ՊԱՏՄԱԿԱՆ «ՅՕԴՈՒԱԾՆԵՐ»
2015-ի վերջին օրերուն ԺԱՄԱՆԱԿ օրաթերթը հերթական անգամ ընթերցասէր հասարակութեան տրամադրութեան տակ կը դնէ իր նահատակ աշխատակիցներէն մէկուն աշխատանքը։ Ծանօթ է, որ թերթս այս տարի կը վերարժեւորէ իր նահատակ աշխատակիցներուն ստեղծագործութիւնները՝ հաշուի առնելով, որ Եղեռնի ժամանակ զոհուած մտաւորականներուն կարեւոր մէկ մասը այդ շրջանին աշխատակցած էին ԺԱՄԱՆԱԿ-ին։ 1915-էն դար մը անց անոնք այսօր կ՚ոգեկոչուին՝ ըլլալով սրբադասուած, ինչ որ տարբեր երանգ մը կը վերագրէ անոնց ժառանգութեան։ Ցեղասպանութեան հանգամանքը ինքնին գործօն մըն է անոնց աւանդը տարբեր հարթութեան մը վրայ ընկալելու տեսանկիւնէն։ Մնաց որ, իրենց արտադրած ժամանակաշրջանը բախտորոշ նշանակութիւն ունի հայ ժողովուրդի անցեալի ու ապագայի խաչմերուկին։ Որպէս նոյն հանգրուանի ականատես ու վկայ՝ ԺԱՄԱՆԱԿ օրաթերթն ալ Եղեռնէն դար մը անց իր անցեալի պաշարէն բաժին դուրս կը բերէ թէ՛ ներկայ ժամանակներու պղտորութիւնները հնարաւորինս յաղթահարելու եւ թէ ապագայի ճանապարհին վրայ լոյս սփռելու առաջադրութեամբ։
ԺԱՄԱՆԱԿ-ի մօտաւոր անցեալի դարադարձի եզրափակիչ փուլին հաստատուած մատենաշարէն հրատարակուած է թերթիս երբեմնի աշխատակիցներէն Ռուբէն Զարդարեանի գործերու ժողովածոն, որ գիրքի մը ձեւաչափին մէջ կ՚ամփոփէ հեղինակին կողմէ ԺԱՄԱՆԱԿ-ի սիւնակներուն մէջ կատարուած անանտեսելի արտադրանքը, որ յատկանշական է անտարակոյս։ «Յօդուածներ» անունը կը կրէ թերթիս խմբագիր ու բանասէր Սեւան Տէյիրմենճեանի աշխատասիրութեամբ տպուած հատորը։ «Յօդուածներ»ը թէեւ ունին պատմական բնոյթ, սակայն անոնց պատմակա՛ն արժէքը կը բիւրեղանայ Ռուբէն Զարդարեանի գրածներուն մէջ նկատուած հեռատեսութեամբ, դիպուկ բաղդատութիւններով, իր ժամանակին լիարժէք ընկալման մանրամասնութիւններով ու մանաւանդ խորհրդածութիւններով՝ այն հարցումներուն շուրջ, որոնց պատասխանը այսօր եւս կը մնայ յարաբերական։
Մեծ եղեռնի 100-ամեակին առթիւ, ԺԱՄԱՆԱԿ-ի նահատակ աշխատակիցներէն Ռուբէն Զարդարեանի յօդուածներու ժողովածոն հրատարակուեցաւ՝ որպէս երրորդ հատորը թերթիս «100-ամեակ»ի մատենաշարին, Քասիմի ու Երուխանի հատորներէն ետք։ Կուսակցական ու հասարակական գործիչ, մանկավարժ ու արձակագիր Ռուբէն Զարդարեան ԺԱՄԱՆԱԿ-ի հիմնադրութեան առաջին ամիսներուն, Հոկտեմբեր 1908-էն մինչեւ Մարտ 1909-ը, կարճ շրջան մը, իր առաջնորդող յօդուածներով աշխատակցած է թերթիս՝ դառնալով անոր աւելի քան 100-ամեայ երթին պատուական անուններէն մէկը։
Զարդարեանի յօդուածներու հաւաքածոն լոյս տեսաւ աշխատասիրութեամբ ԺԱՄԱՆԱԿ-ի խմբագիր, բանասէր Սեւան Տէյիրմենճեանի, որ պատրաստած է նաեւ հատորին ծանօթագրական հարուստ բաժինն ու յատուկ անուններու ցանկը։ Յառաջաբանը գրի առած է պատմաբան Վահէ Թաշճեան, Պերլինէն։ Կողքը պատրաստած է տաղանդաւոր արուեստագէտ Արէտ Կըճըր։
Արեւմտահայ գրականութեան կոթողներէն մէկը, գրագէտ, հրապարակագիր, դաստիարակ, հանրային եւ դաշնակցական ականաւոր գործիչ Ռուբէն Զարդարեան ծնած է 1874-ին, Սեւերեկի մէջ։ Հազիւ երկու տարեկան՝ ընտանեօք կը փոխադրուի Խարբերդ, ուր ալ կ՚անցնի իր մանկութեան ու պատանեկութեան տարիները եւ երիտասարդութեան առաջին շրջանը։
Զարդարեան իր կրթութիւնը կը ստանայ Խարբերդի ազգային դպրոցին մէջ, ապա ամերիկեան հաստատութենէ ներս եւ ի վերջոյ Թլկատինցիի վարժարանին մէջ, ուր ալ կը ձեւաւորուի անոր մտաւոր-բարոյական նկարագիրը։ Թլկատինցիի ազդեցութիւնը հետագային պիտի արտայայտուէր նաեւ իր գրականութեան մէջ։
Դպրոցական շրջանին արդէն պատանի Զարդարեանի մէջ կը նկատուի հակում ու սէր գրականութեան եւ գիտութեան նկատմամբ։ Ինքնամփոփ, իր խոհերով տարուած անձ մըն էր ան, գիծ մը, որ անբաժան մնաց իր բնաւորութենէն ամբողջ կեանքին ընթացքին։ Զարդարեան իր ամբողջ ուժն ու ժամանակը կը յատկացնէր ինքնազարգացման։ Եւ երբ 1892-ին, լրացուց իր ուսման ընթացքը եւ մտաւ ուսուցչական ասպարէզ, շուտով աչքի ինկաւ իբրեւ հմուտ ու սիրուած դաստիարակ եւ բանիմաց ու լուրջ հանրային գործիչ։
1897-1903 թուականներուն Զարդարեան վարեց Մեզրէի Կեդրոնական վարժարանի տնօրէնութեան պաշտօնը՝ իրեն գործակից ունենալով կարող ու նուիրուած ուսուցիչներու խումբ մը։ Կը դասաւանդէր հայերէն ու ֆրանսերէն, պատմութիւն եւ գրականութիւն։ Այս 5-6 տարիներու ընթացքին իր ձեռքի տակէն ելան մտաւոր լայն պաշարով օժտեալ գաղափարական երիտասարդներ, որոնք իբրեւ ուսուցիչ, գրագէտ կամ հանրային գործիչ արդիւնաւոր դեր կատարեցին ո՛չ միայն Խարբերդի ու շրջակայքին մէջ, այլեւ ընդհանուր ազգային կեանքէ ներս։
Սակայն միայն կրթական-դաստիարակչական աշխատանքով չէր սահմանափակուեր Զարդարեանի աշխատանքը։ Ան եռանդով կը մասնակցէր հասարակական գործերուն եւ աւելի մեծ եռանդով՝ յեղափոխական աշխատանքին։ Անդամ էր Հ․ Յ․ Դաշնակցութեան եւ հետզհետէ պիտի դառնար կուսակցութեան խորհրդանշական անուններէն մէկը։ Իր շունչով կը կազմակերպուէին եւ յեղափոխական դաստիարակութիւն կը ստանային երիտասարդները, քաղաքին թէ գիւղերուն մէջ։ Կը կատարէր վարիչ դեր մը շրջանի կուսակցական կեանքին մէջ, յարաբերութիւն կը պահէր դուրսի մարմիններուն հետ եւ կը թղթակցէր «Դրօշակ»ին։
Զարդարեան իր գործունէութեամբ անջնջելի հետք մը թողեց Խարբերդի դաշնակցական կազմակերպութեան, մասնաւորապէս երիտասարդութեան վրայ։ Այդ գործունէութիւնը, բնականաբար, չէր կրնար վրիպիլ կառավարութեան ուշադրութենէն, մանաւանդ որ նախանձողներ ու հակառակորդներ ալ ունէր հայերու մէջ։ Պատահական առիթէ մը օգտուելով, 1903-ին, կառավարութիւնը կը ձերբակալէ Զարդարեանը՝ Թլկատինցիի ու քանի մը ուրիշ մտաւորականներու հետ։ Տարի մը բանտին մէջ մնալէ ետք, 1904-ին, տեղի կ՚ունենայ դատավարութիւնը եւ Զարդարեան ազատ կ՚արձակուի, բայց այլեւս չի կարենար պաշտօնավարել Խարբերդի մէջ։
Նոյն տարին, 1904-ին, Իզմիրի ազգային վարժարանի հոգաբարձութեան հրաւէրով՝ Զարդարեան ընտանիքով կը տեղափոխուի Իզմիր, բայց արգելքի հանդիպելով, կը ստանձնէ մերձակայ Մանիսայի հայկական վարժարանին տնօրէնութիւնը, ուր սակայն հազիւ տարի մը կրնայ մնալ։ Վրայ կը հասնին 1905-ի դէպքերը․ սուլթան Համիտի մահափորձի պատրաստութեան զուգընթաց Իզմիրի մէջ եւս կը կատարուին յեղափոխական աշխատանքներ, որոնց լուրը կը հասնի բռնապետական վարչակարգի ականջը։ Տեղի կ՚ունենան խուզարկութիւններ եւ ձերբակալութիւններ։ Կը խուզարկուի նաեւ Զարդարեանի բնակարանը եւ ան կը բանտարկուի երկու շաբաթ։ Ալ Մանիսայի մէջ մնալն ալ անկարելի էր։ Ընկերներուն պնդումով եւ աջակցութեամբ, Զարդարեան իր ընտանիքին հետ, իբրեւ փախստական, կը մեկնի Պուլկարիա եւ կը հաստատուի Ֆիլիպէ քաղաքը։
Այստեղ Զարդարեանի առջեւ կը բացուի գործունէութեան նոր ասպարէզ մը։ 1906-ին կը ձեռնարկէ «Ռազմիկ» եռօրեայ թերթի հրատարակութեան, որ կը դառնայ Հ․ Յ․ Դաշնակցութեան Պալքաններու շրջանի ազդեցիկ պաշտօնաթերթը։ Խմբագրական աշխատանքէն զատ, ազատ ժամանակը Զարդարեան կը յատկացնէ գրականութեան ու Դաշնակցութեան կազմակերպական գործերուն։ Որպէս Պալքաններու ներկայացուցիչ, ան կը մասնակցի Հ․ Յ․ Դաշնակցութեան Վիեննայի մէջ կայացած Դ. ընդհանուր ժողովին։
Օսմանեան սահմանադրութեան հռչակումէն յետոյ Զարդարեան կու գայ Պոլիս, ուր կը սկսի իր կեանքի ու գործունէութեան երրորդ շրջանը, որ կ՚ըլլայ այնքան նշանակալից։ Կ՚աշխատակցի ԺԱՄԱՆԱԿ-ին ու արեւմտահայ մամլոյ այլ օրկաններուն։ 1909-ին, Հ․ Յ․ Դաշնակցութեան բիւրօն կը հիմնէ «Ազատամարտ»ը, որու մնայուն խմբագրապետը կը դառնայ Ռուբէն Զարդարեան՝ շրջապատուած օգնականներու եւ աշխատակիցներու փայլուն հոյլով մը։ Որպէս խմբագիր եւ հրապարակագիր՝ Զարդարեան ցոյց կու տայ արտասովոր հմտութիւն եւ աշխատունակութիւն։ «Ազատամարտ» իր ղեկավարութեան ներքոյ կը դառնայ արեւմտահայ մամլոյ տարեգրութեան մէջ եզակի երեւոյթ մը։
Խմբագրական զբաղումներէն դուրս, Զարդարեան ժամանակ կը յատկացնէր նաեւ գրականութեան, հանրային ու կուսակցական աշխատանքի։ Կը թղթակցէր Պոստոնի «Հայրենիք»ին, տարիներ շարունակ ուղարկելով շաբաթական տեսութիւններ՝ «Աչք Եհովայի» ծածկանունով։ Կը դասախօսէր Հայրիկեանի Արդի կրթարանին ու Ղալաթիոյ Կեդրոնական վարժարանին մէջ։ Անդամ էր Ազգային երեսփոխանական ժողովին։ Գործօն մասնակցութիւն կը բերէր գրական ասուլիսներուն, ազգային, գրական, կուսակցական ձեռնարկներուն։
1914-ի ամրան Զարդարեան ալ կը մասնակցի Հ․ Յ․ Դաշնակցութեան Կարնոյ Ը․ ընդհանուր ժողովին՝ լի յոյսերով ու ոգեւորութեամբ։ Բայց ժողովը դեռ չէր վերջացած, երբ կը սկսի համաշխարհային պատերազմը եւ Զարդարեան ընկճուած կը շտապէ վերադառնալ Պոլիս։ Կը սկսին մռայլ օրերը։ Զարդարեան մինչեւ վերջ կը մնայ «Ազատամարտ»ի գլխին՝ անյողդողդ պաշտպանելով հայութեան դատը։ Ապրիլ 24-ին ան ալ կ՚աքսորուի հարիւրաւոր ուրիշ մտաւորականներու հետ նախ Այաշ, ապա՝ Քոնիա, վերջը՝ Հալէպ։ Եւ Հալեէպէն ետք ոչ մէկ լուր իրմէ․․․ Գերեզման իսկ չունեցաւ, ինչպէս իր բախտակից ընկերները։
Զարդարեան իր պատուաւոր տեղը ունի հայ մամուլի եւ հանրային-յեղափոխական կեանքի պատմութեան մէջ, բայց անհամեմատ աւելի մեծ է իբրեւ գրագէտ։ Գրական հետաքրքրութիւնը իր մէջ զարգացաւ դեռ աշակերտական նստարաններուն վրայ, Թլկատինցիի ազդեցութեան տակ։ 1890-ին լոյս տեսաւ իր առաջին գրութիւնը՝ Պոլսոյ «Ծաղիկ»ին մէջ։ 1891-1892-ին կ՚աշխատակցէր Գրիգոր Զօհրապի եւ Հրանդ Ասատուրի «Մասիս»ին, 1895-ին՝ Արշակ Չօպանեանի «Ծաղիկ»ին։ Ապա՝ «Արեւելեան մամուլ»ին, «Արեւելք»ին, «Շիրակ»ին, Նիկողայոս Ադոնցի «Բանբեր գրականութեան եւ արուեստի» հանդէսին եւայլն, ինչպէս նաեւ «Դրօշակ»ին։ «Ռազմիկ» եւ «Շիրակ»ի մէջ կը ստորագրէր՝ Էժտահար։ Զարդարեան հրատարակած է նաեւ դասագրքեր՝ «Մեղրագետ»ներու շարքը եւ թարգմանութիւններ օտար գրականութիւններէ։ Գրած է նաեւ Գէորգ Չաւուշի կենսագրութիւնը՝ Ասլան ծածկանունով, «Դրօշակ»ի մատենաշարին համար։
Սկզբնական շրջանին Զարդարեան կը գրէր առաւելապէս գաւառական պատկերներ, ժողովրդական հէքիաթներ, առօրեայ կեանքէն զանազան նիւթերու մասին յօդուածներ։ Հետզհետէ իր գրական հորիզոնը կ՚ընդլայնի, փիլիսոփայական, բարոյական եւ հայրենասիրական հարցեր կը յափշտակեն իր միտքը եւ կը գրէ անմահ մնալու սահմանուած գրական գոհարներ, ինչպէս՝ «Պահակները արթուն են», «Եօթը երգիչներ», «Ով որ սուլթան մը ունի իր հոգիին մէջ» եւայլն։