«ԵՍ ՃԻՇԴ ՀԱՅ ԵՄ…»
Պատրիարքական Ընդհանուր Փոխանորդ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան վերջերս ծաւալուն հարցազրոյց մը տուաւ Հայաստանի «Սիվիլնեթ» համացանցային հեռուստակայանին, որ մօտաւոր անցեալին գրասենեակ մըն ալ ունէր քաղաքիս մէջ։ Այդ տեսակցութիւնը «Սիվիլնեթ»ի կողմէ սփռուեցաւ շաբաթավերջին։ Տեսագրութիւնը կատարուած է Հոկտեմբերի 25-ին, Գումգաբուի մէջ, Պատրիարքարանի երդիքին տակ գումար-ւած Եկեղեցականաց համագումար ժողովի ճիշդ նախօրեակին։
Տ. Արամ Արք. Աթէշեան այս հարցազրոյցին մէջ անդրադարձած է Պատրիարքական ընտրութեան հարցին եւ այլ շարք մը խնդիրներու, որոնք օրակարգը կը զբաղեցնեն իր անունին հետ առընչակից ձեւով։ Նորին Սրբազնութիւնը պատասխանած է նաեւ հարցումներու, որոնք կը ներկայացնեն քաղաքական բնոյթ։ Այս ծիրին մէջ ան մասնաւորապէս խօսած է Գերմանիոյ Պունտեսթակի որոշումէն վերջ Հանրապետութեան Նախագահ Րէճէպ Թայյիպ Էրտողանին ուղարկած նամակին մասին։ Ծանօթ է, որ այդ նամակը եղած էր լրջօրէն աղմկայարոյց։
Նորին Սրբազնութիւնը հարցազրոյցին մէջ վերահաստատած է նաեւ իր մօտեցումները՝ անցեալին կրօնափոխ դարձած հայոց շառաւիղներու այսօր մկրտուելուն վերաբերեալ նիւթին շուրջ. հարց մը, որ գետի նման ատեն-ատեն կը վարարի հայութեան օրակարգին վրայ։ Մինչ այդ, ան յիշեցուցած է նաեւ՝ որպէս ընդհանուր փոխանորդ իր գործունէութեան շրջանի հիմնական ձեռքբերումները։
Ստորեւ ամբողջութեամբ կը ներկայացնենք այս հարցազրոյցը, որ ուշագրաւ կը համարուի նախ եւ առաջ իր ժամկէտին բերումով։ Երբ պատրիարքական ընտրութեան հորիզոնը ուրուագծուած է համայնքին առջեւ, նոյնաժամանակ Պատրիարքական Աթոռին առաջին դէմքը մանրամասնօրէն պարզած է իր տեսակէտները։ Քանի որ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան Եկեղեցականաց համագումար ժողովէն անմիջապէս վերջ մեկնած է Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներ, այդ ժողովի արդիւնքներուն լոյսին տակ ներկայիս հնարաւորութիւն չունինք շօշափելու իր տեսակէտները։ Այս իրավիճակին մէջ շաբաթավերջին «Սիվիլնեթ»ի վրայ հրապարակուած հարցազրոյցը կը համարուի ուշագրաւ՝ հոգ չէ, որ տեսագրութիւնը աւելի առաջ կատարուած ըլլայ։ Մեր տպաւորութիւնը այն է, որ Նորին Սրբազնութիւնը պատրիարքական ընտրութեան վերաբերեալ պետական արտօնութեան հարցին շուրջ չունի միանշանակ ակնկալութիւններ։
Հարկ է նշել, որ հարցազրոյցը համացանցային հեռուստակայանին վրայ ներկայացուած է խօսակցական ոճով, բնականաբար։ Տեսակցութեան ընթացքին հարցումները ներկայացուած են արեւելահայերէնով, պատասխանները՝ արեւմտահայերէնով։ Թէ՛ զրուցավարը եւ թէ զրուցակիցը, ըստ երեւոյթին, փորձած են նաեւ բառամթերքի նախընտրութեան առումով երթալ իրարու ընդառաջ։ Հետեւաբար, հարցազրոյցը հրատարակութեան ատեն սղագրելու ժամանակ մեր կողմէ կատարուած է որոշ վերախմբագրում մը՝ առանց միջամտելու ընդհանուր մտքին եւ բանաձեւումներու ոգիին։ Սղագրութիւը կատարուած է թերթիս Երեւանի աշխատակից Անուշ Թրուանցի կողմէ։
