ՍՈՒՏԸ ԵՒ ՍՏԱԽՕՍՈՒԹԻՒՆԸ
«Սուտ»ը ճշմարտութեան փոխուած, այլասերած ձեւն է, իսկ «ստախօս»ը՝ ճշմարիտը ծածկող, խափանող, ճշմարտութեան յայտնութեանը արգելք հանդիսացող, խաբէական հնարքներով զայն տարբեր կերպով ցոյց տալու աշխատող անձն է։
Ստախօսութիւնը մարդկայնօրէն վնասարար արարք մըն է՝ քանի որ խաբէական է, ճշմարտութեան ներհակ է եւ անկեղծութիւնն ու հաւատարմութիւնը կը վիրաւորէ։
Սուտը ամէն անգամ տարբեր երեւոյթներով, տարբեր կերպարանքներով կը յայտնուի։ Ուրեմն սուտի տեսակներ կը գտնուին։ Ասիկա բնական է, քանի որ ճշմարտութիւնը «մէ՛կ» է, իսկ սուտը «բազմաթիւ»։ Մարդ մէկ ճշմարտութեան կրնայ վկայել, բայց անհամար սուտեր կրնայ հնարել։
Ուրեմն մարդ պէտք է բծախնդրութեամբ եւ ուշադրութեամբ խօսի, մեծ զգուշութիւն ցուցնէ իր խօսածներուն, ըսածներուն, աւելի ճիշդ է ըսել՝ խորհի՛ եւ ապա խօսի։ Ընկերային լաւ յարաբերութիւններ մշակելու, պահպանելու եւ տեւականացնելու առաջնակարգ եւ անհրաժեշտ պայմանն է՝ անկեղծութիւնը եւ հաւատարմութի՛ւնը՝ ճշմարտութիւնը յայտնելու եւ ճշմարիտը խօսելու, ուղղամիտ ըլլալու մտադրութեամբ։ Արդարեւ, այն որ շիտակը չի խօսիր, սուտը կը նախընտրէ ճշմարիտին, ընկերութեան մէջ երբեք վստահութիւն ներշնչող մէկը չ՚ըլլար, որքան ալ ծածկելու աշխատի իր անուղղամտութիւնը, ատենը կու գայ եւ կերպով մը կը յայտնուի իր իսկական նկարագիրը։
Հոս շեղում մը ընենք, եւ հարցումով մը շարունակենք մեր խորհրդածութիւնները։ Ստախօսութիւնը նկարագի՞ր է, թէ պատահական սխալում մը։ Այլապէս, ուղղամիտ մէկը կրնա՞յ ստախօս ըլլալ եւ շարունակել իր ուղղամտութիւնը։ Եւ կամ երբ անգամ մը մարդ սուտ խօսի, այլեւս անիկա նկարագրով «ստախօս» մէ՞կն է, այլեւս անոր կոչումը ստախօսութիւն կ՚ըլլա՞յ։
Հարցումը ջանանք պատասխանել աւետարանական պատուէրով մը, որ միանգամայն ընդհանուր բարոյական սկզբունք մըն է. «Ձեր այոն թող այո՛ ըլլայ եւ ոչը՝ ո՛չ»։ Ուրեմն էականը ուղղամտութիւնն է՝ շիտա՛կ ըլլալ միշտ եւ վկայել ճշմարտութեան, խորհիլ եւ խօսիլ ըստ ճշմարտութեան, անկեղծութեամբ եւ հաւատարմութեա՛մբ։ Եթէ մարդ «այո»ն կը խորհի, պէտք է «այո՛» ըսէ, եւ եթէ «ոչ»ը՝ պէտք է «ո՛չ» ըսէ։ Եւ ասիկա նկարագրի խնդիր է. «ուղղամիտ»ը, «ճշմարտախօս»ը՝ ուղղամիտ է եւ ճշմարտախօս, իսկ «ստախօս»ը՝ ստախօ՛ս։
