ԴԱՄԱՍԿՈՍԻ ԱՌԱՋՆՈՐԴ Տ. ԱՐՄԱՇ ԵՊՍԿ. ՆԱԼՊԱՆՏԵԱՆ. «ՀՈՄՍԻ ՀԱՅՈՒԹԻՒՆԸ ԴԱՆԴԱՂ ՔԱՅԼԵՐՈՎ ԿԸ ՎԵՐԱԳՏՆԷ ԻՐ ԱՆԴՈՐՐԸ»
Սուրիոյ ներքին պատերազմի մթնոլորտին մէջ համայն հայութեան ուշադրութիւնը կեդրոնացած է երկրի հայութեան ենթարկուած աղէտին ու ողբերգութեան վրայ։ «Արեւելք» կայքէջին վրայ, Սագօ Արեանի ստորագրութեամբ լոյս տեսաւ ուշագրաւ հարցազրոյց մը՝ Դամասկոսի Թեմակալ Առաջնորդ Տ. Արմաշ Եպսկ. Նալպանտեանի հետ։ Վերջին կացութիւնը ըմբռնելու առումով շահեկան տեսակցութիւն մըն է այս մէկը, զոր կ՚արտատպենք ստորեւ։
Դամասկոսի Թեմի Առաջնորդ Տ. Արմաշ Եպսկ. Նալպանտեան ըսաւ. «Հոմսի մէջ ահաբեկիչները մեր եկեղեցւոյ շէնքը բժշկական կեդրոնի վերածած էին»։ Հարցազրոյցի ընթացքին Սրբազան Հայրը նշեց, որ եկեղեցւոյ նկուղային բաժինը, որ աշակերտական հանդէսներու համար իբրեւ սրահ կ՚օգտագործուէր, վերածուած էր՝ դաշտային հիւանդանոցի, ուր ամէն տեսակի բուժումներ տեղի կ՚ունենային, նոյնիսկ բարդ վիրահատութիւններ՝ ամենարդիական սարքերով, որոնք գողցուած էին պետական հիւանդանոցներէ: «Գետնայարկի սենեակները, որոնք դպրոցի դասարաններն էին՝ դեղարաններու, բոյժ-օգնութեան եւ քննութեան սենեակներու վերածուած էին: Եկեղեցին ալ ըստ երեւոյթին քնանալու տեղ դարձած: Իսկ ուսուցչաց սենեակը՝ մզկիթի կերպարանք ստացած էր», ըսաւ Տ. Արմաշ Սրբազան:
-Հոմսի ազատագրումէն ետք, երբ քաղաք այցելեցին, ՏԱՀԷՇ-ի սեւ դրօշակները զետեղուած էին ամէնուրեք: Ինչպէս նաեւ՝ թաղերը որմազդներով լեցուած էին, ուր նշուած էր աղօթքի ժամանակացոյցը:
-Դպրոցի գրատախտակներուն վրայ՝ աղօթքի ժամերն ու ձեւերը գրուած էին: Կային նաեւ «ճիհատ»ի (սրբազան պատերազմ) սկզբունքները բացատրող գրութիւններ։
-Ազատագրումէն վերջ, երբ պատուիրակութեամբ մը Հոմս այցելեցինք, մեր առաջին մտահոգութիւնն էր՝ եկեղեցւոյ եւ դպրոցի վերանորոգութիւնը: Ճիշդ է, որ եկեղեցին չէր քանդուած ահաբեկիչներու կողմէ, սակայն պետական զօրքերը ստիպուած եղած էին ռմբակոծել շէնքը մինչեւ շրջանին ազատագրուիլը:
-Հոմսի Ս. Մեսրոպ եկեղեցին կապուած է Դամասկոսի Թեմին: Եկեղեցւոյ կառոյցը արտաքնապէս սովորական շէնքի մը տեսքը ունի եւ կը գտնուի թաղերու մէջ ու այդ իսկ պատճառով՝ զերծ մնացած է ահաբեկիչներու ծանր հարուածներէն: Նոյն շէնքին մէջ կը գտնուի նաեւ՝ Սահակեան ազգային վարժարանը:
Նախքան սուրիական ճգնաժամը, Հոմսի մէջ կը բնակէին հարիւրտասը հայ ընտանիքներ: Անոնց մէջ կային բժիշկներ, արհեստաւորներ եւ զանազան մասնագիտութիւններ ունեցող ազգայիններ: Սակայն ազատագրումէն վերջ, քանի մը անգամ այցելեցինք քաղաք, եւ երբ տեսանք հոն եղող հայ ընտանիքներու յուսալքուած վիճակը, անոնց քանդուած, կողոպտուած եւ աղտոտած բնակարանները, մեր առաջին նիւթական օժանդակութիւնները յատկացուեցան ընտանիքներուն:
