ԱՆԴՐԱՆԻԿ ՊԱՏԳԱՄՆԵՐՈՒ ՓՈԽԱՆՑՈՒՄ
Երեսփոխանական վերջին ընտրութեանց արդիւնքները թրքահայութեան համար եղան իրապէս պատմական, քանի որ երկար ժամանակ ետք խորհրդարան մուտք գործեցին երեք հայ պատգամաւորներ։ Հայաստանի ուշադրութիւնը եւս սեւեռած է այս իրողութեան վրայ. «Էրմէնի հապէր» կայքէջը հարցազրոյցներ կատարած է նորընտիր երեսփոխաններ Սելինա Տողանի եւ Կարօ Փայլանի հետ։
Այս առթիւ Սելինա Տողան յայտարարած է, որ ՃՀՓ Թուրքիոյ հասարակութեան նման կը գտնուի վերափոխման գործընթացի մը մէջ։ Ներկայիս իր մարդուժը թարմացնելով, տարբեր հատուածներէ ներկայացուցիչներ ու կիներ առաջադրելով կը ջանայ ստանալ նոր տեսք մը։ «Ես ալ այդ վերափոխման մէկ մասն եմ եւ սա տրամաբանական կը համարեմ։ Ոչ ոք կասկածի տակ դնէ իմ հայ ըլլալս։ Զիս կուսակցութեան անդամներն ալ կ՚ընդունին դրականօրէն։ Սկզբնական շրջանին փոքրիկ ըմբոստութիւն մը եղաւ, բայց հիմա ամէն ինչ կարգին է», նշած է ան։
Այն հարցումին, թէ որպէս ՃՀՓ-ի անդամ մը որքա՞ն ինք ազատ է յայտարարութիւններ կատարելու մէջ, Տողան պատասխանած է ըստ հետեւեալի. «Խօսքի ազատութիւնը կուսակցութենէն ներս ամենաշատ կարեւորուող հարցերէն մէկն է։ Կուսակցութեան մէջ կայ քաղաքական բարոյականութեան սկզբունք եւ յարգանք խօսքի ազատութեան նկատմամբ, ուստի կրնամ ազատօրէն ըսել այն, ինչ որ ճիշդ կը համարեմ եւ մինչեւ վերջ պըն-դել ըսածին վրայ»։
Նորընտիր պատգամաւորը արդեօք հայկական խնդիրներ պիտի բարձրացնէ՞ խորհրդարանէն ներս։ «Ես որպէս հայ պատգամաւոր բնականաբար հայերուն վերաբերող խնդիրները խորհրդարանի մէջ օրակարգի պիտի բերեմ։ Ի տարբերութիւն միւս պատգամաւորներուն՝ ես աւելի քաջատեղեակ եմ հայ համայնքը յուզող հարցերուն, վերջ ի վերջոյ մեծցած եմ համայնքին մէջ»։
Հարցում մըն ալ եղած է Հայաստանի հետ յարաբերութիւններու կարգաւորման վերաբերեալ ՃՀՓ-ի դիրքորոշման մասին։ «ՃՀՓ հակուած է բոլոր պետութիւններու հետ յարաբերութիւններու կարգաւորման։ Այդ հարեւաններէն մէկն ալ Հայաստանն է։ Ինչո՞ւ փակ ըլլան սահմանները։ Ինչո՞ւ մարդիկ չկարենան առեւտուր ընել իրարու հետ։ Հասարակութիւնները մերձեցնելու համար քաղաքական կամքի պակաս կը նկատուի, հայկական սփիւռքի նկատմամբ բացասական վերաբերմունք կայ։ Հարկաւոր է վերացնել այդ մէկը։ Այդ ուղղութեամբ ՃՀՓ անշուշտ դրականին միտուող քայլեր պիտի ընէ։ Բնականաբար այսօր կամ վաղը լուծ-ւելիք հարց մը չէ. այս առումով օրինակ իմ թեկնածութեան առաջադրումս ալ արդէն իսկ որպէս դրական քայլ կ՚ընկալեմ», պատասխանեց Տողան։
