ԱՐԱ ԳՕՉՈՒՆԵԱՆ. «ՀԱՅ ՀԱՄԱՅՆՔԸ ԿՐՕՆԱ-ՃԱՐՏԱՐԱՊԵՏԱԿԱՆ ԺԱՌԱՆԳՈՒԹԵԱՆ ՊԱՐԱԳԱՅԻՆ ԻՐ ԽՂՃԻՆ ՄԷՋ ԻՐԱՒԱՅԱՋՈՐԴԻ ԴԻՐՔԸ ԿԸ ՎԵՐԱԳՐԷ ՊՈԼՍՈՅ ՊԱՏՐԻԱՐՔԱԿԱՆ ԱԹՈՌԻՆ»
Հրաւիրուած ըլլալով կազմակերպիչներուն կողմէ, ԺԱՄԱՆԱԿ-ի գլխաւոր խմբագիր Արա Գօչունեան ելոյթ մը ունեցաւ շաբաթավերջին Փարիզի մէջ տեղի ունեցած հաւաքոյթին ընթացքին։ Ստորեւ կը ներկայացնենք իր խօսքին բնագիրը, զոր ան որոշ յապաւումներով ներկայացուց՝ տեղաւորուելու համար կլոր սեղանի ժամկէտներուն մէջ։
*
Ուրախ ենք ձեզի խօսք ուղղելու եզակի հնարաւորութեան համար՝ պատմական այս երդիքին տակ, պատկառազդու այս միջավայրին մէջ, ուր 2015-ին ոգեկոչումներուն շրջագծով այսօր մեր ուշադրութեան կեդրոնին կը գտնուի հայկական հարցը իր բազում երեսակներով։ 1915-էն դար մը անց, հայերը երկրագունդի չորս ծագերուն այլ բարեկամ ժողովուրդներու հետ կ՚ոգեկոչեն իրենց նահատակները։ 100-րդ տարելիցը, խորքին մէջ, դարձած է առիթ մը՝ որպէսզի միջազգային ընտանիքը յետադարձ հայեացքով նժարի վրայ դնէ ապրուածները, լուսարձակի տակ առնէ հայ-թրքական յարաբերութիւններուն ընթացքը ու կեդրոնանայ նոր ապագայ մը խրախուսելու նպատակին վրայ, առանց անուշադրութեան մատնելու անցեալի դասերը։
2015-ի խորհուրդին հետ ուղիղ համեմատութեան մէջ՝ մեծ կարեւորութիւն կը ներկայացնէ վերոյիշեալ հաշուեկշիռը, իսկ մեր այսօրուան օրակարգն ալ կը համընկնի նոյն առանցքին հետ. Թուրքիոյ մէջ ինչպէ՞ս վերադարձնել արդարութիւնը հայոց։ Այս եւ նման բնոյթով քննարկումներու ամբողջին մէջ միշտ մասնաւոր նշանակութիւն կը վերագրուի Թուրքիոյ հայ համայնքի մօտեցումներուն, ձայնին, ինչ որ կը բխի անոր առանձնայատուկ դիրքէն։ Մենք այսօր պատիւն ունինք ձեզի դիմելու՝ որպէս այդ համայնքի անդամներէն մին։ Ձեզի կը ներկայանանք իբրեւ գլխաւոր խմբագիրը ԺԱՄԱՆԱԿ-ի, որ ներկայիս թէ՛ Թուրքիոյ եւ թէ հայաշխարհի ամենահին օրաթերթն է՝ առանց ընդհատումներու հրատարակուելով 1908-էն ի վեր։ Այս հանգամանքը կը փափաքինք յատկապէս ընդգծել, որովհետեւ ԺԱՄԱՆԱԿ Իսթանպուլի մէջ կը գոյատեւէ որպէս վերապրած օրաթերթ։
Իր էութեամբ ու բնոյթով պայմանաւորուած պատճառներով՝ Թուրքիոյ հայ համայնքը միշտ կողմնակից է հայ-թրքական ուղղութեան վրայ երկխօսութեան, փոխադարձ հասկացութեան եւ իր այս ձգտման, անկեղծ սպասումներուն մէջ վաղուց կը գերադասէ արդարութեան սկզբունքը։ Արդարեւ, տասնամեակներու փորձառութիւնը կ՚ապացուցանէ, որ միայն արդարութեան հիման վրայ կրնան երկարաժամկէտ երաշխաւորուիլ, մշտական բնոյթ ունենալ խաղաղութիւնն ու յարաբերութեան մը կայուն երթը։ Արդարութիւնը բանալի մըն է համատեղ ապագայ կառուցելու ճանապարհին, որովհետեւ մարդիկ իրարու կրնան վստահիլ՝ եթէ կասկած չունին մէկզմէկու արդարութեան չափանիշներէն եւ դատողութեան արդարութենէն։ Հետեւաբար, արդարութեան ու վստահութեան գործօնները զիրար կը լրացնեն։
Ճիշդ է, որ Թուրքիոյ հայ համայնքը այսօր ունի շատ սահմանափակ ներուժ մը, չի կրնար ունենալ՝ հայ-թրքական յարաբերութիւններուն շրջագծով որոշիչ գործօն մը ըլլալու յաւակնութիւնը։ Միեւնոյն ժամանակ, համայնքը կը զգայ, կը գիտակցի, որ խորհրդանշական ազդակ մըն է իր լինելութեամբ եւ սա արդէն անկախ է գործընթացներուն վրայ ներազդելու հնարաւորութենէն։ Այո, խորհրդանշական գործօն մըն է համայնքը եւ իր առանձնայատկութիւնը այն է, որ կը գտնուի արդարութեան խնդրի կիզակէտին վրայ։ Առանց հարցը ողբերգութեան կամ գանգատի վերածելու՝ անկեղծօրէն պէտք է արձանագրել, որ հայ-թրքական յարաբերութիւններու ամբողջին մէջ թրքահայերը կը հանդիսանան այն միակ խաւը, որ չունի իր իսկ արդարութիւնը հաստատելու, երաշխաւորելու կարելիութիւնը եւ ուժը։ Համայնքին արդարութիւնը կախում ունի միայն միւս խաւերու բարեացակամութենէն։ Այլ խօսքով, անոր արդարութեան համար առնուելիք քայլերը՝ բացառուած է, որ առընչութիւն ունենան զիջումներու հարցին հետ եւ այս է պատճառը, որ համայնքը կը համարուի արդարութեան հարցի կիզակէտին։
Թուրքիոյ հայ համայնքը ունի նաեւ եզակի հնարաւորութիւն մը։ Ան անմիջականօրէն կը հետեւի թէ՛ թրքական եւ թէ հայկական կողմերու իրադարձութիւններուն, ուղղակիօրէն տեղեակ է հոսանքներուն ու խմորումներուն, ունի իր հոտառութիւնը զարգացումներու ընթացքը հնարաւորինս գուշակելու եւ վերջապէս դիրքաւորուելու համար՝ իր քաղաքացիական պատասխանատուութիւններուն եւ արմատներէն բխած զգայնութիւններուն հաւասարակշռութեան մէջ։
2015-ի մթնոլորտին մէջ Թուրքիոյ հայ համայնքային շրջանակները ուշադրութեամբ ու հետաքրքրութեամբ կը հետեւին կողմերու որդեգրած ընթացքի երանգաւորումներուն, թէեւ անոնք յաճախ նկատելի չեն դառնար՝ քանի որ այդ նոյն կողմերը չափազանց անհաղորդ են իրարու։ Այստեղ կ՚ուզենք որոշ մանրամասնութիւններով ձեր նկատառման յանձնել մեզմէ բուն ակնկալուելիքը եւ առաջին հերթին ձեզի հետ բաժնել դիտարկումներ՝ Թուրքիոյ մէջ գործող հայ լրագրողի մը վկայութիւններուն ձեւաչափով։
Արդէն ընդհանրացած ու ծանօթ բանաձեւումով, այսօր կը ստեղծուի նոր Թուրքիա մը, որու հիմնական ստորոգելիներէն մին այն է, որ հայկական հարցը գրեթէ դադրած է թապու մը ըլլալէ։ Այս երեւոյթը, մաքրօ մակարդակի վրայ, պայմանաւորուած է հիմնական քանի մը գործօններով։ Այս ամբողջին մէջ կարելի է առանձնացնել Հայաստանի անկախ Հանրապետութեան վերաստեղծումը եւ Թուրքիոյ Եւրոմիութեան անդամակցութեան գործընթացը՝ իրենց ապահոված խթանով, որպէս բազմապատկիչ գործօն։
Թուրքիոյ մէջ վերջին տարիներուն հասարակական հարթութեան վրայ անբաղդատելիօրէն աւելի մեծ արձագանգ կ՚ունենան հայկական հարցին վերաբերեալ այլընտրանքային մօտեցումները, 1915-ի դէպքերուն որպէս ցեղասպանութիւն բնորոշումով հանդերձ։ Թէեւ երկրի հրատապ հարցերու շարքին առաջին հորիզոնականներուն վրայ չի թուարկուիր այս նիւթը, սակայն հայոց ցեղասպանութիւնը թրքական զանգուածային լրատուութեան միջոցներու օրակարգին վրայ է՝ ամենաընդգրկուն իմաստով։ Հասարակութեան ջախջախիչ մեծամասնութիւնը, ճիշդ է, որ հակուած է պաշտօնական տեսակէտներուն, սակայն շատ աւելի հանդուրժող դարձած է նաեւ այլընտրանքները լսելու, հակափաստարկներուն ծանօթանալու եւ անոնց դիմաց չտագնապելու, պոռթկումներ չունենալու առումով։
Պետական աւագանիէն յառաջատար դէմքեր բացայայտօրէն կը յայտնեն, որ երկրին մէջ մարդիկ կրնան ապրուածները որակել, ըստ իրենց նախընտրութեան եւ ազատ համոզումներուն։ Վերջին երկու տարիներուն պետական աւագանին սկսած է նաեւ ցաւակցական պատգամներ հրապարակել Ապրիլի 24-ին, երբ այդ թուականը մինչ այդ կը համարուէր ընթացիկ։ Իսթանպուլի եւ երկրի այլ զանազան քաղաքներուն մէջ կը կազմակերպուին ոգեկոչումներ։
Յստակօրէն կը բարձրաձայնուի հայոց պատմական ստուար ներկայութիւնը երկրի ամբողջ գաւառներուն մէջ, որոնք տակաւին դար մը առաջ հայաբնակ էին կարեւոր չափով, ինչ որ կ՚ուրացուէր մինչեւ մօտաւոր անցեալը՝ անոնց կողմէ ստեղծագործուած ամէն ինչով հանդերձ։ Այդ պատմական գոյութեան փաստին ընդգծումը կը պայմանաւորէ նաեւ պետութեան վերաբերմունքը հայկական ժառանգութեան նկատմամբ եւ այս ծիրէն ներս է, որ վերանորոգուած է Աղթամարի Ս. Խաչ եկեղեցին, Վան, թանգարանի կարգավիճակով։
Հայ համայնքն ալ, այս մթնոլորտին մէջ, շատ աւելի տարբեր հոգեբանութիւնով մը կը նոյնանայ իր նահատակներու յիշատակին հետ եւ շատ աւելի տարբեր հոգեվիճակով մը կը դիմագրաւէ իր կորուստներուն վերաբերեալ յիշողութիւնը։
Այսօր Թուրքիոյ մէջ, ընդհանուր առմամբ, հայոց ցեղասպանութիւնը կը դիտարկուի տարբեր առաջնահերթութիւններով։ Ինչպէս որ արդարութեան կարելի չէ հասնիլ լոկ իրաւական ճանապարհով, այնպէս ալ այս հարցը անկարելի է յաղթահարել՝ աշխատելով միակ առանցքի մը շուրջ։ Արդարութեան առումով իրաւական որեւէ եզրակացութիւն վերջնական համոզման չի կրնար վերածուիլ, եթէ չի տեղաւորուիր խղճի սահմաններուն մէջ։ Ցեղասպանութեան հարցին մէջ եւս էական դեր ունի խղճի գործօնը։ Բնականաբար եւ անխուսափելիօրէն, այս պարագային նոյն խաչմերուկին վրայ են խղճի դրսեւորումն ու քաղաքական շահապաշտութիւնը։
Իրաւական, նաեւ քաղաքական գետնի յամառութիւնը ցարդ բաւարար չէ եղած՝ որպէսզի կողմերը կարենան ընդհանուր յայտարար մը գտնել ապրուածները որակելու իմաստով։ Բայց, ահաւասիկ, հարցը չի սահմանափակուիր այսքանով։ Խղճի գործօնը կը սկսի բանիլ, մարդիկ հետզհետէ կը համոզուին, թէ իրաւականէն ու քաղաքականէն անդին՝ մարդկային անհամեմատելի խորութիւն մը ունի այս հարցը։ Նոյն հիման վրայ հնարաւոր կը դառնայ խօսիլ հայոց ցեղասպանութեան մասին՝ նախընտրելով ապրուածները բնորոշել մարդկութեան հաւաքական մտքին հասած ամենաընդգրկուն իմաստով, համապատասխան բառապաշարով, նաեւ խղճի պարտք համարելով իրերու իրենց անունով կոչուիլը։ Գաղտնիք մը չէ, որ հայկական կողմին արժեւորումով այս բոլորը կը մնան անբաւարար, սակայն Թուրքիոյ հայ համայնքը հակուած չէ ստորագնահատելու, անտեսելու զանոնք։
Արդարեւ, այստեղ կ՚անդրադառնանք լոկ քաղաքացիական հասարակութեան ջանքերով ձեռք բերուած արդիւնքներուն, որոնց նկատմամբ գնահատականը պէտք է ըլլայ իրատես ու զերծ ամբոխավարութենէ։ Այս բոլորը անշուշտ թէ ողջունելի են, սակայն դժբախտաբար դատապարտուած՝ մնալու սահմանափակ։ Անոնք չեն կրնար բեկումնային պահ մը ապահովել՝ փոխարինելով պետական մակարդակի շփումները։ Աւելի մեծ արդիւնքներու հասնելու համար, ըստ երեւոյթին, պէտք է համբերել մինչեւ Թուրքիա-Հայաստան յարաբերութիւններու բնականոնացումը՝ բոլոր հեռանկարներով հանդերձ։
Հայոց ցեղասպանութեան Թուրքիոյ մէջ թապու ըլլալէ դադրելու այս գործընթացը, միեւնոյն ժամանակ, համընկնեցաւ երկրի ոչ-իսլամ փոքրամասնութիւններուն ենթարկուած խտրականութիւններուն յաղթահարման հետ։ Ժողովրդավարութեան կատարելագործման ընդհանուր հոսանքին մէջ, հայ համայնքն ալ ապրեցաւ շօշափելի փոփոխութիւններ՝ ականատես ըլլալով կառավարութեան քաղաքական կամքին։ Երկար տարիներ վերջ համայնքը ունեցաւ գործնական, անհերքելի պատճառներ՝ ամրապնդուելու համար այն վստահութեան մէջ, թէ պետութեան կողմէ երաշխաւորուած են իր իրաւունքները։
Թուարկենք քանի մը յատկանշական օրինակ։ Երկար ժամանակ պաշտօնական կարգավիճակը պղտոր մնացած հաստատութիւններուն պարագային վերասահմանուեցաւ իրաւաբանական անձի իրաւունքը։ Վագըֆներու օրէնքին մէջ կատարուած փոփոխութիւններով լուծուեցան համայնքապատկան բազմաթիւ կալուածներու հարցերը։ Համայնքը, որ իր ծոցին մէջ կը պահէ կրթական հաստատութիւններու ցանց մը, երկար ժամանակ զրկուած էր իր կալուածներուն հասոյթը ամբողջութեամբ կրթական նպատակներու համար հունաւորելու կարելիութենէն։ Իսկ վերջին տարիներուն վերադարձուեցան կալուածներու սեփականութեան իրաւունքները կամ հնարաւորութիւն ընձեռուեցաւ՝ որպէսզի շինարարութիւններ կատարուին համայնքապատկան կալուածներուն վրայ, ինչ որ նոր հորիզոններ կ՚ուրուագծէ՝ համայնքային կեանքը կենսունակ պահելու, հաստատութիւններու ապագան երաշխաւորելու եւ այժմու դարուն քայլ յարմարցնելու առումով։ Պետութիւնը սկսած է օժանդակել կրթական հաստատութիւններուն, իսկ տեղական ինքնակառավարման մարմինները կ՚աջակցին զանազան բարենպատակ կառոյցներու։
