ՀՐԱՇՔԸ ՄԵՐ ԱՌՕՐԵԱՅԻՆ ՄԷՋ
«Հրաշք» տառացիօրէն կը նշանակէ՝ մարդկային ուժերը եւ կարողութիւնը գերազանցող երեւոյթ, սքանչելի՛ք։ Այն իրողութիւնը, որ բնական ընթացքի, բնականոն վիճակի չի համապատասխաներ, մարդ կը դժուարանայ հասկնալ եւ իմաստ մը տալ անոր, քանի որ մարդկային միտքը վարժ եւ սովորական ընթացքի մը վրայ, որոշ դրութեան մը համեմատ կ՚աշխատի. իր նախապէս գիտցած եւ կամ փորձառութիւնը ունեցած իրողութիւնները՝ որոնք ընդհանրապէս «որոշ պատճառներ - որոշ արդիւնքներ կը ստեղծէ» բանաձեւին վրայ հիմնուած եւ կազմուած է, եթէ պատահի որ «որոշ պատճառ» մը՝ «տարբեր արդիւնք»ի կամ ուրիշ հետեւանքի յանգի՝ մարդ կը զարմանայ, կը շուարի, կը սքանչանայ, անակնկալի կու գայ, եւ վերջապէս իրեն «տարօրինակ» թուած տարբեր արդիւնքին, փոխուած եզրակացութեան «հրա՛շք» կ՚ըսէ, կամ «սքանչելիք», այսինքն «չտեսնուած երեւոյթ» կ՚անուանէ զայն։
Իրականութեան մէջ, ի՛նչ որ պատահի բնութեան մէջ, անիկա «բնական» է, քանի որ այս կամ այն կերպով, պատահած է, եւ ուրեմն «բնակա՛ն» է։ Արդարեւ, իսկական «հրաշք»ը պէտք է զանազանել «չտեսնուած» կամ «չհասկցուած» երեւոյթներէն։ Մարդիկ, ընդհանրապէս «հրաշք» կը կոչեն այն երեւոյթները՝ որոնք չեն հասկցած կամ իրենց տեղեկութենէն եւ ծանօթութենէն դուրս են, այս իմաստով մարդ իր վարժութիւններուն եւ սովորութիւններուն «գերի»ն է տեսակէտով մը՝ անոր համար իւրաքանչիւր պատճառ ունի որոշ մէ՛կ արդիւնք, եւ եթէ երկրորդ մը պատահի, իրեն համար անիկա «հրաշք» մըն է՝ սքանչելիք մը։
Մինչդեռ, բնութեան մէջ միշտ նոյն պատճառը՝ նոյն արդիւնքը չի տար։ Շրջահայեցողութեան տէր, լայնախոհ մարդիկ կրնան տեսնել այս երեւոյթը, եւ չեն շուարիր։ Բնութիւնը անոնց համար կարելիութիւններու ընդարձակ դաշտ մըն է՝ ուր ամէն ինչ կրնայ պատահիլ եւ երեւոյթներ երբեք որոշ սահմաններու մէջ կաշկանդուած չեն մնար։ Թէեւ հազուագիւտ, սակայն հաւանական է, որ «պատճառ» մը անակնկալ արդիւնք մը ստեղծէ, բնութիւնը կարող է տարբեր արդիւնքներ ձեռք բերելու։
Վերջապէս, մարդիկ սա իրողութիւնը կ՚անտեսեն. բնութեան մէջ, ո՛չ մէկ պատահար ուրիշ մէկ երեւոյթի հետ բոլորովին եւ բացարձակ նմանութիւն կրնայ ունենալ։ Ամէն երեւոյթ, ամէն պատահար, ամէն դէպք ունի իր նկարագիրը, իւրայատուկ էութիւնը. եւ ուրեմն, առաջին դէպքին երբ պատճառը սապէս, ըսենք արդիւնք մը տուած է, երկրորդ դէպքին կրնայ ուրիշ տեսակ արդիւնք մը ձեռք բերել, քանի որ ամէն ինչ՝ բնական պայմաններ, ժամանակ, ազդեցութեան աստիճան եւ տակաւին անհամար ազդակներ կրնան փոխած ըլլալ, եւ կը փոխեն բնական միջավայրը եւ նոյն պատճառը՝ տարբեր ժամանակներու, տարբեր պայմաններու մէջ կրնա՛յ տարբեր հետեւանքներ ստեղծել։