Լրագրող Աստղիկ Իգիդեան նորընտիր պատգամաւորին յիշեցուցած է, թէ ՃՀՓ-ի կուսակցապետ Քեմալ Քըլըչտարօղլու յայտնի է իր հակահայ յայտարարութիւններով, յատկապէս 1915-ի ցեղասպանութեան նիւթով եւ ինքը արդեօք ինչպէ՞ս կը վերաբերի այդ բոլորին։ «Միաժամանակ պէտք է նշել, որ կուսակցապետ Քեմալ Քըլըչտարօղլու 1915-ի դէպքերը անուանած է մեծ ողբերգութիւն՝ նշելով, թէ չեն վախնար առերեսուելէ։ Այսինքն, 1915-ի դէպքերը կոչեցէք ինչպէս որ կ՚ուզէք։ Այս մէկը առանձին նիւթ մըն է։ Արդիւնքին այդ մարդիկ այսօր չկան։ Այսօր Թուրքիոյ մէջ ընդամէնը 50-60 հազար հայ կը բնակի, մինչդեռ ժամանակին միլիոնաւոր եղած է այդ մէկը։ Կան հարցեր, որոնք մինչեւ այսօր բաց են եւ լուծման կարիք ունին։ Անկախ այդ բանէն, թէ ինչպէս կը բնորոշէք, խնդիրը առկայ է, այստեղ կարեւոր է, թէ այսօր ինչպէս կը վերաբերիք այդ մարդոց։ Այսինքն մինչեւ օրս այդ մարդիկը իբրեւ թշնամի՞ կ՚ընկալէք, կ՚օտարացնէ՞ք, թէ կը վերաբերիք իրենց որպէս հաւասար քաղաքացիներ, առանց որեւէ այլատեացութեան։ Մենք պիտի պայքարինք այդ այլատեացութեան վերացման համար», յայտարարած է Տողան։
Ան ընդգծած է, որ հայ-թրքական յարաբերութիւններու կարգաւորումը ճիշդ չի համարեր կապել ղարաբաղեան հարցի հետ։ Ըստ իրեն, աւելի պէտք է ուժեղացնել հասարակական կազմակերպութիւններու տարած աշխատանքները։ «Կան շարք մը նախագծեր եւ պէտք է զանոնք խրախուսել, որպէսզի երկու հասարակութիւնները զիրար աւելի լաւ ճանչնան, իսկ սահմաններն ալ բաց-ւին», նշեց պատգամաւորը։
Հուսկ ան արտայայտուած է նաեւ կանանց դերի բարձրացման մասին։
Աստղիկ Իգիդեան հարցա-զըրոյց մը կատարած է նաեւ ՀՏՓ-ի երեսփոխան Կարօ Փայլանի հետ։ Ըստ կարգ մը հարցախոյզներու, ՀՏՓ ստացած է թրքահայութեան ձայներուն մեծամասնութիւնը՝ գրեթէ 80 տոկոսը։
Այն հարցումին, թէ ինք անցեալին աւելի զբաղած էր կրթական հարցերով, իսկ աւելի միտուած է քաղաքականութեան, Փայլան պատասխանած է ըստ հետեւեալին. «Իրականութեան մէջ Թուրքիոյ մէջ «հայ եմ» ըսելը արդէն իսկ քաղաքական բան մըն է։ Եթէ հետաքրքրուած ես հայերով, սեփական ինքնութեամբ, կը նշանակէ, որ հետաքրքրուած ես նաեւ քաղաքականութեամբ։ Երիտասարդ տարիներէ սկսեալ աշխատած եմ հայկական կառոյցներէ ներս, եղած եմ հայ վարժարանի մը հիմնադիրը։ Բոլոր աշխատանքս եղած է հայկական միջավայրէ ներս։ Բացի այդ, Հրանդ Տինքի սպանութիւնը մեզ շատ քաղաքականացուց։ Մինչ այդ ողբերգական իրադարձութիւնը, ես դպրոցի հիմնադիր էի եւ միաժամանակ գործարար։ Սակայն Տինքի սպանութեան օրը ինծի համար դարձաւ բեկումնային պահ մը, երբ հասկցայ, որ այս երկրի մէջ կարեւորը դրամ շահիլս չէ։ Հասկցայ, որ բան մը պէտք է փոխել եւ նուիր-ւեցայ Հրանդ Տինքի սպանութեան մեղաւորներու գտնելու պայքարին եւ միաժամանակ հայ աշակերտներու խնդիրներու բարձրացման։ Այնուհետեւ 2011-ին քաղաքացիական գործիչներու խումբերու հետ հիմնեցինք Ժողովուրդներու դեմոկրատական քոնկրէսը, իսկ 2013-ին ալ՝ մեր կուսակցութիւնը»։
