Թատրոնի Ծնունդն Ու Ընթացքը
27 Մարտ: Թատրոնի Միջազգային օր:
Միջազգայի՞ն, թէ՞…
***
Հիմնուելով պատմագրութեան վրայ՝ «Թատրոն»ը ծնունդ առած պէտք է ըլլայ Քրիստոսէ երեք հազարամեակներ առաջ, կռապաշտական ծիսակատարութիւններու ընթացքին, որոնցմէ ներշնչուած աշուղները երգեր յօրինած են եւ գրողները՝ բանահիւսութիւններ, ներկայացնելով ու բեմ բարձրացնելով առասպելներ, դիցաբանութիւններ, ինչպէս նաեւ՝ իրենց ապրած առօրեայ կեանքին զանազան երեսները:
Նոյնը պատահած է Հայաստանի տարածքին: «Թատրոն»ը ձեւաւորուելով՝ հասած է Երուանդունիներու եւ Արտաշիսեան հարստութեան շրջանները: Մենք ունեցած ենք մեր առաջին թատրոնի շէնքը Տիգրանակերտի մէջ, Քրիստոսէ առաջ 69 թուականին: Իսկ, Ք.Ա. 53 թուականին մայրաքաղաք Արտաշատի մէջ կառուցուած է հելլէնական ոճով թատրոն, ուր ներկայացուած է Եւրիպիթէսի «Բագոսուհիները» ողբերգութիւնը:
Ճշգրտութեան սիրոյն, «Թատրոն»ի փոխարէն՝ պէտք էր ըսէինք՝ «երբ ծնաւ ԲԵՄԸ», որովհետեւ Թատրոնն ու Բեմը կը տարբերին իրարմէ:
Բեմը շօշափելի եւ տեսանելի է. իսկ թատրոնը մտածողութիւն է, եւ ապա՝ գրականութիւն:
Երբ թատերական մտածողութիւնը կը ստանայ կառոյց ու կը վերածուի թատրերգութեան, կը բարձրանայ բեմ եւ կը դառնայ բեմական արուեստ:
***
Արդ, ե՞րբ ծնաւ թատրոնը:
Իր ամբողջական իմաստով, թատրոնը ծնաւ ճիշդ այն պահուն, երբ իր բնազդով ապրող անգիտակից մսակոյտին մէջ արթնցաւ Գիտակցութիւնը (համաձայն ըլլալու համար վերի երկու տողերուն, ընթերցողը պէտք է համոզուած ըլլայ, թէ մարդուն մէջ գիտակցութիւնը սկսած չէ Ադամով եւ Եւայով):
Թատրոնը, իր զանազան երեսներով, շնչաւորին գիտակցութեան ու նաեւ անոր ապրած կեանքին կրկներեւոյթն է:
Կրկներեւոյթներ՝ դրական եւ ժխտական:
***
Հարցականը դատաւորի մը նման կը կանգնի դրականներուն եւ ժխտականներուն միջեւ: Կողմերու բախումէն կը ծնին շարժո՛ւմը, դէ՛պքը, վերլուծո՛ւմը, որոնք շուտով կ՚ըլլան կեցուածք, որմէ կը ծնի նիւթը, եւ ապա՝ թատրոնը:
Յաճախ շատեր, «ստեղծագործ» թէ հանդիսատես, չեն նշմարեր ժխտականի ու դրականի բախումները եւ անոնցմէ յառաջացած յաջորդականութիւնները: Անոնց միտքը, աւա՜ղ, սառած է նոյն ժամանակին եւ նոյն նիւթին վրայ: Անոնք նման են իրենց վարնամասի ծանրութեամբ աջ ու ձախ անընդհատ ճօճուող փայտէ պուպրիկներու եւ կամ զսպանակաւոր ինքնագործ (automate) խօսուն մեքենաներու, որոնք սահմանափակուած են կրկնուող նոյն աղքատ բառերով:
***
Բացուիլ նո՛ր հորիզոններու:
Թատրոնը իր ժամանակին հարազատ պատկերն է եւ կոչուած է անցնելու իր ժամանակէն առաջ: Ինչպէս Նիքոլա Պուալօ 1674-ին ըսած է, որ՝ «Եթէ ստեղծագործութիւն մը բեմ չելլէ իր ծնունդէն քսան տարի ետք, մեռած է ան»: Սակայն կարելի է, մեր ներկայի իրականութեան համար, մեր կողմէ աւելցնել՝ «եւ կամ մեռած է ան, երբ մեռած է գրասէր եւ թատերասէր հաւաքականութիւնը»:
***
Թռիչքը կ՚անցնի իր ապրած պահն ու ժամանակը եւ իբրեւ ճիշդ նախատեսութիւն՝ կը ստեղծէ նորարարութիւնը:
Այդպէս էր, երբ անցեալին իրարու յաջորդեցին գրական եւ թատերական բազմաթիւ ոճերը, եւ ապա՝ ժամանակավրէպութեան պատճառով անոնք իրենց տեղերը զիջեցան յաջորդ ոճին, յաջորդ դպրոցին: Անկասկած, պատճառներէն մէկը «գերիրապաշտութիւնն» էր (sur-réalism = գերիրապաշտութիւն), յաւիտենապէս ծնող, մեռնող եւ վերածնող, որ ժամանակի ընթացքին, բազմաթիւ պարագաներու, կորսնցուց իր «գեր» նախամասնիկը՝ դառնալով իրապաշտութիւն (réalism) եւ իր տեղը զիջելով… նոր գերիրապաշտութիւններու…
***
Թատրոնը անցաւ ժամանակէն առաջ եւ «բացայայտեց» անհեթեթը, որ ծնած էր մարդ-արարածի ծնունդէն առաջ:
Մարդիկ փնտռեցին զայն: Մխրճուեցան պրպտումներու մէջ: ԱՆՀԵԹԵԹԻ շնորհիւ՝ գտան շատ բաներ (ընդհանրապէս՝ ժխտական), բայց չգտան զինք՝ ԱՆՀԵԹԵԹԸ…:
***
Այսօր, շնորհիւ գիտութեան, տիեզերքը բացած է իր փակ դռները:
Գանատայի հիւսիսային Քեպեք նահանգի մէջ գտնուած է բջիջ մը, որ կու գայ մեզի բացայայտելու, թէ ինք ապրած է 3.770.000.000 (երեք միլիառ եօթանասուն եօթ միլիոն) տարիներ առաջ…
Արդ, այն ատեն աշխարհի վրայ կեանք կար:
Վերջերս գտնուեցան բազմաթիւ մոլորակներ, ուր կայ ջուր եւ բուսականութիւն… եւ հաւանաբար կայ կեանք… եւ կամ կար կեանք:
Կը կարծուի, թէ մեր տիեզերքէն զատ՝ գոյութիւն ունին նաեւ ուրիշ տիեզերքներ:
Սակայն այս գիտական նուաճումներէն զատ՝ տիեզերքը ունի նաեւ ա՛յլ առեղծուածներ՝ ուղղակիօրէն կապուած ստեղծագործութեան դիպուածին եւ անծանօթին, որոնցմէ ի յայտ պիտի գան նոր մտածողութիւններ եւ նոր գրականութիւն:
***
Անհեթեթի գրականութիւնը նոր հարցականի մը դիմացն է (բարեբախտաբա՛ր): Թերեւս դէպի տիեզերք մարդու մտածողութեան մխրճումը շուտով մեզի պարզաբանէ (եւ կամ հարց տայ), թէ՝ «ինչո՞ւ անհեթեթը»: Ինչո՞ւ այսօր անոր մէջ կը գտնենք յոռետեսութիւն: Արդեօք անոր մէջ չկա՞յ լաւատեսութիւն: Արդեօք նոր յայտնաբերումներու միջոցով չե՞նք կրնար ի յայտ բերել անհեթեթի դրական մտածողութիւնները: Եւ վերջապէս, երեւակայածինի (fiction) եւ տիեզերքի նոր բացայայտումներու շնորհիւ՝ պիտի հանդիպի՞նք յեղաշրջող անակնկալներու:
Ներկայիս երեւակայածին գրականութիւնը առաջին փորձն է աշխարհին վրայ՝ պրպտելու անծանօթը: Ան հարցական մըն է, թէ այժմ ի՞նչ է տիեզերքէն մեզի եկողը:
Գրականութիւնն ու Թատրոնը իրենց մտածումներու անծայրածիր թռիչքներով այժմ կանգնած են նորաբաց տիեզերքի հրաւէրին դիմաց:
Իսկ մենք կանգնած ենք երեւակայածին գրականութեան սեմին եւ կը նայինք հեռուն… դէպի ներկայի անորոշը…
***
Այլաբանութիւնը (allégorie) նման է ժողովրդավարութեան: Այլաբանութիւնն ու ժողովրդավարութիւնը ո՛չ մէկ ոճի եւ ոչ մէկ գաղափարախօսութեան կը պատկանին: Ո՛չ ծայրայեղ աջ եւ ո՛չ ալ ծայրայեղ ձախ, այլ՝ չափաւորականութիւն: Այլաբանութիւնը ընդմիշտ ընթացած է բոլոր ազնիւ ոճերուն հետ, Քրիստոսէ առաջ, ապա հասած՝ Աբիւլէի «Ոսկեայ էշը» վէպի (Ք.Ե. 2-րդ դարուն) այլաբանութեան զենիթին եւ մինչեւ մեր օրերը:
***
Այսպէս, կը կրկնեմ, միլիոնաւոր տարիներ առաջ թատրոնը ծնած է բնազդով ապրող անգիտակից մսա-կոյտին մէջ՝ առաջին անգամ զարթ-նած Գիտակցութեամբ:
Ան անմա՛հ է, այնքան ատեն որ կ՚ապրի Գիտակցութիւնը:
Գիտակցութիւնն ու իր կրկներեւոյթները ստեղծեցին հարցականը, ապա՝ ինքնապրպտումը, ինքնազարգացումը, ժամանակավրէպութեան մերժումը եւ այսպիսով ստեղծեցին իրերայաջորդ նորարարութիւնները:
Եւ շատ հաւանաբար ժամանակ մը ետք նաեւ հասնինք անհեթեթի ժխտումին…
***
Վստահաբար պարապ մը պիտի չստեղծուի:
Շարունակականութիւնը կը մերժէ պարապութիւն եւ անմիջապէս կը լեցնէ զայն:
***
Նո՛ր հորիզոն մը՝ անկասկա՛ծ:
***
Թատրոնի Միջազգային օրը շուտով կրնայ ըլլալ՝ Տիեզերական կեանքի օր:
ԱՐԱ ԱՐԾՐՈՒՆԻ