Ի՞ՆՉ ՏԵՂԻ Կ՚ՈՒՆԵՆԱՅ ԼԻԲԱՆԱՆԵԱՆ ԱԼ ՔԱՀ ՔՐԻՍՏՈՆԷԱԿԱՆ ՇՐՋԱՆԻՆ ՄԷՋ
Անցնող 26 Յունիսի առաւօտուն լիբանանեան Պեքաա շրջանի Ալ Քահ քրիստոնէական աւանը կ՚արթննար ահազանգային վիճակի մը մէջ: Չորս անձնասպաններ գիւղ մտնելով իրենք զիրենք կը պայթեցնէին պատճառ դառնալով հինգ զոհերու: Նոյն օրը երեկոյեան դէպքը կը կրկնուէր ու այս անգամ երկու ահաբեկիչներ անձնասպանական արարք կատարելով կը պատճառէին տասնեակ վիրաւորներ:
Ահազանգը կը տարածուէր Ալ Քահ գիւղէն դուրս եւ ամբողջ երկրին գլխաւոր օրակարգը կը դառնար ապահովութեան հիմնահարցը:
Լիբանանի մէջ գրանցուող զարգացումներուն հետեւողի մը համար Ալ Քահի մէջ եղած ահաբեկչական յարձակումները անսպասելի չէին: Եղածը նորութիւն մը չէր, որովհետեւ մէկէ աւելի գաղտնի սպասարկութեան բանբերներ խօսած էին Լիբանանը հարուածող ահաբեկչութեան վտանգներուն մասին: Այդ աղբիւրները բնականաբար իրենց զգուշացումները կը հրապարակէին հիմնուելով վաւերական տեղեկութիւններու վրայ:
Եղած գրոհները, իրենց բնոյթով աննախադէպ էին, որովհետեւ անցնող երեք տարիներուն Լիբանանը հարուածած տասնեակ ահաբեկչական պայթումները թիրախ կ՚ընտրէին երկրի շիիներով բնակեցուած շրջանները, որոնք ամբողջական նեցուկ ցոյց կու տան «Հիզպուլլահ»ին եւ կը համարուին նաեւ այդ կազմակերպութեան հովանիին տակ եղող շրջաններ:
Արագ յիշեցում մը կատարելով պէտք է նշել, որ Պէյրութի մէջ հերթաբար պայթումներ եղած են քաղաքի հարաւային հատուածի Պիր Ալ Ապըտ (2013 Յուլիս, 53 վիրաւոր), Ալ Ռուայս (2013 Օգոստոս, 26 մեռեալ), Իրանի Իսլամական Հանրապետութեան մշակոյթի կեդրոնին (2014 Փետրուար, 11 մեռեալ) եւ Պըրժ Ալ Պարաժնէ (2015 Նոյեմբեր, 4 մեռեալ) շրջաններուն մէջ: Այս պայթումներուն հետեւանքով զոհուածներուն մեծամասնութիւնը կը պատկանին երկրի շիի համայնքին:
Պէտք է նշել, որ տեղի ունեցող ահաբեկչական պայթումները միտում ունին աւելիով սրել երկրին մէջ առկայ տարակարծութիւննները: Եթէ հաշուի առնենք, որ «Հիզպուլլահ» կը ներկայացնէ շիի իսլամ տարրը, ապա այդ ահաբեկչական արարքները կը կատարուէին սիւննի համայնքի ընդհանուր աւազանին մէջ «լողացող» խմբաւորումներու կողմէ:
Տեղին է յիշեցնել, որ անցնող երեք տարիներուն ընթացքին Լիբանանի քաղաքական կեանքի կարեւոր բաղկացուցիչ համարուող՝ «14 Մարտի քաղաքական ուժեր»ը անդադար կը զգուշացնէին մէկ բանէ՝ սուրիական պատերազմի հրդեհներուն Լիբանան փոխադրուելէն:
Ուրեմն եթէ ճիշդ դիտարկենք, ապա յստակօրէն կ՚ամրագրուի այն գաղափարը, որ այս պայթումները կը կատարուէին բախման օրէնքներու ընդհանուր հայեցակարգէն դուրս:
Դէպքէն անմիջապէս ետք լիբանանեան բանակի յաւելեալ ջոկատներ կը մեկնէին Պեքքաա եւ կը տարածուէին ամբողջ շրջանին մէջ: Ալ Քահը, ինչպէս վերը նշեցի, քրիստոնէական աւան է ու սահմանակից՝ Մազարէհ Ալ Քահ աւանին, որ կը գտնուի Սուրիոյ հետ սահմանային գիծին մերձ եւ որ ամբողջութեամբ բնակեցուած է սիւննիներով: Բացի ատկէ եւ սուրիական պատերազմէն ետք Սուրիոյ իշխանութիւններուն դէմ եղող քաղաքացիներ, գաղթականի կարգավիճակով կը հաստատուէին այդ շրջաններուն մէջ: Քահի պատասխանատուները մէկէ աւելի անգամներ ահազանգ հնչեցուցած էին եւ մտահոգութիւն յայտնած այն մասին, թէ զիրենք շրջապատող գիւղերուն մէջ կասկածելի շարժումներ տեղի կ՚ունենան: Կառավարութիւնը, որուն դիմաց նման այլ խնդիրներ եւս կան, չէր մտադրած «երկաթեայ բռունցք» գործածելով պէտք եղած միջամտութիւնները ընել: Ու այսօր այս նոր բեմագրութեան դիմաց ամբողջ Լիբանանը կը յայտնուէր շոքային վիճակի մը դիմաց:
