ՆԵՐՈՒՄԻ ԳԱՂԱՓԱՐԸ
Ներելը առաքինութիւն է, ազնուութիւն է, ընտիր մարդու գործ է։ Բայց ներելու, ներողամիտ ըլլալու իմաստը ի՞նչ է։ Արդարեւ ներելը, իր լայն իմաստով, կը նշանակէ՝ ժամանակաւոր պատիժի մը կամ հատուցումի մը թողութիւն տալ՝ որոնց պատճառ եղած յանցանքը ջնջուած է։
Այսինքն՝ ներելը, յանցանք մը ջնջուած նկատել կը նշանակէ, եւ այս պատճառով ալ այդ յանցանքին համար հատուցում չի պահանջուիր։ Բայց կարեւոր կէտ մը կայ. յանցանքին ներուած մէկը պէտք է լա՛ւ տրամադրուած ըլլայ, որպէսզի այդ թողութիւնը կարենայ ընդունիլ որոշ պայմաններու մէջ՝ անկեղծօրէն զղջալով իր ըրածին։
Եւ ահաւասիկ անգամ մը եւս կը դիմաւորուինք «անկեղծութեան» եզրին, որ ամէն մարդկային յարաբերութիւններու առողջ մշակումին համար անհրաժե՛շտ է։
Ներողութիւնը լիակատար է կամ մասնակի՝ ըստ յանցանքին պատճառած ժամանա-կաւոր հատուցման լիակատար կամ ամբող-ջական թողութեան։ Մարդկային արժանապատուութիւնը կը պահանջէ ներում խնդրել ամէն յանցանքի համար եւ ներել ամէն յանցանքի, եթէ խնդրանքը անկե՛ղծ է եւ իրա՛ւ զղջումի մը վրայ հաստատուած։
Ուստի ներողամտութեան գաղափարը սրտանց, անկեղծ զղջումի գաղափարին հետ սերտօրէն կապուած է։
Ներելու նախապայմա՛նն է անկեղծ զղջո՛ւմ։
Բայց զղջում-ներում երբ սովորութեան կը վերածուի, եւ տեւական կրկնուի՝ ամուլ շրջան մը կը ստեղծուի, ինչ որ անտարբերութեան պատճառ կը դառնայ։ Ուրեմն զգոյշ պէտք է ըլլալ, որ յանցանք-զղջում-ներում սովորականութեան չվերածուի։ Անշուշտ հոս եւս անկեղծութիւնը կարեւոր դեր մը կը խաղայ։ Անկեղծ զղջումը պէտք է միշտ նկատի ունենալ։ Կարեւորը՝ ներման պատշաճ կերպով օգտագործումն է, այսինքն, երեւակայեցէք, թէ ներումը դեղահատ մը ըլլայ՝ դարմանուելու համար պէտք է զայն գործածել չափաւոր եւ պէտք եղածին պէս, ո՛չ աւելի, ո՛չ պակաս։ Իսկ եթէ աւելին գործածուի վնաս կը պատճառէ փոխանակ օգուտի, իսկ եթէ պակաս գործածուի որեւէ օգուտ չ՚ապահովեր, եթէ նոյնիսկ վնասակար չըլլայ։ Չափաւորութիւնը եւ պատշաճութիւնը հոս ալ կարեւոր են եւ անհրաժե՛շտ։
Գիտէք, սիրելիներ, բանաձեւ մը կայ, ուր կ՚ըսուի. «աչքի դէմ աչք եւ ակռայի դէմ ակռայ»։ Ուրիշներ ինչպէս կը մեկնաբանեն, ինչպէս կը հասկնան չեմ գիտեր, բայց ես կը հասկնամ սապէս այս բանաձեւը. «աչքի դէմ աչք, եւ ո՛չ թէ ակռայ» եւ կամ աչքի մը փոխարէն աչք մը միայն կարելի է պահանջել եւ ո՛չ ամբողջ գլուխը եւ կամ ամբողջ մարմինը։ Նոյնն է պարագան ակռային համար՝ ակռայի մը փոխարէն կարելի չէ՛ պահանջել աչք, կամ գլուխ, կամ ամբողջ մարմին մը եւ կամ մարդուս բոլոր ակռաները։ Ուրեմն արդարութիւնը կը պահանջէ՝ մէկ «աչք»ի դէմ մէ՛կ աչք եւ մէկ «ակռայ»ի փոխարէն միա՛յն մէկ ակռայ հատուցում ընել։ Եւ ներումի պարագային ալ պէտք է ուշադրութիւն ընել ներման չափաւորութեան։ Եթէ ամէն բանի, ամէն ժամանակ ներելու սովորութիւնը հաստատուի, ապա այս կը վերածուի անտարբերութեան, ինչ որ կը նշանակէ՝ ամլութի՛ւն։
Ներումը, ուրեմն բծախնդրութիւն եւ ուշադրութիւն պահանջող ընկերային «դեղ» մը ու «դարմա՛ն» մըն է։
Պահ մը երբ աչքերը դարձնենք Սուրբ Գիրքին եւ տեսնենք, թէ Սուրբ Գիրքը ի՛նչ կը գրէ ներման մասին.
«Հիմա եկէք վիճաբանինք, կ՚ըսէ Տէրը. եթէ ձեր մեղքերը կրկնակի կարմիրի պէս են, ձիւնի պէս պիտի ճերմկնան եւ եթէ որդան կարմիրի նման են, աստրի պէս ճերմակ պիտի ըլլան» (ԵՍԱՅԱՅ. Ա 18)։ Ի՞նչ կը հետեւի այս տողերէն. «եկէք վիճաբանինք». խօսքը փոխադարձութիւն մը կ՚արտայայտէ, այսինքն ներումը միակողմանի արարք մը չէ, այլ նախ պէտք է, որ յանցանքին նկատմամբ զղջում մը ըլլայ, եւ ինչպէս նախապէս ըսինք, այդ զղջումը անկեղծ պէտք է ըլլայ եւ անոր փոխարէն ներում պահանջուի։
Յիշեցնենք, որ «որդան կարմիր» կը նշանակէ՝ շիկակարմիր, իսկ «աստր» կը նշանակէ՝ սպիտակ, ազնիւ բուրդ, մաքրուած ճերմակ բուրդ. «եափաղը»։ Ի՛նչ որ կարելի է մեկնաբանել, թէ յանցանքը որքան ալ ծանր ըլլայ, եթէ անկե՛ղծ զղջում կայ, կարելի է ներե՛լ։ Եւ Մարգարէին տողերէն այս կը հասկցուի։ Ուրեմն կարեւոր ո՛րքան անգամ յանցանք գործել, ո՛րքան զղջալ եւ ո՛րքան ներելու հարցը չէ՛, այլ՝ զղջումին անկեղծ ըլլա՛լն է։ Արդէն անկեղծութեամբ զղջացող մէկը, կեանքի բնական ընթացքին մէջ իր սխալը կամ յանցանքը չի կրկներ, գոնէ աւելի զգոյշ կը վարուի։
Բայց երբ գիտակցաբար կը կրկնուի եւ կը շարունակուի յանցանք գործել, ատիկա մոլութիւն մըն է, եւ ներումի ո՛չ արժանի՝ ստացական կամ բնական սովորութիւն մը։
Ներումի մասին ըսած էինք նախապէս, թէ ան ջնջուած նկատելու արդիւնք է յանցանք մը, որուն մասին Մարգարէն կ՚ըսէ. «…Վասնզի անոնց անօրէնութիւնը պիտի ներեմ ու ա՛լ անոնց մեղքը պիտի չյիշեմ» (ԵՐԵՄԵԱՅ. ԼԱ 34)։
Յիսուս ալ ապաշխարութեան կոչ կ՚ընէ բոլոր անոնց՝ որ մեղաւոր են։ Ապաշխարութիւնը, այսինքն անկեղծօրէն զղջումը ներումի նախապայմա՛նն է Յիսուսի համար։
«Յիսուս ըսաւ անոնց.- Կը կարծէ՞ք թէ այն Գալիլիացիները բոլոր Գալիլիացիներէն աւելի մեղաւոր էին, որոնք այսպիսի բաներ քաշեցին։ Ձեզի կ՚ըսեմ.- Ո՛չ. հապա եթէ չապաշխարէք, ամէնքդ ալ նո՛յնպէս պիտի կորսուիք։ Կամ թէ այն տասնութ հոգին, որոնց վրայ Սելովամի աշտարակը ինկաւ ու զանոնք մեռցուց. կը կարծէ՞ք թէ անոնք Երուսաղէմի մէջ բնակած բոլոր մարդոցէմ աւելի՛ պարտաւոր էին։ Ձեզի կ՚ըսեմ.- Ո՛չ. հապա եթէ չապաշխարէք, ամէնքդ ալ նոյնպէս պ՝իտի կորսուիք» (ՂՈՒԿ. ԺԳ 2-5)։ Ուրեմն, ներումի համար պայմա՛ն է ապաշխարիլ, այսինքն յայտնել զղջում։
Ոմանք կ՚ըսեն, թէ Յիսուս ներումի համար որոշ սահման չէ դրած։ Եւ որպէս ապացոյց կը ներկայացնեն Յիսուսի սա խօսքը. «Եթէ քու եղբայրդ քեզի դէմ մեղանչէ, յանդիմանէ զանիկա։ Եթէ ապաշխարէ, ներէ անոր։ Եթէ օրը եօթը անգամ քեզի դէմ մեղանչէ ու օրը եօթը անգամ դառնայ քեզի ու ըսէ.- Կ՚ապաշխարեմ, պէ՛տք է ներես անոր» (ՂՈՒԿ. ԺԷ 3-4)։ Համեմատելով նաեւ՝ (ՄԱՏԹ. ԺԸ 6-7) եւ (ՄԱՐԿ. Թ 41) հատուածներուն, կ՚ըսեն ոմանք, թէ ներումի համար Յիսուս սահման չէ դրած։ Սակայն այնպէս խորհողներ կ՚անտեսեն մեղաւորին կամ յանցաւորին «ապաշխարութեան» եւ կամ «զղջում»ի նախապայմանը՝ որ Յիսուս ինք եւս բացայայտօրէն կ՚ըսէ։ Ուրեմն առանց զղջումի եւ առանց ներում խնդրելու՝ ներել, ի վերջոյ անտարբերութեան պատճառ կը դառնայ եւ յանցաւորներ կրնան սապէս խորհիլ.- սխալս, յանցանքս որեւէ հատուցումի պատճառ չհանդիսացաւ, որեւէ պատիժով չփոխարինուեցաւ, ուրեմն ըրածս բնական է եւ սովորական, առանց անպատեհութեան կրնամ շարունակել…։
Թէ՛ անհատական եւ թէ ընկերային կեանքի խաղաղ ընթացքը կը պահանջէ, որ ամէն յանցանք, որ կը վիրաւորէ մարդկային արժանապատուութիւնը եւ ամէն արարք, որ հակառակ է ընդհանուր, տիեզերական բարոյականութեան՝ ունենայ իր փոխարէնը, հատուցումը, որպէսզի ներդաշնակութիւնը ապահովուի ու պահպանուի…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 6, 2015, Իսթանպուլ