*
-Սրբազան Հայր, շնորհակալութիւն տեսակցութեան հնարաւորութեան համար: Ձեր՝ մասին Հայաստանի ընկալումը ըստ էութեան խարսխուած է ցեղասպանութեան բանաձեւերու շուրջ Ձեր յայտարարութիւններուն. օրինակ՝ Պունտէսթակի որոշումէն յետոյ Նախագահ Էրտողանին ձեր կողմէ ուղարկուած նամակին հիման վրայ:
Խնդրենք, պատմեցէք որպէս պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ ձեր գործունէութեան մասին:
-Պիտի չխօսիմ այն շրջանին մասին, երբ 2000 թուականին լուսարարապետ եղայ Պոլսոյ Պատրիարքական Աթոռին եւ մինչեւ 2010 թուականը շարունակեցի։ 2010-ին պաշտօնապէս ընտրուեցայ պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ։
Թէ ինչե՞ր կատարած եմ… Մեծագոյնը թանգարանի գոյութիւնն է։ Պատմութեան մէջ Պատրիարքարանը թանգարան մը չէ ունեցած, իսկ իմ վեց տարուան աշխատանքովս մեր եկեղեցիներէն եւ գաւառէն եկած կոտրած կտորները նորոգուելով թանգարանի մէջ ցուցադրութեան դրուած են: Եւ Պոլսոյ բոլոր եկեղեցիները երեք տարի պտըտելով, ամէնը մաքրած եմ, բոլոր արժէքաւոր գոյքերը նկարահանած եմ եւ արձանագրած եմ եւ ասկէ վերջ մէկը չի կրնար ըսել, թէ այսինչ Աւետարանը կամ ըսենք սկիհը կամ աղաւնին կամ ինչ որ է, չկար, գոյութիւն չունէր: Հիմա փաստերով կայ: Բոլոր սրբանկարները պատերէն վար իջեցուցած եմ եւ չափած եմ, որո՛նց գործերն են, բոլորն ալ արձանագ-րըւած են: Սա իմ պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ ընտրուելէս առաջ եղած է: Ապա, ես 2010 թուականին Եկեղեցական համագումարին կողմէ միաձայնութեամբ, 24 հոգիներու 24 քուէով պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ ընտրուած եմ: Ես կը հետեւիմ լուրերուն, ոչ ամէնուն, բայց երբեմն Հայաստանի հեռատեսիլէն, թէ միայն Կրօնական ժողովը ընդամէնը 7-8 հոգիով ընտրած է զիս։ Ոչ: Կրօնական ժողովով չէ, Եկեղեցական համագումարով: 24 ձայները ամբողջութեամբ առած եմ եւ պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ ընտրուած եմ: Եւ այդ օրուընէ մինչեւ այսօր ինչե՞ր տեղի ունեցած են:
Տեղի ունեցած է այն բանը, ինչ որ 100 տարի է չէ եղած: Հեռուէն խօսիլը շատ դիւրին է: 2007 թուականին, երբ Աղթամարի եկեղեցին նորոգուեցաւ, Մեսրոպ Պատրիարքը (Աստուած բժշկութիւն պարգեւէ) կառավարութենէն խնդրեց, թէ քանի որ եկեղեցի է, վրան խաչ դրուի, բայց մերժուեցաւ: Տարին անգամ մը արարողութիւն տեղի թող ունենայ, ըսուեցաւ, խնդրեց պատրիարք հայրը, մերժուեցաւ, իսկ 2010 թուականին իմ դիմումիս վրայ անմիջապէս ըսին՝ շատ լաւ, յարգելի Աթէշեան տարին անգամ մը կրնաք արարողութիւն կատարել։ Նամակը, իմ անձիս ուղղուած, իմ քովս է, ուզողին կրնամ ցոյց տալ: Յետոյ խնդրեցի, որ խաչ դրուի: Ընդունեցին, բայց մեր արարողութիւն կատարած Կիրակին իրենց ընտրութեան օրն էր եւ խնդրեցին, որ ընտրութեան օրը դրուած չըլլայ, մէկ շաբաթ վերջ: Արտասահմանի մէջ աղմուկ բարձրացուցին՝ ոչ խաչ պիտի չդրուի՝ քեզ կը խաբեն, ըսին, եւ ես ոչ ըսի, խոստացած են, պիտի դրուի եւ դրին, տասն օր վերջը դրին:
