ԱՍՏՈՒԾՈՅ ԱՆՈՒՆԸ
«Անուն»ը կ՚արտայայտէ անձին ինքնութիւնը եւ էութիւնը, եւ անոր կեանքին իմաստը։
Աստուած ալ, այս իմաստով ունի անո՛ւն մը։
Արդարեւ Ան անանուն զօրութիւն մը չէ։ Աստուած, իր ժողովուրդին՝ Իսրայէլի յայտնեց Ինքզինք եւ ծանօթացուց անոր Իր անունը։ Իր անունը յայտնել՝ ինքզինք ճանչցնել, ծանօթացնել է ուրիշներուն, կերպով մը ինքզինք յանձնել է, ինքզինք մատչելի ընել, ընդունակ՝ ճանչցուելու աւելի մտերմութեամբ եւ ծանօթանալու, կանչուելու անձնապէ՛ս։
Աստուած Ինքզինք յայտնեց իր ժողովուրդին հանգրուան առ հանգրուան եւ տարբեր անուններու տակ, բայց աստուածային անունին յայտնութիւնը՝ որ կատարուեցաւ Մովսէսի՝ անկէզ մորենիին աստուածայայտնութեան մէջ, Ելից եւ Սինայի Ուխտին սկիզբը, անիկա եղաւ հիմնական յայտնութիւնը Հին եւ Նոր Ուխտին համար։
Աստուած կը կանչէ Մովսէսը անկէզ մորանիի մէ մէջէն։ Աստուած կ՚ըսէ Մովսէսին. «Ես եմ Աստուածը քու հայրերուդ, Աստուածն Աբրահամի, Աստուածն Իսահակի եւ Աստուածը Յակոբի» (ԵԼՔ. Գ 6)։ Արդարեւ, Աստուած հայրերուն Աստուածն է, Ան Էր որ կանչած եւ առաջնորդած էր նահապետները իրենց պանդխտութեան ժամանակ։
Ան հաւատարիմ եւ կարեկից Աստուած է, որ կը յիշէ թէ՛ զիրենք եւ թէ՛ Իր խոստումները։ Ան կու գայ ազատագրելու անոնց սերունդները ստրկութենէն։
Ան Աստուածն է, որ միջոցէն եւ ժամանակէն անդին կարող է եւ կ՚ուզէ ազատագրել զայն, եւ Իր Ամենակարողութիւնը ի գործ պիտի դնէ այս ծրագրին իրագործումին համար։
Եւ Մովսէս կ՚ըսէ Աստուծոյ. «Ահաւասիկ ես պիտի երթամ Իսրայելացիներուն եւ պիտի ըսեմ անոնց.- Աստուածը ձեր հայրերուն ձեզի առաքեց զիս։ Բայց եթէ ըսեն ինծի՝ ի՞նչ է անոր անունը, ես ի՞նչ պիտի ըսեմ անոնց։ Աստուած ըսաւ Մովսէսին.- Ես Եմ Ան որ Եմ։ Եւ ըսաւ.- Ահաւասիկ ի՛նչ որ պիտի ըսես Իսրայելացիներուն, Ես Եմ-ը զիս ղրկեց ձեզի. ա՛յս է Իմ անունս յաւիտեան եւ այսպէս պիտի յիշեն ԶԻՍ սերունդէ սերունդ» (ԵԼՔ. Գ 13-15)։
Յայտնելով Իր խորհրդաւոր անունը՝ ԵԱՀՎԷ, «ԵՍ ԵՄ որ Է» կամ «ԵՍ ԵՄ որ ԵՄ» եւ կամ «ԵՍ ԵՄ ինչ որ ԵՄ», Աստ-ւած կ՚ըսէ թէ Ինք ո՛վ է եւ ի՛նչ անունով պէտք է կոչեն զԻնք։
