ԵՐԱԺՇՏԱԳԷՏ ԵՒ ՂԵԿԱՎԱՐ ՀԱՅԿ ԻՒԹԻՒՃԵԱՆ ՏԻՐԱՑԱՒ ԴՈԿՏՈՐԱՅԻ ՏԻՏՂՈՍԻՆ
Անցեալ ամիս նամակատուփիս մէջ, որպէս գեղեցիկ անակնկալ մը, գտայ Բրակայէն առաքուած ծրար մը։ Շուտով երեւան եկաւ որ, երաժշտագէտ Հայկ Իւթիւճեանի Դոկտորային (Ph.D.) Աւարտաճառէն օրինակ մըն էր անունիս մակագրուած։ Գեղեցիկ եւ տպաւորիչ գիրք մը՝ հրատարակուած Charles University In Prague, Faculty of Arts-ի կողմէ։ Անհուն երջանկութեամբ կարդացի զայն։
Արդարեւ, առաջին հերթին, այսու, կու գամ սրտագին շնորհաւորանքներս յայտնել Պրն. Հայկ Իւթիւճեանին Դոկտորայի տիտղոսին տիրանալուն համար։
Այս առթիւ կատարուած աշխատասիրութիւնը, իր չափական տարածականութեամբը եւ ուսումնասիրական խորութեամբը յիրաւի արժանի է բարձրագոյն գնահատանքի։
Աւարտաճառին նիւթը՝ «The Music of the Armenian Hymnal: the Tntesean corpus» (Հայ Շարականոցին Երաժշտութիւնը, Տնտեսեանի Աշխատասիրութիւնը) ինքն ըստ ինքեան կը թուի ըլլալ պարզ եւ համեստ նիւթ մը. սակայն, շնորհիւ գիտնական երաժիշտի պրպտուն ճիգերուն ու աշխատանքներուն դարձած է ան 19-րդ դարու Հայ երաժշտագիտական բնագաւառէն ներս, Հայ Եկեղեցւոյ երեւելի երաժշտագէտներու ձեռքբերումներուն ներկայացումը։
19-րդ դարը մեր եկեղեցւոյ երաժշտական մշակոյթին համար եղած է ճակատագրային ու անկիւնադարձային ժամանակաշրջան մը, քանի որ, միջնադարէն մեզի հասած հոգեւոր երաժշտութիւնը, արդէն իսկ մի քանի հարիւրամեակներէ ի վեր օտարազգի հորդաներու, աւազակախումբերու կողմէ կատարուած արշաւանքերով ու կոտորածներով քանդուելով մեր վանքերն ու երաժշտական կեդրոնները, կորսուած էր այլեւս երաժշտութեան գիտական հանգամանքը ու անոր կատարումը ձգուած էր երաժշտասէր անհատներու քմահաճոյքին, որուն պատճառաւ գոյացած էին երգեցողութեան տարբերակներ։
Ճիշդ այս երեւոյթին առաջքը առնելու մտահոգութեամբ Կ. Պոլսոյ մէջ, ուր ազգային զարթօնքի շարժում մը կը խմորուէր, Հայ Եկեղեցւոյ երաժշտութիւնը եւս այլեւս աղաւաղումներէ փրկելու համար մեծ աշխատանքներ տարուեցան օրուան երեւելի երաժիշտներու կողմէ, որոնց գլխաւոր ձեռքբերումներէն մին եղաւ ձայնագրային դրութեան մը իրագործումը անուանի երաժիշտ Համբարձում Լիմոնճեանի (1769-1839) կողմէ, որով հաստատագրուեցաւ այլեւս եկեղեցական երաժշտութիւնը։
19-րդ դարու երկրորդ կէսին, պոլսեցի երաժշտական մեծ գործիչ, հմուտ շարականագէտ եւ տեսաբան Եղիա Տնտեսեան (1834-1881), որու բազում գործերուն գլխաւորը հանդիսացաւ, ըստ իր ծանօթութեանց, Շարակնոցին Լիմոնճեանական ձայնագրութեամբ գրառումը, Դոկտ. Իւթիւճեան, գլխաւորաբար այս գործը իր աշխատասիրութեան առարկան, կորիզը դարձնելով կը սկսի զայն մանրազննին ուսումնասիրութիւններով պատմական յատուկ ենթախորք մը տալով, որպէսզի յատկապէս ոչ հայախօսներուն համար աւելի դիւրահասկնալի դառնայ աշխատանքը, զոր անգլերէնով է գրուած, եւ որով որոշ չափով, միաժամանակ կը պարզուի գործին մեթոտաբանութիւնը։
Ապա, անցնելով բուն նիւթի մարմնին, ներկայացուած է ան գլխաւոր հետեւեալ վերնագրերով, որոնցմէ իւրաքանչիւրը իր կարգին ներկայացուած է բազում ենթավերնագրերով։
Ահա գլխաւոր վերնագրերը.-
- The Tntesean hymnal in context.
- Characteristic features of Tntesean's Hymnal.
- Tntesean's procedures as professed in Nkaragir ergoc.
- Tntesean's hymnal and the earlier Bovandakutiun nuagac.
- Balancing theory with practice: apparent inconsistencies and the information they embody.
- The reconstruction or completion of items in the Tntesean hymnal.
- Conclusions
Այսպիսի նիւթերով սոյն Աւարտաճառին գիրքը հայ երաժշտութեամբ հետաքրքրուողին կու տայ ձայնագրային ճոխ օրինակներով, սպառիչ կերպի երաժշտավերլուծականներով, այլ հեղինակներու հետ բաղդատական արժեւորումներով գնահատուած, չափազանց հարուստ գիտելիքներով առլցուն 242 օգտաշատ էջեր։
Դոկտ. Իւթիւճեան, աշխատանքի կարկինը լայն բանալով տուած է նաեւ գլխաւոր նիւթին յարակից ու առընչուող այնպիսի նրբին կերպով մանրամասնուած տեղեկութիւններ եւ ծանօթութիւններ, որոնք իրենց կարգին, կրնան դառնալ այլ ուսումնասիրութեանց առարկաներ։
Ան կատարելով աներեւակայելիօրէն երկար ճամբորդութիւններ ծանօթացած է իր նիւթովը զբաղող երաժշտագէտներու ու օգտագործուած՝ աշխարհի զանազան երաժշտական կեդրոններու եւ մատենադարաններու աղբիւրներ։
Մեծ խղճմտանքով կատարուած եզակի աշխատանք մըն է այս, որով հեղինակը պրպտող հետաքրքրութեամբ դիմած է կարելի եղած չափով տրամադրելի աղբիւրներու. ինչպէս անգլերէնով կ՚ըսենք.- «He left no stone unturned.»։
Լեզուի բացարձակ մաքրութեամբ, կազմակերպուածութեամբ, յստակութեամբ ու արհեստավարժութեամբ մատուցուած սքանչելի գործ մըն է այս։
Կարեւորութեամբ կ՚ուզեմ նշել որ, 19-րդ դարու հայ երաժշտութեամբ հետաքրքրուողին համար, այս գործին ընթերցումն ու ուսումնասիրութիւնը անհրաժեշտութիւն մը պէտք է ըլլայ։ Նիւթ մը որ, իր տեսակին մէջ եզակի է։
Այս ուրախ առթիւ կրկին անգամ շնորհաւորելով Պրն. Հայկ Իւթիւճեանը Դոկտորայի (Ph.D.) տիտղոսի արժանալուն, ինչպէս նաեւ սոյն բարձրամակարդակ երաժշտավերլուծական գործին՝ Աւարտաճառին համար կը մաղթեմ քաջառողջութիւն, կամք եւ կորով կարենալ տակաւ մատուցելու նոր գործեր, որով երիտասարդ երաժշտագէտը, կրնայ վստահ ըլլալ որ, բաժին բերած պիտի ըլլայ հայ երաժշտական մշակոյթի անդաստանի ծաղկումին։
Վարձկերնիդ կատար։
ԳՐԻԳՈՐ ՓԻՏԷՃԵԱՆ
*Գրիգոր Փիտէճեան՝ Երեւանի Կոմիտասի Անուան Պետական Կոնսերվատորիայի Պատուոյ Փրոֆէսէօր: