ԱԶԱՏՈՒԹԻՒՆ ԵՒ ՏԱՐԱԿԱՐԾՈՒԹԻՒՆ
Մարդ խորհող, դատող էակ մըն է, այս կը նշանակէ, որ մարդիկ յաճախ գաղափարներու եւ համոզումներու տարբերութիւններ կ՚ունենան։ Ասիկա շատ բնական է, քանի որ անոնք նոյն տեսանկիւնէն չեն դիտեր իրերը եւ իրողութիւնները եւ անոնք աշխարհը չեն տեսներ նոյն աչքով։ Ոմանք մարմնական աչքով միայն կը դիտեն աշխարհը, ոմանք՝ հոգեւոր աչքով եւ ոմանք ալ՝ մտաւոր աչքով։ Անշուշտ այս երեք նայուածքները նոյն արդիւնքը չեն տար. մարմնական աչքով դիտողներ, աշխարհը կը տեսնեն միա՛յն իր արտաքին երեւոյթով՝ մակերեսային եւ միակողմանի։ Հոգեւոր աչքը կը տեսնէ ներքինը, իսկ մտաւոր աչքը արտաքինը ե՛ւ ներքինը, այսինքն իմաստը իր տեսածին։
Մարդոց գաղափարներու եւ կարծիքներու տարբերութիւնը, դժբախտաբա՛ր, երբեմն պատճառ կ՚ըլլայ տարակարծութիւններու՝ որ կը ստեղծէ ատելութիւն իրարու հանդէպ։ Արդարեւ «դժբախտութիւն»ը տարբեր գաղափարներու եւ տարակարծութիւններու գոյութիւնը չէ՛, այլ՝ անոնց ստեղծած ատելութի՛ւնը։
Մինչդեռ մարդիկ կրնան մտապէս տարբեր ըլլալ, բայց հոգեպէս նման են իրարու եւ նոյնիսկ՝ նոյնը։ Գաղափարներ, կարծիքներ, հաւատալիքներ կրնան փոխուիլ, բայց զգացումները չեն փոխուիր. ուրախութիւն պատճառող դէպքէ մը՝ ամէն մարդ նո՛յն կերպով կ՚ազդուի. ուրախալի դէպքի մը հանդէպ ոմանք տարբեր չեն զգացուիր եւ չե՛ն տրտմիր կամ տխրութիւն զգար։ Եթէ այդպէս է, այլապէս «անբնական երեւոյթ» մը գոյութիւն ունի հոն։
Մարդիկ երբեմն, եւ բարեբախտաբար «երբեմն» զիրար չեն սիրեր, եւ եթէ պատճառը հարցուի, յստակ պատասխան մըն ալ ստանալ կարելի չըլլար։ Ամենէն բանաւոր կարծուած պատասխանը՝ համակրանք չզգա՛լն է։ Ասիկա արդարացուցիչ պատճառաբանութիւն մը չէ, քանի որ սիրելու համար համակրանք ունենալ պայման չէ. «համակրութիւն» եւ «սէր» բոլորովին տարբեր զգացումներ են։
Բայց կեանքի ընդհանուր փորձառութիւնը մեզի ցոյց կու տայ, թէ գործնականի մէջ, սիրելու համար պէ՛տք է ծանօթանալ, ճանչնալ եւ գիտնալ։
Այս իմաստով «երեւակայական սէր» չ՚ըլլա՛ր. սէրը «գործ» կը պահանջէ՝ աշխատանք եւ արդիւնք։
Այն սէրը՝ որ մտացածին է, երեւակայական, իսկական իմաստով սէր չէ, հապա ինքնախաբէութիւն, որ մարդուս դժբախտութեան պատճառ կ՚ըլլայ, մինչդեռ սէրը երջանկութեան աղբիւր է, եւ ա՛յդպէս պէտք է ըլլայ։ Սէրը՝ ի՛նք աղբիւր մըն է՝ կեանքի, ապրումներու, ստեղծագործութեա՛ն։
Այն՝ որ սէրը կը կապէ համակրանքի զգացումին, այդ մէկը չէ խորացած սիրոյ իմաստին եւ խորհուրդին մէջ։ Քանի որ իսկական սէրը մարդուս «Ես»ին՝ «Ուրիշ»ին հետ նոյնանա՛լն է։
Սէրը՝ մէկու մը՝ ուրիշը իր երկրորդ «Ես»ը զգալն է, իւրացնե՛լն է, մէ՛կ ըլլալ, ո՛չ թէ նմանիլ, այլ՝ նոյնանա՛լն է։ Ուստի մարդ եթէ միայն որեւէ պատճառով կամ կերպով համակրանք զգացած «ուրիշ»ի մը հանդէպ սիրոյ զգացումը ունենայ, այլապէս «սէր» ըսուածը անիմաստ, աննպատակ զգացում մը, արժէք մը կ՚ըլլայ։
Մարդիկ երբեմն զիրար չե՛ն սիրեր։ Ի՞նչու։
Որովհետեւ ո՛չ թէ իրարու հանդէպ համարկրանք չունին, այլ՝ որովհետեւ զիրար չեն ճանչնար։ Մարդ ի՞նչպէս կրնայ սիրել մէկը՝ որ չի ճանչնար, ճանչնալու առիթը չէ ունեցած, որուն համար այդ մէկը գոյութիւն չունի՝ անծանօթ է եւ այն որ անծանօթ է՝ չկա՛յ։
Եւ գոյութիւն չունեցածը սիրել՝ անբնական է եւ տարօրինա՛կ։ Ուրեմն՝ սիրելէ կամ նախատելէ առաջ, մարդ պէտք է «ճանչնա՛յ»։
Մենք կը սիրենք մեր մերձաւորները՝ մեր ընտանիքի անդամները՝ ծնողները, զաւակները, եղբայրները, քանի որ զանոնք կը ճանչնա՛նք, քանի որ անոնց հետ հասարակաց զգացումներ, մտածումներ ունինք, կարգ մը արժէքներ կը բաժնենք, զգացումներու եւ մտածումներու, արժէքներու փոխանակութիւն մը ստեղծած ենք եւ մեր կեանքի ընթացքին մէջ անոնք կարեւոր տեղ եւ դեր ունին։
Մեր մերձաւորները՝ մեր ընկերները, մեր բարեկամները կը սիրենք, քանի որ կարգ մը կենսական արժէքներու, անտեսանելի էութիւններու առեւտուրը կ՚իրականացնենք անոնց հետ եւ կը ճանչնանք զանոնք, կամ «ճանչնալ կը կարծենք», այդպէս իմանալ կ՚ուզենք, որովհետեւ մեր սիրոյ բանաւոր պատճառ մը կ՚ուզենք ցոյց տալ։ Եւ եթէ հարցում մը ուղղուի մեզի՝ թէ այդ մէկը ի՞նչու կը սիրես, ապա կարենանք բանաւոր եւ արդարացի պատասխան մը տալ։
Սէրը՝ մարդուս պատասխանատուութեան գիտակցութիւնը կ՚արթնցնէ, մարդ սիրելով կ՚անդրադառնայ, թէ իր շուրջիններուն հանդէպ պատասխանատուութիւն մը ունի. մինակ չէ՛ աշխարհի վրայ, առանձին չէ՛ կեանքի ընթացքին մէջ։ Այո՛ «ինք» կայ, բայց կա՛յ նաեւ «ուրիշ»ը, կա՛յ նաեւ ամբողջ աշխարհ մը եւ ամբողջ կեանք մը իրեն նմաններով, իրեն հետ նոյնացածներո՛վ։ Աշխարհ եւ կեանք՝ այս երկու արժէքները գոյութիւն ունին, որովհեիեւ մա՛րդը գոյութիւն ունի եւ ո՛չ միայն մարդը, այլ մարդկութիւնը՝ որուն անդամներն են մարդիկ։
Աշխարհ եւ կեանք, մարդիկ, մարդկութիւն… այս էութիւնները իրարու կապող ուժն է, զօրութիւնն է՝ սէ՛րը։ Կրկնենք, սիրելու համար ճանչնալ պայմա՛ն է, որքան մարդ ճանչնանք այնքան շատ կը սիրենք, այնքան արժէք կ՚ընծայենք սիրոյ ճշմարտութեան։
«Աստուած Սէ՛ր է», կ՚ըսենք, բայց չենք սիրեր ընդհանրապէս։ Ի՞նչու, քանի որ չենք ճանչնար։ Այսպէս, չենք սիրեր, զոր օրինակ, լեզուն, գիրը, գրականութիւնը, ի՞նչու, որովհետեւ չենք ծանօթացած, չենք ճանչցած զանոնք, անոնց արժէքը։ Եթէ ճանչնայինք, պիտի սիրէինք…։
Մարդկային արժանապատուութիւնը կը պահանջէ, որ ճանչնա՛նք, սկսեալ Աստուծմէ, մինչեւ ամենէն օտար մէկը, եւ սիրե՛նք, սիրենք եւ միանանք անոնց, քանի որ սէրը կը միացնէ, «մէ՛կ» կ՚ընէ ամէն ինչ։
Մարդ ազատութեան առաքինութեամբ օժտուած է, եւ այդ ազատութիւնը թէ՛ պարտք, թէ իրաւունք կու տայ մարդուն՝ նախ ճանչնալու իր շուրջը, իր ապրած աշխարհը եւ ապա սիրէ զայն։
Աւելին՝ մարդ ստեղծուած եւ կոչուած է սիրելո՛ւ, քանի որ ան արդիւնք է աստուածային սրբազան սիրոյն։ Աստուած մարդը ստեղծեց սիրով եւ անոր տուաւ իր սէրը՝ անմահ, անվերջ սէրը, որով ան ստեղծեց նոր սերունդներ, նոր մարդիկ։ Ո՜վ կրնայ հակառակիլ այն ճշմարտութեան, թէ՝ մարդ սիրոյ արդիւնք է, սիրոյ պտուղ է, եւ թէ սիրով կ՚աճի, կը զարգանայ։
Այս բոլորը կը սկսի անդրադառնալով այն անայլայլելի եւ մշտնջենաւոր ճշմարտութեան թէ՝ սէրը ամէն ինչ է, կեանք եւ անմահութի՛ւն։
Սիրենք, ուրեմն, այս աշխարհը, այս կեանքը վայելելու համար՝ գոյապահպանելու եւ գոյատեւումը ապահովելու համար, բայց նախ ճանչնա՛նք աշխարհը, կեանքը եւ անոնց Ստեղծի՛չը, եւ սիրենք զԱյն, ճանչնա՛նք մարդիկը եւ սիրենք զանոնք, եւ միաբերան ըսենք.- եթէ կա՛յ սէրը, ապա ի՞նչու ատել, ի՞նչու նախատել… ճանչնանք եւ սիրե՛նք զիրար…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Հոկտեմբեր 27, 2016, Իսթանպուլ