ՉԱՐԸ ՓՐԿԵԼ ԲԱՐԻՔՈՎ
Բնութեան մէջ հակադիր ուժեր են չարը եւ բարին՝ մէկը ժխտական, միւսը դրական։ Մէկը՝ վնասակար, միւսը՝ օգտակա՛ր։ Եւ բարին չարին դարմանն է միշտ, որուն կարելի է ըսել նաեւ՝ սխալի մը սրբագրութիւնը։
Ուրեմն «չար»ը սխալն է, իսկ «բարի»ն անոր սրբագրութիւնը։ Շատեր կ՚ըսեն, թէ քանի որ ամէն ինչ բարի ստեղծուած է, ապա ուրեմն չարը կամ սխալը ուրկէ՞ է։ Եթէ ուշադրութիւն ընենք, պիտի տեսնենք, որ «չար»ը ինքնին ժխտական վիճակ մըն է եւ կարելի է ստուգաբանել՝ չար-չարարուած, չստեղծուած։ Չարին «չ» մասնիկը ցոյց կու տայ ժխտական վիճակը՝ արարչութեան, այսինքն՝ «չ» «արարուած», կամ «չ» «ար»արած։ Ուրեմն չարը ստեղծուած չէ՛, այլ բարիին այլասերած վիճակն է, ինչպէս՝ սուտը իրաւին, սխալը՝ շիտակին վատթարացած, ապականած վիճա՛կն է։ Այս իմաստով չարը՝ բարիին բացասական, ժխտական կամ մերժողական երեւոյթն է։ Այնպէս չէ՞ բնութեան մէջ՝ ամէն գոյութիւն, ամէն էութիւն ունի իր հակընդդէմը։
Բնութեան մէջ ալ կայ՝ նախատիպ գաղափարը, եւ անոր օրինակները, որոնցմէ կրնայ ըլլալ որ վատ օրինակներ ըլլան։ Կայ միշտ բուն եւ առաջին օրինակը, բնականը, նախատիպարը եւ անոր երբեմն խարդախուած եւ եղծուած օրինակները, նմանները։
Ուրեմն, կեանքը մեզի կը սորվեցնէ, թէ կայ միշտ բունը, բնականը եւ կայ նաեւ միշտ անոր կեղծը, աւրուածը, խարդախը։ Ճիշդ բարիին եւ չարին պէս, այն՝ ինչ որ մէկը միւսին եղծուած օրինակն է։ Ուրեմն, ստոյգ է, որ «չար»ը ստեղծուած չէ, այլ՝ այլայլուած, փոխուած «բարի»ն։
Ինչպէս որ ամէն սխալ կը սրբագրուի, եւ պէ՛տք է սրբագրուի, ինչպէս որ ամէն սուտ ի վերջոյ կը յայտնուի որպէս ճշդութիւն, ամէն չար ալ ի վերջոյ կը դառնայ իր իսկութեան, այսինքն՝ բարիի։ Ամէն չար, օր մը պիտի վերածուի բարիի, քանի որ չարին նախատիպարը, բունը բարին է։ Անշուշտ պէտք է աշխատիլ այս վերադարձին իրականացման համար, կամք ունենալ վերստին ստանալու իր նախնական՝ բուն վիճակը։
Բայց այդ այնքան ալ դիւրին չէ՛։
Գրելը, խօսիլը դիւրին է. իսկ գործելը եւ գրուածներուն ու խօսուածներուն գործնականի վերածուիլը դժուա՛ր է։
Ի՞նչ ընել ուրեմն։ Որպէս գաղափար՝ չարին դէմ բարիք, չարը բարիքով փոխարինել, հրապուրիչ լուծումներ են, բայց ո՛չ այնքան գործնական ընդհանրապէս։ Չարը չարիքով «պատժել» գործին դիւրին կողմն է, բայց եթէ չարին փրկութեանը համար յոյս կայ՝ բարի՛քն է միակ միջոցը չարը փրկելու։ Բնութենէն օրինակ մը՝ ցուրտը՝ ձիւնը կը հալի տաք շունչով։ Կարելի՞ է ձիւնը կամ ցուրտը տաքցնել. ցուրտը տաքցնելու համար ջերմութիւն պէտք է, ինչպէս ձիւնը հալեցնելու համար՝ արե՛ւ։ Ո՞ւր տեսնուած է ցուրտը ցուրտով տաքցնել։ Ո՞ւր տեսնուած է ձիւնը ձիւնով հալեցնել։ Կարելի բան չէ՛…։
Նայեցէ՛ք, սիրելիներ, սա տաք օդին կարելի է որ ցուրտը կամ ձիւնը տեղ գրաւէ, ազդէ. կարելի չէ՛, քանի որ տաքը տիրակա՛ն է, հոն ուր տաք կայ, ցուրտը, ձիւնը երբեք տեղ չ՚ունենար։
Օրինակէն հետեւցնելով՝ հոն ուր բարին տիրական է, հոն չարը տեղ չ՚ունենար։ Մարդիկ եթէ բարի ըլլան մեծամասնութեամբ, լայն տեղ տան բարիին, ապա չարը տեղ պիտի չունենայ, ձիւնի պէս պիտի հալի, ցուրտին պէս ան ալ պիտի տաքնայ, ջերմութեան պիտի հպատակի։
Ուրեմն հոս կարեւորը «բարի»ին քանակը, կամ ըսենք, ծաւալն է՝ գրաւած տեղը, այնպէս որ հոն այլեւս չարը տեղ չունենայ, հեռանայ։
Եւ երբ մարդկային կեանքի մէջ կայ բունը, նախատիպարը՝ «բարի»ն, ապա ուրեմն մարդիկ ինչո՞ւ կը նախընտրեն անոր եղծուած, աւրուած օրինակը՝ «չար»ը։
Դարձեալ դիտենք բնութիւնը եւ բնութեան երեւոյթներէն առնենք օրինակը։
Խոր ձմրան մէջ, թէեւ այս տաք օրերուն ձմրան մասին խորհիլ դժուար պիտի ըլլայ, երբ ձիւնը քանի մը մեթր թանձրութեամբ նստած է երկրին երեսը, ո՞ւր ամենէն առաջ կը սկսի հալիլ եւ անհետանալ։ Ծառերուն բուներուն բոլորտիքը։ Ինչո՞ւ։ Քանի որ ծառին մէջ կեա՛նք կայ եւ կեանքը ունի իր ջերմ շունչը՝ որուն կը պարտուի, կը նահանջէ եւ դասալիք կ՚ըլլայ ձիւնը։ Եւ այս բնական երեւոյթը կը հաստատէ եւ կը յայտարարէ կեանքի տաք շունչին փրկարար դերը մարդկային կեանքին մէջ։
Սիրելի՜ բարեկամներ, ի՞նչ է ձեր կարծիքը, մարդկային կեանքի մէջ ի՞նչ է այդ տաք շունչը, որ կը հալեցնէ ձիւնը, կը տաքցնէ ցուրտը։
Սիրելի՜ներ, ինչպէս իսկութեամբ, նաեւ խորհրդանշանաբար կեանքի տաք շունչը ՍԷ՛Րն է։
Սիրոյ ջերմ շունչը կը հալեցնէ չարը։
Բայց սիրել, այդքան դժուա՞ր է։ Դժուա՛ր է, քանի որ Քրիստոս «իրար սիրեցէ՛ք» ըսաւ, եւ տակաւին իր խօսքը կը կրկնենք «սիրեցէ՛ք», ուրեմն պահանջքը կը զգանք կրկնելու, քանի որ մարդիկ կը նախընտրեն զիրար ատել, քան սիրել։ Այս կը նշանակէ, որ մարդիկ կը գործածեն ո՛չ թէ հարազատը, բունը՝ բարին, այլ՝ անոր այլասերած օրինակը, կեղծը եւ աւրուածը՝ չա՛րը։
Դարձեալ հարցնենք. մարդիկ ինչո՞ւ կը նախընտրեն կեղծ օրինակը՝ չարը, փոխանակ հարազատ նախատիպարին՝ բարիին։ Եւ կարծեմ մարդկային փոխյարաբերութիւններու բարեփոխման համար անհրաժեշտ է պատասխանել այս հարցումը եւ լուծում մը գտնել այդ ընդհանուր բայց տարօրինակ վիճակին։ Ի՞նչ կարելի է ընել, որպէսզի մարդիկ բունը, հարազատը եւ իսկականը ընտրեն եւ զայն օգտագործեն՝ փոխանակ անոր կեղծ եւ եղծուած օրինակէն օգտուելու եւ ընդունելու իրենց կեանքէն ներս։
Թող տաքնան մարդոց սիրտերը սիրոյ տաք շունչով, թող սէրը տիրէ ամէնուրեք, թո՛ղ անոր տաք շունչը ծաւալի՝ հալեցնելու համար ցուրտ սիրտերը, ձիւնով պատուած խիղճերը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 4, 2016, Իսթանպուլ