ԳՈՅՈՒԹԵԱՆ ԻՄԱՍՏԸ ԵՒ ԱՐԺԷՔԸ
Մարդ էակը, որպէս խորհող արարած, դարերու ընթացքին, միշտ գիտնալ ուզած է իր գոյութեան իմաստը եւ արժէքը։ Արդարեւ, կեանքի որեւէ շրջանին մէջ, մարդ կը հարցնէ ինքն իրեն սա հարցումը. «Ի՞նչ է մարդը»։
Ամէն մարդ, իր կեանքին մէջ քիչ կամ շատ, մի քանի անգամներ խորհած է այս մասին։ Ոմանք տեւական, ոմանք երբեմն հարցուցած են այս հարցումը. «մարդ ի՞նչ է, ինչո՞ւ ստեղծուած է եւ ինչպէ՞ս կանոնաւորուած ու կազմակերպուած է իր կեանքը այս աշխարհի վրայ»։ Եւ աւելի եւս կարեւորութիւն կը ստանան այս հարցումները, երբ կը տեսնուի, թէ իր կեանքը այս աշխարհի վրայ՝ ժամանակաւոր է, վերջ մը ունի։
Իւրաքանչիւր անհատ ունի իր անունը, իր բնակավայրը, աշխատանքը եւ գործը, պարտականութիւնը՝ որոնք ժամանակի ընթացքին հետզհետէ կը փոխուին, բայց կա՛յ բան մը որ կը մնայ. «Մա՛րդ» էութիւնը, մարդ կոչումը, մարդ ըլլալու արժէքը։
Ահաւասիկ հո՛ս է հարցումի կեդրոնը. մարդ ի՞նչ է, ինչո՞ւ կ՚ապրի, ի՞նչ է նպատակը կեանքին եւ ապա ո՞ւր կ՚երթայ։
Մարդը որպէս «արժէք», որպէս «իմաստ» ինչո՞ւ միայն որոշ եւ սահմանաւոր ժամանակի մը համար ստեղծուած է։ Կ՚արժէ՞ այս ժամանակաւոր էակին այսքան կարեւորութիւն ընծայել։
Մարդ եթէ կարենայ ունենալ այս հարցումներուն պատասխանը, ապա ուրեմն կը ճանչնայ նաեւ ինքզինք, գիտակցութիւնը կ՚ունենայ իր գոյութեան պատճառին, նպատակին, իմաստին եւ արժէքին։
Մարդուս առօրեային մէջ աշխարհային նպատակներ, գործեր, զբաղումներ մեծ մասամբ կը մոռցնեն իրեն այս բոլոր իրողութիւնները, հարցերը, սակայն կեանքի սովորական ընթացքէն շեղում մը՝ արկած մը, դժբախտութիւն մը, ձախողութիւն մը կը յիշեցնեն իրեն, թէ ատեն մը ինք գոյութիւն չունէր այս աշխարհի վրայ, եւ ներկայիս կա՛յ, գոյութիւն ունի, կ՚ապրի եւ ցաւ ու վիշտ կը զգայ։
Բոլոր այս իրադարձութիւնները մարդուս կը յիշեցնէ, կ՚անդրադարձնէ, թէ կար ժամանակ մը՝ որ չկայ, գոյութիւն չունէր եւ պիտի գայ ժամանակ մը՝ որ դարձեալ պիտի չըլլայ, գոյութիւն պիտի չունենայ։ Ահաւասիկ հարցը հոս է. «չկար», «կայ» եւ «պիտի չըլլայ»։ Եւ ճիշդ այս կէտին է որ արժէք կը ստանայ «ԻՆՉՈ՞Ւ» հարցումը։
Ինչո՞ւ չկար, ինչո՞ւ կայ, եւ ինչո՞ւ պիտի չըլլայ…։
Ոմանք աւելորդ կամ անիմաստ, աննպատակ կրնան նկատել այս մասին հարցում հարցնել եւ խորհիլ. բայց ճշմարտութիւն է՝ որ մարդ ժամանակ մը գոյութիւն չունէր, միջոց մը գոյութիւն ունի եւ պիտի գայ միջոց մը, պա՛հ մը՝ որ գոյութիւն պիտի չունենայ։ Այս է մարդուն ընթացքը աշխարհի վրայ, որուն «կեանք» կ՚ըսուի, բայց ինչո՞ւ ունի այդ կեանքը, ահաւասիկ ա՛յս է հարցը։
Ամէն անհատ, ամէն մարդ, ամէն անձ՝ երբ կը ծնի՝ աշխարհի վրայ կեանքի մը կը սկսի, «ԵՍ» մըն է այլեւս։ Մարդուս մարմինը կազմող մասերը կը փոխուին, բայց նոյն մարդը, նոյնպէս կը մնայ, չի փոխուիր։ Ուրեմն այս կը նշանակէ՝ թէ մարդը զինք կազմող տարրերէն աւելի բան մըն է։ Մարդը, ամբողջ մարդկութեան պատմութեան ընթացքին անցուց եւ տակաւին կ՚անցընէ զարգացման շրջան մը։ Այս զարգացման մէջ կրնայ կեանքը աւելի երկարած ըլլալ, սակայն «մահ»ը արմատական եւ անփոփոխ վե՛րջն է. ուրեմն Աստուծոյ այս հրաշալի՜ զարգացման վախճանը մա՞հը պէտք է նկատուի։ Բոլոր այս ընթացքը մահուա՞ն համար է…։
Ընդհանրապէս «մարդ» էակին համար կ՚ըսուի՝ թէ «հրաշալի՜ գործիք մըն է» եւ «մեքենական խելք»։ Բայց հոս պէտք է նշել, թէ՝ ամէն գործիք մարդուն Ստեղծիչին կողմէ տրուած մտքին արդիւնքն է եւ ո՛չ թէ մարդ՝ ինքը։
Մարդկային զգացումներ, գիտակցութիւն եւ հնարելու կարողութիւն անծանօթ են մեքենային։ Մեքենան ո՛չ խելք, ո՛չ զգացում ունի եւ ո՛չ թէ մեքենան կը ստեղծէ մարդը, այլ մարդը կը շինէ մեքենան։ Ուրեմն այս իմաստով մարդը եւ մեքենան համեմատել ճիշդ չէ՛։ Արդարեւ գիտութիւնը, բնախօսութիւնը մանաւանդ, շատ բան կ՚ըսէ մարդկային մարմինին մասին, բայց «մարդ»ը մարմինէն՝ նիւթէն աւելին է, ուրեմն պէտք է փնտռուի հոգեկանը եւ մտաւորը։ Քանի որ մարդ մարմին, հոգի եւ միտք է, եւ այս արժէքներէն մէկուն բացակայութիւնը անկատար կը թողու մարդը։
Ուստի ամէն մարդ, ամէն անձ, նախ կը փնտռէ իր «ԵՍ»ը՝ յետոյ կը հանդիպի «ՈՒՐԻՇ»ին՝ ուրիշներուն, ուրիշ «Ես»երու։ Այս հանդիպումով, մարդը կ՚ըլլայ «հաղորդական էակ» մը։
Այս հաղորդականութեան ամենակարեւոր ազդակն է՝ Սէրը։ Մարդ, սիրելով դուրս կ՚ելլէ ինքնիրմէ, կը նուիրուի «ուրիշ»ի եւ «ուրիշներ»ու, յատկապէս կը զոհուի եւ ուրիշի համար զոհողութիւններ յանձն կ՚առնէ։
Եւ երբ մարդ ինքզինք փնտռած ատեն հանդիպի ուրիշի եւ ուրիշներուն, այս պահուն ահաւասիկ կ՚անդրադառնայ իր գոյութեան, եւ այլեւս կը սկսի հարցնել, թէ ի՞նչ է իմաստը եւ արժէքը իր գոյութեան եւ ամբողջ Գոյութեա՛ն։
Մարդ անդրադարձումի այս պահէն սկսեալ կը սկսի հարցաքննել իր «ԵՍ»ը, իր գոյութեան իմաստը եւ արժէքը, եւ անշո՛ւշտ պատճառը եւ նպատակը։ Եւ այս ճամբով կը հասնի այն ճշմարտութեան՝ թէ մարդկային կեանքը եւ ամէն գոյութիւն աշխարհի վրայ, ունին պատճառ մը, բանաւոր նպատակ մը եւ իմաստ մը եւ արժէք մը։ Արդարեւ եթէ կա՛յ «գոյութիւն», ապա կա՛յ նաեւ՝ արժէք։
Մարդ իր հոգեկան կարողութեամբ որոշ չափով կը հեռանայ նիւթի կապերէն՝ որուն ամբողջական կատարելութեան պիտի հասնի երբ ձգէ իր նիւթական մարմինն ալ։ Մարդ էակը, ինչպէս ըսինք, ունի «միտք», «կամք» եւ «ազատութիւն»։ Այս արժէքները կը ծառայեն իր փրկութեան կամ կորուստին։ Եւ այս կէտին մարդ կը հանդիպի իր յատկանշական արժէքներէ մէկուն՝ «ազատ կամք»ի ազդակին։
Մարդ, որպէս բանաւոր էակ, իր միտքով, ազատ կամքով կ՚որոշէ իր «ճակատագիր»ը, եւ քանի որ «ճակատագիր» ըսինք, ուրեմն՝ մարդ իր իսկ ազատ կամքով կը գծէ իր կեանքի ուղիին ընթացքը։ Եւ ահաւասիկ, այս պատճառով մարդ անհատ է ե՛ւ ԱՆՁ։
Մարդ «անձ» է, կը նշանակէ՝ «էակ մըն է», որ գիտակցութիւն ունի իր իսկ մասին, ազատ եւ պատասխանատու է իր որոշումներուն։ Ան նաեւ հաղորդ է արտաքին աշխարհի եւ սակայն միաժամանակ «գործածելի ապրանք» մը՝ մեքենայ մը չէ՛։
Սուրբ Գիրքին մէջ «Մարդ»ը կը ներկայացուի որպէս «Ստեղծագործութեան թագը», քանի որ ստեղծուած է եւ կ՚ապրի հասնելու համար իր Արարչին-Ստեղծողին հետ կապ հաստատելով՝ կատարեալ միութեա՛ն։
Բոլոր ասոնք մեզի ցոյց կու տան, թէ կեանքը պատճառ մը, արժէք մը, նպատակ մը եւ բոլոր ասոնց հետ իմա՛ստ մը ունի։
Կ՚արժէ՛ խորհրդածել այս մասին…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 1, 2016, Իսթանպուլ