Թորոս Թորամանեան. Հայկական Ճարտարապետութեան Արժանաւոր Ներկայացուցիչը
Մարտ 1-ին, 83 տարի առաջ, Երեւանի մէջ մահացաւ հայկական ճարտարապետութեան արժանաւոր ներկայացուցիչներէն Թորոս Թորամանեան (1864-1934): Շնորհալի ու նշանաւոր ճարտարապետը իրաւամբ կը նկատուի հայկական ճարտարապետութեան գիտական ուսումնասիրութեան հիմնադիրը:
Ան ծնած է 1864 թուականի Մարտ 18-ին, Փոքր Հայքի Շապին Գարահիսար քաղաքը՝ հողագործի ընտանիքի մէջ: 1878-ին, 14 տարեկանին, ան զրկուած է ծնողներէն: Սկըզբ-նական կրթութիւնը ստացած է իր ծննդավայրի «Մուշեղեան» վարժարանին մէջ: 1883-ին մեկնած է Պոլիս, ուր աշխատած է իբրեւ հիւսնի աշկերտ եւ միաժամանակ, 1888-1893 թուականներուն միջեւ, ուսանած է Պոլսոյ Կայսերական գեղարուեստից ճեմարանի ճարտարապետական բաժնին մէջ:
1896-1900 թուականներուն Թորամանեան ապրած է Պուլկարիա, ուր զբաղած է շինարարութեամբ: Կառուցած է քանի մը շէնքեր, գլխաւորապէս հարուստ հայերու (Մանուկեաններ, Սարգիս Ֆադեան, Դանիէլ Պուլկարացի եւ այլք) համար: Սակայն ճարտարապետական կառուցումներէն աւելի, Թորամանեանը կը հետաքրքրէր ճարտարապետութեան տեսութիւնը:
1900-ին տեղափոխուած է Ռումանիա, ապա՝ շրջագայած է Պարսկաստան, Սուրիա, Եգիպտոս, Յունաստան, Իտալիա: 1902-ին մեկնած է Փարիզ՝ կատարելագործուելու:
1903-ին, ապա՝ 1905-1909 թուականներուն, յայտնի հնագէտ Նիկողայոս Մառի հետ միասին, Թորամանեան մասնակցած է Անիի մէջ տարուած պեղումներուն՝ կատարելով անոր աւերակներու ողջ ճարտարապետական նիւթին յատակագիծերը, նկարները, կտրուածքները, վերակազմութիւնները:
Իր աշխատանքներով եւ ուսումնասիրութիւններով՝ Թորոս Թորամանեան յեղաշըր-ջում կատարեց համաշխարհային ճարտարապետութեան պատմութեան մէջ՝ ներկայացնելով հայերու ճարտարապետութեան ծագման ու զարգացման շրջանները: Նշանաւոր ճարտարապետը մեր սերունդներուն կտակեց պաշտամունքը հայկական ճարտարապետութեան՝ պատգամելով, որ «ուրիշ ազգերի արուեստների գեղեցկութիւնը յուզիչ է, յաճախ գրգռող եւ խռովիչ, իսկ մեր արուեստի գեղեցկութիւնը անդորրող է, հանգստացնող, հայեցողութեան տանող: Հայերը նախահայրերից ժառանգել են շինարարութեան արուեստը: Քարաշատ Հայաստանը մեր ճարտարներին ու վարպետներին տուել է անսպառ նիւթ… Մեր ժողովուրդը այդ հլու, հնազանդ նիւթի մէջ մարմնացրել է իր հոգին, բաղձանքները, երազները, ճաշակը»:
1904-ի գարնան Թորամանեան սկսաւ Զուարթնոց տաճարի հետազօտութեան. ղեկավարեց Խաչիկ Վարդապետի նախաձեռնած պեղումները, կատարեց չափագրման աշխատանքներ: 1905-ին աւարտեց տաճարի վերակազմութեան նախագիծը, որ հաստատուեցաւ 1906-ին՝ Անիի մէջ Նիկողայոս Մառի արշաւախումբի պեղումներուն ժամանակ յայտնաբերուած Ս. Գրիգոր (Գագիկաշէն) տաճարի մանրակերտին նոյնանման յօրինուածքով:
Մասնագէտներու վկայութեամբ՝ 1905-ին լոյս տեսած Թորոս Թորամանեանի «Զուարթնոցի եկեղեցին» յօդուածով, սկզբնաւորուեցաւ հայկական ճարտարապետութեան գիտական գրականութիւնը: Թորամանեան ուսումնասիրեց ու չափագրեց նաեւ Հոռոմոսի համալիրը, Արգինայի եկեղեցին, Տեկորի տաճարը, Շիրակ եւ Արագածոտն գաւառներու յատկապէս ԵԷ. դարերու յուշարձանները:
1904-1912 թուականներուն, Թորամանեան պարբերաբար իր մասնակցութիւնը բերաւ Անիի մէջ Նիկողայոս Մառի գիտարշաւախումբի պեղումներուն, ուսումնասիրեց ու չափագրեց բազմաթիւ եկեղեցիներ, պալատներ, հիւրատուներ, բնակելի տուներ, պարիսպներ, կամուրջներ, ստեղծեց վերակազմութեան նախագիծեր: Թորամանեանի «Էջմիածնի տաճարը» (ռուսերէն՝ 1909 թ., հայերէն՝ 1910 թ.), «Տեկորի տաճարը» (առանձին գիրքով՝ 1911 թ.), «Գաւիթ եւ ժամատուն հայոց հնագոյն եկեղեցիների մէջ» (1911 թ.), «Նորագոյն կարծիքներ հայ ճարտարապետութեան մասին» (1911 թ.), «Անի քաղա՞ք, թէ՞ ամրոց» (1912 թ.) եւ այլ ուսումնասիրութիւնները կը վկայեն հայկական ինքնուրոյն ճարտարապետութեան զարգացման բարձր մակարդակին մասին: Շնորհիւ այդ ուսումնասիրութեանց՝ բազմաթիւ օտար գիտնականներ վերանայած են իրենց թիւր տեսակէտները հայկական ճարտարապետութեան վերաբերեալ:
1913-ին Թորամանեան Վիեննայի համալսարանին կից Արուեստի պատմութեան հիմնարկի գիտական նստաշրջանին, արժանացաւ գլխաւոր մրցանակի՝ լաւագոյն աշխատանքի համար: Անոր հազարէ աւելի գծագիրներուն, ուսումնասիրութեանց եւ այլ նիւթերու հիման վրայ, Վիեննայի համալսարանի փրոֆեսէօր Եոզէֆ Ստրժիկովսկի 1918-ին հրատարակեց «Հայերի ճարտարապետութիւնը եւ Եւրոպան» գերմաներէն երկհատորեակը, որուն շնորհիւ հայկական ճարտարապետութիւնը՝ որպէս ինքնուրոյն ճարտարապետական դպրոց, արժանացաւ համաշխարհային ճանաչման: Առաջին Համաշխարհային պատերազմին (1914-1918) եւ անոր յաջորդած գաղթի տարիներուն կորսուեցան Թորամանեանի հրատարակութեան պատ-րաստ տասէ աւելի աշխատութիւններն ու մեծ քանակութեամբ այլ նիւթեր:
1921-ին Թորամանեան դասախօսութիւններ կարդաց Երեւանի Պետական համալսարանին մէջ, հին Հայաստանի ճարտարապետութեան պատմութեան մասին:
Թորամանեանի աշխատութիւններու հիմնական մասը երկու հատորով լոյս տեսան գիտնականի մահէն յետոյ՝ «Նիւթեր հայկական ճարտարապետութեան պատ-մութեան» խորագրով (1942-48):
1923-ին Թորամանեանի մասնակցութեամբ ստեղծը-ւեցաւ Յուշարձաններու պահպանութեան կոմիտէն: Ան շուրջ երեսուն տարի չափագրեց, լուսանկարեց ու նկարագրեց Հայաստանի հարիւրաւոր յուշարձաններ, որոնցմէ շատերը պահպանուած եւ վերակազմուած են անոր նիւթերուն շնորհիւ:
Թորամանեան ստեղծագործական սերտ կապեր ունեցած է ճարտարապետ Ալեքսանդր Թամանեանի հետ, որուն արուեստանոցին մէջ 1928-էն սկսեալ աշխատած է որպէս խորհրդական, կատարած է նաեւ յատակագծման ու նախագծման աշխատանքներ: Թորամանեան եղաւ առաջին գիտնականը, որ դասակարգեց ու բնութագրեց հայկական ճարտարապետութեան զարգացման ժամանակաշրջանները, բացայայտեց անոր ինքնատիպութիւնը, ամբողջականութիւնը եւ ոճական ինքնուրոյնութիւնը: Անոր աշխատութիւնները սկզբնաղբիւր են ուսումնասիրողներու համար:
Հայաստանի Գիտութիւններու ազգային ակադեմիան 1969-ին սահմանեց Թորամանեանի անուան մրցանակ: Անոր անունով Երեւանի մէջ կայ փողոց: Նաեւ այն տան առջեւ, ուր ապրեցաւ Թորամանեան՝ դրուած է յուշաքար:
Հայկական ճարտարապետութեան մեծարժէք երախտաւորին նուիրուած այս հակիրճ անդրադարձը կ՚արժէ պսակել մեր Մեծերու վկայութիւններէ քաղուած փունջով.
- Յովհաննէս Թումանեան՝ «Ահա վեր է կացել հայ ճարտարապետ Պր. Թորամանեանը, ցոյց է տալիս Եւրոպային ու ամբողջ աշխարհին, թէ գոյութիւն է ունեցել հայկական ինքնուրոյն ճարտարապետութիւն եւ հայկական ինքնուրոյն ճարտարապետութիւնը ազդել է թէ՛ հարեւան եւ թէ՛ հեռաւոր ազգերի ճարտարապետութիւնների վրայ, ստիպում է ազգերի արուեստների պատմութեան մէջ նոր գլուխ բաց անել «հայոց ճարտարապետութիւնը» վերնագիրով:
- Աւետիք Իսահակեան՝ «Եթէ ճարտարապետութիւնը քարացած երաժշտութիւն է, ապա Թորոս Ճարտարապետը այդ քարացածը վերածել է կենդանի երգի: Նա մեր հոյակապ աւերակների ու յուշարձանների, նոյնքան հոյակապ երգիչն է»:
- Մարտիրոս Սարեան՝ «Տիտանական ջանքերի, մտքի ու զգացմունքների լարման գնով, համաշխարհային եւ հայ կուլտուրայի իմացութեան հողից ելնելով, նա թափանցել էր ժամանակի խորքերը եւ բիւրեղեայ մաքրութեամբ դուրս հանել այն մարգարիտները, որոնք զուտ ազգային են: Ողջ աշխարհին ապացուցեց հայկականը»…
- Նիկողայոս Մառ՝ «Ես առաւել առողջ լոյս եմ սպասում ճարտարապետական յուշարձանների լեզուից, երբ մենք սովորենք այն հասկանալ: Թորամանեանի մէջ ես տեսնում եմ այդ լեզուի առաջին ուսուցչին»:
ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