Եւ շարունակենք այս ուղղութեամբ։ Մարդ ուղիղ եւ շիտակ խօսելով արգելք կ՚ըլլայ որ անհաճոյ եւ վիրաւորական խօսքեր չբխին լեզուէն, որ կու գայ սրտէն եւ արտայայտութիւններ ու բառեր, որոնք ներհակ են առաքինութեան, ազնուութեան։
Արդարեւ, Յիսուս կ՚ըսէ, թէ՝ ո՛չ թէ բերան մտածը կը պղծէ մարդը, այլ՝ այն որ բերնէն կ՚ելլէ. (ՄԱՏԹ. ԺԵ 10-11), (ՄԱՐԿ. Է 15)։
Այս խօսքին նման է՝ մարդոց պատասխանատուութիւնը ամէն պարապ խօսքի համար, որուն համար հաշիւ պիտի տան. (ՄԱՏԹ. ԺԲ 36)։
Մկրտութեան յաջորդող դրոշմի խորհուրդով միւռոնով կ՚օծուի մկրտեալին շրթները՝ որպէսզի պահպանուի անոր բերանը եւ ամուր ըլլայ շրթները ամէն սատանայական փորձութիւններու հանդէպ։
Մարդ խօսքով կը մեղանչէ յատկապէս երբ կը դժգոհի, երբ կը տրտնջէ, երբ կը բամբասէ եւ երբ կը հայհոյէ։ Այս մեղքերը կը ստեղծեն աւելի ծանր մեղքեր, զոր օրինակ՝ սուտ վկայութիւն, չարախօսութիւն եւ ծաղրածուութի՛ւն։
Սուտը միշտ «սո՛ւտ» է, բայց անիկա ունի երեք տեսակներ։ Առաջինը՝ վտանգաւոր է եւ վնասակար, ինչպէս՝ սուտ վկայութիւնը, չարախօսութիւնը։ Երկրորդ ձեւը՝ «կատակ»ով քօղարկուած է. օրինակի համար, մարդ ծաղրելը, չարամտութեամբ կապկել։ Իսկ երրորդը՝ անվտանգ կը թուի, եւ ոմանք «օգտակար» իսկ կը համարեն սուտին այս տեսակը. զոր օրինակ՝ երբ մէկը սուր կը խնդրէ իր հակառակորդը վիրաւորելու համար, անոր «չունիմ» ըսելը, եթէ նոյնիսկ սուր ունի մէկը։ Անշուշտ այս երեք պարագային ալ սուտը «սո՛ւտ» է, միայն անոնց աստիճանը եւ ազդեցութիւնը կը փոխուի, եւ սուտը կը մնայ միշտ «սո՛ւտ»։ Այս վերջին պարագային՝ աւելի նպաստաւոր չ՚ըլլա՞ր ուղղամտութեամբ եւ ճշմարտախօսութեամբ ըսել. «Այո՛, սուր ունիմ բայց չե՛մ տար, քանի որ դուն անիկա ուրիշին վնաս պատճառելու համար կ՚ուզես, ինչ որ սխա՛լ է» եւ համոզիչ խօսքերով հրաժարեցնել անիկա իր սխալ մտադրութենէն։
Մարդիկ ընդհանրապէս դիւրին ճամբաներ կը նախընտրեն գործածել, ինչպէս, փոխանակ խրատելու՝ պահանջուածը կը մերժեն պարզ եւ դիւրին պատասխանով մը. «Ո՛չ» կամ «չունիմ», եւ այլն։ Ոմանք ալ միջին ճամբայ մը կը նախընտրեն, միջակ, գաղջ եւ ընդհանրապէս չէզոք բնաւորութեան տէր մարդիկ եւ կ՚ըսեն. «Ունէի, բայց չեմ գիտեր ո՞ւր է», եւ կամ «Սիրով կու տայի, բայց ուրիշին տուած եմ», եւ այլն։
Ահաւասիկ «սուտ»ին ուրիշ մէկ տեսակը։
Ուղղամիտ մարդու նկարագրով մէկը երբեք սուտ չի խօսիր, քանի որ ի՛նչ որ ալ ըլլայ անոր աստիճանը եւ ազդեցութիւնը մարդուս վրայ եւ հետեւանքը մարդկային յարաբերութիւններու նկատմամբ։ Պարզ խօսքով՝ սուտը մի՛շտ «սուտ» է եւ ստախօսը՝ «ստախօ՛ս»։
