Հալէպի ոնարհներէն. Պարոն Ժամագործեան, Հայ Թատրոն Եւ Ուրիշ Շատ Բաներ
Չեմ փորձեր յուշագրութեան մը ճանկերուն մէջ իյնալ, որովհետեւ մարդիկ պիտի կարծեն, որ ես իսկապէս ծերացած եմ եւ սկսած եմ մէկ առ մէկ յուշերս գրի առնել: Պէտք է գիտնալ, որ անցեալը մարդուն անբաժան մասնիկն է: Անցեալ մը ունենալը կը նշանակէ, թէ ապրուած կեանք մը կայ:
Բայց ինչ որ ալ ըսուի, լաւ բան է յիշելը եւ ծերութեան հետ ոչ մէկ ատաղձ կամ կապ ունի: Հաւատացէ՛ք: Եւ որովհետեւ ժամանակի վազքը մեզ գրեթէ զրկած է ոչ միայն մեր շուրջը տիրող զանազան երեւոյթներէն, այլ նաեւ՝ շրջապատէն ներս տեղի ունեցող անգոյն կամ գունաւոր անցուդարձերէն, ուստի ստիպուած յաճախ մեր մտերիմներուն հետ հեռուէն կը խօսինք, կը ծանօթանանք, կը բաժնենք մեր ուրախութիւնն ու տխրութիւնը, նաեւ կը յիշենք հինը, բարին, լաւն ու օրինակելին ու վերջին անպայման երանի մը կու տանք:
Անձնապէս կը հաւատամ, որ մարդ իր առանձնութեան մէջ մինակը աւելի լաւ կը խորհի, կը յուզուի, կը վերլուծէ, ինքն իրեն կը կիսէ իր ուրախութիւնն ու տխրութիւնը եւ կամ իր սպասումները, քան՝ ուրիշներու ներկայութեան: Որովհետեւ կը կարծեմ, որ այդ պահուն ան իր ժամանակը որոշ եւ լուրջ չափանիշներով իմաստաւորելու եւ դրոշմուած ապրումներով լեցնելու առիթը կ՚ունենայ: Փորձած եմ:
Իմ կարգիս, նոյն մթնոլորտէն թելադրուած, այսպէս նստած գրասեղանիս դիմաց, ապրումներս ժողված միջոցիս, կրկին ու կրկին անգամներ կը յիշեմ եւ առաջին հերթին իսկ ծննդավայրս՝ Հալէպը: Ու մտովի կ՚ըսեմ՝ ծառը իր արմատն է, որ կը փնտռէ:
Հալէպ, կ՚ըսեմ, դուն տակաւին կանգնած ես անյայտի ու անորոշութեան մէջ, վախի ու սարսափի մթնոլորտէն շնչահեղձ պառաւի մը նման: Հակառակ անոր, որ կիսաւերակ դարձած ես, բայց լեցուն է կրկին ապրելու կամքդ: Հոն թէեւ դէպքերը կը վազեն ճակատագրիդ ետեւէն, բայց ինչ որ ըլլայ իր վիճակդ, ինծի համար դուն բոլոր ժամանակներու մնայուն ներկայութիւն մըն ես՝ եկեղեցիներովդ, ակումբովդ, դպրոցներովդ, Ճեմարանովդ ու նաեւ օրուան հին ղեկավարներովդ: Անոր համար միշտ կը փնտռեմ քեզ, դէմքերդ ու դէպքերդ, որոնք պահուեցան ճակատագրին տակ, եւ որոնք ինծի համար պատմութեան էջերուն մէջ չմնացին, ու պատմութիւն չդարձան, այլ պատմութիւն կերտեցին, սերունդներ ուղղակի եւ անուղղակի դաստիարակեցին, յատկապէս՝ այդ հին ու պատմական ակումբէն ներս, «կամաւոր բանակ»ներ պատրաստեցին այսօրուան ազատ հայրենիքին համար: Օրհնուա՛ծ փաղանգ:
Այս եզակի եւ սակայն միշտ իբրեւ մնայուն պերճախօս վկայութիւն ունեցող փաղանգին նկատմամբ ժլատ եղած ենք: Չեմ գիտեր՝ ինչո՞ւ: Ի՞նչ բանի կը սպասէինք: Ու յանկարծ առանձնութեանս մէջ կը յիշեմ մէկը անոնցմէ, որ այդ փաղանգին մաս կազմած էր խոնարհաբար: Այդ «մարդը» մալաթիացի Պարոն Աւետիս ժամագործեանն էր, մեր ակումբի «մեծերէն» մէկը: Այդ օրերու իմ շատ վաղ պատենութեանս տարիներուն կը կարծէի, որ ինք մեր ակումբին «հայրիկն» էր: Ամէն անգամ զինք հոն կը տեսնէի: Իր աշխատանքէն ետք կը վազէր այս հայահոծ կեդրոնը ու իր ժամերը կը տրամադրէր անոր կարիքներուն՝ անսակարկ եւ օրինակելի: Կա՛մ աթոռ մը կը նորոգէր եւ կա՛մ ասոր-անոր թելադրանք մը կ՚ընէր: Մէկ խօսքով, այդ չոր ու ցամաք ակումբին վրայ կը դողար, կը գուրգուրար իր հարազատ տան պէս: Անկո՛չ պաշտօն: Վստահելի կամաւոր մը: Եւ աւելի՛ն, տակաւին մեր քաղաքի «տխուր» եւ կամ «հալածանքի» օրերուն, երբ ամէն մարդ ինքզինք հեռու պահած էր մեր ակումբէն, ինք հոն էր, ակումբի «հայրիկին» կողքին, դրան առջեւ ժպիտը դէմքին, «բան մը չկայի» պէս վստահութիւն ներշնչելով անցորդներուն եւ կամ ներսը ամայի ակումբէն ներս նոյն այդ «հայրիկին» հետ նարտ կը խաղար բարձրաձայն:
Ու ես հիմա զինք տարիներու հեռաւորութենէն լուսաւոր զգացումով կը յիշեմ: Անօրինակ կարօտով: Ու այս կարօտը ուրիշ է: Ի՛նչ կ՚ուզէք՝ ըսէք: Այդ կարօտը ծննդավայրէս կու գայ, անկէ կը ծնի, անկէ է, որ կը հոսի: Կը զգամ, որ ետեւս է երազս, որ իր տէրը կը փնտռէ ու կը կարծեմ, որ յիշատակներս երազի թեւեր առած էին:
Ու այսպէս բախտաւոր օր մը, մեր ամառնային արձակուրդի օրերէն մէկուն, աւելի ճիշդ՝ Հինգշաբթի երեկոյ մը, եւ որովհետեւ պէտք էր ակումբի «Քրիստափոր» գրադարանէն հայերէն գիրք մը վերցնէի, դուրս եկած պահուս «հայրիկ» Ժամագործեան զիս «բռնեց»: Կարծեցի սխալ բան մը ըրած եմ: Յանցանք մը գործած: Թեթեւ դող մը յանկարծ երակներէս սկսած էր վազել:
– Շաբաթ օր, կէսօրէ ետք, մամայիդ կ՛ըսես, որ ժամը երեքին ակումբ պէտք է ըլլաս, քեզի ու ընկերոջդ պէտք ունիմ: Երկար պիտի մնաք, հա՛, չմոռնաս,- ըսաւ մնայուն ժպիտովը ու հեռացաւ: Ուրիշ ոչ մէկ բացատրութիւն: Այսքա՛ն: Իր արտասանած բառերը փափուկ կարպետի մը կը նմանէին: Դէմքին անպակաս ու պաղարիւն ժպիտը մեզ իբրեւ քաջալերանք կախարդած ալ էր:
Տեսանելի էր, որ ակումբին մէկ բաժինը բեմ կը շինուէր: Լսած էի, որ մեծ տղաքը «դեր» պիտի խաղային: Պոլիսէն Հալէպ եկած էր նոր դերասանապետ մը՝ Արփիար Վարդեան անունով որ ոչ միայն ակումբին, այլեւ ամբողջ գաղութին մէջ նոր խանդավառութիւն ստեղծած էր: Այդ օրերուն էր, որ Հալէպի մէջ հայ կենաքը պարտէզի վերածուած էր: Ծաղկուն եւ յուսալի: Խաղաղ եւ արդիւնաւէտ: Ահա թէ ինչո՛ւ գիշերուան մինչեւ ուշ ժամերուն ակումբը «բաց» էր, իսկ անոր փինկ- փոնկի սենեակէն ներս թատերական փորձեր կը կատարուէին: Պոռալ, բարկանալ եւ այլն:
Ծնողքէս ակումբ գալու եւ հոն երկար մնալու արտօնութիւնս դիւրութեամբ ստացայ: Տարիներ վերջ միայն հասկցայ այս արտօնագիրը ձեռք ձգելուս պատճառը:
Ես ու ընկերս որոշուած ժամուն հոն էինք: Պարոն Աւետիսը՝ այդ «մեծ» մարդը, տափատը վեր ծալած, ակումբը ջրելով, լուալով զբաղուած էր:
– Հիմա սկսինք աթոռներ շարել,- ըսաւ հանդիսաւոր ձեւով: Հալէպի մանաւանդ
յետմիջօրէի տաքը արդէն շուտով կը չորցնէր ամէն բան: Ճի՛շդ գիշերներուն հակառակը:
Նաեւ մեզի թելադրեց, որ մենք երկուքով իրեն օգնենք աթոռները շարելու աշխատանքին մէջ, որովհետեւ ակումբը «թատերասրահի պիտի վերածուէր», վերջապէս բացատրեց եւ աւելցուց, որ եթէ մենք կարգով ու կանոնով եւ հնազանդ իրեն օգնէինք, ինք շաբաթը երեք օր մեզի պիտի արտօնէր նստելու ճիշդ նոր սարքուած բեմի դիմաց գտնուող «Քրիստափոր» գրադարանի պատուհանին մէջ՝ ձրիօրէն դիտելու ներկայացուած կատակերգութիւնները:
Շարեցինք: Մեզի համար ամէն պահ խրախճանք էր: Ծիծաղ: Խնդուք: Հաճոյք:
Ու այս աշխատանքը կրկնեցինք ամբողջ ամրան երկայնքին եւ նոյնիսկ յաջորդող երկու տարիներու դպրոցական մեր արձակուրդներուն:
Նուիրեալներուն սերունդին կը պատկանէր մալաթիացի Ժամագործեանը: Անկասկա՛ծ: Եւ մենք միշտ սիրեցինք զինք եւ տարիներ վերջ նոյնիսկ դարձանք իրարու մտերիմներ: Մէկ խօսքով՝ խօսակիցներ: Մեր յարգանքին խառնեցինք պատկառանքն ալ: Ահա թէ ո՛վ էր ինք: Պարկեշտութիւն, զոհաբերում, նուիրում, անկեղծութիւն, համեստութիւն կար իր մէջ եւ իր նման մեր բոլոր մեծերուն մէջ: Նման շաղախներով լեցուն մթնոլորտին մէջ հասակ առինք: Այս բոլորը նոր իմաստ տուին մեր կեանքին:
«Աթոռ շարել»՝ երկար կը ծիծաղէին յաճախ թաղի ընկերներս, որոնց ամառնային խաղացանկէն արդէն սրբուած էի: Մի՛շտ բացակայած: Բայց յետոյ կամաց կամաց այդ շարելն էր, որ զիս դէպի թատրոն տարաւ: Առաջնորդեց: Ու ես անզգալաբար սիրեցի բեմը: Հա՛յ բեմը: Մէջս ծնաւ հետաքրքրութիւնն ու սէրը անոր հանդէպ, ու քաղաքի այդ հին ակումբը ինքնաբերաբար դարձաւ կեանքիս միւս դպրոցը:
Հարազատ խոստովանութիւն մըն է այս մէկը: Որոշ եւ լուրջ չափանիշներով իմաստաւորելու օրինակելի կերպ: Ահա թէ ինչո՛ւ յանկարծ մեր կեանքի կարգ մը եւ կամ շարք մը իրադարձութիւնները կամ հանդիպած հետաքրքիր անձնաւորութիւնները ակամայ վերարժեւորում կը կատարենք տարիներու հեռաւորութենէն:
Պարոն Աւետիս Ժամագործեան կը պարտիմ թատրոնի հանդէպ իմ մեծ սէրս: Անուղղակի մղիչ ուժ: Քաջալերա՛նք: Ճակատագրի մէկ դիպուած: Ի՛նչ կ՛ուզէք՝ ըսէք: Պատահական եւ երախտապարտօրէն պատմական:
Ինքն էր, որ կեանքիս համար նոր դաշտանկար մը գծած էր՝ անզգալաբար:
ԳԷՈՐԳ ՊԵՏԻԿԵԱՆ
Ընկերամշակութային
- 11/28/2024