Քաղաքին 70 առ հարիւրը քան-դըւած էր: Կիսաւեր վիճակ ունէր հին Հոմսը, որուն մաս կը կազմէին քրիստոնէական եւ հայկական թաղերը: Հոն մեր նիւթական օժանդակութիւնը կատարեցինք 43-45 ընտանիքներու: Քանի մը ամիս յետոյ 60 ընտանիքներու: Իսկ վերջին անգամ շուրջ 70 ընտանիքներ օժանդակութիւն ստացան, նկատի ունենալով որ 10-էն աւելին հոմսցի չէին։ Անոնք տարիներու ընթացքին Ռաքքայէն եւ Թատմորէն տեղափոխուած էին Հոմս: Քանի մը անգամ օգնութիւն բաժնելէ ետք նկատեցի, որ մեր ժողովուրդը հոգեպէս քիչ մը հանգստացած է:
Տեղւոյն հայերը պատերազմի օրերուն կրցան մօտակայ գիւղեր ապաստանիլ, ի մասնաւորի Զայտալ եւ Ֆերուզէ գիւղերը, որոնք 4-5 քմ. հեռաւորութեան վրայ կը գտնուին, ոմանք ալ նախընտրեցին 50 քմ. հեռաւորութեան վրայ, լեռներու մէջ գտնուող՝ քրիստոնէական Մաշթա ալ Հլուն:
Նոր ծրագրի մը ձեռնարկած ենք, որուն համար կը փնտռենք բարերարներ, ոչ միայն հայորդիներ, այլ Սուրիոյ տարածքին կամ դուրսը ապրող բարերարներ: Ծրագիրը կը կոչուի՝ One room One family (Մէկ սենեակ մէկ ընտանիքի) խորագրով: Ծրագիրը կը միտի իւրաքանչիւր տնակորոյս ընտանիքին տուն տրամադրել: Այն ընտանիքները, որոնք նախկինին ունէին 2-3-4 սենեականոց բնակարաններ, եւ այժմ վարձքով կ՚ապրին գիւղերու մէջ, գոնէ պիտի կրնան իրենց անձնական տան մէկ սենեակը կանոնաւոր կերպով ամբողջովին նորոգել, եւ բոլոր պահանջները բաւարարող ձեւով, իրենք ալ իրենց կարգին վարձքի փոխարէն մնացեալ սենեակները մէկ առ մէկ կը նորոգեն, որովհետեւ ամբողջ տունը նորոգելը մեր ուժերէն վեր է:
Հոմսի պատերազմը շատ թէժ էր ու երկար։ Թաղային կռիւներ ալ տեղի ունեցած են մինչ Հալէպի պատերազմի սկսիլը, ճակատը հոն էր: Հիմա ոչ ոք կը լսէ Հոմսի մասին: Ինչպէս բոլորը գիտեն, Սուրիոյ շէնքերը կողք-կողքի, իրարու կպած, ահաբեկիչները մէկուն պատը ծակելով միւսը անցած են եւ գրեթէ բոլոր տուները մտած են: Վերնայարկի տուները աւելի վնասուած են ռումբերու եւ պայթումներու հետեւանքով, իսկ մնացեալ տուները մտած ու կողոպտած են եւ ապրած են մակաբոյծի պէս, բարբարոսական ձևով. տան մէջ քնանալէ եւ աղտոտելէ ետք, ձգած եւ ուրիշ բնակարան մը տեղափոխուած են: Քաղաքին մէջ նախնադարեան վիճակ կը տիրէր: Զարմանալին այն էր, որ միայն կողոպուտի համար չէին մտներ տուները, այլ անխելքօրէն վնասելու։ Կան տուներ, որոնց կահոյքը օգտագործելու եւ ծախելու փոխարէն՝ կոտրած ու այրած են, որպէս ջերմանալու միջոց: Անասունը իր ապրած տեղը չ՚աղտոտեր:
Սրբազան Հայրը տեղեկացուց նաեւ, թէ երբ իմացան, որ Հոմսի ընտանիքներէն մի քանին ապաստան հաստատած են Մաշթա ալ Հլու, կապ ստեղծած են անոնց հետ եւ փութացած այցելութեան:
