ԳԻՐՔԵՐՈՒ ԼՈՅՍ ԱՇԽԱՐՀԸ
Գիրքերը մարդուս ամենէն հաւատարիմ ու անկեղծ բարեկամներն են, իսկ գրադարանները՝ լուսաւոր եւ ապահով պատսպարանն է, որ հեռու կը պահէ մտքի խաւարի ամէն տեսակ վնասաբեր ազդեցութիւններէն։ Եւ այս իմաստով, իրապէ՛ս գիրքերը եւ գրադարանները «լոյս աշխարհ»ի մը կը վերածեն մութէն ու խաւարէն տագնապած ու տուայտած մարդը։ Ուստի պէ՛տք է գիտնալ այդ «լուսաւոր աշխարհ»ին արժէքը, քանի որ հոն կա՛յ լոյս եւ յոյս՝ ներկային եւ ապագային համար։
Գիրքերը մարդուս ամենէն հաւատարիմ ու անղերծ բարեկամներն են, ըսինք։ Այո՛, սիրելինե՜ր, այդպէ՛ս է։ Զոր օրինակ, գիրք մը կը սկսինք կարդալ, բայց միջոց մը վերջ, կը ձանձրանանք, կը նեղուինք եւ մէկ կողմ կը թողունք զայն, ինչ որ բնական է եւ սովորական։ Գիրքը՝ անձայն կը մնայ, երբեք չ՚ընդվզիր, չ՚ըմբոստանար, չի բողոքեր, հաւատրիմ՝ կ՚երթայ կը գրաւէ իր տեղը գրադարանին մէջ։ Երկար ժամանակ երեսը անգամ չենք նայիր, թերեւս կը մոռնանք իսկ անոր գոյութիւնը, կը հետաքրքրուինք ուրիշ գիրքերու հետ, կը սիրենք, կը կարդանք, մեր քովէն չենք հեռացներ, եւ երբ կ՚ընենք այս բոլորը՝ մեր նախապէս ձանձրացած ու լքած «խե՜ղճ» գիրքը միշտ հո՛ն է՝ ուր արժանի տեսանք իրեն՝ անձայն, անշշուկ եւ միշտ հաւատարի՛մ։ Եւ օր մը կը յիշենք մեր լքած գիրքը, կը մօտենանք իրեն, հո՛ն՝ ուր մեզի կը սպասէ հաւատարմօրէն, անհամբեր եւ ան մեծ ուրախութեամբ կու գայ մեր ձեռքերուն մէջ, կարծես չէ՛ լքուած նախապէս, կարծես չէ՛ նետուած մէկ կողմ, կու գայ եւ կը շարունակէ «լուսաւորել» մեր խաւար ու մթագնած միտքը, եւ նոյնիսկ կը մեղմացնէ մեր սիրտը, կը հանդարտեցնէ մեր խռոված, վրդոված հոգին։
Եւ սիրելի՜ բարեկամներ, այս բոլորին կէսը փորձեցէք ընել ձեր «բարեկամ» կարծածներէն մէկուն, ո՛չ գիտակցաբար, դէպքերու բերմամբ միջոցի մը համար հեռացէք անկէ։ Հարցնելու պահանջքը իսկ չեմ զգար, թէ ի՛նչ կը պատահի։
Սէրը, բարեկամութիւնը երբեք «փոխադարձութեան» հարց պէտք չէ՛ ըլլայ. բարեկամութիւնը, սէրը՝ ամէն պայմաններու մէջ, առանց փոխադարձին սպասելու՝ միշտ նո՛յն դիրքին, միշտ նո՛յն վիճակին եւ վերջապէս, միշտ նո՛յն կեցուածքին վրայ մնալ է, իսկական սէրը եւ անկեղծ բարեկամութիւնն ալ այս կը պահանջէ։ Ոմանք կարելի է որ խորհին եւ ըսեն. «Դուն քեզի ո՛չ թէ բարեկամ, այլ հլու հպատակ, ամէն բանի գլուխ ծռող, հնազանդ ծառայ, աւելին՝ գերի՛ կը փնտռես…»։
Ո՛չ, սիրելի՜ներ, ես իսկական «բարեկամ», անկեղծ «սէր» կը փնտռեմ եւ ո՛չ երբեք հպատակ ծառայ կամ ստրուկ։ Գիրքէն առնենք օրինակը. գիրքը ո՛չ ստրուկ է եւ ոչ ալ հպատակ, այլ՝ առանց որեւէ ակնկալութեան իր օգտակարութիւնը մատուցանելու պատրա՛ստ «բարեկամ» մը, ի՜նչ փոյթ թէ ան չի կրնար արտայայտել իր զգացումները, բայց իր պատրաստակամութիւնը արդէն ամէն ինչ կը բացայայտէ։ Երբ հասկնալ ջանանք «գիրքին լեզուն», ան շատ աւելին կ՚ըսէ մեզի, քան՝ մարդը։ Գիրքը գոնէ յետին նպատակով չի գործեր՝ ան է՛, ի՛նչ որ է, երբեմն նեղացուցիչ, երբեմն ձանձրացնող, բայց միշտ նոյնն է. անփոփոխ՝ իր նկարագրին, իր կեցուածքին, իր անկեղծութեան մէջ։ Գիրքը յարափոփոխ չէ, ինչպէս՝ մարդը, ընդհանրապէս։
