ՏԷՐ ԶՕՐԷՆ ԳԵՐՄԱՆԻԱ. ԳԷՈՐԳ ՄՈՒԹԱՖԵԱՆԻ ՈԴԻՍԱԿԱՆԸ
Տէր Զօրը այսօր ԻՇԻՊ-ի երկրորդ մայրաքաղաքն է: Նաւթով հարուստ այդ քաղաքին մասին դժուար է տեղեկութիւններ հաւաքելը: Ճիշդ է, որ Սուրիոյ կառավարական ուժերը կը շարունակեն տիրապետել քաղաքի մէկ հատուածին վրայ, բայց եւ այնպէս Տէր Զօր քաղաքի կեդրոնական մասերը եւ յատկապէս այդ նահանգի գիւղական համայնքները դարձած են այսպէս կոչուած՝ ԻՇԻՊ-ի բոյն: ԻՇԻՊ-ի դէմ կազմուած միջազգային դաշինքին համար կարեւոր կէտ համարուող այս քաղաքը ներկայ պահու դրութեամբ դուրս կը մնայ «սպասուած» գործողութիւններու քարտէսէն: Միացեալ Նահանգներու հովանաւորութիւնը վայելող ուժերուն տարբեր բանբերները կը խօսին Ռաքքան ազատագրելու կարեւորութեան մասին ու տարբեր առիթներով քննարկման եւ խօսակցութեան առանցք կը դառնայ «Ռաքքան ինչ ձեւորով» ազատագրելու խնդիրը:
Իրաքեան Մուսուլի մէջ արձանագրուած դէպքերէն ետք տեղեկութիւններ կան, որ ԻՇԻՊ իր հրամանատարութիւնը փոխադրած է Ռաքքա եւ նոյնիսկ անոր առաջնորդ Ապու Պաքըր Ալ Պաղտատին տեղափոխուած է այդ շրջան: Սուրիոյ մէջ ընթացող զարգացումներու լոյսին տակ Տէր Զօրը Ռաքքայէն ետք կը համարուի ԻՇԻՊ-ին մահացու հարուած մը տալու կարեւորագոյն թիրախներէն մին: Նախ անոր համար, որ քաղաքը դարձած է ահաբեկչական խմբաւորման նիւթական գլխաւոր աղբիւր (նաւթի շնորհիւ) եւ երկրորդ անոր համար, որ Տէր Զօրը այդ բջիջներէն «մաքրելով» կարելի պիտի ըլլայ կազմաքանդել ԻՇԻՊ-ի տնտեսական կարողականութիւնը:
Տէր Զօրի մասին տեղեկութիւններ ստանալու լաւագոյն ձեւը մարդկային պատմութեան մը ներկայացումը պիտի ըլլար: Ու պատահական չէ, այսօրուան «հերոս»ին ընտրութիւնը, որ իր աչքերը այդտեղ բանալէ, հոն հասակ առնելէ եւ վաղ երիտասարդութեան ամենէն պայծառ օրերը հոն ապրելէ ետք այսօր դաժան պատերազմին հետեւանքով յայտնուած է՝ Գերմանիա: Գէորգ Մութաֆեան մէկն է այն հարիւրաւորներէն, որոնք Սուրիոյ արդէն վեց տարի է ընթացող արիւնալի պատերազմին հետեւանքով եւ իրենց անցեալն ու ունեցուածքը «մոռնալու» գնով հեռացան երկրէն, յոյս ունենալով ապրիլ խաղաղ եւ ապահով երկինքի մը տակ:
Հայու ոդիսական պիտի ըսեն շատերը, շատերը մօտիկ անցեալին հետ զուգահեռականներ գծել պիտի փորձեն, շատեր պիտի ափսոսան եւ ուրիշներ Սուրիա վերադառնալու յոյսով պիտի կարդան Գէորգին մասին: Սակայն փաստը մէկ է: Հայութեան ամենէն վառ գոյներով ներկայացող Սուրիոյ համայնքը այսօր դարձած է գաղթական: Մինչ կենդանութեան նշաններ կան Հալէպի, Դամասկոսի, Լաթաքիոյ, Քեսապի եւ նոյնիսկ Հոմսի մէջ, անդին Ռաքքայի եւ Տէր Զօրի հայկական հետքերը գրեթէ ջնջուած են:
Ինչ կարելի է յուսալ յառաջիկայ օրերուն պարզ չէ, սակայն յստակ է նաեւ, որ այս ծանրագոյն եւ մեծ պատերազմի «աւերակներուն տակ» կ՚ապրի ու կը շնչէ մարդկային փոքր եւ զգայուն պատումներու երակը:
Ո՛րը ամենէն արժէքաւորն է, յատկապէս անոնց համար, որոնք մարդկային կեանքին, արժանապատուութեան եւ մարդու էութեան հանդէպ փոքր ինչ յարգանք մը ունին:
Գէորգ Մութաֆեան մէկն է այդ ճակագիրը ապրած հայորդիներէն, ահա՛ իր պատմութիւնը:
«Իմ մեծհայրս Ուրֆայի շրջանի Կարմուճ գիւղէն եկած է: Երեք տարեկանին ան հասած է Տէր Զօր: Հայրս ալ հոն ծներ, մեծցեր, աշխատեր եւ օճախը կառուցեր է: Ես Հալէպ ծնած եմ, բայց ինքզինքս Տէր Զօրցի կը զգամ»: Այսպէս սկսաւ Գէորգ Մութաֆեանը պատմել իր մասին:
Ան ուսանած է Երեւան եւ 2008-2010 թուականներու միջեւ աշխատած է Երեւանի Օփերայի թատրոն: Այդ տարիները ան կ՚անուանէ «անհոգ եւ հանգիստ» տարիներ: Սակայն 2011-ին, ինչպէս բոլոր սուրիահայերուն, այնպէս ալ Գէորգին եւ իր նման հազարաւորներու կեանքը փոխուեցաւ: «2011-ին արդէն կը զգայի, թէ վիճակը լաւ չէ, սակայն երբեք չէի պատկերացներ, որ այս աստիճանի պիտի հասնի: Կ՚ուզէի երթալ Հայաստան բան մը ընել, բայց ընտանիքս դէմ էր, մանաւանդ հայրս եւ հօրեղբայրներս: Անոնց համար, իրենց ծննդավայր՝ Տէր Զօրը, շատ մեծ նշանակութիւն ունէր: Երբ ԻՇԻՊ գրաւեց Տէր Զօրը, ստիպուած եղանք Հալէպ տեղափոխուիլ, իսկ 2012-ի Սեպտեմբերը, երբ «Թէլէֆոն Հաուայի» շրջանին մէջ ինկած հրթիռ մը խլեց հօրեղբօրս՝ Վարդան Մութաֆեանին կեանքը»:
-Ի՞նչով կը զբաղէիք Տէր Զօրի մէջ:
-Մեր ընտանիքի հիմնած ընկերութեան անունը Moutafian Contracted Company-ն էր: Մենք կը սպասարկէինք այն ընկերութիւններուն, որոնք կը զբաղէին նաւթահորերով: Անոնց կը տրամադրէինք մեքենաներ, վարորդներ, գործիքներ, աշխատաւորներ, ուտելիք , ջուր եւ այլն:
-Շատ է՞ր Տէր Զօրէն արտադրուող նաւթին քանակը:
-Սուրիոյ նաւթին 90 տոկոսը Տէր Զօրէն էր եւ քաղաքը միջին հաշուարկով օրական 500 հազար տակառ նաւթ կ՚արտադրէր:
-Ե՞րբ հեռացաք Տէր Զօրէն:
-Վերջին անգամ Տէր Զօրէն դուրս եկանք 2012-ի սկիզբը: Նախքան այդ, քանի մը օրով Դամասկոս գացի Օփերայի թատրոնին մէջ համերգ մը տալու: Շատ յաջող համերգ էր եւ յոյսեր կային աշխատիլ Դամասկոսի՝ Օփերայի թատրոնին մէջ, բայց դէպքերու ընթացքը գիտէք։ Ինչեւէ, երբ Տէր Զօր վերադարձայ, վիճակը արդէն վատ էր: Ընդդիմադիր «Ազատ բանակ»ը մտած էր: Ցերեկը իրավիճակը խաղաղ կ՚ըլլար եւ բախումները կ՚ըլլային գիշերը: Ամէնուրեք կրակոցի ձայն կը լսուէր: Ետքը վիճակը աւելի վատթացաւ եւ հրասայլերը քաղաք ներխուժեցին: Ժողովուրդը սկսաւ օր մը գործի երթալ, երկու օր չերթալ, օրեր եղան ըսին ուտելիք ապահովեցէք, քանի որ քաղաքը երկու-երեք օր պիտի շրջափակուի: Օր մըն ալ ըսին, ամբողջ զօրքը քաղաք պիտի մտնէ, ընդդիմադիրները դուրս պիտի հանէ, ժամանակաւոր դուրս ելէք եւ ետ կը վերադառնաք: 2012-ի Փետրուարին ժողովուրդը սկսաւ դուրս գալ: Մենք Հալէպ գացինք:
-Ամբո՞ղջ ժողովուրդը քաղաքէն դուրս ելաւ:
-Արաբ քրիստոնեայ եւ հայ ժողովուրդը շրջանէն առաջին ելլողները եղան: Մենք հինգ ինքնաշարժով ելանք: Արաբներն ալ ելան (նկատի ունիմ մահմետականները), բայց ամէն մարդ չկրցաւ ելլել. մէկ մասը մնաց: Ով որ տուն, ազգական կամ ընկեր ունէր սուրիական միւս քաղաքներուն մէջ, հոն գնաց: Արաբ քրիստոնեաները եւ հայերը չվերադարձան: Արաբներէն ալ կային, որ չվերադարձան:
Մենք գացինք Հալէպ, ուր արդէն սպասողական վիճակ կը տիրէր: Գրեթէ անգործ էինք: Բոլոր եւրոպական ընկերութիւնները հեռացան Սուրիայէն:
-Ի՞նչ եղան ձեր ընկերութեան գրա-սենեակներու ու նաւթահանութեան մեծ սարքերը Տէր Զօրի մէջ:
-Մենք կառատուն (կարաժներ) ունինք, գործիքները հոն դրինք, իսկ գործաւորներուն երկու ամիս ամսական տուինք, յոյս ունենալով, որ վիճակը կը շտկուի եւ կը վերադառնանք, բայց ետքը տեսանք որ յոյս չկայ, բոլորին ամսականները կեցուցինք եւ միայն չորս-հինգ գործաւոր, որպէս պահակ կարգեցինք: Սակայն այս պահակները պիտի կրնայի՞ն պաշտպանել մեր ունեցուածքը: Բոլոր գիւղացիները իրենց պահած զէնքերը հանեցին եւ սկսան յարձակիլ գրասենեակներուն, խանութներուն, կառատուներուն վրայ եւ թալանել ամէն ինչ` ինքնաշարժ, գործիքներ, փոքր ու մեծ սարքեր՝ ամէն ինչ…
-Ամէն ինչ թալանուեցա՞ւ ուրեմն։
-Այո՛, համարեայ ամէն ինչ: Հալէպէն քիչ մը ապրանք կրցանք ծախել: 86 մեծ եւ փոքր գործիքներ ունէինք, 5-6 հատը Հալէպէն շատ աժան գիներով կրցանք վաճառել: Մնացածը, նկարներով տեսանք, որ մեծ գործիքներուն մասերը քակած տարած են:
Միշտ ալ կ՚ըսէի մերիններուն, որ օր մը պիտի գայ դուռը պիտի չկարենանք կղպել մեր ետեւէն: Այդպէս ալ եղաւ:
-Այդ շրջանին տեղեկութիւններ ունեցած ենք, որ Սուրիոյ պատերազմի սկիզբը, Տէր Զօրի նահանգապետարանին մէջ, ինչ որ հայկական արխիւներ ոչնչացուած են։ Նոյնիսկ լսած ենք, որ արխիւներ գողցուած են: Ճի՞շդ է այս տեղեկութիւնը:
-Ես ալ լսած եմ նման բան մը, բայց փաստացի բան չեմ գիտեր: Սակայն ուրիշ բան մը լսած եմ. «Ժապհաթ ալ նուսրա»ն 2012-ին, երբ Տէր Զօր մտաւ, երկու անգամ «Սրբոց Նահատակաց» եկեղեցին հարուածեց: Առաջին անգամ եկեղեցւոյ դրան եւ խորաններուն քով ռումբ դրուած էր, սակայն մեծ վնասներ չէր պատճառած, որովհետեւ եկեղեցւոյ հիմքերը շատ զօրաւոր են: Ես ինը տարեկան էի, եւ լաւ կը յիշեմ, թէ որքան զօրաւոր հիմքերով պատեցին եկեղեցին: Երկրորդ անգամ, երբ ԻՇԻՊ-ը Տէր Զօր մտաւ, օդանաւեր հրթիռներ արձակեցին անոնց դիրքերուն վրայ եւ այդ հրթիռներու հետեւանքով ալ եկեղեցին հիմնայատակ քանդուեցաւ: Այս լուրը ինծի փոխանցեց ականատես մը:
-Հիմա հայեր կամ քրիստոնեաներ կա՞ն Տէր Զօրի մէջ:
-Ո՛չ, ո՛չ: Մենք՝ հայերս քսան ընտանիք էինք եւ բոլորս զիրար լաւ կը ճանչնայինք: Հայերը, բոլորը 2012-ին դուրս եկան: Եղան ոմանք, որոնք 2013-ին, իրենց կեանքը վտանգելով, մէկ օրով գացին Տէր Զօր, իրենց ունեցածը առնելու` ինքնաշարժ, ոսկի, դրամ:
Իսկ քրիստոնեայ, կայ միայն մէկ երիտասարդ, որ Սուրիոյ բանակի զինուորական ծառայողն է:
-Այդ տղուն հետ կրնա՞նք կապ հաստատել եւ խնդրել, որպէսզի լուսանկարէ հայկական եկեղեցին:
-Հնարաւոր չէ, որովհետեւ հայկական եկեղեցին կը գտնուի ԻՇԻՊ-ի կողմը եւ անկարելի է, որ հոն մէկը մօտենայ:
-Հիմա ի՞նչ կը կատարուի հոն: Ինչո՞ւ Տէր Զօրի պատերազմը կ՚երկարի:
-Պատերազմը կ՚երկարի, որովհետեւ հոն դեռ մեծ թիւով ահաբեկիչներ կան: Տէր Զօրը եւ շրջակայ գիւղերը, մինչեւ Իրաքի սահմանը ԻՇԻՊ-ի հսկողութեան տակ են: Պետական զօրքը կը տիրապետէ քաղաքի միայն 20 առ հարիւրին, որուն մէջ է նաեւ քաղաքի օդակայանը:
-Ի՞նչ պիտի ըլլայ Տէր Զօրի մէջ: Դուք ինչպէ՞ս կը պատկերացնէք այդ քաղաքի ապագան:
-Կը կարծեմ հարցը արդէն վերջացած է: Սուրիան բաժնուելու վրայ է: Ասիկա գրեթէ եղած է եւ որոշումն ալ տուած են: Հիմա միայն մնաց, որ բարձրաձայն յատարարեն այդ մասին: Ամէն կողմ իր շահերը պաշտպանելու համար կ՚երկարէ «այս պատմութիւն»ը:
-Ինչպէ՞ս հասաք Գերմանիա:
-Հօրեղբօրս մահանալէն ետք, 2012-ի Հոկտեմբերին, ամբողջ ընտանիքով տեղափոխուեցանք Լիբանանի Այնճար հայկական աւանը: Այդ շրջանին, ես յաճախ Հայաստան կ’երթայի, որովհետեւ ընտանիքս` կինս եւ դուստրս Հայաստան տարած էի, կինս հայաստանցի է: Հօրեղբօրս քառասունքէն երկու օր յետոյ, հօրս կողը ցաւեր յառաջացան եւ բժշկական քննութիւններէ ետք, յայտնի դարձաւ, որ ան քաղցկեղով հիւանդ է: Բժիշկը որոշեց վիրաբուժութիւն մ՚ընել եւ հեռացնել յայտնուած փոքր ուռուցքը, բայց երբ վիրահատելու համար որովայնը բացին՝ տեսան, որ արդէն հիւանդութիւնը տարածուած էր ամեն տեղ եւ անիմաստ է բուժելը: Հայրիկս շաքարախտէ տառապող մարդ էր. հիւանդութիւնը առաջացաւ հօրեղբօրս մահէն ետք, նեղութենէն: Հօրեղբայրս իր փոքր եղբայրն էր: Օրը քսան անգամ կու լար: Կը պառկէր աչքերը թաց, կ՚արթննար՝ աչքերը թաց:
Մեր տանջանքի երկրորդ հանգրուանը կը սկսի Լիբանանի մէջ: Կը տեղափոխուինք Պէյրութ, հօրս բուժման համար: Անյոյս ձեւով քիմիական դեղեր սկսանք տալ անոր: Անյոյս, որովհետեւ բժիշկը ըսաւ քիմիականով երեք ամիս կ՚ապրի, իսկ առանց քիմիականի` մէկ ամիս: Այդպիսի պարագայ մըն էր, որ կ՚ուզէիր ամէն բան ընել, միայն թէ հայրս բուժուի: Այդ ձեւով հայրիկս տասն ամիս պայքարեցաւ եւ ապա… մահացաւ:
Շատ ծանր օրեր անցուցինք: Պէյրութի պէս տեղ մը, ուր բժշկական ապահովագրութիւն չունիս մեծ ծախսեր պէտք է դիմագրաւես: Մեր ունեցած դրամը հօրս բուժուելուն համար ծախսեցինք:
Քոյրս Լիբանան, Մարոնիթ համայնքի մայրապետ է: Կ՚ապրի Ժըպէյլի շրջանին մէջ: Ան մեզի տարբեր միջոցներով օժանդակեց, սակայն հիւանդանոցի ծախսերը շատ ծանր էին:
Ընտանիքս Հայաստան էր, երբ մենք Լիբանան տեղափոխուեցանք: Դժուար էր, ընտանիքս հոն, իսկ ես՝ Լիբանան: Ողորմած հայրս կ՚ըսէր, «Գնա՛ ընտանիքիդ քով», ես չէի կրնար: Չէի պատկերացներ, որ զինքը նոյնիսկ մէկ ժամ կրնամ ձգել, որովհետեւ ան հաշուուած վայրկեաններ կ՚ապրէր: Չէի ուզեր նոյնիսկ մէկ վայրկեան ինքզինքը տկար զգար: Ընտանիքս Լիբանան տեղափոխեցի եւ քանի մը ամիս հոն մնացին, ապա կրկին վերադարձան Հայաստան: Չուզեցի, որ պզտիկ աղջիկս հայրս այդքան տկար եւ այդքան կերպարափոխուած ու «կոտրուած» տեսնէ:
-Ինչպէ՞ս բացուեցաւ Գերմանիոյ դուռը:
-2013-ի Օգոստոսին, հօրս մահէն առաջ, ՄԱԿ-ի գաղթականներու հարցերով զբաղող մարմինը հիւանդութիւն ունեցող սուրիացիներուն համար Գերմանիոյ մէջ բուժում տրամադրելու առիթ ստեղծած էր: Մենք ալ առաջին արձանագրուողներէն էինք: Ինչպէ՛ս այդքան արագ «եկէ՛ք» ըսին, ես ալ չեմ գիտեր: Փաստաթուղթերը սկսանք պատրաստել: Մէկ շաբաթ մնացած էր թուղթերը վերջացնելու` երբ հայրս մահացաւ: Գացի տեղեկացուցի, որ հայրս մահացաւ: Ըսին, այս պարագային դուն չես կրնար երթալ: Իմ եւ հօրս վիզան ջնջեցին: Այսպէսով, 2014-ի սկիզբը, մայրս եւ քոյրս UN-ի օդանաւներով Գերմանիա տեղափոխուեցան:
Այդ ընթացքին, Լիբանանի մէջ Միշէլ Ալէֆթէրեատիսին հետ կ՚աշխատէի: Շատ մեծ յաջողութիւններու հասայ: Ռուսական folk music կ՚երգէի: Շատ համերգներ տուինք: Հիւրախաղերով եղանք Արաբական ծոցի կարգ մը երկիրներու մէջ: Բաւական յաջողութիւններ ձեռք ձգեցի: Բայց անդրադարձայ, որ ընտանիքէս հեռու մնալը ճիշդ չէ: Աղջիկս ինձմէ հեռու կը մեծնար: Երկրորդն ալ երբ ծնաւ՝ հասկցայ, որ ընտանիքը մեծցաւ եւ կնոջս վրայ բեռը ծանրացաւ: Գացի Հայաստան: Սկսայ աշխատիլ: Ֆիլմաշարերու մէջ փորձեցի նկարահանուիլ: Գլուխս աջ ձախ զարկի: Տեսայ, որ յոյս չկայ: Տեղ մը հասայ, երբ սկսայ պարտքի դրամ առնել եւ այդպէս ապրիլ: Երբ պարտքով ապրիս կը նշանակէ, թէ դուն ճահիճի մէջ ես եւ կամաց կամաց կը խեղդուիս: Ստիպուած, միակ փրկութիւնը Գերմանիան եղաւ:
-Հիմա հոն ի՞նչ կ՚ընես:
-Հիմա լեզու կը սորվիմ եւ կը փորձեմ կապեր հաստատել:
Համպուրկի մօտ կ՚ապրիմ: Հոս հարիւր հատ օփերային թատրոն կայ, չհաշուած մշակոյթի ուրիշ կեդրոններ: Համպուրկը յայտնի է իր երաժշտական մշակոյթով։ Երազանքս էր Գերմանիա հասնիլ, նոյնիսկ, նախքան ամուսնանալս, որովհետեւ, ինչպէս ֆութպոլիստի մը համար՝ սպանական լիկան, օփերայի երգիչի համար՝ գերմանական օփերան:
-Հոն գաղթական սուրիահայեր կա՞ն:
-Ի հարկէ կան: Հոն են իմ բարեկամներս՝ հօրաքրոջս տղան, երկու հօրեղբայրներուս տղաքը, հօրեղբօրս աղջիկը եւ ծնողքս: Տէր Զօրէն հայ երկու-երեք ընտանիք կայ, նաեւ Հալէպէն քանի մը բարեկամներ կը ճանչնամ:
-Ի՞նչ կ՚ընեն, ինչպէ՞ս կ՚ապրին:
-Մարդ կայ լեզուն կը սորվի, մարդ կայ արդէն «սթաժ» կ՚ընէ, որպէսզի իր մասնագիտութեամբ աշխատի: Օրինակ, ընկերս, Հալէպ բժիշկ էր, իսկ հիմա արդէն հիւանդանոցի մէջ կ՚աշխատի:
-Սուրիահայերը հոն կը հանդիպի՞ն իրարու։
-Ես վեց ամիս եղաւ որ հոն եմ: Սկիզբը շատ փոքր եւ խուլ գիւղ մը ղրկեցին զիս, ներկայիս, մէկ ամիս եղաւ, որ տեղափոխուեցայ Համպուրկի արուարձաններէն մէկը: Կամաց կամաց սկսանք ոտքի կանգնիլ: ժամանակ չեղաւ հանդիպելու հայերուն հետ:
-Ժամանակդ ինչո՞վ կը լեցընես:
-Շաբաթը հինգ օր դպրոց կ՚երթամ, կէսօրէ վերջ երաժշտական գործերս վերաքաղ կ՚ընեմ։ Քանի մը տեղ գացի անվճար երգեցի, եկեղեցիները երգեցի, երգչախումբերու մէջ ալ երգեցի:
-Լաւ ընդունեցի՞ն:
-Շատ լաւ ընդունեցին: Յօդուած մըն ալ գրեցին իմ մասին:
-Ինչպէ՞ս ոտքի պիտի ելլես հոն քու արուեստովդ:
-Ըսեմ, շատ տարբերութիւն կայ Հայաստանի եւ Գերմանիոյ երաժշտական դպրոցին միջեւ: Պիտի փորձեմ վոքալի դասընթացքներ գտնել եւ գերմանականը սորվիլ:
Բազմաթիւ դժուարութիւններ կան, բայց հոս աւելի դիւրին է զէրոյէն սկսիլը: Հիմա, կարեւորը, ընտանիքիս հետ եմ: Բոլորս իրարու հետ ենք:
ՍԱԳՕ ԱՐԵԱՆ
Երեւան