Լրագրողը հետաքրքրուած է, թէ արդեօք ինք պիտի ընդունէ՞ր երեսփոխան դառնալու առաջարկ մը, եթէ գար այլ կուսակցութենէ մը։ «Ոչ չէի ընդունիր։ Ինծի համար կարեւոր է կեանքի բոլոր բնագաւառներու մէջ հաւասարութիւնը։ Իսկ միւս կուսակցութիւնները ժողովրդավարութեան վերաբերեալ հարցերու մէջ «բայց»եր ունին։ Անոնք չեն հաւատար հաւասարութեան եւ իրենց կուսակցութիւններու մէջ գերիշխողը մէկ ինքնութիւն մըն է միայն», նշած է պատգամաւորը։
Անդրադառնալով միւս հայ պատգամաւորներու հետ ունեցած յարաբերութիւններուն՝ Կարօ Փայլան յայտնած է, թէ Սելինա Էօզուզուն Տողան իր մօտ բարեկամն է, իսկ Մարգար Էսաեանի հետ ժամանակին եղած են գաղափարակիցներ, նոյնիսկ հռչակագրեր հեղինակած Էրտողանի դէմ։ «Սակայն Մարգարի վերջին երեք տարուան գործունէութեան եթէ նայինք, կը խօսի իշխանութիւնները գովաբանող լեզուով մը։ Իսկ ես երբեք չեմ կրնար մասնակցիլ նման երեւոյթի մը։ Եթէ ան կարենայ ձերբազատիլ այդ գործունէութենէն՝ կը համագործակցինք, այլապէս Մարգարին հայ ըլլալը ոչ մէկ նշանակութիւն ունի», յայտնեց ան։
«Թուրքիոյ խորհրդարանին մէջ հայ պատգամաւոր ըլլալը ի՞նչ կը նշանակէ քեզի համար։ Հայկական խնդիրներով զբաղելու պատասխանատը-ւութիւն կը զգա՞ս», հարցումին Փայլանին պատասխանը եղած է հետեւեալը. «Անկասկած կը զգամ։ Շարք մը խնդիրներ ունինք։ Անցեալի հետ առերեսուելու, Հրանդի, Սեւակի, ցեղասպանութեան խնդիրներ ունինք։ Ունինք մշակութային մեծ կորուստ, ինչ որ ցարդ փոխհատուցուած չէ։ Սակայն կը մտածեմ, որ եթէ այս բոլորի համար մենք՝ հայերս միայնակ պայքարինք՝ յաջողութեան չենք հասնիր։ Մեր կուսակցութեան սկզբունքներէն է, որ այս խնդիրներու համար պայքարինք այլ ազգերուն հետ միասնաբար։ Բայց բնականաբար ես անձնապէս իմ պայքարս պիտի տանիմ։ Ժխտողական քաղաքականութեան դէմ պայքարողներէն մէկը պիտի ըլլամ, մեր համայնքին վերաբերող խնդիրներու լուծման համար պիտի պայքարիմ, անկախ այն բանէն, թէ անոնք կը վերաբերին Պատրիարքարանին, դպրոցներուն, թէ համայնքային հաստատութիւններուն»։
Այն հարցման, թէ արդեօք Փայլան քայլերու պիտի ձեռնարկէ՞ Թուրքիա-Հայաստան յարաբերութիւններու կարգաւորման համար՝ ան պատասխանած է. «Ի հարկէ, բայց այս ուղղութեամբ ինծի համար կայ կարեւոր բան մը։ Հայոց ցեղասպանութիւնը այստեղ եղած է, բայց յաճախ կը դիտուի Հայաստան-Թուրքիա յարաբերութիւններու շրջագծէն ներս։ Ցեղասպանութիւնը հոս եղած է եւ առերեսումն ալ այստեղ պէտք է ըլլայ։ Հայաստան-Թուրքիա յարաբերութիւնները կը կազմեն այս հարցին ընդամէնը մէկ մասը, բայց ոչ հիմքը։ Կը կարծեմ, որ քանի դեռ հանրութեան մէջ առերեսումը հասունցած չէ՝ արձանագրութիւնները չեն կրնար իմաստ մը ունենալ»։ Փայլան յայտնած է նաեւ, թէ Թուրքիոյ մէջ պէտք է վերանայ Հայաստանի նկատմամբ թշնամանքը։ Ան կոչ ուղղած է բոլորին, որպէսզի այդ ուղղութեամբ պայքարը մղուի այստեղ։ «Թուրքիա եկած ամէն մէկ հայ կ՚ունենայ իր ներգործութիւնը», ըսած է ան։