Այս բոլոր բարեփոխումները կատարուած են մեր օրերուն Իսթանպուլի մէջ գործող հայկական համայնքային հաստատութիւններուն համար, երկրի միւս ոչ-իսլամ փոքրամասնութիւններուն զուգահեռ։ Ցարդ արձանագրուած արդիւնքներու լոյսին տակ, հիմքեր կան լաւատես ըլլալու համար համայնքի մնացեալ խնդիրներու լուծման ուղղութեամբ։ Վագըֆներու խորհուրդին մօտ վերջին տարիներուն կը պաշտօնավարէ փոքրամասնութեանց ներկայացուցիչ մը, ընտրուած անոնց իսկ հաստատութիւններու ղեկավարութեանց կողմէ եւ ներկայ շրջանին այդ ներկայացուցիչը հայ համայնքէն դէմք մըն է։ Բոլորովին վերջերս տեղի ունեցած խորհրդարանական ընտրութիւններու արդիւնքին, Թուրքիոյ Ազգային մեծ ժողով մուտք գործելու իրաւունք շահած են հայկական արմատներով երեք քաղաքացիներ, որոնք տասնամեակներ վերջ առաջին անգամ ընտրուած են երեսփոխան։ Համայնքը շատ աւելի յուսադրուած է՝ Պատրիարքարանի պաշտօնական կարգավիճակի սահմանման հարցէն սկսեալ, մինչեւ վարժարաններու խնդիրներուն լուծումը, այս գործընթացի տրամաբանական շարունակութիւնը տեսնելու ուղղութեամբ։ Անհամբեր սպասումը կը շարունակուի նաեւ լրագրող Հրանդ Տինքի դէմ կատարուած ոճրագործութեան վերջնական բացայայտման համար։
Թուրքիոյ մէջ հայոց արդարութիւն վերադարձնելու հարցին շուրջ միտք յոգնեցնելու ժամանակ պէտք է հաշուի առնենք, թէ երկրի հայ համայնքը ուրոյն փորձաքար մըն է՝ իր այդ նոյն խորհրդանշական հանգամանքին բերումով։ Հայոց ցեղասպանութեան եւ անոր ածանցուած խնդիրներուն կապակցութեամբ թրքական պետութիւնը այսօր հանդէս կու գայ բազմաթիւ նախաձեռնութիւններով։ Մէկ կողմէ հարցին խորութիւնն ու վաղեմութիւնը, միւս կողմէ հետզհետէ բարձրաձայնուող հատուցման պահանջները՝ պատճառ կը դառնան, որ Անգարա նուրբ հաւասարակշռութիւններ հաշուի առնելով յառաջ տանի իր քաղաքականութիւնը։ Թուրքիոյ քայլերը թիրախաւորուած են դէպի երկրէն ներս ու երկրէն դուրս։ Դէպի դուրս ուղղեալ քայլերուն հիմնական հասցէն է Երեւանը։ Ցեղասպանութեան հարցի կարգաւորման խոստացած բոլոր հնարաւորութիւններով հանդերձ, Թուրքիա եւ Հայաստան տակաւին չունին բնականոն յարաբերութիւններ եւ եթէ աշխարհագրական առումով չյառաջանան գերակշիռ իրավիճակներ, ապա դժուար թէ տեսանելի ապագային անոնք յաջողին բնականոն յարաբերութիւններ հաստատել։ Թէեւ աւելորդ է ըսել, որ Թուրքիոյ հայերը բարիդրացիական մթնոլորտի ձեւաւորման ուղղութեամբ ունին անկեղծ մաղթանքներ, որովհետեւ երկու երկիրներու միջեւ եթէ կլիման փոխուի, ապա ան կրնայ դառնալ եզակի կամուրջ մը, իսկ առկայ պայմաններով բացարձակապէս կրաւորական վիճակի մը մատնուած է ակամայ։
