Պերճ Պռօշեան. Հայրենի Գիւղին Եւ Մարդուն Ժողովրդային Երգիչը
Աշտարակեցի դերձակ Ստեփան Տէր-Առաքելեանի ընտանեկան համեստ ու չքաւոր երդիքին տակ ծնաւ արու զաւակ մը՝ Յովհաննէս անունով, որ իր կեանքով եւ գործով մնայուն ու արժէքաւոր վաստակ մը կապեց իր ընտրած Պերճ Պռօշեան (1837-1907) գրչանունին եւ արժանացաւ հայ գրականութեան դասական մեծերու պատուանդանին։
Պերճ Պռօշեանի գրական ժառանգութիւնը հարազատ ու լուսաւոր հայելին է հայ գեղջուկի իրական կեանքին՝ անոր դարաւոր սովորոյթներուն ու աւանդութիւններուն, օրաւուր հացի եւ հոգեմտաւոր լոյսի համար անոր թափած քրտնաջան աշխատանքին, չարաշահումներու եւ կեղեքումներու դէմ անոր ընդվզումին, օտարի տիրապետութեան դէմ անոր լուռ ծառացումին…
Բայց յատկապէս հայ գիւղի եւ գիւղացիութեան ազգային տոհմիկ հիւսուածքին ու նահապետական կենսակերպին քայքայման, ընկերային հակասութիւններու եւ դասակարգային հակադրութիւններու սրումին դէմ պոռթկում մըն է Պռօշեանի գրականութիւնը, որ սիրուեցաւ եւ խանդաղատանքով պահպան-ուեցաւ հաւասարապէս թէ՛ արեւելահայ, թէ՛ արեւմտահայ իրերայաջորդ սերունդներուն կողմէ։
Իր այդ արժանիքին համար, իբրեւ հայ գիւղին եւ հայ գեղջուկին «ժողովրդային կեանքի երգիչը», Պերճ Պռօշեան իր սեփական ակօսը բացաւ արդի հայ գրականութեան անդաստանին մէջ։
Իր մանկութիւնն ու պատանեկութիւնը Պռօշեան անցուց իր ծննդավայրի Տէր-Թոդիկեան վարժատուններուն մէջ, շատ ծանր տարաւ ծեծով եւ խստակեացութեամբ ուսում ջամբելու ատենի կղերական մօտեցումները, բայց բախտը ունեցաւ ուսուցիչ ունենալու նաեւ լուսամիտ հոգեւորականներ, որոնց օրինակը վերածեց իր կեանքի հետագայ ընթացքը առաջնորդող տիպարի։ Պռօշեանի կազմաւորման վրայ հիմնական անդրադարձ ունեցաւ յատկապէս Խաչատուր Աբովեանի Աշտարակ այցելութիւնը իբրեւ կրթական քննիչ։ Տէր-Թոդիկեան մեթոտներուն ընդդէմ ու փոխարէն Աբովեանի քարոզած ազատ մանկավարժութեան սկզբունքները, ինչպէս նաեւ սեփական ժողովուրդին ամենէն պարզ եւ իրա՛ւ խաւին՝ գեղջուկին բացուելու եւ անոր վէրքերուն ու երազներուն երգիչը դառնալու Աբովեանի գրական հանգանակը յառաջատար արժէք ու մղիչ ուժ դարձան Պռօշեանի համար։
Աւարտելով Աշտարակի ծխական վարժարանը եւ արժանանալով Ներսէս Աշտարակեցի Կաթողիկոսի ուշադրութեան, 1849-ին, Պռօշեան իբրեւ անվճար ուսանող ընդունուեցաւ Թիֆլիզի Ներսիսեան վարժարանը, որմէ փայլուն յաջողութեամբ շրջանաւարտ եղաւ 1853-ին։
Թէեւ Պռօշեան չընդառաջեց կուսակրօն միաբան դառնալու Կաթողիկոսի յորդորներուն, այսուհանդերձ՝ ուսուցչութիւնը ընտրեց իբրեւ կեանքի ասպարէզ եւ աւելի քան կէս դար ուսուցչական գործունէութիւն ծաւալեց իր ծննդավայր Աշտարակի, Թիֆլիզի, Շուշիի, Աստրախանի եւ կովկասահայ այլ ոստաններու մէջ։
Նորահաս սերունդին առջեւ լոյսի ճանապարհը բացող մանկավարժ մը եղաւ Պռօշեան։ Խաւարամտութեան դէմ անհաշտ պայքար մղեց՝ Հայ Եկեղեցւոյ եւ հաւատաւոր հայ հոգեւորականի արժէքին ու առաքելութեան միշտ պահապան եւ հաւատարիմ հետեւող մնալով հանդերձ։ Մէկ կողմէ իր նպաստը բերաւ ազատ մանկավարժութեան տարածման, իսկ միւս կողմէ հայ կնոջ իրաւունքներու առաջին պաշտպաններէն հանդիսացաւ՝ իր ծառայութեան տարբեր կեդրոններուն մէջ աղջկանց վարժարաններու բացման դրօշակիր դառնալով։
