ԱՆՎԵՐՋ ՅՈՅՍՈՎ ԱՊՐԻԼ
Խորհա՞ծ էք երբեք, սիրելի ընթերցող բարեկամներ, եթէ մարդիկ չունենային ակնկալութիւններ, նպատակներ, կեանքը իմաստ մը կ՚ունենա՞ր, եւ թէ դիւրատար կ՚ըլլար. նեղութիւններ, դժուարութիւններ կարելի կ՚ըլլա՞ր յաղթահարել…։
Ուրեմն մարդուս կեանքի ընթացքը, կերպով մը կ՚որոշուի իր ակնկալութիւններով եւ նպատակներով։ Իսկ նպատակները եւ ակնկալութիւնները իրականալէ առաջ մարդուս կը տպաւորուին եւ անոնց իրականացումի նկատմամբ վստահութիւն կը ներշնչուին՝ յոյսով։ Այս իմաստով, յոյսը, ակնկալութիւններու եւ նպատակներու իրականացման ապահովագրութիւն մը, հաւատալիք մըն է։ Յոյսը՝ տակաւին չիրականացած իրողութիւններու իրականացման հաստատ համոզում մըն է։ Յոյս ունեցող մէկը, վստահ կը զգայ ինքզինք՝ իր ակնկալածներուն եւ նպատակին հասնելու նկատմամբ։ Յոյսը՝ ապաւէն մըն է կասկածոտ եւ երկմիտ մարդուն համար։
Եւ քանի որ մարդ առանց նպատակի եւ առանց ակնկալութիւններու չ՚ապրիր, այլապէս անոր կեանքը անիմաստ կ՚ըլլայ, ապա ուրեմն առանց յոյսի ալ չի կրնար հասնիլ եւ տիրանալ անոնց։
Երբ նպատակը կամ ակնկալուածը անորոշ է, յոյսն է որ կը յայտնէ զանոնք յստակ կերպով։ Ան որ յոյս ունի, ապա ուրեմն ապահո՛վ է։
Քանի որ մարդ իր կեանքի ընթացքին ունի բազմաթիւ ակնկալութիւններ եւ նպատակներ, ունի նաեւ անվերջ յոյսեր, սպասումներ՝ որոնք կը փնտռեն վերջնական նպատակ մը։ Անվերջ, անսահման «երջանկութիւն» կը փնտռէ մարդ, եւ չի կրնար գտնել զայն։ Այս պատճառով, մարդ դո՛ւրս կը ցատկէ իր սահմանէն եւ կ՚ուզէ հասնիլ անսահմանին։ Եւ ահաւասիկ այդ «Անսահման»ը, կատարեալը, բացարձակը, անհասանելին, անբաւելին, անթերին կը կոչուի՝ «Աստուած»։
Քանի որ սէրը անսահման է, ապա ուրեմն Աստուած սէր է եւ ամէն անհատական-մարդկային սէր ի վերջոյ կ՚երկարի դէպի Աստուած, քանի որ սէրը եւ Աստուած նոյն բնութիւնը ունին։ Սէրը հոգիի կը վերաբերի եւ իրերու՝ նիւթի վրայ չի հիմնուիր։ Սէրը քանի որ հոգիի կը պատկանի, այս կը նշանակէ, թէ՝ սէրը անձի յատուկ արժէք մըն է։ Անձը՝ հոգեւոր էակ մը միայն կրնայ սէր զգալ եւ սիրով արտայայտուիլ, սիրով պատասխանել։
Մարդկային անձն է որ կը լրացնէ ակնկալութիւնները, քանի որ ան աստուածանման է եւ ունի սիրոյ զգացում եւ գիտակցութի՛ւն։
Սիրոյ նման խի՛ղճն ալ ազդակ մըն է, որ մարդս կ՚առաջնորդէ դէպի Աստուած։ Եւ կ՚ըսուի, թէ՝ խիղճը մարդուս մէջ Աստուծոյ ձայնն է, որ տեւապէս կը զգուշացնէ զայն, եւ կը յիշեցնէ իր կոչումը։ Այս իմաստով, խիղճը ուղեցոյց մըն է մարդուս համար։ Անոնք որ կ՚անդրադառնան այդ աստուածային ձայնին, կը վստահին անոր, կը հասնին իրենց նպատակին եւ կ՚իրականանայ իրենց ակնկալութիւնները։
Մարդ խղճին շնորհիւ կ՚ընտրէ բարին եւ ճշմարիտը եւ կը տեսնէ, թէ չի՛ կրնար ընել՝ ի՛նչ որ կ՚ուզէ, անշուշտ եթէ չ՚ուզեր վնասակար ըլլալ ինքնիրեն եւ կամ իր շուրջիններուն։
Պահ մը խորհինք, սիրելի՜ բարեկամներ, եթէ գոյութիւն չունենար արդար Դատաւոր մը, այլապէս մարդ ինչո՞ւ ունենար ամօթի զգացումը, յանցանքի գիտակցութիւնը, իր ինչո՞ւ զգար պատասխանատուութեան մը ծանրութիւնը իր ուսերուն վրայ… ուրեմն բանականութիւնը ցոյց կու տայ, թէ՝ կա՛յ «ԱՆՁ» մը, կայ մէկը, որուն պատասխանատու կը զգայ ինքզինք եւ կը տարբերի որեւէ իրէ մը, եւ կամ անբան անասուն կենդանի էակէ մը։ Եթէ չըլլար մարդուն մէջ պատասխանատուութեան եւ խղճահարութեան գիտակցութիւնը եւ զգացումը՝ պիտի չտարբերէր միւս արարածներէն, որոնց կը պակսի այս յատկութիւնները եւ առաքինութիւնները։
Ուրեմն գոյութիւն ունի «ԱՆՁ» մը՝ իմաստուն, խորհող, դատող, որոշող եւ այն ամէն յատկութիւնները, զորս ունի մարդ։ Բայց այդ «ԱՆՁ»ին յատկութիւնները բացարձակ են, ամենակատարեալ, անթերի, եւ ամէն բանի գագաթնակէտը՝ զենիթը, որ ո՛չ մէկ զօրութիւն կրնայ հասնիլ ու հաւասարիլ։
Ահաւասիկ, ա՛յս է Աստուած…։
Եւ եթէ Ան «Անձ» չըլլար, մարդ իրեն նկատմամբ պատասխանատու պիտի չզգար ինքզինք, քանի որ միայն անձը անձի մը հանդէպ զգացում կ՚ունենայ, պատասխանատու կը զգայ ինքզինք անոր նկատմամբ։ Այլապէս տեսնուած է՞ որ մարդ ամօթ զգայ անկենդան իրի մը եւ կամ անբան անասունի մը նկատմամբ…։
Աստուած ամէնուրեք՝ անսահման, անժամանա՛կ է։ Այս կը նշանակէ, որ մարդ ամէն տեղ, ամէն պահ կրնայ հանդիպիլ Աստուծոյ. նաեւ կեանքի սահմաններու մէջ՝ ցաւերու, նեղութիւններու, հիւանդութեան, առանձնութեան մէջ եւ վերջապէս մահուա՛ն պահուն…։
Մարդ աշխարհի վրայ կեանք մը կ՚ապրի՝ ժամանակաւոր, հունաւոր, սահմանաւոր եւ կը շարունակէ իր ընթացքը՝ իր կեանքը եւ կը հասնի սահմանի մը՝ որ իր ակնկալութիւններուն ներհակ է՝ անփափաքելի՛։
Չկա՛յ մարդ՝ որ չցաւի մահուան անխուսափելի իրողութեան վրայ։ Մարդ կը ցաւի, քանի որ մահը «կորո՛ւստ» կը նշանակէ իրեն համար, եւ ամէն կորուստ ցա՛ւ կը պատճառէ…։
Մարդուս ցաւ կը պատճառէ այս անխուսափելի կորուստը, քանի որ մարդուս մէջ ընդոծին ուժ մը, զօրութիւն մը կայ՝ որ սահման չի ճանչնար, եւ մահուան «սահման»ին գաղափարին դէմ կու գայ, ընդունիլ չ՚ուզեր։
Բայց ի՞նչ է մարդուս մէջ գտնուող այս զօրութիւնը, բնածին ուժը։
Ոմանք «դիպուա՛ծ» կ՚ըսեն, ոմանք՝ որեւէ պատահար, ուրիշներ «բախտ» կ՚անուանեն այս ուժը։
Եւ սակայն ճշմարիտ եւ գիտակից հաւատացեալը գիտէ, որ «Անձ» է, միա՛կ Անձը՝ որ ամենատես, ամենահաս, ամենակարող, ամենատիրող է. Աստուա՛ծ է Անիկա։ Այս ուղղութեամբ, պարզ օրինակով՝ երբ գիտուն մը նոր մեքենայ մը շինէ, եւ ուրիշ մը որ մասնագէտ չէ, այդ մեքենային մասին բաւարար տեղեկութիւն չունի, առանձին կտորներ տեսնելով եւ մակերեսային գիտութեամբ չի կրնար առողջ գաղափար մը կազմել եւ հասկնալ մեքենային կազմուածքը։ Բայց երբ տեսնէ յատակագիծը եւ մեքենան պատրաստելու ծրագիրը, եւ եթէ ունի նախնական գիտելիք այդ մասին, կրնայ հասկնալ եւ գաղափար կազմել առանձին մասերուն նշանակութիւնը մեքենային։
Առանց գիտութեան գաղափարը «գաղափար» չէ՛…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 8, 2016, Իսթանպուլ