Յետոյ, երեսուն տարիէ ի վեր, Տիգրանակերտի Սուրբ Կիրակոս եկեղեցին փլատակ էր: Ոչ մէկը բան մը կրցաւ ընել: Պատրիարքն ալ յանձնախումբ կազմած էր եւ չեղաւ բան մը: Իմ շրջանիս, իմ գլխաւորած յանձնախումբով ես յաջողած եմ Տիգրանակերտի Սուրբ Կիրակոս եկեղեցին վերանորոգել, վերականգնել: Եւ այսօր Միջին Արեւելքի ամենամեծ եկեղեցին է Սուրբ Կիրակոսը, որ գոյութիւն ունի: Բայց դժբախտաբար, վերջին երեք տարիներուն այդ ահաբեկչութեան պատճառներով ո՛չ Վանի մէջ, Աղթամարի մէջ, ո՛չ Տիգրանակերտի մէջ չկրցանք տարեկան մեր ուխտագնացութիւնները կատարել:
Երրորդ, հայաստանցի պզտիկները մինչեւ քանի մը տարի առաջ փողոցները կը պտըտէին, փողոցներու մէջ կը մեծնային եւ ես յարգելի Էրտողանէն խնդրեցի, որ արտօնութիւն տան հայաստանցի մեր երախաներուն՝ մեր հայկական համայնքային դպրոցներուն մէջ ուսումնառութեան համար: Երկու տարի պայքարած եմ, ի վերջոյ, ինծի Անգարա կանչած են եւ ըսած են՝ շատ լաւ, յարգելի Աթէշեան, մենք արտօնութիւն կու տանք, որ հայաստանցի երախաները ձեր համայնքային դպրոցներուն մէջ ուսում ստանան, բայց որպէս հիւր աշակերտ: Մեր յաջողութիւնն էր:
Սկիւտարի մէջ ունինք Սուրբ Խաչ դպրեվանքը եւ երեսուներկու տարիէ ի վեր անոր հաստատութիւն (վաքըֆ) ըլլալու իրաւունքը առնուած էր, եւ կալուած-ներն ալ միասին առնուած էին: Թաղային խորհուրդի ընտրութիւն չէր ըլլար, երեսուներկու տարի տնօրէնը միայն ղեկավարեց այս դպրոցը: Այդ աւելի քան երեսուն տարիներուն իրաւաբաններ գացին-եկան Անգարա, ուրիշներ գացին-եկան, եւ ոչ մէկը կրցաւ յաջողիլ: Ի վերջոյ, ես գացի Անգարա, յարգելի նախարարին հետ տեսակցեցայ, կարգ մը խնդիրներու մէջ համաձայնեցանք, եւ երկու օր վերջ արտօնագիրը եկաւ, թէ դուք այլեւս վաքըֆ էք, հաստատութիւն էք, եւ ձեր կալուածները ետ պիտի տրուին եւ ետ տրուեցաւ:
Այս փողոցէն ուրկէ եկաք՝ պողոտայէն սկսեալ, փողոցի եզրերը փլցուած են: Այս փողոցներէն քալողները գիտեն, որ առաջ նեղ փողոց էր, օթոն դժուարով կ՚երթար-կու գար: Եւ մեր բոլոր պատրիարքներուն երազն էր՝ այդ խանութներուն փլցուիլը եւ ճամբուն լայնցուիլը: Լայն պէտք է ըլլար, որպէսզի Պատրիարքարան եկող-գացող պաշտօնական օթոները ազատ երթեւեկեն: Ոչ մէկը կրցաւ յաջողցնել: Հիմա ես ըրած եմ: Պոլսոյ քաղաքապետին հետ խօսած եմ, եւ քանի որ մեր յարաբերութիւնը շատ լաւ էր, չմերժեցին:
Այս ուղղութեամբ թերեւս 10-15 միլիոն տոլար ծախսեցին, խանութպանները դուրս հանեցին, ծախու առին եւ փլցնել տուինք: Հիմա պողոտայէն մինչեւ Պատրիարքարան մեր իրաւասութեան սահմանին մէջ պիտի ըլլայ, մեր ուզած օթոները պիտի անցնին:
Այս կարճ ժամանակին մէջ, հինգ-վեց տարուան ընթացքին՝ ասոնք եղան մեր շրջանին իրականացուած երազները։
-Շնորհակալութիւն պատասխանին համար, Սրբազան Հայր: Անդրադառնանք հետեւեալ հարցին. ինչո՞ւ պատրիարքի ընտրութիւնները չեն կատարուիր եւ առհասարակ, ինչո՞ւ տեղի չեն ունենար նաեւ թաղային խորհուրդներու ընտրութիւնները: Որո՞նք են պատճառները:
-Պատճառ մը մենք չենք կրնար ցոյց տալ, որովհետեւ միայն պատրիարքական ընտրութիւնը չէ, որ կեցած է, արտօնութիւն չենք ստանար: Թաղային խորհուրդներու ընտրութիւնն ալ՝ քանի տարի անցած է եւ տակաւին արտօնութիւն չեն տուած: Քառասուներկու հաստատութիւն ունինք՝ եկեղեցիներ, դպրոցներ եւ ոչ մէկը ընտրութիւն կրնայ ընել, որովհետեւ արտօնութիւն չկայ: Պետութեան հարցուած ատեն կ՚ըսեն, որ պատճառը դուք էք: Որովհետեւ շատ մը թաղային խորհուրդներ ինքնագլուխ դիմած են՝ իրենց ուզած ձեւով ընտրութիւն մը ակնկալելով: Հետեւաբար, պետութիւնը կ՚ըսէ՝ դուք ձեր միջեւ հաշտ չէք, դուք ձեր մէջ չէք հաշտուած, չէք համաձայնած, ուրեմն մենք յատուկ բան մը պիտի պատրաստենք, tüzük ըսուածը, եւ ըստ այդմ, տեղի պիտի ունենայ, բայց մի աճապարէք, մենք գիտենք, թէ երբ պիտի ըլլայ այդ մէկը:
Մենք 2010 թուականին, ես եւ Շահան Արքեպիսկոպոս Սվաճեանը, հանգուցեալը, միասին դիմեցինք պետութեան՝ պատրիարքական ընտրութեան համար: Եւ պատասխան չտրուեցաւ: Երկրորդ անգամ անցեալ տարի ես դիմեցի, մէկ տարի անցաւ, դարձեալ պատասխան չեկաւ: Հիմա, մէկ-երկու շաբաթէն, մենք Կրօնական ժողովի մէջ խօսեցանք եւ որոշում առինք՝ Եկեղեցական համագումարը պիտի հաւաքենք վաղը եւ Աթոռը թափուր պիտի յայտարարենք, թէ պատրիարք չկայ, եւ երրորդ անգամ ըլլալով պիտի դիմենք պետութեան՝ պատրիարքական ընտրութեան համար: Նայինք, թէ ի՛նչ պատասխան պիտի գայ:
-Սրբազան, նախորդ երկու անգամ երբ դիմած էիք Թուրքիոյ համապատասխան մարմիններուն, դարձեա՞լ Աթոռը թափուր յայտարարած էիք:
-Աթոռը, արդէն եթէ պատրիարքը չգործէ, արդէն թափուր է: Բայց, մեր Սահմանադրութեան մէջ յօդուած մը չկայ, թէ պատրիարքը եթէ հիւանդանայ, կարելի է անմիջապէս պատրիարքական ընտրութիւն կատարել: Այդպիսի դէպք մը չէ պատահած աւելի քան 550 տարիէ ի վեր: Կա՛մ պատրիարքը ինքը մեռած կ՚ըլլայ, ընտրութիւն կ՚ըլլայ եւ կամ հրաժարած կ՚ըլլայ, ընտրութեան կ՚երթան:
Հիւանդութեան պարագան առաջին անգամն է, որ կը պատահի: Հետեւաբար, պետութիւնը ըսաւ, որ ձեր Սահմանադրութեան մէջ այդպիսի յօդուած մը չկայ, թէ հիւանդ պատրիարք մը կրնայ պաշտօնազրկուիլ: Եւ պետութիւնը ըսաւ, որ մենք վաւերացուցած ենք Մեսրոպ Պատրիարքը, մեզի համար պատրիարք է: Աթոռակից ալ չենք կրնար ընտրել, որովհետեւ այդպիսի յօդուած մըն ալ չկայ: Հետեւաբար, ըսին, որ պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդ պիտի ընտրէք եւ մինչեւ պատրիարքին մահը պիտի շարունակուի այս ձեւով: Բայց, հակառակ ատոր, մենք քանի անգամ դիմեցինք եւ դարձեալ պիտի դիմենք հիմա, մէկ-երկու շաբաթէն: Այլեւս վերջին անգամ պիտի դիմեմ: Տասն անգամ պիտի չդիմեմ: Եկեղեցական համագումարը վաղը տեղի պիտի ունենայ, որոշում պիտի առնենք, թէ Պատրիարքական Աթոռը թափուր է եւ պատրիարքական ընդհանուր փոխանորդին գլխաւորութեամբ դարձեալ Պատրիարքական Աթոռը իր գործունէութեան պիտի շարունակէ, մինչեւ ընտրութեան արտօնութեան հասնիլը։
Գալով իմ մասին հեռատեսիլին վրայ եղած զրպարտութիւններուն: Հարցումը չէ, բայց այս մասին ես պատասխանեմ, որ ինքզինքս քիչ մը հանդարտեցնեմ: Իբրեւ թէ ես Երուսաղէմ, յիսուն տարի առաջ, երբ որ աշակերտ էի, գողութիւն ըրած եմ, հնատիպ Աստուածաշունչ գողցած եմ: Բայց ինչպէ՞ս եղած է՝ Աստուածաշունչը ինձմէ չէ առնուած, ինչպէ՞ս եղած է՝ դպրոցէն չեմ վռնտուած, ինն տարի ուսանած եմ, վկայականս առած եմ եւ վերատեսուչը՝ Շահէ Արքեպիսկոպոս Աճէմեանն էր եւ երբ եպիսկոպոս օծուեցայ Սուրբ Էջմիածնի մէջ, Վեհափառ Տիրոջ քով նստած էր եւ գնահատանքով կ՚արտայայտուէր իմ մասին: Գողութիւն ընողը դպրոցէն կը վռնտուի. չէ՞: Գողութիւն ընողը ականջէն կը բռնեն, դուրս կը նետեն եւ չի կրնար իր ուսումը հոն շարունակել: Իսկ ես ինն տարի ուսանած եմ եւ վկայականս առած եմ եւ Պոլսոյ մէջ ձեռնադրուած եմ:
Երկրորդ: Ըսին, որ Մանուէլ Վարդապետը (Երկաթեան) ես մատնած եմ եւ ան վեց տարի ութ ամիս բանտարկութեան ենթարկուած է։ Ա՜յ բարեկամ, Մանուէլ Վարդապետը միակ պաշտպանողը ես եղած եմ դատարանին մէջ: Եւ երբ դատաւորը ինծի հարցուց, թէ այս անհատը երկու շուն ունի եղեր, անունները իբր թէ Մուսթաֆա Քեմալ դրած է եղեր. ճի՞շդ է, հարցուց։ Ես տեղեակ չեմ՝ ըսի, բայց ըսի՝ դուք հիւպատոս ունիք Իսրայէլի մէջ, ի՞նչ է անոր պաշտօնը։ Պէտք է գայ, ձեզի տեղեակ պահել, թէ Երուսաղէմի մէջ, դպրոցի մէջ ինչեր կը պատահին: Այո, ըսին, լաւ, ըսի՝ ձեր հիւպատոսը ամէն շաբաթ մեր պատրիարքին հետ ուիսքի կը խմէր, եթէ այդպիսի բան մը կար, ինչու ձեզի չըսաւ: Դատախազը բարկացաւ, հիմա քեզ ներս կը նետեմ ըսաւ, դուրս ելիր, ըսաւ ինծի, եւ ես երկու շաբաթ վերջ պարտաւորուեցայ խոյս տալ Հոլանտա, մէկ տարի Հոլանտա մնացի, որպէսզի Մանուէլին հետ զիս ալ ներս չնետեն: Մէկ տարի վերջ դարձած եմ Պոլիս, զինուորութիւնս ըրած եմ եւ երկար տարիներ անցագիր չեմ կրցած առնել, չեն տուած ինծի: Եթէ ես մատնած ըլլայի, եթէ պետութեան կողմը ըլլայի, ինչո՞ւ այսքան նեղութիւն ինծի պիտի պատճառէին: Երբ ես Հոլանտա գացի, Շնորհք Պատրիարքին ոստիկանութիւնը նամակ գրած է, որ Արթին Աթէշը, որ իմ աւազանի անունս է՝ աշխարհական անունս, փախցուցիք, ետ բերէք: Եւ Շնորհք Պատրիարքը ինծի լուր ղրկեց, որպէզսի Պոլիս չվերադառնամ, կրնամ ձերբակալուիլ: Այս ալ երկրորդ զրպարտութիւնն է:
-Սրբազան Հայր, Ձեզի հետ հանդիպման գալէ առաջ կարդացի լուր մը (թէկուզ ան չըլլայ վստահելի աղբիւր մը), թէ Սուրբ Էջմիածնի մէջ Գերագոյն հոգեւոր խորհուրդի ժողովին հաւանական է՝ քննարկուի Ձեր կախակայման հարցը: Նման լուրեր անցեալի մէջ ալ կը շրջանառէին:
-Եպիսկոպոսական ժողովը կրնայ իմ եպիսկոպոսութիւնս առնել, բայց Աթոռին մասին որոշում չի կրնար տալ. նուիրապետական աթոռ է: Իսկ երկրորդ՝ ոչ մէկ պատճառ մը ունին զիս կախակայելու: Անոնք, որոնք հեռուէն կը պոռան, թող գան հոս նստին եւ մեր վիճակը գիտնան: Պետութեան դէմ պոռացող-կանչողները, ցեղասպանութիւն ըրած էք ըսողները, աժան հերոսութիւն կ՚ընեն։ Ի՞նչ շահեցուցած են մեր համայնքին. այդ մէկը թող ըսեն, ի՞նչ: Ընդհակառակն, անոնց պոռալ-կանչելով մենք կը կորսնցնենք