Արդարեւ խորհրդաւոր է աստուածային այս անունը, ինչպէս Աստուած Ի՛նք խորհուրդ է։ Ան միանգամայն «յայտնուած» եւ «մերժուած» անուն մըն է, որ ասով իսկ լաւագոյնս կ՚արտայայտէ Աստուած այնպէս ինչպէս որ Ինք է. անհունօրէն գերիվեր քան ինչ որ մենք կրնանք ըմբռնել եւ արտայայտել՝ Ինքն է «Աստուած թաքնուած» (ԵՍ. ԽԵ 15), Իր անունը անճառելի է, եւ Ինք Աստուած է, որ Ինքզինք մերձենալի կ՚ընէ մարդոց։
Ուստի, Իր անունը յայտնելով Աստուած, միանգամայն կը յայտնէ Իր հաւատարմութիւնը որ «միշտ կայ» եւ «ցմիշտ» է, ի զօրու է նաեւ անցեալի մէջ, անցեալի համար, երբ կ՚ըսէ.- Ես եմ Աստուածը քու հայրերուդ» (ԵԼՔ. Գ 6), ինչպէս նաեւ. «Ես քեզի հետ պիտի ըլլամ» (ԵԼՔ. Գ 12)։
Աստուած որ կը յայտնէ Իր անունը որպէս «ԵՍ ԵՄ», կը յայտնէ Ինքզինք իբրեւ այն Աստուածը՝ որ միշտ հոն կա՛յ, ներկա՛յ՝ Իր ժողովուրդին մօտ, փրկելու համար զինք։
Աստուծոյ խորհրդաւոր եւ առինքնող ներկայութեան դիմաց, մարդ կը տեսնէ եւ կ՚անդրադառնայ իր փոքրութեան։ Ուստի Յովհաննէս Առաքեալ կ՚ըսէ.- Եթէ մեր սիրտը մեզ դատապարտէ Անոր առջեւ, մենք պիտի խաղաղեցնենք մեր սիրտը, քանի որ Աստուած աւելի մեծ է քան մեր սիրտը, եւ Ինք գիտէ ամէն ինչ. (Ա ՅՈՎՀ. Գ 19-20)։
Որպէս յարգանք Անոր սրբութեան, Իսրայէլի ժողովուրդը չ՚արտասաներ «Աստուած» անունը։ Սուրբ Գիրքի ընթերցման մէջ՝ յայտնուած անունը փոխարինուած է աստ-ւածային տիտղոսով՝ «Տէր» (=Ադոնայ)։
Եւ այս տիտղոսով է որ պիտի հռչակուի Յիսուսի Աստուածութիւնը. «Յիսուս Տէրն է»։
«ԵՍ ԵՄ ՈՐ ԵՄ» անճառելի անունին յայտնութիւնը կը բովանդակէ ճշմարտութիւնը, թէ Աստուած է միայն «Է»ն։ Այս իմաստով է որ արդէն նախ Եօթանասնից թարգմանութիւնը եւ յետոյ անոր հետեւողութեամբ Եկեղեցւոյ ընդհանուր աւանդութիւնը ըմբռնեցին աստուածային անունը։
Արդարեւ, Աստուած լիութի՛ւնն է էութեան՝ անսկիզբ եւ անվախճան։ Մինչ բոլոր արարածները ստացան՝ ընդունեցան Անկէ ի՛նչ որ են եւ ի՛նչ որ ունին, միայն Ի՛նքն Իր էութիւնն է եւ Ինքնիրմէ ունի ի՛նչ որ Ինք է։
Աստուած՝ «Որ Էն», յայտնեց Ինքզինք Իսրայէլի իբրեւ Ան որ «հարուստ է շնորհքով եւ հաւատարմութեամբ» (ԵԼՔ. ԼԴ 6)։
«Շնորհք» եւ «հաւատարմութիւն»՝ այս երկու եզրերը կ՚արտայայտեն խտացուած ձեւով աստուածային անունին ճոխութիւնները։
Աստուած, Իր բոլոր գործերուն մէջ ցոյց կու տայ Իր բարեհաճութիւնը, Իր բարութիւնը, Իր շնորհքը, Իր սէրը, Իր իմաստութիւնը, բայց նաեւ Իր վստահելիութիւնը, Իր հաստատամտութիւնը, Իր հաւատարմութիւնը, Իր ճշմարտութիւնը։
Աստուած Ի՛նք ճշմարտութիւն է, քանի որ Ան լոյս է, Անոր մէջ չկա՛յ երբեք խաւար. (Ա ՅՈՎՀ. Ա 5)։ Ինք «Սէր» է, ինչպէս որ Յովհաննէս Առաքեալ կ՚ուսուցանէ. (Ա ՅՈՎՀ. Դ 8)։
Սաղմոսերգուն կ՚ըսէ. «Ճշմարտութիւնը սկիզբն է Քու խօսքիդ, յաւիտենական են Քու արդար դատաստաններդ» (ՍԱՂՄ. ՃԺԸ 160)։ Ինչպէս նաեւ. «Այո՛, Տէր Աստուած, Դուն Աստուածն ես, Քու խօսքերդ ճշմարտութիւն են» (Բ ՍԱՄ. Է 28), այս պատճառով Աստուծոյ բոլոր խոստումները միշտ կ՚իրականանան։
Աստուած ճշմարիտ է նաեւ Ինքզինք յայտնելու ատեն։ Աստուծմէ եկող ուսուցումը «ճշմարտութեան վարդապետութիւնն է». (ՍԱՂՄ. Բ 6)։
Աստուած «Սէր» է (Ա ՅՈՎՀՆ. Դ) եւ Աստուծոյ սէրը «յաւիտենական» է. (ԵՍ. ԾԴ 8)։ Աստուծոյ էութիւնն ինքնին Սէ՛ր է։ Աստուած «Է» այն ի՛նչ որ է՝ ճշմարտութիւն, սէր, իմաստութիւն եւ բոլոր շնորհքները, քանի որ Ան՝ Է՛։
Հին Կտակարանի գիրքերուն յունարէն թարգմանութեան մէջ, այն անպատում «ԵԱՀՎԷ» անունը, որուն տակ Աստուած Ինքզինք յայտնեց Մովսէսի, թարգմանուած է՝ «Տէր»։ Այնուհետեւ «Տէր» բառը կը դառնայ ամենէն սովորական եւ գործնական անունը՝ նշանակելու համար Իսրայէլի Աստուծոյ աստուածութիւնը։ («Քրիստոս»=Տէր)։
Իսկ Նոր Կտակարանի «Տէր» տիտղոսին այս զօրաւոր իմաստը կը գործածէ «Հօր» համար, ինչպէս նաեւ, եւ հո՛ս է տարբերութիւնը կամ նորութիւնը, Յիսուսի համար՝ զԻնք ալ այսպէս ճանցնալով իբր Աստուած։ Աւետարաններու մէջ շատ յաճախ մարդիկ խօսքը կ՚ուղղեն Յիսուսի՝ զԻնք «Տէր» կոչելով։ Ասիկա կ՚արտայայտէ ճանաչումը Յիսուսի աստուածային խորհուրդին՝ Սուրբ Հոգիէն դրդուած։
Աստուած Իր անունը կը վստահի անոնց՝ որոնք կը հաւատան Իրեն։ Անունին պարգեւը կը պատկանի մարդոց գաղտնիքի վստահութեան եւ մտերմութեան մարզին։ «Սուրբ է Տիրոջ անունը»։
Ուստի մարդ, իր ըսած խօսքերուն մէջ պիտի մէջբերէ Աստուծոյ անունը՝ միա՛յն օրհնաբանելու, գովաբանելու եւ փառաբանելու համար։ Անոր անունին հանդէպ ակնածանքը արտայայտութի՛ւնն է այն ակնածանքին՝ զոր մարդ պարտի Աստուծոյ իսկ խորհուրդին եւ ամէն նուիրական իրականութեան, որուն յիշեցումն է Ի՛նք…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Սեպտեմբեր 22, 2016, Իսթանպուլ