ճակատ չկայ» տողով միեւնոյն փառքին արժանացուցած է Հայկական Միջնադարու այս հսկաները։ Հայ գրականագիտութեան երախտաւորներէն Արշակ Չօպանեան եւ յատկապէս 20-րդ դարու հայ մեծագոյն գրականագէտը հռչակուած Մանուկ Աբեղեան, իրենց կարգին, Նարեկացիի կողքին անպայման կը տեսնեն Քուչակը՝ իբրեւ հայ ժողովրդական բանաստեղծութիւնը արուեստի անհասանելի բարձունքին հասցուցած հանճարեղ քերթողներու։
Իրաւամբ այնքա՜ն նման եւ այնքա՜ն տարբեր ու ներհակ են Նարեկացի եւ Քուչակ։ Հայ հոգիի աղօթքին անփոխարինելի բանաստեղծը՝ Նարեկացի մեր ժողովուրդին «երկնաւոր սիրոյ» երգիչն էր։ Իսկ հայուն «երկրաւոր սէրը» անմահացնելու ար-ւեստին մէջ անզուգական է մեծութիւնը Քուչակի։
Երկուքն ալ հայ ժողովրդական բանահիւսութեան վրայ խարսխուած բանաստեղծական գեղեցկագոյն տաճարներ են, որոնք հայ հոգիին ազատ սաւառնումին թեւ եւ շունչ հաղորդեցին։
Աւելի՛ն. մինչ Նարեկացի կը յատկանշուի զգացումներու, խոհերու եւ պատկերներու վարար ու յորդառատ թափով, յար ու նման կամուրջներ քշող-տանող Արաքսին, Քուչակ զուլալ աղբիւրի պէս սրտերուն ծարաւը յագեցնող անմահական ջուրի աղբիւրն է, որ երկրաւոր սիրոյ միայն մէկ գողտրիկ պահը բռնելու եւ նկարչօրէն յաւերժացնելու արուեստը կը մարմնաւորէ։
«Ես աչք ու դու լոյս, հոգի,
առանց լոյս՝ աչքն խաւարի.
Ես ձուկ ու դու ջուր, հոգի,
առանց ջուր՝ ձուկն մեռանի.
Երբ ձուկն ի ջրէն հանեն եւ
այլ ջուր ձգեն, նա ապրի.
Երբ զիս ի քենէ զատեն,
քան զմեռելն այլ ճար չի լինի»։
Նման կարճ քերթուածներով կը յատկանշուի Քուչակի ժառանգութիւնը։ Ութ կարճ տողերով կամ չորս երկար տողերու քառեակներով ներկայացող բանաստեղծութիւններ, որոնք հայ գրականութեան ծանօթ են «Հայրէններ» անունով։ Հայ գրականագէտները ունին ընդհանուր այն համոզումը, որ հայ ժողո-վրդական բանաստեղծութեան եւ աշուղական երգերու ոչ միայն արարիչը եղաւ Քուչակ, այլեւ՝ հաւաքողն ու մշակողը։
Այդ պատճառով ալ, շատ մը «Հայրէններ», որոնք ոճականօրէն անհամատեղելի են՝ միեւնոյն հեղինակին պատկանելու առումով, վերագրուած են Նահապետ Քուչակի։ Հետեւաբար, Աբեղեան որոշակի այդ իմաստով իրաւացի է, երբ կը պնդէ, թէ Նահապետ Քուչակ անունը խորքին մէջ կը յղուի մէկէ աւելի հեղինակներու եւ չի սահմանափակուիր իրապէս ապրած ու ստեղծագործած «նահապետ» ու «թոռ» Քուչակներով։
Ամէն պարագայի, կենսագրական տեղեկանքի առումով՝ հայ մատենագէտները ընդհանրապէս համամիտ են, որ Նահապետ Քուչակ ծնած էր 16-րդ դարու սկիզբը (ծննդեան թուականը անյայտ), Վան նահանգի Խառակոնիս գիւղը։ Թէեւ իբրեւ աշուղի ու տաղասաց սիրուած բանաստեղծի՝ Քուչակ տեւաբար շրջած է Հայաստան Աշխարհով մէկ, բայց իր կեանքի վերջալոյսին վերադարձած ու վախճանած է իր ծննդավայր գիւղին՝ Խառակոնիսի մէջ, որուն Ս. Թէոդորոս եկեղեցւոյ շրջափակէն ներս գտնուած է իր գերեզմանը։
Կենսագրական այլ տուեալներ դժբախտաբար ենթադրութեանց մարզին կը պատկանին եւ գրականագէտներու բանավէճին առարկայ են։ Բայց բանավիճողներն անգամ համակարծիք են, որ մեր ժողովուրդին կողմէ օրին մեծապէս սիրուած եւ փնտռուած աշուղ մը եղած է առաջին Քուչակը՝ Նահապետը։
Միայն երկրաւոր սիրոյ երգիչը չեղաւ, սակայն, Նահապետ Քուչակ։ «Հայրէններ»ու կողքին՝ իր մշակումին արժանացան եւ բարձրարուեստ բանաստեղծութիւններու արարումով անմահացան հայ ժողովուրդի «Պանդուխտի երգեր»ը։ Մինչեւ մեր օրերը իր այժմէական հնչեղութիւնը կը պահպանէ եւ հայոց շրթներուն անբաժան երգի վերածուած է Նահապետ Քուչակի վերագրուած «Ղարիպը՝ Կռունկին» բանաստեղծութիւնը։ Ահա՛ հայ պանդուխտի սրտէն՝ կարօտի խորագոյն ակունքէն բխած յաւերժականը երգը.
Կռո՜ւնկ, ուստի՞ կու գաս, ծառայ եմ ձայնիդ,
Կռո՜ւնկ, մեր աշխարհէն խապրիկ մը չունի՞ս։
Մի՛ վազեր, երամիդ շուտով կը հասնիս,
Կռո՜ւնկ, մեր աշխարհէն խապրիկ մը չունի՞ս։
Աշունն է մօտեցեր, գնալու ես Թետպիր,
Երամ ես ժողվեր, հազարներ ու բիւր,
Ինձ պատասխան չի տուիր, ելար գնացիր,
Կռո՜ւնկ մեր աշխարհէն գնա՛ հեռացիր։
Յուշատետրի սիւնակը տեղը չէ ծաւալելու Քուչակի գրական-ստեղծագործական արժանքիներուն եւ բանաստեղծական մեծարժէք գիւտերուն գնահատման մէջ։ Պարզապէս, իր մահուան տարելիցին առիթով, Քուչակի անկորնչելի ժառանգութեան հետ հաղորդուիլ։
ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
Յապաւուած