Ուրեմն, «հրաշք»ը իր յատուկ իմաստով, «պատճառ-արդիւնք» սկզբունքով բացատրել կամ մեկնաբանել կարելի չէ, ճիշդ ալ չէ՛։ Ուստի, իր յատուկ իմաստով, հրաշքը սերտօրէն կապուած է հաւատալու, իրողութեան մը, երեւոյթի մը ճշդութիւնը ընդունելու եւ համոզում գոյացնելու հետ։ Հաւատք եւ հրաշք փոխադարձ ազդեցութիւն կը գործեն մարդկային մտքին եւ հոգիին վրայ։
Սակայն հոս մանրամասնութիւն մը պէտք չէ անտեսել. հաւատալու շարժառիթը այն չէ՛, որ յայտնեալ ճշմարտութիւններ մարդկային բնական բանականութեան լոյսին տակ՝ մարդուս ճշմարիտ եւ իմանալի, ըմբռնելի երեւին։
Արդարեւ «հաւատացեալ»ը կը հաւատայ թէ՝ յայտնութիւն կատարող Աստուծոյ հեղինակութեան պատճառով, որ երբեք չի մոլորիր եւ երբեք չի մոլորեցներ, կրնայ կատարուիլ այն ամէն բան՝ որ անկարելի կը թուի մարդկային սահմանաւոր մտքին։ Իսկ հաւատալու մէջ, մարդկային իմացականութիւնը եւ կամքը կը համագործակցի «աստուածային շնորհք»ին հետ։
Սուրբ Թովմաս Աքուինացի սապէս կ՚ըսէ.
«Հաւատալը արարքն է բանականութեան, որ շնորհքին միջոցաւ Աստուծմէ դրդուած կամքին հրամանին տակ, աստուածային ճշմարտութեան կը յարի»։ Սակայն որպէսզի մարդուս հաւատքին մատուցած մեծարանքը իր խելքին համապատասխան ըլլայ, Աստուած կ՚ուզէ, որ Սուրբ Հոգիին պարգեւած «ներքին օգնութիւններուն եւ կարողութիւններ»ուն զուգակցին Իր յայտնութեան արտաքին փաստերը։
Այսպէս ուրեմն Քրիստոսի եւ սուրբերուն հրաշքները, մարգարէութիւնները, Եկեղեցւոյ ծաւալումը եւ սրբութիւնը, անոր բեղմնաւորութիւնն ու կայունութիւնը՝ ամէնուն իմացականութեան եւ բանականութեան յարմարող ստոյգ նշաններ են յայտնութեան. պատճառներ են անոր հաւատալիութեան՝ որոնց էութիւնը ցոյց կու տան, թէ հաւատքին մղումը՝ հրաշքի հաւանութիւնը եւ վայելումը ամենեւին մտքի կոյր մղում մը չէ՛։
Արդարեւ, Աւետարանի անսուտ վկայութեամբ, Յիսուսի խօսքերուն կ՚ընկերանան բազմաթիւ հրաշքներ՝ զօրութիւններ եւ նշաններ՝ որոնք կը վկայեն, թէ Արքայութիւնը Անոր մէջ ներկա՛յ է։
Անոնք կը հաստատեն, թէ Յիսուս աւետուած Մեսիան է եւ կարող է «հրաշք»ներ գործել։
Զոր օրինակ, Աւետարանի վկայած՝ հացերու բազմացումին հրաշքը, աւելի ճիշդ է ըսել՝ հրաշքները, որոնց ընթացքին Տէրը հացերը օրհնեց, բեկանեց եւ Իր առաքեալներուն միջոցաւ բաշխեց բազմութեան որ ուտեն՝ այս նախապատկերն էր «Իր հաղորդութեան միա՛կ հացին բազմաճոխութեան։ Եւ դարձեալ, Կանայի մէջ գինիի փոխուած ջուրին «հրաշք»ը արդէն իսկ կ՚աւետէ Քրիստոսի փառաւորումին ժամը։ Կը յայտնէ հարսանեկան ընթրիքին իրագործումը Հօր Արքայութեան մէջ՝ ուր հաւատացեալները պիտի ըմպեն Քրիստոսի Արեան փոխուած «նոր գինի»ն։
Ուստի Յիսուսի կատարած հրաշքները՝ նշաններ են, որոնք կը հաւաստիացնեն, թէ Հայրը առաքեց զԻնք։ Անոնք կը հրաւիրեն հաւատալու Յիսուսին։ Հրաշքները իրենց հերթին կը զօրացնեն հաւատքը դէպի ճշմարտութի՛ւն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 14, 2016, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/28/2024
- 11/28/2024