Նոյնանման սպառնալիքներու հանդիսատես կ՚ըլլար սիւննի այլ բաւական մեծ շրջան մը՝ Արսէլը: Այդ շրջանին լեռնային հատուածները այսօր դարձած են ԻՇԻՊ-ի եւ «Ալ Նուսրա» ճակատի կեդրոնատեղիներ ու անցնող երեք տարիներուն ընթացքին բանակը տարբեր առիթներով ճակատումներ կ՚ունենար այդ ահաբեկչական խմբաւորումներուն դէմ: Արսէլը աւելի ուշ կը դառնար նաեւ քաղաքական օրակարգի նիւթ եւ երկրի հակաէսատեան շերտին համար բանակին այդ աւան մուտք գործելը կը համարուէր արգիլուած քայլ կամ սիւննիներու դէմ ոտնձգութիւն: Շրջան մը ետք այդ բարդ իրավիճակը կը մեղմացուէր, բայց ցայսօր ալ Արսէլը կարելի է համարել Սուրիոյ մէջ կռուող խմբաւորումներուն համար կարեւոր կամուրջ, ուր տարբեր տեսակի պարէններ այդ աւանին ճանապարհով կը փոխանցուէին ընդդիմադիր անունով յայտնի, բայց ահաբեկչական խմբաւորումներուն: Այս իրավիճակը կարելի է համարել ընդունուած օրէնքներու եւ հաստատուած կարմիր գիծերու մէջ եղած կարեւոր անցումային կէտ: Ինչպէս միջազգային հանրութիւնը անզօր է Սուրիոյ մէջ «Հիզպուլլահ»ին ուղղակի եւ բացայայտ միջամատութեան դիմաց, նոյնպէս Լիբանանի օրինապահ մարմինները անզօր են փակել ահաբեկիչ զինեալներու պարէնի ճանապարհները:
Վերադառնալով քրիստոնէական Ալ Քահ շրջանին եւ հոն եղած զարգացումներուն՝ ըստ կարգ մը դէտերու, այդ յարձակումները կը գործուէին նպատակ ունենալով դատարկել քրիստոնեայ տարրը եւ այդ հատուածները դարձնել սուրիացի գաղթականներու յատուկ «ապահովական գօտիներ»:
Այս սպառնալիքներուն տակ էր, որ երկրի քրիոստոնեայ հատուածները իրենց տարբեր շերտերով մէկ մարդու պէս կ՚ընդունէին նետուած ձեռնոցը եւ կը յայտարարէին, որ պիտի պաշտպանեն Ալ Քահը բոլոր վտանգներէն: Բացի այդ, գիւղի զինուած բնակչութեան մեծ մասը փողոց իջնելով լրատուական տեսախցիկներուն առջեւ կը կանգնէր զինուած վիճակով ու անոնց մէջ կը նկատուէին նաեւ զինեալ կիներ: Ճիշդ է, որ ապահովական մարմիններ արագօրէն կ՚արգիլէին նման զինուած երեւոյթները, սակայն ընդհանուր վիճակը կը յիշեցնէր քսանհինգ տարի Լիբանանը հարուածած քաղաքացիական պատերզամին ընդհանուր մթնոլորտը:
Քաղաքական տեսակէտէն կարեւոր յայտատարութիւն կը կատարէր երկրի խորհրդարանի նախագահ Նեպիհ Պըրրի: Ան, որ ընդհանուր միասնութեան կոչ կ՚ընէր, կը յայտարարէր, որ լիբանանցիները այս ընթացքով կ՚ուղղուին դէպի անձնասապանութիւն: Պըրրի դատապարտելէ ետք հաւատադրուժներուն (սալաֆիստ) ըրած ահաբեկչութիւնը, երկրին վիճակը կը համարէր չափազանց վտանգաւոր: Նեպիհ Պըրրիի կարծիքով, երկիրը ապահովական վտանգներուն եւ անձնասպանական ահաբեկչութիւններու կողքին ամէն օր քաղաքական անձնասպանութեան զոհ կ՚երթար: Բնական է, որ շիի ղեկավարին ակնարկը երկրի նախագահ մը չկարենալ ընտրելու մասին էր:
Ատկէ զատ Սուրիոյ շուրջ կատարուող փոփոխութիւնները ու յատկապէս վերջին օրերուն Երեւան եկած Իսրայէլ-Թուրքիա եւ Ռուսաստան-Թուրքիա ձիւնահալը բնական է, որ նոր իրավիճակ պիտի թելադրէր Սուրիոյ մէջ:
Ճիշդ է, որ տակաւին վաղ է այդ փոփոխութիւններուն մասին խօսիլը, բայց եւ այնպէս կրնայ մօտիկ ապագային հասուննալ Սուրիոյ պատերազմի մէկ փոքր բեմագրութիւնը Լիբանանի մէջ տեսնելու գետինը:
Թէ ինչքանով ճիշդ է այս վարկածը, կամ աւելի՛ն՝ ինչքանով ան նպատակայարմար է շրջանային ուժերուն համար, պարզ չէ, յստակ է միայն, որ համայնքային դրութեամբ կառավարուող Լիբանանին համար շատ ալ դժուար չէ մէկ օրէն միւսը նոր հրահրումներու եւ արիւնահոսումներու ընթացք տալ կամ առնուազն գետին պատրաստել:
Ալ Քահի մէջ կատարուածը պէտք է դիտարկել այդ պարունակով ու մտահոգիչ է, որ այս հանգրուանին վտանգի առջեւ կանգնած են երկրի քրիստոնեայ համայնքները:
ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ
Երեւան