ՄԿՐՏՈՒԹԻՒՆԸ ՇՈՈՒ ՉԷ…
1915-ի շրջանին Մեծ եղեռնի ողբերգութեան մթնոլորտին մէջ դաւանափոխ կամ կրօնափոխ եղած անհատներու, ընտանիքներու մերօրեայ շառաւիղներուն «վերադարձի» նիւթը այս շրջանին մշտապէս կը զբաղեցնէ համայն հայութեան օրակարգը։ Զգացական բնոյթով խնդիր մըն է այս մէկը, նոյնիսկ յարմար ամբոխավարութեան, հետեւաբար քննարկումները կը շարունակուին բազում առանցքներու շուրջ։ Հայութեան վերադարձի որոնումներուն կամ ձգտումներուն մէջ, այսօր ընդհանրապէս «ծպտեալ հայեր» կոչուածները կը փափաքին մկրտուիլ Հայաստանեայց Առաքելական Եկեղեցւոյ կողմէ։ Որքան որ ալ հասկնալի ըլլայ անոնց ակնկալութիւնը, անտարակոյս, թէ՛ եկեղեցին եւ թէ ընդհանրապէս անոր հօտը հանդիսացող ազգը պէտք է անցնին նախապատրաստական փուլէ մը եւ վերաբերմունք յստակացնեն՝ փորձառութիւններու արժեւորումով, նախընթացներու ձեւաւորումով։ Նիւթը թէեւ ամբողջ հայութեան հետաքրքրութեան առարկայ կը դառնայ, սակայն առաջին հերթին կը վերաբերի Թուրքիոյ Հայոց Պատրիարքութեան։ Արդարեւ, Հայ Եկեղեցւոյ ներքին դրութեամբ, ծպտեալ հայերը ընդհանրապէս կը գտնուին Պոլսոյ Պատրիարքարանի հոգեւոր իրաւասութեան սահմաններէն ներս։ Անշուշտ, ընդհանրական բնոյթով այս հարցը առաջնահերթօրէն կը վերաբերի նաեւ Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնին։
Երկար ժամանակէ ի վեր այս խնդիրը հայութեան օրակարգին վրայ է եւ հետզհետէ աւելի առաջնահերթ կը դառնայ։ Այս նիւթին շուրջ վերջին օրերուն ապրուած իրադարձութիւն մը արդէն լայն արձագանգ կը գտնէ հայկական զանգուածային լրատուութեան միջոցներուն մօտ։ Իրադարձութիւնը ապրուած է Համահայկական վեցերորդ խաղերու օրերուն, երբ երեք ծպտեալ հայեր փափաքած են մկրտուիլ Հայաստանի մէջ։ Երէկ, Երեւանի «Հրապարակ» օրաթերթը գրած է այս մասին, իսկ օրուան տեւողութեան զանազան կայքէջեր եւ լրասփիւռներ ալ մէջբերած են այդ հաղորդումները։ Ըստ թերթին, Հայաստանեայց Առաքելական Եկեղեցին չէ մկրտած Համահայկական վեցերորդ խաղերուն մասնակցելու նպա-տակով Երեւան մեկնած երեք ծպտեալ հայեր, որոնցմէ երկուքը Տերսիմէն են՝ իգական սեռէ, իսկ մէկը՝ Տիգրանակերտէն՝ արական սեռէ։ Թերթը գրած է, թէ անոնք 1915 թուականին բռնի ձեւով իսլամացած են։ Թէեւ հաղորդումներուն մէջ այդ մասին յստակութիւն մը չկայ, սակայն ըստ երեւոյթին ոչ թէ ուղղակի ենթականերուն, այլ իրենց նախնիներուն մասին է այդ ակնարկութիւնը։ Նոյն աղբիւրը կը նշէ, որ անցեալ Ուրբաթ անոնք ստիպուած այցելած են քանի մը եկեղեցիներ, թախանցած, խնդրած Առաքելական Եկեղեցւոյ հովիւներուն՝ քրիստոնէական միւռոնով օծուիլ, սակայն ապարդիւն, բոլոր եկեղեցիներուն մէջ թղթաբանական խնդիրներ ստեղծուած են։ Ըստ թերթին, մկրտուիլ փափաքողներէն մէկուն մտերիմներէն մին հիասթափուած ձեւով ըսած է հետեւեալը. «Սկիզբին գացինք Էջմիածին, ապա՝ Խոր Վիրապ, վերջին եկեղեցին Կոնտի Ս. Յովհաննէսն էր, բայց ամէն տեղ մերժում ստացանք, ոչ ոք ընդունեց մեզ։ Նոյնիսկ Սփիւռքի փոխ-նախարարի միջամտութիւնը եւ Կաթողիկոսարանի հետ բանակցութիւնը օգուտ չտուաւ։ Եթէ Հայ Առաքելական Եկեղեցին հաւատարիմ չէ Աստուածաշունչին ու չի մտահոգուիր մէկ մոլորեալով, ապա ո՞րն է իր առաքելութիւնը»։
Թերթին քաղած տեղեկութիւններով՝ բոլոր եկեղեցիներուն մօտ պահանջած են տեղեկանք՝ տրուած Պոլսոյ Պատրիարքութեան Ընդհանուր Փոխանորդ Տ. Արամ Արք. Աթէշեանի կողմէ՝ այն մասին, թէ անոնք իսլամացած հայեր են։ Այսպիսի փաստաթուղթ մը բացակայած է մկրտուիլ փափաքողներուն մօտ։ «Հրապարակ» թերթի զրուցակիցը կասկածներ յայտնած է, որ Աթէշեան կը գործէ Թուրքիոյ իշխանութիւններու ցուցմունքով եւ անոնց փաստօրէն կը միանայ Հայ Առաքելական Եկեղեցին։ Թերթին կողմէ ստուգուած տեղեկութիւններով, այս իրադարձութիւններէն տեղեակ դարձած է նաեւ Հայաստանի Սփիւռքի նախարարութիւնը։ Մայր Աթոռի հետ անձամբ բանակցած է Փոխ-նախարար Սերժ Սրապիոնեան, բայց ապարդիւն։ Իբրեւ լաւագոյն փոխզիջում ծպտեալ հայոց համար Կաթողիկոսարանէն առաջարկուած է առնուազն երեք տարի այցելել Հայաստան ու յանձնել համապատասխան քննութիւններ, որպէսզի հնարաւոր ըլլայ հասկնալ՝ կ՚արժէ՞ մկրտել, թէ ոչ։ Մայր Աթոռի աղբիւրները չեն փափաքած յիշեալ թերթին բանաւոր մեկնաբանութիւն մը տալ այս նիւթին շուրջ։
«Tert.am» կայքէջն ալ երէկ արձագանգ հանդիսացաւ այս իրադարձութիւններուն եւ տեղ տուաւ Հայաստանի Ազգային ժողովի պատգամաւորներէն Արագած Ախոյեանի յայտարարութիւններուն։ «Արեւմտահայոց ազգային համագումար» միջազգային հասարակական կազմակերպութեան լիազօր ներկայացուցիչն է Արագած Ախոյեան եւ ըստ կայքէջին՝ պիտի ըլլար կնքահայրը մկրտուիլ փափաքողներուն։ Ան Հայաստանէն ձեռնունայն վերադարձող այդ երեք ծպտեալ հայերը վերադարձի ճանապարհ դնելէ առաջ անոնց վիզէն կախած է խաչեր եւ ըսած. «Ուրախ գացէք, քանի որ դուք հոգիով քրիստոնեայ էք արդէն»։
Արագած Ախոյեան բաւական զգացական շեշտով մը փոխանցած է ապրուածները։ «Ըսի՝ քանի որ հոգիով քրիստոնեայ էք, մնացէք հոգիով քրիստոնեայ, հանգիստ կրեցէք խաչերը, մինչեւ որ օրինական կնունքի ծէսը ամէն հարց դնէ իր տեղը», ըսած է ան։ Արագած Ախոյեան խոստացած է զանոնք կնքել կա՛մ Տերսիմի եւ կամ յաջորդ տարի Հայաստանի մէջ, երբ ենթակաները կրկին փութան այցելութեան։ Ան ըսած է, թէ աղջիկները արցունքոտ աչքերով հեռացած են։
Նոյն կայքէջին վրայ լոյս տեսած հաղորդումներով, Արագած Ախոյեան պնդած է, որ այս դէպքը կը վերահաստատէ ու կ՚ապացուցանէ, թէ Տ. Արամ Արք. Աթէշեան կը գործէ թրքական իշխանութիւններու ցուցմունքներով։ «Ի՞նչ կը նշանակէ քննութիւն տալ, երեք տարի երթալ-գալ, մասնակցիլ պատարագներուն։ Կը պատկերացնէ՞ք, թէ ինչպէս ծպտեալ ընտանիքը պէտք է ամէն օր կամ ամէն շաբաթ գայ, մասնակցի պատարագներուն», ըսած է ան։ Այս բոլորէն վերջ, Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի աղբիւրները երէկ հանդէս եկան մանրամասն լուսաբանութիւնով մը։ Այսպէս, Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան տեղեկատուութեան համակարգի տնօրէնի ժամանակաւոր