ՔՆՆԱԴԱԿԱՆ ՄՕՏԵՑՈՒՄՆԵՐ
«Սապանճը» եւ Միչիկընի համալսարաններուն համատեղ նախաձեռնութեամբ այս օրերուն քաղաքիս մէջ տեղի կ՚ունենայ գիտաժողով մը, որ խորագրուած է «Հայոց ցեղասպանութեան նկատմամբ քննադատական մօտեցումներ. պատմութիւն, քաղաքագիտութիւն եւ գեղագիտութիւն»։ Հարաւային Գալիֆորնիոյ համալսարանի Հայկական հետազօտութիւններու ամպիոնին համագործակցութեամբ կ՚իրականանայ այս քառօրեայ աշխատանքը, որ ձօնուած է նորոգ հանգուցեալ յոյն ակադեմական Վանկելիս Քեխրիոթիսի յիշատակին։
Երէկ երեկոյեան, այս ծաւալուն գիտաժողովին բացումը տեղի ունեցաւ Պէյօղլուի «Րիչմընտ» պանդոկին մէջ կազմակերպուած անդրանիկ նիստով։ Ողջոյնի խօսքերով հանդէս եկան Միչիկընի համալսարանէն Ֆաթմա Միւկէ Կէօչէք եւ Ռանըլտ Սիւնի, ինչպէս նաեւ «Սապանճը» համալսարանէն Հիւլիա Ատաք։
Առաջին նիստը յատկացուած էր 1915-ի մասին գրուած գործերու ամփոփման։ Այս ծիրին մէջ լուսարձակի տակ առնուեցան երեք գիրքեր, որոնց հեղինակներն էին Ֆաթմա Միւկէ Կէօչէք, Ռանըլտ Սիւնի եւ Վիգէն Չէթէրեան։ Մինչ հեղինակները արտայայտուեցան իրենց գործերուն մասին, Նազան Մագսուտեան եւ Հաքէմ Ալ-Ռուսթոմն ալ հանդէս եկան խորհրդածութիւններով։
Ֆաթմա Միւկէ Կէօչէքի գիրքը կը կոչուի «Բռնութեան ուրացումը»։ Օքսֆորտի համալսարանի հրատարակչութենէն լոյս տեսած է այս գործը, որու թրքերէն թարգմանութիւնն ալ պիտի հրատարակուի յառաջիկայ տարի։ Հեղինակը այս կապակցութեամբ նշեց, թէ 1915-էն առաջ եւս կար բռնութիւն ու անկէ վերջ ալ կը շարունակուի բռնութիւնը։ Ուստի, ան ուշադրութիւն հրաւիրեց տեւական ու հաւաքական բռնութեան գործընթացին վրայ։
Վիգէն Չէթէրեանի գործը կը կոչուի «Չսպիացած վէրքը»։ Այս վերջինը լոյս տեսած է «Հէօրսթ» հրատարակչատունէն։ Հեղինակը երէկ նշեց, թէ 1915-ի պարագային ուրացումէ աւելի ծանր երեւոյթ մը կը համարուի երկար ժամանակ շարունակուած լռութիւնը։ Արդարեւ, նոյնիսկ ուրացման պարագային թէկուզ հակադիր երկխօսութիւն մը գոյութիւն կ՚ունենայ, ապրուածը կ՚ըլլայ բացայայտ, մինչդեռ լռութեան պարագային ապրուածն ալ կ՚անհետանայ։ Չէթէրեան մատնանշեց, թէ Կովկասէ ներս ներկայիս առկայ հակամարտութիւններու պարագային ալ պատմական երկար թրավմաները ունին իրենց ազդեցութիւնը։ Այդ թրավմաներու բոլորի պարագային պահուած է լռութիւն եւ այդ լռութիւնն է, որ այսօր վերստին կը ծնի բռնութիւն։ Չէթէրեան այս ամբողջին մէջ թուարկեց նաեւ Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտութիւնը։
Ռանըլտ Սիւնիի գործը, որ լոյս տեսած է Փրինսթընի համալսարանի հրատարակչութենէն կը կոչուի «Հայոց ցեղասպանութեան պատմութիւնը»։ Հեղինակը նշեց, թէ այլոց աշխատանքներուն հիման վրայ արժեւորում մը կը բովանդակէ իր գիրքը։ Ան փորձած է լուսարձակի տակ բերել ոչ թէ ի՛նչ պատահած ըլլալը, այլ ինչո՛ւ պատահած ըլլալը։ Դրդապատճառներու պրպտումը նոյնիսկ քննադատութիւններու տեղի տուած է՝ այն առումով, որ սա կրնայ նշանակել նաեւ այդ պատճառներուն արդարացումը։ Սիւնի նշեց, թէ հայոց ոչնչացումը իրականացուած է երեք հանգրուանով. ցրուում, զանգուածային սպանութիւն եւ բռնի ձուլում։ Սիւնի մատնանշեց, թէ Օսմանեան կայսրութիւնը փուլ գալու հանգրուանին հետզհետէ աւելի ազգայնական ինքնութիւն մը ընդունած էր, մարդիկ սկսած էին մահմետականները ընկալել շատ աւելի վստահելի, իսկ ոչ-մահմետականները՝ ընդհակառակն։ Այս մթնոլորտին մէջ հայոց դէմ ընտրուեցաւ բռնութեան ճանապարհը։ Սիւնի նշեց նաեւ, թէ ուղղահայեաց ձեւով, կայսրութեան բոլոր խաւերը իրենց մասնակցութիւնը ունեցած էին ապրուածներուն։
Հարցում-պատասխանի բաժնին մէջ յայտնի դերասան Արսինէ Խանճեան դրական նկատեց, որ հարցին միայն պատմական երեսակը չքննարկուի, իսկ միւս չափումներուն ածանցումը նպաստաւոր կ՚ըլլայ Հայոց ցեղասպանութեան եւ միւս ցեղասպանութիւններուն ընդգրկուն իմաստը ընկալելու առումով։ Պատմաբան Հալիլ Պերքթայ այս կապակցութեամբ յամենայնդէպս կարեւորեց առարկայական պատմագիտութեան երեսակին նշանակութիւնը։ Իր կարգին, պատմաբան Սելիմ Տերինկիլն ալ ընդգծեց, որ թէեւ դրական կը համարէ միւս չափումներուն ընդգծուիլը, սակայն անոնց բազմանալը կը ծնի խնդրին էութենէն հեռանալու վտանգը, որովհետեւ շուքի տակ պէտք չէ մնայ խնդրին ողբերգական չափումը։
Գիտաժողովի առաջին օրուան աշխատանքի աւարտին սարքուեցաւ ընդունելութիւն մը, որու ընթացքին մասնակիցները անմիջական զրոյց ունեցան իրարու միջեւ։
Այսօրուընէ սկսեալ մինչեւ Կիրակի՝ այս գիտաժողովին աշխատանքները կ՚ընթանան Գարագիւղի պատմական «Միներվա» խանին մէջ, որ «Սապանճը» համալսարանի մասնաշէնքերէն մին է։ Այնտեղ կը կազմակերպուի նաեւ պատկան նիւթերով գիրքերու ցուցադրութիւն մը։