ԱՆԽԱՐԴԱԽ ԵՒ ԱՆԿԵՂԾ
Ամբողջ Բնութիւնը, որ Աստուծոյ ձեռագործն է, կը կրէ անկեղծութեան եւ անխարդախ կատարելութեան յատկանշական դրոշմը։ Մարդիկ շատ շատ կ՚ընդօրինակեն Բնութիւնը արուեստականօրէն։ Եւ ընդօրինակութիւնը՝ ընդհանուր առումով, նախատիպարին կեղծումը կամ կրկնութիւնն է, եւ ո՛չ իսկականը։
Ուստի այս կեղծումը, կամ եղծումը, խոստովանութիւն մըն է մարդկային կարողութեան եւ տարողութեան սահմանաւորութեան։ Արդարեւ, մարդ չի ստեղծեր, այլ ստեղծուածը կ՚ընդօրինակէ, անոր նմանը «կեղծել»ու կ՚աշխատի, նմանը շինել կը փորձէ։
Մարդ, ուրեմն իր արուեստովը երբեք չի՛ կրնար մրցիլ Աստուծոյ հետ։ Այս պատճառով, մարդկային պարծանքը իր հանճարին նկատմամբ, ունայն է։
Գիտե՛մ, սիրելի՜ բարեկամներ, ոմանք պիտի առարկեն եւ պիտի ըսեն, թէ ի՜նչեր հնարած է, շինած է մարդ. ի՜նչ հրաշալիքներ, հիանալի՜ շէնքեր, շինութիւններ հաստատած ու կազմած է, եւ տակաւին կը շարունակէ շինել, կազմել իր զարմանալի հնարագիտութեամբ, իմաստութեամբ։ Մարդ տեւական յառաջդիմութեան մէջ է, հետզհետէ կը կատարելագործուի եւ անցեալի մարդը շա՜տ փոխուած է ներկայ մարդուն նկատմամբ եւ պիտի շարունակէ բարե-փոխուիլ տակաւին, ապագային մէջ։ Անկասկա՛ծ։ Անտարակո՜յս։ Մարդ ստեղծուած եւ կոչուած է բարեփոխուելու եւ յառաջդիմելու՝ հետզհետէ կատարելագործուելու։ Ներկայ մարդկային յառաջդիմութեան արդիւնք հրաշալիքներ, ստեղծագործութիւններ մարդկային հնարամտութեան եւ իմաստութեան արտադրութիւններ են, որոնք ցոյց կու տան մարդ էակին կարողութիւնը եւ տարողութիւնը այս մասին։ Այս տեսակէտէ իրաւացի են առարկութիւնները։ Մարդ էակը հսկայական հրաշալիքներ եւ յառաջդիմութիւններ կատարած է։
Բայց մարդկային ո՞ր շրջանի ո՞ր հնարամտութիւնը, զոր օրինակ, կրցած է ովկիանոս մը ջուրով լեցնել եւ անոր խորութիւններուն մէջ ստեղծել անհաշուելի թիւով եւ զանազանութեամբ կենդանական կեա՛նք մը։
Ո՞ր մարդկային սերունդը կարողացած է ոչինչէն ստեղծել որեւէ էութիւն, եթէ ոչ միայն եղածը բարեփոխած, կատարելագործել փորձած է՝ ընդօրինակութեամբ եւ կրկնութեամբ։
Արդարեւ, անկեղծը եւ անխարդախն է Բնականը՝ այն որ Աստուած ստեղծած է, այն որ Աստուծոյ ձեռագործն է. իսկ ար-ւեստականը՝ մարդուն «կեղծում»ն է՝ օրինակումը միա՛յն։
Ուրեմն Աստուած կը ստեղծէ, եւ մարդ արուեստականօրէն կը կեղծէ. ուրիշ բացատրութեամբ՝ արդէն գոյութիւն ունեցածը կրկին կը շինէ, կ՚օրինակէ։ Ըսենք՝ Աստուած կեանք կու տայ եւ մարդ տրուած կեանքը կերպով մը կ՚ապրի, կը տեւականացնէ՝ որուն վախճանն ալ դարձեալ Աստուծոյ կամքէն կախում ունի, Ան է որ կ՚որոշէ։ Ուրեմն Աստուած կու տայ, մարդ ժամանակի մը համար կ՚օգտագործէ եւ երբ ժամանակը վերջանայ, որուն ատենը յայտնի չէ, տրուածը դարձեալ ետ կ՚առնուի։
Կեանքը, ուրեմն Աստուծոյ կամքին համաձայն տրուած եւ ետ պահանջուած ժամանակաշրջան մըն է եւ այդ ժամանակաշրջանէն օգտուելու փորձառութեան գործադրութեան առիթ մը։ Եւ այդ շրջանին ընթացքին է, որ մարդ բնութիւնը կը կեղծէ՝ ապրելու համար, երբեմն դիւրատար ընելու համար կեանքը՝ դիմադրելով ամէն նեղութեան եւ դժուարութեան։
Արդարեւ, մարդ կրնայ բազմայարկանի շէնք մը կամ աշտարակ մը կանգնեցնել, եւ ասոր բազմաթիւ օրինակները չեն պակսիր թէ՛ անցեալի մէջ եւ թէ ներկայիս։
Բայց այդ բոլորը շինող մարդը՝ միա՛յն Աստուած կրնար «շինել», այսինքն՝ ստեղծե՛լ։
Եւ միա՛յն Աստուած կրնայ հաստատել լեռներ, քարայրներ, որոնց քով «խաղալիկ» կ՚երեւին մարդոց կողմէ շինուած հսկայական շէնքերն իսկ։ Այս ալ ցոյց կու տայ, թէ մարդոց կողմէ շինուածներ ընդօրինակութիւններ են Աստուծոյ ստեղծագործած հրաշալիքներուն։ Եւ ամէն ձեռագործ շինուածք՝ որ արդիւնքն է մարդկային հնարամտութեան եւ ճարտարագիտութեան, կրկնութիւնն է աստուածային ստեղծագործութեան։ Ուստի, բունը՝ աստուածայի՛նն է, իսկ կեղծը՝ մարդկայինը։ Այս իսկ պատճառով, մարդկային հպարտութիւնը եւ պարծանքը երբեք բանաւոր հիմ չունի երբ յիշէ եւ անդրադառնայ, թէ՝ թէեւ կարողանայ մինչեւ լուսին եւ անկէ շա՜տ արդին՝ մոլորակներէն մէկուն հասնիլ, զոր տեւական կը փորձէ մարդ, բայց անկարո՛ղ է ստեղծել ու կազմել ճանճ մը իսկ, որ իր բնազդովը՝ իր ուղղութիւնը կը գտնէ եւ առանց արտաքին որեւէ միջամտութեան կրնայ ուզած ատեն կենալ, կամ թռչիլ։
Եւ մարդ, իր հնարամտութեամբ, միա՛յն կը փորձէ շինել թռչնաթեւ նաւեր ընդօրինակելով ու կեղծելով ճանճը կամ որեւէ թռչուն։
Մարդ, ընդհանրապէս իր ուշադրութիւնը եւ մտադրութիւնը կը դարձնէ եւ կը կեդրոնացնէ ի՛ր գործերուն մեծութեան եւ կարեւորութեան վրայ եւ «մե՛ծ» կը համարէ ինքզինք։
Մե՛ծ է մարդ՝ իր մեծութեանը սահմաններուն մէջ, բայց ո՜րքան պզտիկ երբ իր մեծութիւնը համեմատութեան դնէ Աստուծոյ մեծութեան հետ։ Այս իմաստով «մեծութիւն»ը յարաբերական է՝ համեմատական. զոր օրինակ՝ «պզտիկ» մարդ մը՝ որ կո՛յր է իր անձէն դուրս մեծութիւն տեսնելու, «մեծ» կը կարծէ ինքզինք թէեւ մեծութեան ամէն չափանիշով, տակաւին պզտիկ է, եւ յաճախ խղճալիօրէն «պզտի՛կ» ու աննշան։
Ո՜ւր էր թէ մարդ անդրադառնալու հմտութիւնը եւ ընդունելու քաջութիւնը եւ անկեղծութիւնը ունենար իր իսկական վիճակը՝ իր պզտիկութիւնը, իսկական մեծութեան նկատմամբ։ Եւ իրական «մեծ մարդ»ը այն է, որ կ՚անդրադառնայ եւ կը տեսնէ իր պզտիկութիւնը։
Եւ ա՛յն որ չի՛ տեսներ իր պզտիկութիւնը, կը կարծէ ամենակարող ըլլալ՝ անկեղծ եւ անխարդախ չ՚ապրիր իր կեանքը։ Այն որ կ՚անտեսէ Բնութեան ճշմարտութիւնը, կը կարծէ ստեղծող ըլլալ, ինքզինք հաւասարեցնել Աստուծոյ, ի վերջոյ կ՚իյնայ եւ կը կորսուի իր կեղծ ու խարդախ երեւակայական կեանքին մէջ։
Մարդ պէտք է անկեղծ ու անխարդախ ըլլայ եւ ընդունի, որ ինք չի կրնար ստեղծել, այլ՝ կ՚ընդօրինակէ, կը կրկնէ եւ կը կեղծէ՛ միայն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Դեկտեմբեր 24, 2016, Իսթանպուլ