Բարեկամութիւնը անկեղծութիւն կը պահանջէ, բարեկամութիւնը իրերօգնութեան պատրաստակամութիւն կը պահանջէ՝ ամէն պայմաններու եւ ամէն պարագայի մէջ։ Բարեկամութիւնը երբեք յարաբերական, համեմատական զգացում մը պէտք չէ ըլլայ՝ դիմացինին վարմունքին կամ արտայայտութեան համաձայն։
Երբեմն կը լսուի. «Չբարեւեց, ուրեմն ես ալ զայն պիտի չբարեւեմ», եւ ընդհանրապէս չի լսուիր. «Թերեւս չէ տեսած, ուրեմն ես զինք բարեւեմ»։ Ինչո՞ւ։ Քանի որ մարդիկ առհասարակ «համակրական հասկացողութիւն» (empathy), իրենք զիրենք դիմացինին տեղ դնելու՝ անոր պէս խորհելու, անոր պէս զգալու ճկունութիւնը, հասկնալով վարուելու եւ շարժելու համբերութիւնը չունին։ Մինչդեռ եթէ գործածուի «թերեւս» բառը, անմիջապէս որոշում չտրուի, վճռական ըլլալէ հրաժարուի՝ «թերեւս մեր չհասկցած պատճառ մը կայ», ըսուի, վստահ եմ, շա՜տ բան պիտի փոխուի մեր կեանքին մէջ։ Եւ դարձեալ, մարդիկ, սովորաբար, առանց պատճառ փնտռելու, առանց ուսումնասիրելու եւ քննելու վճիռ կ՚արձակեն եւ անմիջապէս կը դատապարտեն «անմեղ»ը…։
Եւ ըսինք, որ գրադարանները լուսաւոր եւ ապահով պատսպարաններ են։
Երբ խորհիք, սիրելի՜ բարեկամներ, թէ այսքան անիրաւութիւններ, այսքան անարդարութիւններ կը պատահին ձեր շուրջը, չէ՞ք փնտռեր «պատսպարան» մը, գոնէ միջոց մը հեռանալու համար այդ խաւար աշխարհէն, այդ ժխորէ՛ն։
Այս իսկ պատճառով կ՚ըսենք, թէ գիրքը «հաւատարիմ բարեկամ» եւ գրադարանը «ապահով ապաստան» մըն է մութէն ու ժխորէն այլայլած, խռոված մարդուն համար…։
Եւ անշուշտ այս տրուպ գրիչն ալ ունի գրադարան մը՝ իր չափին համեմատ։ Ան կ՚ուրախանայ եւ աւելի եւս ինքզինք ապահով կը զգայ երբ նոր գիրքով մը՝ նոր «բարեկամ»ով մը, նոր «լոյս»ով մը լուսաւորուի եւ ճոխանայ իր համեստ գրադարանը։
Ահաւասիկ այս տրուպ գրիչին համեստ գրադարանը՝ որպէս «ապաստան», աւելի եւս ամրացաւ բարեկամի մը՝ իր հեղինակած գիրքովը՝ «Թրքերէնէ հայերէն ասութիւններու այժմէական բառարան»ով։
Արդարեւ, գրադարաններու մէջ յատուկ տեղ մը կը գրաւեն բառարանները։ Բառարանները «ոսկի բանալի»ներն են գրադարանի բոլոր միւս գիրքերուն։ Ուստի եւ եթէ կարդացուած գիրքի մը մէջ, բա՛ռ մը իսկ անհասկնալի ըլլայ, կարդացողին օգտակար չի կրնար ըլլալ, գոնէ պակաս կը մնայ օգտակարութիւնը գիրքին։
Ուրեմն բառարանները իրապէ՛ս «ոսկի բանալի»ներ են, եւ եթէ մէկը առանց բառարանի կր կարդայ կամ կը գրէ, ես իմ հաշուոյս ըսեմ, անպայմա՛ն «պակաս» մը կը մնայ կարդացուածին կամ գրուածին մէջ։
Այս իմաստով՝ գիրքը մարդուն ամենէն հաւատարիմ բարեկա՛մն է, իսկ բառարանը՝ ընթերցողին անբաժան ընկերը, որ առանց անոր ընկերակցութեան՝ գիրքին բարեկամութիւնը լիակատար չ՚ըլլար, անկատար կը մնայ։
Սիրելի Եդուարդ Գովանի աշխատասիրութիւնը ո՛րքան գնահատելի է, որ ընթերցողներու վստահելի «ընկե՛ր» մը նուիրեց…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 12, 2016, Իսթանպուլ