պաշտօնակատար Տ. Զաքարիա Վրդ. Բաղումեան այս կապակցութեամբ յայտարարութիւններ ըրաւ «Արմէնփրէս» գործակալութեան։ «Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ աւազանին մէջ մկրտուելու իրաւունք ունին ազգութեամբ հայերը կամ հայոց հետ ամուսնացածները։ Թուրքիոյ մէջ բնակող հայերը Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ մէջ մկրտուելու համար պէտք է ներկայացնեն Պոլսոյ Հայոց Պատրիարքարանի հաստատումը, թէ իրենք հայ են», ըսաւ Հայր Սուրբը։
Անդրադառնալով Հայաստանի մէջ մերժում ստացած երեք ծպտեալ հայերու հարցին՝ ան ըսաւ. «Կանոնական առումով անոնք կը պատկանին Կոստանդնուպոլսոյ Հայոց Պատրիարքարանին, իրենք պէտք է դիմեն Պատրիարքարան, փաստաթուղթի տեսքով ստանան հաստատում, թէ իրենք հայ են, անցնին որոշ պատրաստութենէ, այնուհետեւ մկրտուին Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ մէջ։ Յիշեալ անձերը չեն ունեցած հաստատում Պատրիարքարանի կողմէ», շարունակեց Տ. Զաքարիա Վրդ. Բաղումեան։
Բաց աստի, Հայր Սուրբը դիտել տուաւ, որ խնդիրը լուրջ է, որովհետեւ հոգեւոր անվտանգութեան հարց մը կը յառաջանայ։ «Թրքական անձնագրերուն մէջ կը նշուի անոնց կրօնական պատկանելիութիւնը, մարդը կրնայ Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ մէջ մկրտուելէ վերջ իր թրքական անձնագրին մէջ մնալ մահմետական։ Մկրտութիւնը ձեւական արարողութիւն մը չէ, ան կարեւոր արարողակարգ մըն է Հայ Եկեղեցւոյ կեանքէն ներս», նշած է Տ. Զաքարիա Վրդ. Բաղումեան։
Նոյն կապակցութեամբ «Tert.am» կայքէջն ալ զրուցած է Հայր Սուրբին հետ։ «Մկրտութիւնը շոու մը չէ, մկրտուողը պէտք է պատրաստուած գայ, յատկապէս, եթէ ան ընդունած է իսլամը։ Եթէ մկրտուողը կ՚ուզէ դառնալ քրիստոնեայ, ան պէտք է ունենայ տարրական գիտելիքներ, պատրաստութիւն քրիստոնէութեան մասին. օրինակ՝ Քրիստոս Փրկիչ է», ըսաւ Հայր Սուրբը։
Ի պատասխան կայքէջի թղթակցի հարցին՝ Տ. Զաքարիա Վրդ. Բաղումեան նշած է, որ այս բոլորը չեն վերաբերիր երախաներուն։ Խնդիրը կը վերաբերի այլակրօն, տուեալ պարագային իսլամը ընդունած չափահաս մարդոց։ Երախաները կը մկրտուին իրենց կնքահօր եւ ծնողներու հաւատքին շնորհիւ։ Հայր Սուրբը կրկնեց, որ հոգեւոր առումով ծպտեալ հայերը Կոստանդնուպոլսոյ Պատրիարքութեան հոգեւոր իշխանութեան ներքեւ կը գտնուին։ Ուստի Պատրիարքարանը պէտք է հաւաստիացնէ, որ տուեալ անձերը իսկապէս ծագումով հայ են ու պատրաստ՝ Սուրբ Մկրտութեան, այդ պարագային որեւէ խնդիր չի կրնար ըլլալ։
Տ. Զաքարիա Վրդ. Բաղումեան նշեց, թէ երբեմն կ՚ըլլան օտարազգիներ. օրինակ՝ իրանցիներ, որոնք փափաք կը յայտնեն մկրտուելու։ Բայց երբ իրենց կը բացատրուի, թէ պէտք է որոշ պատրաստութենէ մը անցնին, անոնք կ՚անհետանան ու չեն վերադառնար։ «Որովհետեւ իրենց համար պէտք է պարզապէս մկրտութեան վկայականը, որպէսզի կարենան երթալ արտասահման», ըսաւ Հայր Սուրբը եւ իր պարզաբանումները ամփոփելով ընդգծեց, թէ օտարազգիներու պարագային շատ զգուշութիւն կը ցուցաբերուի։