Վերոյիշեալ սուրի օրինակը կու տայ Սուրբ Գրիգոր Տաթեւացի, որը որոշ տարբերութեամբ կարելի է տեսնել Նաւել Դաւիթ Անյաղթի մօտ, որ կ՚ըսէ. «Բարի այն մէկը, երբ ուրիշի մը կ՚ըսէ, թէ ինծի ո՛չ մէկ բան տուած ես, այն ատեն երբ փոխ տուած սուրը ետ կը պահանջէ՝ իր հակառակորդը սպաննելու համար իր բարկութեան մէկ պահուն»։ Այս սուտերը քօղարկուած սուտեր են, որոնք թէեւ կը փրկեն կացութիւնը, բայց ի վերջոյ «սուտ» են։ Ընդհանրապէս «վարդագոյն սուտ» կամ «սպիտակ սուտ» կը կոչեն այս սուտերը ոմանք, բայց ի՛նչ որ ալ ըլլայ՝ վարդագոյն, սպիտակ եւ նոյնիսկ ոսկեզօծ, ի վերջոյ «սուտ» են, քանի որ բնութեամբ հակառակ արտայայտութիւն են ճշմարտութեան, ճշմարիտին։
Հարցում մը երբ պատասխանել անպատեհ կը նկատուի, ընդհանրապէս սապէս կը պատասխանուի. «Չեմ գիտեր», եւ կամ «այդ մասին տեղեկութիւն չունիմ»։ Կացութիւնը փրկելու, ներկայ վիճակը կերպով մը վարելու այս միջոցները, թէեւ կեանքը դիւրատար կ՚ընեն, բայց վճռական, հատու լուծումներ չեն բերեր հարցերուն։
Արդարեւ, սուտին աստիճանը կրնայ որոշել անոր պատիժին համապատասխանութիւնը։
Ուստի չարախօսութիւնը, սուտ վկայութիւնը ծանր մեղքեր են եւ ըստ այնմ պատժի կ՚ենթարկուին։
Կատակախօսութիւնը՝ պայմանով որ վիրաւորիչ չըլլայ, մարդկային արժանապատուութիւնը չվիրաւորէ, ներելի մեղք է, անշուշտ եթէ ան սովորութիւն չէ դարձած եւ հազուադէպ է։ Ուստի, ընդհանուր առումով դատարկաբանութիւնը՝ անիմաստ խօսակցութիւնը դատապարտելի է, քանի որ եթէ նոյնիսկ վիրաւորիչ բնոյթ չունենայ, ժամանակի վատնում է, եւ կեանքի մէջ ժամանակը մեծ եւ կարեւոր «արժէ՛ք» մըն է։ Ամէն անիմաստ եւ աննպատակ խօսակցութիւն պատասխանատուութեան ենթակա՛յ է։
Արդարեւ, մարդ պէ՛տք է տէր կանգնի իր լեզուին, այսինքն խօսքին, զսպէ զայն եւ «խորհելով խօսի»։ Բնութեան մէջ կայ բազմաթիւ օրինակներ՝ որոնք ցոյց կու տան տեսքով աննշան կամ փոքր բաներու կարեւորութիւնը՝ մեծ գործեր կատարելու. ձին, զոր օրինակ, կառավարելու համար իրեն չափ մեծ սանձի մը չի կարօտիր, եւ կամ նաւ մը, որքան ալ հսկայ ըլլայ, իրմէ շա՜տ փոքր ղեկով մը կը ղեկավարուի։
Լեզուն ալ, փոքր է, բայց պաշտօնը՝ մե՛ծ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մարտ 10, 2017, Իսթանպուլ