Մաշթա ալ Հլու շրջանը Սուրիոյ պետական բանակին հսկողութեան տակ է. բնակիչները հիմնականին մէջ կը հետեւին Յոյն Ուղղափառ եկեղեցւոյ, իսկ արաբներն ալ ծայրայեղ չեն. ուստի ահաբեկիչները հոն իրենց յարմար ենթահող չեն գտած, մեծ բախումներ չեն եղած, բացի մանր-մունր մի քանի դէպքերէ: Մաշթա ալ Հլուի Յոյն Ուղղափառ եկեղեցւոյ քահանան, ըստ մեր խնդրանքին, եկեղեցին տրամադրեց մեզի եւ 2014-ի Օգոստոս ամսուան ընթացքին, Ս. Աստուածածնայ տօնին առթիւ, խաղողօրհնէքի արարողութիւն կատարեցինք: Ես քսան-երեսուն ընտանիքներու կամ անհատներու ներկայութիւնը կ՚ենթադրէի, բայց ի զարմանս եկեղեցին լեցուն էր: Այնտեղ ներկաներու ցանկ մը կազմուեցաւ, որ մօտաւորապէս 125 ընտանիքներու անուն կը պարունակէր: Ինքնին մեծ թիւ է: Բոլորը Հոմսէն չէին: Շատեր այստեղ ապաստանած էին Հալէպէն եւ ուրիշ վայրերէ, նկատի ունենալով՝ որ ապահով վայր է եւ որոշ չափով աշխատանք գտնելը քիչ մը աւելի դիւրին: Ի վերջոյ Մաշթա ալ Հլուն այնքան ալ մեծ քաղաք մը չէ, այլ գիւղաքաղաք մը եւ կարողութիւնը չունի այսքան մարդ ընդունելու ու աշխտանք ապահովելու բոլորին, նկատի առած՝ որ նախկին շուկայական կապերը չկան, որպէսզի քաղաքէ քաղաք փոխանցումներ կատարուին:
Ինչպէս Հոմսի գաղութը մնայուն հոգեւոր հովիւ չէ ունեցած, սակայն Դամասկոսի քահանաները ամէն Կիրակի հերթաբար կ՚երթային եւ Ս. Պատարագ կը մատուցէին հոն: Խնդիրներուն սկիզբը կրցած են եկեղեցւոյ տոմարները փոխադրել Դամասկոսի Առաջնորդարան:
Վերանորոգման աշխտանքներու պիտի սկսինք մօտ օրէն, ինչպէս նաեւ՝ ամսական դրութեամբ եկեղեցական արարողութիւնները պիտի վերսկսին, որպէսզի ժողովուրդը կրկին մօտենայ իր եկեղեցիին: Հոմսի եկեղեցին մեզի համար սրբապղծուած է: Խորանը կանգուն է տակաւին, բայց վերանորոգման խնդիր կայ: Կան նաեւ նիւթական ապահովելու հարցեր, սակայն Յուլիս ամսուան արդէն պիտի սկսին ճարտարապետական աշխատանքները եւ անկէ ետք հերթաբար պիտի մատուցուին պատարագներ։
Հոմսի Հայ Առաքելական Եկեղեցւոյ վերանորոգման զուգահեռ աշխատանք պիտի տարուի վերաբանալու Սահակեան ազգային վարժարանը: Նախքան պատերազմը, այս շէնքը դպրոց ըլլալու արտօնագիր ստացած էր եւ ունէր 200 աշակերտներ, որոնցմէ 15-20-ը հայեր էին:
Սուրիոյ մէջ եկաւ շրջան մը, երբ բոլոր դպրոցները պետական անուն պէտք էր ունենային: Ինչպէս Դամասկոսի Թարգամնչաց Ճեմարանը արաբերէնով «Ռիսալէ» (առաքելութիւն) կը կոչուէր, Հոմսի դպրոցը կոչած են՝ Իսհակեան (Սահակեան) վարժարան:
Գաղութներու ապագային վերաբերեալ ուղղած հարցին պատասխանելով Սրբազան Հայրը ըսաւ.
«Թարթուսի մէջ հարիւրէ աւելի հայ ընտանիքեր կ՚ապրին: Քահանայ մը նշանակուած է Լաթաքիոյ եւ Թարթուսի համար ու անոնց միջեւ հերթաբար կը տեղափոխուի: Թարթուս սրահի մը մէջ պատարագներ կը մատուցուին, երբեմն ալ՝ քոյր եկեղեցիներու մէջ: Գաղափար կայ հոն եկեղեցի մը հիմնելու, բայց հիմա շատ դժուար է կողմնորոշուիլ, որովհետեւ ներկայիս հոն հաստատուած հայորդիներուն թիւերը խափուսիկ են եւ փոփոխական, թէ՛ մարդիկ շփոթած են եւ թէ չեն գիտեր, որ ո՛ւր կրնան կայք հաստատել, հետեւաբար մեր ցանկերը հաստատ չեն»: