ԱՆՄԱՀԻ ՄԸ ԿՈԹՈՂԸ
Ս. Զատկի տօնի մեռելոցը այս տարի համայնքային կեանքէն ներս բնորոշուցաւ կարեւոր իրադարձութիւնով մը։ Երէկ, Շիշլիի գերեզմանատունէն ներս հանդիսաւոր արարողութիւնով մը պաշտօնապէս բացուեցաւ Պատրիարքական Աթոռի երանաշնորհ գահակալներէն Տ. Մաղաքիա Արք. Օրմանեանի արձանը։ Հարկ է նշել, որ այս արձանը յայտնի քանդակագործ Էրօլ Սարաֆեանի ձեռակերտն է։ Էրօլ Սարաֆեանի այս ստեղծագործութիւնը բառին բուն իմաստով կը պայմանաւորէ մեծանուն պատրիարքի խորհրդանշած կերպարը՝ սերունդներու յիշողութեան մէջ անոր ընկալման տեսանկիւնէն։
Օրմանեանի արձանի պաշտօնական բացման արարողութեան նախագահեց Պատրիարքական Ընդհանուր Փոխանորդ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան, որ հանդէս եկաւ ելոյթով մը։ Ան ըսաւ, թէ 17-րդ դարուն Պատրիարքական Աթոռին վրայ բազմած էր Կոլոտ Պատրիարքը, 19-րդ դարուն՝ Օրմանեանը եւ աւելի վերջ ալ՝ կարեւոր անուններ։ Ուստի, Աստուած ամէն դարուն մեծ ձիրքերով օժտուած հոգեւոր առաջնորդներ պարգեւած է մեր աթոռին։ Օրմանեան Պատրիարք մեծ աստուածաբան մըն էր, պատմաբան, հայագէտ, դիւանագէտ ու գիտնական։ Իր հեղինակած «Ազգապատում»ը տակաւին երկար դարեր ապահովաբար պիտի օգտագործուի որպէս աղբիւր։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան շեշտեց, թէ 1876 թուականին Օրմանեան որոշած էր վերադառնալ իր մա՛յր, բո՛ւն եկեղեցւոյ ծոցը ու բարձրացած էր մինչեւ պատրիարքական գահ։ Օրմանեան գահակալած է համիտեան իշխանութեան ծանր տարիներուն եւ այդ դժուարին մթնոլորտին մէջ լաւ կապեր հաստատած՝ կայսրութեան աւագանիին հետ։ Ընդհանուր Փոխանորդը բացատրեց, թէ ան ենթարկուած էր յեղափոխականներու զրպարտութիւններուն ու դիմագրաւած բազմաթիւ դժուարութիւններ։ Երբ Օրմանեան կ՚ենթարկուէր հալածանքներու՝ շրջանի Սրբազան Պապը զինքը հրաւիրած էր վերադառնալ Կաթոլիկ Եկեղեցի, սակայն ան մերժած էր։
Օրմանեանի ենթարկուած հալածանքներուն շուրջ ցաւով արտայայտուելէ վերջ՝ Ընդհանուր Փոխանորդը շեշտեց, թէ իր անունը ոսկէ տառերով քանդակուած է մեր պատմութեան մէջ։ Հակառակ հալածանքներուն, ան սիրով դիմագրաւած էր բոլոր խնդիրները ու տէր կանգնած՝ իր հօտին։ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան յորդորեց երախտագիտութեամբ վերյիշել մեր առաջնորդները եւ աղօթել անոնց հոգիներու հանգստութեան համար։
Նորին Սրբազնութիւնը բարձր գնահատանքով արտայայտուեցաւ նաեւ քանդակագործ Էրօլ Սարաֆեանի ստեղծագործութեան շուրջ։ Ան յայտնեց, թէ Սարաֆեան կը պատրաստէ այսպիսի գործեր, սակայն իր խոնարհութեամբ ու համեստութեամբ կը բացակայի նոյնիսկ բացման հանդիսութիւններէն։
Արարողութեան ընթացքին արտայայտուեցաւ նաեւ Թուրքիոյ Հայ Կաթողիկէ Հասարակութեան Վիճակաւոր Տ. Լեւոն Արք. Զէքիեան, որ եւս փափաքած էր ներկայ գտնուիլ ձեռնարկին։ Գերապայծառը նշեց, թէ Օրմանեանի արձանին կանգնեցուիլը դիպուկ որոշում մըն է, որովհետեւ ան մեծ եկեղեցական մըն է, մեծ հայ մը եւ մեծ գիտնական մը։ Հայոց վերջին երեք հարիւր տարիներու պատմութեան մէջ, ըստ Զէքիեան Գերապայծառի՝ հայ ժողովուրդը ծնունդ տուած է երկու մեծ դիւանագէտ միտքերու։ Անոնցմէ մին եղած է Օրմանեանը, իսկ միւսը՝ Մխիթար Աբբահայրը։ Զէքիեան վերյիշեց Օրմանեան Պատրիարքի քրոջ աղջկան՝ մեծանուն արուեստաբան Սիրարփի Տէր-Ներսէսեանի հետ Փարիզի մէջ ունեցած հանդիպումները եւ այդ ծանօթութեան շրջագծով Օրմանեանի մասին լսածները։ Ան ուրախութիւն յայտնեց, թէ Օրմանեանի նամակներուն արխիւը ի պահ դրուած է Երեւանի Մատենադարանին մէջ։ Իր խօսքերով, Օրմանեան եզակի մեծութիւն մը եղած է եւ մտաւորական մը՝ լիարժէք իմաստով։ Թողած է կոթողային գործեր եւ այսօր եւս կարելի է դասել քաղել իր օրինակէն։ Զէքիեան Գերապայծառ կարեւորեց նաեւ այն հանգամանքը, թէ Օրմանեան իր շրջանին ինչպէս անմիջական ուշադրութեամբ կը հետեւէր արեւմտեան աստուածաբանական մտքի զարգացումներուն։
Այս ելոյթներէն վերջ արձանին շուրջ աղօթք բարձրացուեցաւ առ Աստուած՝ Օրմանեան Պատրիարքի հոգւոյ հանգստութեան համար։
Աւելի վերջ գերեզմանատան համալիրէն ներս Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի հանդիսապետութեամբ կատարուեցաւ ընդհանուր հոգեհանգստեան պաշտօն։
Երէկուան արարողութիւններուն ներկայ էին Պէյօղլուի Ս. Եկեղեցեաց թաղային խորհուրդի փոխ-ատենապետ Վահրամ Վարդանեան եւ իր ընկերները, Շիշլիի գերեզմանատան յանձնախումբի անդամները եւ երանաշնորհ Պատրիարքի յիշատակը յարգող բազմաթիւ անհատներ, որոնք փութացած էին հոգեւոր հայրերուն միանալ՝ արձանի բացման առթիւ։