ԶԱՏԻԿ ՄԸՆ ԱԼ ԱՆՑԱՒ
Զատիկ մըն ալ անցաւ, գնաց: Մեր կեանքի տօնական առիթներէն հատ մը եւս գլորեցաւ: Կեանք: Ի՞նչ է արդեօք անիկա: Կը խօսինք, կը հաղորդակցինք մեր հարազատներուն հետ, բոլորը հեռու, փառք կու տանք Բարձրեալին, որ կան գոնէ այս համացանցային հաղորդակցութեան միջոցները: Ժամեր շարունակ կը խօսինք, առաջուան պէս հաւկթախաղն ալ տեղի կ՚ունենայ հեռակայ կարգով: Կը յիշենք ապրողներն ու մահացողները, իրենց լաւով ու վատով, կը վերապրինք. մենք մեզ կը գտնենք մերթ անցեալին գիրկը, մերթ՝ ներկային, մերթ ապագան կ՚ուրուագծուի մեր մտապատկերի պաստառին վրայ:
Անցեալը... ճոխ, մաքուր, երանելի ու անմեղ էր կարծես կամ ալ մանուկի մը ընկալմամբ այդպէս էր: Մարդիկ աւանդութեան ու հաւատքի շարունակութիւնն է որ կը կատարէին այցելութիւններով, շնորհաւորանքներով ու փոխադարձ հիւրասիրութիւններով: Քրիստոսի Ծննդեան ու Յարութեան տօներով հաղորդակցութեան թարմացում մը տեղի կ՚ունենար մարդոց միջեւ, նորոգութիւն մը թերեւս, հինին վրայ նոր շող մը: Անհատին եկեղեցիէն մինչեւ տուն դարձը ամբողջ օր մը կ'՚երկարէր: Կը սպասէինք, կարգն ալ սորված էինք՝ հիմա այսինչը կը հասնի, քիչ ետք միւսին կարգն է...:
Ընտանիքները մեծցան ու զանազան պատճառներով տարտղնուեցան: Ոչ Զատիկը զգալի է, ոչ ալ՝ հատիկը: Միայն բեկորները իրարու միացնող անկենդան համացանցային հաղորդակցութիւնն է, որ փաստ մըն է անցեալին գոյացած կապի մը, երջանկութեան մը, որուն երջանկութիւն ըլլալը հասկնալի դարձաւ անցեալ ըլլալէն ետք:
Անկենդան հաղորդակցութիւն, այո, որ իւրաքանչիւրէն ետք աչքդ կը սեւեռես հոն, սեղանին վրայ շարուած հիւրասիրութիւններուն, գինիի կարմիր հեղուկին, կարկանդակին ու քաղցրեղէններուն վրայ, որոնք կը մնան ինչպէս որ են, կը զգաս անկենդանութեան չարիքը, բայց եւ այնպէս կը խորհիս, թէ հապա եթէ ան ալ չըլլար..., խորհուրդներու մէջ մխրճուած կը գինովնաս կարծես առանց նոյնիսկ հոն, սեղանին վրայ քեզ կանչող շիշէն կաթիլ մը ըմպելու:
Սակայն կարելիդ կ՚ընես, որ անցեալի կանչին անսալով աւանդուած բան մը կարենաս փրկել ու դուն եւս փոխանցել յաջորդիդ: Խաւարումի արարողութեան ներկայ կը գտնուիս ու կտրուած, վերէն հանգուցուած թելին խուրձը բռնած աւետարանի հատուածներու ընթերցման հետ հանգոյցներ կը գոյացնես թելին վրայ, կը շարունակես հանգուցել մինչեւ որ եօթը հանգոյց ըլլայ ամէն մէկ թելին վրայ: Կը զգաս, որ նայուածքները կը զննեն քեզ, ինչեր կը խորհին արդեօք շուրջիններդ աղանդներով հարուստ այս քաղաքին մէջ, հոգդ իսկ չ՚ըլլար, դուն կը շարունակես հանգուցել, առանց իմանալու, թէ ուրկէ՞ աւանդուած է այս մէկը, թերեւս ալ հեթանոսական սովորութիւն մ՚էր, որուն մարդիկ հետեւած էին ու կատարած ժամանակին: Նոյնիսկ եթէ այդպէս էր, անոնք ալ մարդիկ էին, չէ՞, ու ապրելու ու գոյատեւելու համար պէտք ունէին բանի մը կառչելու, որուն անունը դրին յոյս, ու հետզհետէ՝ հաւատք:
Ու ինչպէս անօթի մանուկը երբ կշտանայ կը մոռնայ իր քիչ առաջուան անօթութիւնը ու կը շարունակէ խաղալ ու զուարճանալ իր խաղալիքներով, դուն եւս կը յագենաս այս կատարածէդ ու փափաք մը իրականացուցածի պէս կը զգաս: Կը յագենաս եւ տուն գալով կը կարծես որ զուարճացուցած ես քովդ մնացող բեկորները եւս, յոյս հաղորդած ես անոնց:
Ու այսպէս, յոյսի որոնման հետ կը շարունակուի կեանք կոչուածը, ամէն օր բանի մը տալով «յոյս» կոչումը: Օր մը առանձին, օր մը հարազատներով շրջապատուած, թերեւս ալ օր մը թոռներով ու հարսներով շրջապատուած կը շարունակես յոյսի որոնումը:
ԱՆԻ ԲՐԴՈՅԵԱՆ-ՂԱԶԱՐԵԱՆ