ԱՊՐԵՑՈՒՐ ԱՊՐԻՐ
Կարգ մը մանկական խաղեր կարծես կը բացայայտեն խոշոր ճշմարտութիւններ: Այսպէս, մանկութեանս՝ երբ տուները այսքան խիտ չէին, ընդհանրապէս դպրոցական ազատ պահերը մօտակայ փոքր ու մեծ դաշտերու մէջ կ՚անցընէինք եւ հոն զանազան խաղերու ենթակայ տղաք կ՚ըլլային. ամէն ոք իր նախընտրութեան: Այսօրուան նիւթս խաղերէն այն մէկն էր, որ անձին ընտանեկան ծառին կը վերաբերէր. կ՚ունենայինք կենդանիի մը, կովու կամ ոչխարի կտրուած ոսկոր մը, որուն աշըխ կ՚ըսէինք, փոքր էր ծաւալը՝ սակայն խաղը կը սկսէր (թրքերէնով, բայց հայացնենք), Սարգիսը ի՞նչ մարդ է, «էշ» է , էշութիւնը ինչէ՞ն է, հօրմէն, հայրը ուրկէ՞ է... Մարաշէն (խաղը կ՚ընթանար Նոր Մարաշի մէջ), Մարաշը ուրկէ՞ է, ախոռէն եւ այլն. կերպով մը ազգաբանութիւն, որ յանկարծ հրաշքի պէս երկինքէն չէ իջած, այլ ունի անցեալ ու շարունակելով՝ կարելի է հասնիլ նախաստեղծագործութեան, ապա՝ երկինք, երկիր, դրախտ, Ադամ-Եւա եւ այլն... ու սկիզբ՝ կեանքի:
Մարդիկ որոնք հռչակի հասած են, ընդհանրապէս իրենց ընտանեկան ծառի մասին կը խօսուի, իսկ երբ հասնի անձին՝ առած կրթութեան, անցած ճանապարհին եւ ինչու չէ շրջապատին։
Ինծի համար յատկանշական է Մարկոս Աւրելիոս կայսրի թողած փոքրիկ գրքոյկը, որ կը սկսի՝ «1- Քաղաքավարութիւն եւ համբերատարութիւն ես սորվեցայ Վերիւս մեծ հօրմէս...» ու կը շարունակուի մինչեւ հասնի տասնեօթներորդին՝ ուր շնորհակալութիւն կը յայտնէ ճակատագիրին եւ Աստ-ւածներուն այս առիթներուն համար:
Երախտագիտութեան լաւագոյն օրինակ, ուր ոչ թէ ինք կ՚արժեզրկուի, այլ՝ ընդհակառակը:
Այս՝ տակաւին անձի մը մասին է. որքա՜ն աւելի օգտակար պիտի ըլլայ ազգի մը ինքնութեան ճանաչումը, անոր անցած ուղին. ազգի մը որ մերն է, որ «հազար ցեղի ձեռք ես տեսել, աշնան քաղած արտի նման հազար զոհերի չհաւաքուած բերք ես տեսել»... թէեւ հասած էինք փառքի բարձունքին, եւ սակայն ժամանակները խլեցին...։ Արեւելքի խուժաններ ո՛չ թագ թողուցին, ոչ դպրոց, ոչ եկեղեցի, ոչ իսկ յարմարութիւն՝ պարզ գոյութեան, աւերակ, աւերակ, աւերակ, ո՛չ սահման մնաց ոչ օրէնք ինքնուրոյն...։
Ու այսպէս դարեր:
Եւ սակայն ազատագրական փորձերը կանգ չառին ու վերջապէս 19-րդ դարուն շնորհիւ Ռուսաստանի քաղաքականութեան՝ դէպի Հարաւային Կովկաս իջնել, մեզ ազատեց պարսիկ ու թուրք հակամարտութեան զոհը ըլլալէ, գէթ Հայաստանի Արեւելեան բաժինի մէջ, ու անկէ սկսաւ կամայ-ակամայ թափ առնել մտաւոր զարթօնք, մանաւանդ երբ Մոսկուայի մէջ հիմնուեցաւ Լազարեան ճեմարանը:
Սակայն դարերով արիւն ու կեանք դարձած ժողովուրդի մը ապրելակերպը՝ մէկ օրէն միւսը, կախարդական ճպոտով փոխուելիք բան չէ ու Կովկասը մնաց Կովկաս իր խաւարամտութեամբ՝ հակառակ զգալի յառաջդիմութեան դէպի արուեստ եւ մշակոյթ: Ի՛նք է ապրած արհաւիրք, երբ «Շունը տիրոջ հաւատարիմ հայրը որդին էր ուրանում»... գրուած է ու այսպիսի երկար շարան... երբ ծիծեռնակին շինած բոյնը կը քանդուէր եւ ան ստիպուած կ՚ըլլար... նոր բոյն մը շինել շիւղերով ե՛ւ երգելով իր հին բոյնը յիշելով... Չարենց ալ պիտի ըսէր՝ «Միթէ՞ սա է Երկիրը Նայիրի»...։ Ուրիշ մէջբերում մը Չարենցէն.-
«-Ինչո՞ւ համար ես բռնուած:
-Հէ՜չ: Չնչին բանի:
-Ո՞նց թէ չնչին բանի:
- Բյա հի՞նչ: Մէ՛ կնկայ խամար: Պոռնիկ կնկայ խամար:
-Ի՞նչ արիր որ...։
-Հէ ՜չ: Գլուխը կտրի դրի ոտքերու արանք: Հարբած էի: Բռնին բերին:
-Բա դա հէ՞չ է, որ ասում ես «հէչ»:
-Բյա հի՞նչ: Կնիկը հի՞նչ ա՝ կնկայ խամար բռնեն՝ թալեն ուղղիչ Տուն:
Աշխարք հէնքան կնիկ կայ... Շնի՛ց շատ:
«Երեւանի Ուղղիչ Տնից», (Եղիշէ Չարենց)
Իսկ թէ ի՞նչ կ՚ըսէ Յովհաննէս Քաջազնունի «Դաշնակցութիւնը անելիք չունի այլեւս» գրքոյկին մէջ.-
«Ես սիրում եմ հայ-Հայրենիքն ու հայ-ժողովուրդը-այդ աղքատ, աւեր, անհամբոյր, դաժան երկիրն ու այդ տգէտ, կեղտոտ, ծածկամիտ, եսամոլ ու մահասէր ժողովուրդը: Սիրում եմ ոչ թէ առաքինութիւնների համար, այլ իր բոլոր արատներով ու ախտերով հանդերձ:
C՚est plus fort que moi, կ՚ասէր ֆրանսացին:
Սիրում եմ, որովհետեւ ինքս նրա անբաժան մասն եմ զգում ինձ-ոսկորը ոսկրից ու արիւնը արիւնից-կապել եմ իմ անձնական բախտը նրա հաւաքական բախտի հետ»:
Ահա հայը եւ... ճշմարիտ ՀԱՅ մը...։
Իսկ ո՞ւր ենք այսօր...։
Միշտ ալ քաւութեան նոխազ կը փնտռուի։ Մենք ի՞նչ ըրինք մեր կարգին՝ անցանկալի ու ժպրհելի պայմանները վերացնելու ուղղութեամբ: Մենք-ը մէկ ամբողջականութիւն կ՚ենթադրէ. բան մը որ կը պակսի մեզմէ, եւ որպէսզի այդ «Մենք»ը կարենայ տեսնել ճշմարտութիւնը եւ քաջութիւնը ունենայ դէպի լաւը առաջնորդելու Հայրենիքը՝ պէտք է ունենայ ազգային զգացողութիւն, մարդկայնական մտածողութիւն եւ արդար իրագործում...։
Սակայն ո՞ւր ի՛նչ կը փնտռենք...։
Եթէ կը խրտչին Սովետական ընկերաշատութենէն, թող առնեն Արեւմտեան լոզունգ մը որ կ՚ըսէ- ԱՊՐԷ ԵՒ ԹՈՂ ՏՈՒՐ ՈՐ ԱՊՐԻՆ.:
Բայց ինչո՞ւ հեռացանք մենք մեզմէ...։
«Մի լինիր ուրագի պէս միշտ դէպի քեզ, միշտ դէպի քեզ:
Այլ եղիր սղոցի պէս մին դէպի քեզ, մին դէպի մեզ…: (Յովհաննէս Թումանեան)
Այս պարագան ալ... Հայրենի պետութեան...։
ՍԱՐԳԻՍ ՓՈՇՕՂԼԵԱՆ
«Զարթօնք», Լիբանան