մեր իրաւունքները: Գերմանական խորհրդարանը երբ որ ընդունեց, յաջորդ օրը դպրոցի պատերուն վրայ անարգալից գրութիւններ եղան ազգայնամոլներու կողմէ: Եւ ես նամակ գրեցի, այո՛, Էրտողանին, ինչպէս ինձմէ առաջ մեր պատրիարքները ըրին, Մեսրոպ Մութաֆեան Պատրիարքն ալ, Շնորհք Պատրիարքն ալ: Շնորհք Պատրիարքին ձեռքը նամակ տուած էին եւ ըսած էին՝ արտասահման գացած ատենդ այս նիւթերուն մասին պիտի խօսիս, մեր ուզած ձեւով պիտի խօսիս եւ այդպէս եղաւ: Մեսրոպ Պատրիարքի շրջանին, երբ որ Ֆրանսան ընդունեց, Ֆրանսայի խորհրդարանին գրեց, նախագահին գրեց, վարչապետին գրեց: Ամերիկայի մէջ երբ խնդրոյ առարկայ պիտի դառնար՝ Պուշին գրեց, որ ձգեցէ՛ք դուք այս հարցը, երկու երկիրներուն միջեւ եղած հարց մըն է, իրենք թող զիրար հասկնան, իրարու մէջ լուծեն: Ես իմ նամակիս մէջ չեմ ըսած, որ ցեղասպանութիւն եղած է կամ չէ եղած, ես մատնանշած եմ, թէ երրորդ երկիրները մեզ կը գործածեն որպէս խաղաքարտ, իրենց շահին եկած ատենը հայկական հարցը մէջտեղ կը դնեն, երբ Թուրքիոյ հետ լաւ են, մեզ կը մոռնան: Ես նոյն շեշտը դրած եմ, որ հաշտութիւն հասկացութիւնը երկու երկիրներուն միջեւ պէտք է ըլլայ, երրորդ երկիրները պարզապէս մեզ կը գործածեն: Իմ կակուղ աշխատանքով է, որ քիչ առաջ ըսի, թէ ինչ յաջողութիւններ ձեռք ձգած ենք, իսկ պոռացող-կանչողները ոչինչ շահեցուցած են մեզի: Սա հայաստանցի մեր եղբայրներուն ուշադրութեան կը յանձնեմ։ Թող գիտնան, որ մենք Թուրքիոյ մէջ կ՚ապրինք, քառասուներկու հաստատութիւն ունինք՝ դպրոցներ, սանուց միութիւններ ունինք, աղքատախնամ մարմիններ ունինք, հիւանդանոց ունինք, թերթեր ունինք եւ մենք ասոնք ոտքի պիտի պահենք։ Դուք չէք որ պիտի գաք պիտի պահէք, դուք հոնտեղէն պոռալով-կանչելով մեր հաստատութիւնները ոտքի չէք կրնար պահել, մենք ենք, որ ոտքի կը պահենք, մենք ենք, որ այդ քաջագործութիւնը կ՚ընենք։ Քաջագործութիւնը պետութեան դէմ պոռալ-կանչելը չէ, քաջագործութիւնը՝ այս մեր իրաւունքները ձեռքի մէջ պահելն է, ոտքի պահելն է եւ անոնք, որոնք իմ դէմս են, ինծի դէմ կը պոռան կը կանչեն, ես կ՚ըսեմ՝ անոնք դաւաճան են, այլ ոչ թէ ես դաւաճան եմ: Եթէ ես իրաւունքներ շահած եմ, այսքան կալուածները եկած են, իմ շրջանիս եղած է, եթէ Աղթամարը բացած եմ, եթէ Տիգրանակերտի եկեղեցին նորոգել տուած եմ, եթէ հայաստանցի պզտիկներ դպրոց առնել տուած եմ, եթէ աս ճամբան փլցնել տուած եմ, եթէ տակաւին կրնամ տասնեակ բաներ շարել, թէ ինչեր ըրած եմ, ամէնը երկարել չեմ ուզեր՝ ուրեմն ես ճի՛շդ հայ եմ եւ հայ հոգեւորական եմ, ինծի տրուած պաշտօնը լիուլի կատարել կ՚աշխատիմ: Բայց դժբախտաբար, Մեսրոպ Պատրիարքին ալ պոռացին-կանչեցին, երբ Մեսրոպ Պատրիարքը Ամերիկա գնաց համաժողովի մը, մեր հայերը նորէն չձգեցին, ըսին որ թրքամէտ ես, անոնց կողմէն ես, չձգեցին որ այդ համաժողովին մասնակցի, եւ պատրիարքը այն ատեն ետ դարձաւ: Հիմա այդ խաչը ես կը կրեմ, իմ վրաս կը յարձակին, հոգ չէ. բայց ինչ որ կ՚ընեմ, իմ համայնքիս համար կ՚ընեմ եւ համայնքիս յառաջատար մարդիկը բոլորն ալ գնահատած են զիս:
-Սրբազան, Էրտողանին ուղղեալ Ձեր նամակը որոշ դժգոհութիւն յարուցեց նաեւ Պոլսոյ համայնքին մէջ: Յստակ այդ մասին «Ակօս» թերթին մէջ քանի մը յօդուած կարդացած եմ: Ի՞նչ կը կարծէք, համայնքին մէջ չկա՞յ որոշ դժգոհութիւն:
-«Ակօս»էն դուրս, միւս երկու թերթերն ալ կան, դուք բան մը տեսա՞ք, երկու բառ տեսա՞ք ԺԱՄԱՆԱԿ-ի եւ «Մարմարա»ի մէջ: Ուրեմն քիչ մը նստէք, խորհեցէք: Ուրիշ բան ըսել չեմ ուզեր: Ըսի՝ համայնքիս յառաջատար մարդիկ բոլորն ալ գնահատած են զիս: Այսքան տարի է, որ հոս եմ։ Քառասունմէկ տարի է, որ ես հոգեւորական եմ։ Ինչո՞ւ վերջին երկու-երեք ամիսներուն ինծի դէմ այսպէս զրպարտութիւններ սկսան։ Որովհետեւ Պատրիարքական Աթոռը կայ, որովհետեւ թեկնածու եմ եւ ինծի յուսահատեցնել կ՚ուզեն, որպէսզի ես հրաժարիմ: Ո՛չ բարեկամ, ես հոս եմ:
-Անոնք, որոնք Պոլսոյ մէջ ձեզմէ դժգոհ են՝ կը պնդեն, որ դուք որպէս Տիգրանակերտի զաւակ՝ այդ նամակը պէտք չէ գրէիք կամ ալ նամակին մէջ պիտի ըլլային աւելի մեղմ ձեւակերպումներ:
-Կրնայ ըլլալ, այո՛, կրնար աւելի մեղմ ըլլալ, բայց ես կը հաւատամ, որ մեր 1915-ի հարցին մէջ Գերմանիան մեծ դեր կատարեց, ի վնաս մեզի: Պատմութիւնը կ՚ըսէ այս բանը. չէ՞ եւ իրենք ալ ներողութիւն խնդրեցին երկու բառով: Իմ քիչ մը խիստ գրելուս պատճառը այդ է: Հարիւր տարիէն աւելի անցաւ, այսօր՝ ելեր էք կը վաւերացնէք: Այսօր ներողութիւն կը խնդրէք: Հարիւր տարին տօնեցինք չէ՞, ինչո՞ւ այդ տարին չըրի՞ք, ինչո՞ւ մէջտեղ չելաք, աւելի վերջ՝ 102-103 եղաւ եւ նոր մէջտեղ ելած է՞ք: Ներողութիւն, մենք սխալ գործեցինք եւ խորհրդարանին մէջ կ՚ընդունինք: Ուրիշ երկիրներ ալ այդքանը ընդունեցին: Ոչ մէկուն մասին մեր պատրիարքները գրեցին, մենք ալ չգրեցինք: Մենք կը գրենք անոնց դէմ, որոնք իրենց մատը ունեցած են այս հարցին մէջ: Ուրեմն եթէ քիչ մը մեղմ չէ եղած, եթէ քիչ մը խիստ եղած է՝ պարզապէս իմ ցաւս է ասիկա, որ դուք դեր կատարած էք այդ հարցին մէջ: Սա է իմ հայ ոգիս: Թէ որքան ես հայ եմ՝ այդ խիստ նամակին մէջ ալ ես յայտնի կը դարձնեմ արդէն: Ես գաւառէն տասնեակ երիտասարդներ բերած եմ, փրկած եմ, համոզած եմ, քրիստոնեայ դարձուցած եմ եւ ղրկած եմ Եւրոպա, ամուսնացնել տուած եմ հայերու հետ: Շատերը վկայ են այս բանին։
Իսկ իմ վրաս կը յարձակին, թէ ինչո՞ւ ամէն եկողը չեմ մկրտեր, կրօնափոխ հայերը: Ասկէ առաջ ես հարցազրոյց մը տուած եմ արդէն, յայտարարած եմ։ Այն մարդը՝ որ վստահ չեմ, թէ արմատով հայ է եւ չի կրնար ինծի փաստել, ամէն մէկը որ կու գայ եւ ես հայ եմ ըսողին ես չեմ հաւատար, կրնայ գող ըլլալ, աւազակ ըլլալ, մարդասպան ըլլալ, դաւաճան ըլլալ, լրտես ըլլալ, որեւէ այլ բան մը: Եթէ համոզուիմ, դաս պիտի առնէ, վեց ամիս դաս կայ Պոլսոյ մէջ: Դասը պիտի առնէ, կրօնական դաստիարակութիւն պիտի ստանայ, գիտելիքներ պիտի տրուին իրեն, ատկէ վերջ կը մկրտենք: Իսկ անոնք, որոնք կու գային Հայաստանի մէջ կը մկրտուէին, ինչ որ հիմա արգիլուեցաւ, Թուրքիոյ մէջ անձնագրին վրայ իսլամ է, բայց ինքը հոն մկրտութեան թուղթ կ՚առնէ, հայ եմ կ՚ըսէ, քրիստոնեայ եմ կ՚ըսէ: Սխալ են այս բաները: Վեհափառ Տիրոջ ըսած եմ եւ Վեհափառ Տէրը արգիլեց, որ իր եկեղեցիներուն մէջ, Թուրքիայէն եկածները մկրտեն առանց իմ արտօնութեան, որովհետեւ ես պէտք է ուսումնասիրեմ, ինքը ո՞վ է, անձնագիրը տեսնեմ: Անցագրով կ՚երթան Հայաստան, անցագրին մէջ կրօնին մասին չէ գրուած, ինքնութիւն չկայ, բայց թրքական անձնագրերուն մէջ՝ անկիւն մը նշուած է կրօնը, քրիստոնեայ, մահմետական կամ հրեայ, ինչ որ է՝ կը գրուի: Մենք ուշադիր կ՚ըլլանք այս մէկուն նկատմամբ:
-Նշեցիք, որ Թուրքիոյ կառավարութիւնը մշտապէս ընդառաջած է Ձեր ցանկութիւններուն: Ինչ կը կարծէք, թոյլ կը տրուի՞ պատրիարքական ընտրութիւններուն:
-Դժբախտաբար, նոյնիսկ պատասխան չտուին: Ոչ միայն պատրիարքական ընտրութիւնները, թաղային խորհուրդներու ընտրութիւններն ալ քանի մը տարի է՝ տեղի չեն ունենար: Պետութիւնը բան մը գիտէ անպայման. թէ ի՛նչ կը խորհին, չեմ գիտեր: Մենք ալ անհանգիստ ենք այսպէս, մենք ալ վայրկեան մը առաջ կ՚ուզենք, որ ընտրութիւն ըլլայ, բայց մեր ձեռքէն բան մը չի գար: Իսկ այն յաջողութիւնը, զոր ես ձեռք ձգած եմ պարզապէս լաւ յարաբերութիւններով՝ անոնց պարագային Նախարարաց խորհուրդի որոշուման անհրաժեշտութիւն չկայ, կամ ոեւէ մէկ նախարարի, օրինակ՝ այս ճամբուն համար, բայց միւսները, այո՛, նախարարներու որոշումով եղան՝ Աղթամարը, Տիգրանակերտի նորոգութիւնը, հայաստանցի պզիկներուն մեր դպրոցները առնուիլը։ Բոլորն ալ, այո, նախարարներու որոշումով են եւ յարգանքով մօտեցան եւ արտօնութիւն տուին: Իսկ ընտրութիւններու հարցը միմիայն հայերու պարագային չէ՝ յոյներն ալ, հրեաներն ալ, ասորիներն ալ, ո՛չ մէկը կրնայ ընտրութիւն ընել:
-Կիրակի ներկայ էի Սուրբ Պատարագին, կը լսէի Ձեր քարոզը, որը թրքերէն էր: Դուք այնտեղ դարձեալ անդրադարձաք Էրտողանին գրած նամակին եւ ըսիք, որ ոչ ոք կը հարցնէր, թէ դուք ինչո՞ւ գրած էք այդ նամակը:
-Ես, ինչպէս մտիկ ըրած էք իմ քարոզս, որ թրքերէն էր, քանի որ մեծամասնութիւնը թրքախօս էր, ոչ հայախօս, պարտաւորուած թրքերէն քարոզեցի, իմ բնաբանս Աւետարանէն առնուած էր. «Մի՛ դատէք, որ չդատուիք»: Նոյն խօսքերով եթէ դիմացինը պիտի դատէք, դուք ալ այնքան մեղաւոր էք, յանցաւոր էք յաչս Աստուծոյ: Մէկը, որ կը դատէք, իր ըրածներուն ալ պէտք է նայիք եւ դուք չէք կրնար երբեք հասկնալ թէ դիմացինը ի՞նչ պայմաններու մէջ կը գործէ, ի՞նչ պայմաններու մէջ կը խօսի, ինչո՞ւ համար այդպէս կ՚ընէ՝ չէք կրնար հասկնալ։ Պիտի ձգէք այդ երկրին, իշխանաւորին, օրուան պայմաններուն համաձայն իրենց գործելը: Աշխարհականներու խօսքերը տարբեր են եւ Շնորհք Պատրիարք, երանաշնորհ Գալուստեան կ՚ըսէր՝ հոգեւոր իշխանաւորին խօսքերը տարբեր են: Երբեք պիտի չսպասէք, որ նոյնը ըլլայ աշխարհականին հետ: Պատրիարքարանը տարբեր կը խօսի, դուք՝ աշխարհականներդ տարբեր կը խօսիք, զիրար պիտի հասկնանք եւ կը հաւատամ, որ իմ ազգակիցներն ալ՝ Հայաստանի մէջ եւ Սփիւռքի մէջ, այս բոլորը նկատի պիտի ունենան: