ՍՈՒՐԲ ԹԱՐԳՄԱՆԻՉՆԵՐ
Սուրբ Թարգմանիչներ՝ Սուրբ Սահակ Պարթեւ եւ Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոց կը յիշատակուին Թարգմանչաց տօնին՝ որ կը նշուի Հոգեգալստեան չորրորդ Կիրակիին յաջորդող Հինգշաբթի օրը։ Այս տարի կը հանդիպի՝ 16 Յունիս Հինգշաբթի օրուան։
«Թարգմանիչ» հասարակ ու պարզ բառով կը մեծարուին հայ ազգի նուիրեալ զաւակները՝ Սուրբ Սահակ Պարթեւ Հայրապետը եւ Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոցը՝ իրենց աւագ ու կրտսեր աշակերտներով։ Արդարեւ հայ ժողովուրդին մեծ դարձէն՝ Քրիստոսի ճշմարիտ Լոյսով լուսաւորուելէն յետոյ, Աստուած «նոր դարձ» պարգեւեց հայ ժողովուրդին, որպէսզի պահպանէ իր ինքնութիւնը եւ մեծագոյն հաւատով փառաբանէ ամէնքի Արարիչը։
Ո՛չ ոք կրնայ ուրանալ կամ ժխտել, թէ՝ Հայ ժողովուրդի պատմութեան ամենանշանակելի իրադարձութիւնը նշանագրերու ստեղծո՛ւմն է, կամ «հայ գիրերու գիւտ»ը՝ գիւտը հայ ժողովուրդի ինքնութեան պահպանման «բանալի»ն՝ որով կը բացուի կամ կը փակուի հայ ժողովուրդի-ազգի յաւերժութեան դուռը։
Հայոց այբուբենի տառերը կը կոչուին նաեւ՝ զինուորներ։
Արդարեւ Մաշտոց, ինք նախկին զինուորական մը ըլլալով, Կորիւնի խօսքերով. «Իր սուրբ աջով, հայրաբար ծնեց հայոց նշանագրերը», ստեղծե՛ց երեսունվեց անխոնջ ու զգօն «զինուորներ»է բաղկացած ամբողջ զօրք մը՝ որ դարերէ ի վեր կը պահպանէ «հայ հոգի»ի մտաւոր սահմանները՝ օտար մտաբռնագրաւիչներէ, որով հայ ժողովուրդը կրկին ու կրկին կը վերանուաճէ իր հաւատն ու վստահութիւնը առ Աստուած, քանի որ հայ գիրերու գիւտէն յետոյ էր, որ Աստուծոյ խօսքը իրապէ՛ս դարձաւ իրենը, իր սեփականութիւնը, եւ հայ ժողովուրդը վստահօրէն ու հաւատով դարձաւ Անորը՝ Յիսուս Քրիստոսի՛։
Այս դարակազմիկ՝ պատմական իրադարձութենէն յետոյ սկիզբ դրուեցաւ թարգմանական եւ ինքնուրոյն գրականութեան։ Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոց դարձաւ «հայերէնի առաջին ուսուցիչ»ը. իսկ անոր աւագ եւ կրտսեր աշակերտները դարձան հայ ազգի օրինակելի պարծա՛նքը։ Ուստի այն ամէնը՝ ի՛նչ որ ըրեր են անոնք, կարող է ընել ժողովուրդի իւրաքանչիւր անհատ, եթէ անշուշտ դարձեալ ղեկավարուի Աստուծոյ, հայ ժողովուրդին շնորհած երկնառաք զօրքը՝ այբուբե՛նով, որ սոսկ այբուբեն չէ՛, այլ այն, Աստուծոյ՝ Սուրբ Երրորդութեան ուղղուած հիասքա՜նչ օրհներգ…։
Հայ լեզուն եւ հայ գիրը միա՛յն ի փառս Աստուծոյ գործածուելու ու կիրարկուելու է, որ կարելի ըլլայ, բացայայտել հայ ժողովուրդին համար «կեանքի ճի՛շդ իմաստ»ը՝ ճշմարիտ կերպը եւ ճշմարտութեան նպատակը։
Ո՛չ մէկ բան «պատահական» է, ինչպէս պատահական չէ՛ նաեւ հայ այբուբենի տառերու քանակը՝ մեսրոպատառ այբուբենի թիւը՝ երեսունվեց տառ, որոնցմով կը հիւսուի մարդկային հոգին վերառաքող օրհներգ մը այն դէպքին մէջ, երբ մէկէն երեսունվեց թուանշաններու գումարումով կը ստացուի թիւ մը՝ որ կը խորհրդանշէ մարդկային հոգիի եւ էութեան ստորնացումը եւ անկումը։
Այսօր այս խելակորոյս ու խառնաշփոթ աշխարհի մէջ մարդ էակին, մա՛րդ ըլլալը ընդհանրապէս. մարդ պէտք չէ՛ նահանջէ, այլ պէտք է վերանուաճէ իր կորսնցուցած մտահոգութիւնը իր իսկ ինքնութեան հանդէպ՝ մա՛րդ ըլլալու, մա՛րդ ապրելու…։
Պատմութիւնը, արդարեւ լոկ «յիշողութիւն» չէ՛, պատմագրութիւն՝ պարզապէս անցեալ։ Պատմութիւնը կեանք է, մշակոյթ է, գիր է, գրականութիւն է, լեզու է եւ միտք. պատմութիւնը ներկային հպարտութեան կառուցանողն է՝ այսօրը կերտող ուժը, ստեղծի՛չը։
Մէկը՝ որ կը հպարտանայ իր անցեալով, հպա՜րտ կը զգայ ինքզինք պատմութեան կերտիչներով, իրեն ժառանգուած այժէքներով, ահաւասիկ երջանիկ է ան, քանի որ «արժէ՛ք» ունի, կեանք ապրելու բանաւոր եւ արդիւնաւոր կերպով։ Եւ իրապէ՛ս երանելի՜ են անոնք՝ որոնք իրենք զիրենք «պարտական» կը զգան ե՛ւ երախտագէտ իրենց անցեալին նկատմամբ եւ իրենց այսօր ունեցած հոգեւոր եւ մտային արժէքներուն համար։ Ուստի ծառը հաստատ ու կանգուն պահողը իր արմատներն են, իսկ մարդը՝ իր անցեա՛լը։ Եւ այս ուղղութեամբ ո՜րքան կարեւոր է Սուրբ Սահակ Պարթեւի եւ Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոցի կատարած մե՛ծ գործը, ըսենք՝ հրաշակերտ գլուխ գործոցը՝ որուն վրայ բարձրացաւ Հայ մշակոյթը…։
Սիրելի՜ բարեկամներ, Յիսուս կ՚ըսէ. «Չէ՞ որ ձեր Օրէնքին մէջ գրուած է.- Ես ըսի թէ աստուածներ էք։ Ահաւասիկ Աստուած Ի՛նք -աստուածներ- կ՚անուանէ այն մարդիկը՝ որոնց իր խօսքը կ՚ուղղէ։ Եւ Սուրբ Գիրքին ըսածը կարելի չէ՛ ջնջել» (ՅՈՎՀ. Ժ 34-35)։
Ապա ուրեմն երբ Հայ տառերու գիւտը հրաշալի՜ դէպք մըն է, որուն մասին ո՛չ մէկ տարակոյս կայ, զայն իրականացնողներ, մանաւանդ Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոց եւ իր հետեւորդները «աստուածներ» անուանել սխա՞լ կ՚ըլլայ, երբ կը կարդանք Յիսուս Քրիստոսի վերոյիշեալ խօսքերը։ Եւ իրապէ՛ս «Սուրբ Գիրքին ըսածը կարելի չէ՛ ջնջել» երբ անիկա կը կարդանք Սուրբ Մեսրոպ Մաշտոցի աստուածային ներշնչումով ստեղծած սեփական Հայ գիրերով…։
Սա պահուս իսկ երբ Հայ գիրերով կը գրենք այս տողերը՝ կարծես կ՚աղօթենք, պաշտամունք կը կատարենք եւ մեր երախտագիտութիւնը կը յայտնենք անոնց մեծ ու անմահ Գիւտարարին։
Եւ ահաւասի՛կ, այս է հպարտ զգալ ինքզինք, ա՛յս է պարծանք զգալ իր իսկ սեփական արժէքներով, անով՝ որ իրեն կը պատկանի, միա՛յն ի՛րն է՝ առանձնայատուկ, հարազատ եւ իսկակա՛ն։
Բայց «արժէք» մը իրապէս «արժէք» է եւ արժէք կը մնայ, երբ լաւագոյն կերպով գնահատուի եւ ըստ այնմ գործածուի եւ արժէքին վրայ «արժէք» աւելցուի, պարտք ու պարտաւորութիւն զգացուի զայն պահելու, պահպանելու, տեւականցնելու։ Արդարեւ ի՜նչ արժէք պիտի ներկայացնէր ժառանգել տոհմական կալուածք մը, սեփականութիւն մը, ստացուածք մը, եթէ իր արժէքին համեմատ չգնահատուի ան։
Հայ գիրը անգին արժէք մը, ժառանգութիւն մըն է մեզի փոխանցուած, «արժէք» մը՝ որուն մէջ մե՛նք կը գտնուինք, մեր հոգին, մեր միտքը, մեր մշակոյթը… եւ երբ չենք գործածեր, կ՚անտեսենք եւ երբեմն կը ստորագնահատենք զայն՝ ամենաթեթեւ որակումով՝ ապրերախտութիւն ցոյց կու տանք անցեալին, պատմական ու պատուական ժառանգին, եւ վերջապէս մենք մեզի, մեր ինքնութեան։
Ճանչնանք Հայ գիրը եւ պիտի սիրե՜նք զայն, քանի որ ան մե՛րն է՝ մեր հարազատ սեփականութիւնը…
- Մասամբ ներշնչուեցանք՝ Լիլիթ Յովհաննիսեանէ՝ «Այունյաց Կանթեղ» հրատարակութենէն։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յունիս 11, 2016, Իսթանպուլ