Ուսուցչական ասպարէզը մեծապէս օգնեց Պռօշեանի, որ ամէնուր մօտէն ծանօթանայ հայ ժողովուրդի պարզ ու համեստ խաւին, անոր սովորոյթներուն եւ աւանդութեանց, ցաւերուն եւ տենչերուն։ Այդ ամէնը ներշնչման աղբիւր դարձան երիտասարդ մտաւորականին համար, որպէսզի ուսուցչութեան կողքին նուիրումով փարի գրական ստեղծագործութեան։ Հազիւ 23 տարեկան էր Պռօշեան, երբ լոյս ընծայեց իր առաջին վէպը՝ «Սօս եւ Վարդիթեր»ը, որ անմիջապէս ուշադրութիւնը գրաւեց ատենի յառաջադէմ հայ գրողներուն, ինչպէս օրինակ՝ Միքայէլ Նալպանտեանի, որ բանտային իր խուցէն խրախուսական տողեր նուիրեց Պռօշեանին։
Պռօշեան աշխոյժ մասնակցութիւն բերաւ, նաեւ, Թիֆլիզի մէջ ուսուցչական իր պաշտօնավարութեան շրջանին, արեւելահայոց թատրոնի հիմնադրութեան եւ ծաղկումին՝ իր կարգին թատրերգութեան սեռը փորձելով եւ «Աղասի» ու «Բամպակ առնողը» գործերը հրատարակելով։
Պռօշեան արագ եւ առատ արտադրող մը չեղաւ, որովհետեւ օրապահիկի ապահովման համար, ուսուցչութեան եւ մամուլի աշխատակցութեան կողքին, պարտաւորուեցաւ նաեւ ազատ ասպարէզի մէջ գործերու ձեռնարկել. երկար ժամանակ լուսանկարչութեամբ պարապեցաւ։
1878ին լոյս ընծայեց իր երկրորդ վէպը՝ «Կռուածաղիկը», որուն 1880-ին հետեւեցաւ «Հացի խնդիր» վէպը, որ իր տեսակին մէջ հանդիսացաւ Պռօշեանի ընկերային աշխարհայեացքն ու հանգանակը լաւագոյնս խտացնող երկը։ Պռօշեանի վիպագրութեան միւս երեք գործերը՝ «Սկիզբ երկանց»ը, «Ցեցեր»ը եւ «Յունօ»ն լոյս տեսան յաջորդաբար 1889-ին, 1892-ին եւ 1900-ին։
Պռօշեանի բոլոր գործերուն մէջ ալ ծննդավայր Աշտարակը, իր բարբառով թէ բարքերով, հասարակական իր շաղախով թէ ազգային խնդիրներով, ներշնչման գլխաւոր աղբիւրը դարձաւ անոր ստեղծագործական տարերքին։ Ինչ որ պակսեցաւ Պռօշեանին իբրեւ վէպի կառուցման, տիպարներու ստեղծման եւ շարժուն կեանքի գեղարուեստական մշակում, ան փոխարինեց հայ ժողովրդային կեանքի հարազատ նկարագրութեան եւ վերծանման հարուստ եւ վարար հոսքով։ Թէեւ ատենին Լէոյի նման հեղինակութիւններ քննադատեցին գեղարուեստական մշակման առումով Պռօշեանի թերութիւնները, բայց ժամանակի թաւալումին եւ հայ ժողովրդային կեանքի փոփոխութեան հետ, 19-րդ դարու երկրորդ կիսու արեւելահայ գաւառի հարազատ պատկերացումը մեծ չափով մենք կը պարտինք Պռօշեանի։
Երբ ամէնուր արեւելահայ մտաւորականութիւնը բուռն պայքար կը մղէր յանուն աշխարհաբարի որդեգրումին, Պռօշեան գրական մշակումի արժանացուց Աշտարակի հայոց բարբառը եւ անոր մէջ գտաւ ժողովուրդին համար հասկնալի արեւելահայերէնը։
Երբ 1860-ականներուն ազատութեան ու արդարութեան եւրոպական գաղափարները կ’ալեկոծէին Ցարական կայսրութիւնը, այդ ճամբով նաեւ կովկասահայութեան կեանքը, Պռօշեան փարեցաւ «հայ ժողովրդային կեանքի երգիչը» դառնալու իր կոչումին եւ ամբողջ կեանք մը շնչաւորեց ու իմաստաւորեց այդ առաքելութեամբ։
Եօթանասուն տարեկան էր Պերճ Պռօշեան, երբ Պաքու այցելութեան մը ընթացքին անակնկալ հիւանդութիւնը հարուածեց զինք։
1907-ին իր աչքերը առյաւէտ փակեց հայրենի գիւղին ու հայ գիւղացիին համով ու հոտով կեանքը ստեղծագործական ներշնչման յորդ աղբիւրի վերածած արեւելահայ արձակի եւ վիպագրութեան դասական այս ռահվիրան։
Իր յիշատակը պատգամներով շնչաւորելու համար, հատուածներ կը ներկայացնենք Պռօշեանի կտակը հանդիսացող «Հացի խնդիր» գործէն.
– Նահապետական պարզ սովորութիւններն օրըստօրէ անհետանում են, բարեկամութիւն, հարեւանութիւն սուրբ բառերն իրանց նշանակութիւնը միմիայն քաղաքավարութեան ձեւերի մէջ են պահում. էլ չկայ այն ընտանեկան կապը, որ օտարներին միմեանց հետ մի տան պէս պահում էր, խոր գիւղերում, որպէս եւ իցէ, այժմ կը տեսնես նախկին քաղցրութեան ստուերը, իսկ քաղաքներումն ու մեծամեծ գիւղերումը՝ երբե՛ք: Մի անմխիթար ապագայ է գուշակում մեզ այս բանը:
– Մարդս չի իմանում, թէ վաղն իւր գլխին ի՞նչ պէտք է գայ, նա, որ այսօր երջանիկ է, չի մտածում, թէ կարող է մի տարուց, մի ամսից, մի ժամից յետոյ վերջին թշուառը դառնալ: Անպատսպար չքաւորը, որ իւր կեանքը անբախտութեան շղթայի մէջ կաշկանդուած է համարում, յանկարծ մի չնչին պատճառից տեսնում է իրան երջանկութեան ծայրին կանգնած։ Բայց այսպիսի հազարաւոր օրինակները, մեր աչքի առաջին ամէն օր պատահած կեանքի փոփոխութիւնները մարդուս վրայ սակաւ տպաւորութիւն են անում, բախտաւորը էլ վաղուան համար չի ուզում մտածել, անբախտն էլ իրան յաւիտեան կորած է համարում:
Եթէ մարդս այս բանը կարողանար առանց ուշադրութեան թողնել, եթէ աղքատը չյուսահատէր իւր ներկայ դառն դրութեան վերայ, եթէ հարուստը միշտ աչքի առաջ ունենար այս փոփոխութիւնները, այսքան զեղծումներ չէին պատահիլ, տնանկութիւնը արհամարհած չէր լինիլ, իրաւունք, արդարութիւն եւ պարտաճանաչութիւն իրանց նշանակութիւնը պահպանած կը լինէին եւ մարդկութիւնը իւր բռնելիք ընթացքից չէր շեղուիլ:
– Մարդուն տուած է գործել, աշխարհքիս բարիքը վայելելու, երջանիկ կեանք անցնելու համար քրտինք թափել, տքնիլ, գլուխը վտանգի ենթարկել, բայց արդարութեան դեմ չմեղանչել, ուրիշի ունեցածը անուղղակի միջոցներով չյափշտակել, ծուռն եւ պարսաւելի ճանապարհով արծաթի ու փառքի համար անձնուրաց եւ ընկերադաւ չլինել, այս բաները ներելի չեն հոգեկան և մտաւոր արարածին։
– Ճշմարիտ է այն խօսքը, թէ մարդուս գլխաւոր դատաւորն իւր խիղճն է. նրանից արդար եւ ոչ մի դատաստան անող չի եղել ի սկզբանէ անտի եւ չի էլ լինելու, ի՛նչ գործում եւս՝ բարի կամ չար, խիղճը քեզանից անբաժան է, տեսնում է արածներդ և իւր վճիռն ամէնքից առաջ տալիս է, կամ դափնի պսակ եւ կամ յանցաւորի սեւ կնիք է դնում ճակատիդ։
Ոչ մի վճիռ, կարելի է ասած, այնպէս զգալի չի լինում, ինչպէս մարդուս ներքին դատաւորի, ամէնքին իրան է յայտնի, թէ ինքն ինչո՞ւ այսօր խիստ ուրախ է, կամ ի՞նչ կնճիռներ են պատել նրա երեսին, կ՛ուզես փակուիր սենեակումդ, կ՛ուզես անկողնի մէջ մտիր, գլուխդ վերմակի տակը կոխիր, եթէ դու քո դատաւորի առաջին սեւերես ես, մի սուր խայթոց թակում է սիրտդ, իսկ եթէ պարզերես՝ մի հրճուանք, մի ուրախութիւն փառաւորում է քեզ։
ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
Ընկերամշակութային
- 11/28/2024