Յամենայնդէպս, բնականոն յարաբերութիւններու բացակայութիւնը չի կրնար փոխել այն իրողութիւնը, թէ որպէս պետական միաւոր՝ միջազգային գետնի վրայ այս հարցին իրաւայաջորդը, ժառանգորդը Հայաստանի Հանրապետութիւնն է։ Աւելի՛ն, ակնյայտ է, որ Երեւան այս առանցքին շուրջ կը գործէ համադրելով հայկական աշխարհի բոլոր խաւերուն ձգտումները, իր շուրջ կը ստեղծէ առաւելագոյն համախմբում, որու վառ օրինակներէն մին էր տարեսկիզբի Համահայկական հռչակագիրը։ Հաշտութեան ջատագովներուն սպասումը այն է, որ ուշ կամ կանուխ, Թուրքիա եւ Հայաստան օր մը պիտի գտնեն արդար ու նպատակասլաց ճանապարհ մը՝ ցեղասպանութեան հարցը յաղթահարելու համար։
Գալով երկրէն ներս ուղղեալ քայլերուն, որոնց պարագային առաջնահերթ հասցէատէրը կը համարուի հայ համայնքը։ Երկրի լիարժէք քաղաքացիները ըլլալու հանգամանքը մէկ կողմ, համայնքը Թուրքիոյ մէջ բնական ժառանգը կը նկատուի արեւմտահայոց մնացորդացին։ Այս ճշմարտութեան վրայ չի կրնար ազդել այն վիճակը, թէ ժառանգութիւնը իսկապէս վիթխարի է, իսկ համայնքին թիւը փոքր։ Այդ ժառանգութեան նկատմամբ պատասխանատու ըլլալու գիտակցութիւնը, անոր վերաարժեւորման պարգեւած ներշնչումը, այդ հետքերուն յիշողութեան վրայ գործած ազդեցութիւնը՝ այսօր բարոյական մեծ ազդակներ են հայ համայնքին համար։
Թուրքիոյ կողմէ այս առանցքին շուրջ նախաձեռնութիւններու կատարուիլը յարաբերաբար աւելի դիւրին է, որովհետեւ այս ոլորտը զերծ է արտաքին ճնշումներէ կամ հեռու՝ օտարներու պարտադրանքի տպաւորութիւն ստեղծելու ռիսքերէ։ Թուրքիոյ հայ համայնքը յարգանքով կը վերաբերի կողմերու ազգային արժանապատուութեան վերաբերեալ նախանձախնդրութիւններուն, սակայն վերապահ է առաւելապաշտներու հանդէպ, որոնց մօտեցումները հարցը կը տանին ազգայնականութեան բարդութիւններու եզրին։
Թուրքիոյ փոփոխեալ կլիման մէկ կողմէ գետին պատրաստած է հայ համայնքին ուղղեալ բարեփոխումներուն, իսկ միւս կողմէ ալ երբեմնի հայաբնակ գաւառներու կրօնաճարտարապետական ժառանգութիւնը հասանելի դարձուցած՝ ամբողջ հայութեան։ Այս ծիրին մէջ հայոց Սփիւռքէն բազում անհատներ կամ խումբեր կ՚իրականացնեն այցելութիւններ, ուխտագնացութիւններ։ Իսթանպուլի մէջ համայնքապատկան կալուածներու վերաբերեալ կատարուած բարեփոխումները, վերադարձուած իրաւունքները կը ստեղծեն հետաքրքրական արձագանգ։ Անոնք կարծես այնպիսի մթնոլորտ մը ստեղծած են, որ սփիւռքեան զանազան շրջանակներ հակուած ըլլալ կը թուին՝ իրենց հատուցման պահանջներն ալ նոյն ծիրին մէջ հետապնդելու։ Այս դիտարկումը թէեւ կրնայ ընկալուիլ ենթակայական, սակայն կ՚արժէ հաշուի առնել շարունակուող գործընթացներուն միջեւ հակասութիւններ չյառաջացնելու տեսանկիւնէն։ Հայ համայնքը կրօնաճարտարապատեկան ժառանգութեան պարագային իր խղճին մէջ իրաւայաջորդի դիրքը կը վերագրէ Պոլսոյ Պատրիարքական Աթոռին, որ հոգեւոր