ԿԵԱՆՔԸ ՆՊԱՏԱԿ ՄԸ ՈՒՆԻ
Ամէն պահ որ կ՚ապրինք, ահաւասիկ այդ պահերուն ամբողջութիւնը «կեանք»ն է։ Ուրեմն մենք «կեանք»ին մէջն ենք, անով է որ կը շարունակենք մեր ընթացքը։
Արդարեւ «մարդ»ը՝ որ կեանքը կ՚ապրի, «անձ» մըն է, այսինքն էութիւն մը աշխարհի վրայ՝ «էակ» մը, որ գիտակից է իր էութեան, ազատ է եւ պատասխանատու՝ իր գիտակցաբար շարժումներուն, գործերուն, հաղորդ՝ արտաքին աշխարհին, իր շրջապատին եւ յարաբերակից իր նմաններուն հետ։
Աստուածային ստեղծագործութեան ընդհանուր «ծրագիր»ին մէջ մարդը ստեղծագործութեան «գլուխ գործոց»ը եւ կամ «թագ»ը կը համարուի։ Մարդը որպէս արարած, արարածներու եւ բնութեան իշխան կոչուած է։
Ուրեմն «կեանք»ը նախ պատճառ մը ունի, յետոյ՝ նպատակ մը, որոնք կը կազմեն անոր իմաստը։
Արդարեւ, մարդուն արարչութիւնը պատահական երեւոյթ մը չէ, այլ՝ բանաւոր պատճառի մը բնական արդիւնքը, որ ի վերջոյ կը հասնի իր նպատակին։
Ուրեմն կեանքը նպատակ մը ունի, ինչ որ կը նշանակէ՝ «իմաստ մը ունենալ»։ Կեանքը հայեցութիւն մը, տեսակէտ մը ունի, եւ այդ հայեցութեան ուղեկցութեամբ կ՚ընթանայ՝ իր վերջնական նպատակին հասնելու համար։ Եւ ո՛չ մէկ կեանք, այս իմաստով «պատահական» է, եւ ո՛չ մէկ ծնունդ, մարդկային էութիւն դիպուած է՛։ Եւ այս կը նշանակէ՝ թէ ամէն էութիւն, աստուածային ստեղծագործութեան ընդհանուր ծրագրին մէջ դեր մը ունի։
Անշուշտ ամէն շրջանի եւ մշակոյթի մէջ տարբեր ըմբռնուած է կեանքին իմաստը։ Նոյնիսկ «Կեանքը իմաստ մը ունի՞» հարցումին տարբեր, եւ երբեմն ալ հակասական պատասխաններ տրուած է։ Զոր օրինակ, մահուան ճշմարտութիւնը, յաճախ կասկած կը ստեղծէ մարդուս մէջ եւ կը խորհի, թէ կեանքը իմաստ մը չունի, եթէ ունենար, մահը արգելք չէ՛ր ըլլար անոր իրականացման, եւ քանի որ մարդիկ, ընդհանրապէս կը հեռանան կեանքէն, առանց հասնելու իրենց նպատակին եւ առանց իրականացնելու իրենց փափաքները։
Եւ դարձեալ, երջանիկ մէկու մը համար կեանքը իմաստ մը կը ստանայ, նպատակ մը կ՚ունենայ, որուն հասած է «երջանիկ մարդ»ը։
Եւ շատեր անորոշ եւ երբեմն ալ անտարբեր են կեանքի վերջնական հարցերու մասին։
Զոր օրինակ, նիւթապաշտ մարդուն համար կեանքին նպատակն է՝ շահիլ, եւ շահելու համար՝ գործել, ուտել, քնանալ, վայելել։ Եւ երբեմն ոտնակոխ իսկ կ՚ընեն մարդիկ բարոյական ամէն օրէնք, հասնելու համար իրենց նպատակին։ Անոնց համար կարեւորը միայն «ԵՍ»ն է, շահը։
Բայց շատ անգամ «շահող»ներ չեն տեսներ իսկ իրենց «վնաս»ները, երբ կը կարծեն թէ շահած են։ Այս իմաստով, կեանքը շահերու եւ վնասներու հաւասարակշռութիւնը ապահովելու անվերջ աշխատանք մըն է։ Ոմանք կը շահին, կամ շահած կը կարծեն իրենք զիրենք, ոմանք կը կորսնցնեն կամ կը վնասուին։
Ահաւասիկ մշտնջենաւոր շարժումը կ՚որոշէ կեանքին նպատակը եւ կ՚իմաստաւորէ անոր էութիւնը։ Ուրեմն, «կեանք»ը պատճառ մը, նպատակ մը եւ իմա՛ստ մը ունի։
Այս նպատակը, ոմանց համար շահիլ է, ուրիշներու համար չվնասուիլ, չկորսնցնել։ Մէկը շահը հետզհետէ կ՚աւելցնէ, միւսը շահը պահպանելու կ՚աշխատի, ունեցածով կը գոհանայ եւ դիրքը պահել կ՚ուզէ, կորուստ եւ վնաս չ՚ուզեր որ պատահի։
Եւ մարդ միշտ ինքզինք հեռու կը պահէ, հեռանալու կ՚աշխատի մահէն եւ մահուան գաղափարէն։ Մարդուս համար ամենամեծ կորուստն է՝ մա՛հը, որմէ ազատուիլ կարելի չէ։ Ուրեմն կեանքը չունի որեւէ նպատակ, ունի մտածում մը, հոգ մը, որ է՝ չկորսնցնել, չվնասուիլ, եւ ամենէն աւելի կը մտահոգուի այս մասին մահուան գաղափարին նկատմամբ, քանի որ մահը թէ՛ անձին իր կեանքին կորուստն է, եւ թէ՛ իր մերձաւորներուն, իր սիրելիներուն կորուստը…։ Եւ այս կորուստէն հեռու մնալ, հեռանալ մարդուն նպատակն է, քանի որ մարդ երբ շահի կեանքը ծնունդով, պիտի կորսնցնէ զայն՝ մահուամբ։
Ուրեմն մարդ տեւապէս յոյսով, սպասումներով, ակնկալութիւններով, փափաքներով կ՚ապրի։ Մարդ միշտ «նպատակ» մը ունի՝ իր առջեւ բան մը ունի, որուն կ՚ուզէ հասնիլ, որուն կ՚ուզէ տիրանալ։ Մինչեւ հոս բնական է։ Բայց մարդ երբ կը հասնի իր նպատակին եւ կամ կը տիրանայ իր փափաքածին, չի գոհանար, այլ՝ նոր նպատակներ, նոր փափաքելի նիւթեր կը փնտռէ։
Ահաւասիկ այս հոգեվիճակը մարդս կրնայ անկումի տանիլ եւ կրնայ նաեւ քաշուիլ դէպի «Վերին»ը։ Եթէ մարդ իր անվերջ փափաքները գտնէ այդ «Վերին»ին մէջ, իր գոհացումը կը գտնէ Աստուծոյ մէջ եւ երբ Անոր առջեւ, Անոր մէջ կ՚ապրի իր փափաքներուն գոհացումը, ապա կը գտնէ ներքին կատարեալ երջանկութիւնը։ Եւ եթէ երջանկութիւնը՝ կատարելութեան հասնիլ է, ուրեմն Աստուծոյ հասնիլ, աստուածանման ըլլալ երջանկութեան վերջին աստիճանն է՝ որ երանութիւն կը կոչուի։
Ըսինք, որ նոր փափաքելի նիւթեր եւ նպատակներ փնտռել՝ մարդուս անկումին ալ պատճառ կրնայ ըլլալ։ Հարցումով մը բացատրենք այս իրողութիւնը։ Մարդիկ այսօր անցեալի մէջ, հիներու չունեցածները ունի, շատ մը փափաքներ իրականացած է, շատ մը նպատակներուն հասած է մարդ այսօր։ Աւելիով ունի ամէն ինչ։ Սակայն մարդկութիւնը ասոնցմով աւելի երջանիկ, աշխարհ աւելի խաղաղ եղա՞ծ է։
Անարդարութիւն, չարութիւն, ատելութիւն, մարդկային զանազան ցաւեր, վիշտեր, եւ վերջապէս ամենէն կարեւորը՝ մահը հեռացա՞ծ է մարդոցմէ։ Ո՛չ։ Ուրեմն մարդ պէտք է երջանկութիւնը փնտռէ կեանքի նպատակին եւ իմաստին մէջ՝ Աստուծո՛յ մէջ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Նոյեմբեր 10, 2016, Իսթանպուլ