սերտ կապեր ունի Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածնի հետ, հաւատարիմ կը մնայ անոր եւ շինիչ յարաբերութիւններու մէջ է նաեւ Հայց. Առաքելական Եկեղեցւոյ միւս նուիրապետական աթոռներուն հետ։ Սփիւռքեան մամուլն ալ զանազան առիթներով կ՚ընդգծէ Պատրիարքարանի այս դիրքը։ Համայնքը կը հաւատայ, որ աղէտէն վերջ ժառանգուածը կը պարտի հովանաւորութեանը Պոլսոյ Պատրիարքական Աթոռին, որ միշտ իր խնամքին առարկայ կը պահէ այդ բոլորը։ Տարիներ շարունակ ան ի գործ դրած է իր ամբողջ հեղինակութիւնը, որպէսզի այդ ժառանգութիւնը շարունակէ ներշնչման աղբիւր ըլլալ հայ ժողովուրդին համար ու նոյն գծին վրայ կը մնայ այսօր։ Այս մարզին մէջ Պատրիարքարանը ունի նաեւ իշխանութիւններուն հետ գործնական եւ արդիւնաւէտ ձեւով աշխատելու փորձառութիւնը։
Ամփոփելով նշենք, թէ վերոյիշեալ բոլոր գործօններուն լոյսին տակ, Թուրքիոյ մէջ հայկական հարցին շուրջ արդարութեան որոնումները կախում ունին Հայաստանի հետ յարաբերութիւններու բնականոնացումէն։ Տեղւոյն համայնքին ծիրէն դուրս ակնկալութիւններու իրականցման համար սա կը թուի ըլլալ հիմնական նախապայման մը։ Կարեւոր ըլլալով հանդերձ, մնացեալ առանցքները մասնակի են իրենց էութեամբ։ Վերջին շուրջ քսանհինգ տարիներու փորձառութիւնն ալ ցոյց տուած է, որ միջպետական հարթութենէն դուրս առնուած քայլերը թէեւ կրնան ունենալ դրական, յուսադրիչ արդիւնքներ, սակայն ի վիճակի չեն ազդելու պետական յարաբերութիւններուն վրայ։ Այլապէս, եթէ պետութիւններուն միջեւ սկսի համագործակցութիւն մը, ապա միւս բոլոր ուղղութիւններն ալ կրնան վերելք ապրիլ անխուսափելիօրէն եւ անբաղդատելիօրէն։ Այս առաջնահերթ հարթութենէն շեղումը կրնայ նաեւ ծնունդ տալ հարցերու՝ երաշխաւորեալ գործընթաց մը յառաջ տանելու առումով։ Որովհետեւ, պետութիւններու յանձնառութիւնները լաւագոյնս կրնան իմաստաւորուիլ փոխադարձութեան մէջ։ Հետեւաբար, առկայ բոլոր դժուարութիւններով հանդերձ, պէտք է շարունակել եռանդով աշխատիլ Թուրքիա-Հայաստան յարաբերութիւններու բնականոնացման համար։ Այս ամբողջին մէջ հայկական կողմի ընդունակութիւնները կրնան բազմապատկուիլ եթէ հայոց Սփիւռքը իր ամբողջ ներուժը համախմբէ Հայաստանի հետ եւ այդ պարագային Սփիւռքն ալ իսկական ձեռքբերումներով կրնայ դուրս գալ այս համբերատար գործընթացէն։ Լրագրողի աչքով՝ մեզի համար հարցականի տակ է տրամաբանութիւնը սփիւռքեան կարգ մը շրջանակներէն հնչած մօտեցումներուն, ըստ որոնց պէտք է արթննալ Հայաստանի անկախութեան երազէն։ Սա դժուար է բացատրել հաւաքական պատասխանատուութեան տեսանկիւնէն՝ մանաւանդ 2015-ի ոգեկոչումներով բիւրեղացած հրամայականներուն պրիսմակէն։ Կարճ խօսքով, մասնակի նախաձեռնութիւններուն արդիւնքները չեն կրնար ըլլալ համաչափ։