ԳԱՄԱՌ-ՔԱԹԻՊԱՅԻ «ՔԱՀԱՆԱՅ»Ն
Եկեղեցական բարենորոգման հարցին մէջ՝ ընդհանուր բաղձանքն է ամենէն առաջ իր դերին եւ պարտականութիւններուն գիտակցութեանը մէջ եւ իր կոչումին հաւատարմութեամբ բարձրացած տեսնել հայ եկեղեցականը։ Ուստի, հոգեւորականութեան յատկապէ՛ս ամուսնացեալ եկեղեցականութեան պէտք է տալ իր արժանաւոր դիրքը։
Ահաւասիկ, այս ուղղութեամբ, նշանաւոր բանաստեղծ Գամառ Քաթիպայի՝ որ ի՛նքն ալ քահանայի զաւակ է, շահեկան եւ յուզիչ մէկ քերթուածը ներկայացնել կ՚ուզենք մեր սիրելի՜ եւ ազնիւ ընթերցող բարեկամներուն։ Գամառ Քաթիպայի այս քերթուածով իտէալ պատկեր մը կը ձգուի քահանային, ինչպէս որ կ՚ըմբռնէ ինքը անոր պաշտօնը։
Վստա՛հ ենք, որ այդ վսեմ ըմբռնումը ունին մեր բոլոր քահանայ հայրերը՝ իրենց նուիրական պաշտօնին մէջ՝ իրենց կոչումին պատասխանատուութեան գիտակցութեամբ եւ հաւատարմութեամբ։ Եւ դարձեալ, վստա՛հ ենք մանաւանդ՝ կրօնքի սփոփանքին եւ մխիթարական ուժին անդրադարձած եւ հաւատացած ազնիւ ժողովուրդն ալ, անգամ մը եւս պիտի զգայ եւ ապրի հոգեւորականութեան նկատմամբ ունեցած իր ոգեւորութիւնը եւ պիտի ամրացնէ իր յարգանքը, պաշտել շարունակելու համար իր սուրբ նախնիներէն աւանդուած կրօնքը՝ որուն անձնուէր եւ նուիրական պաշտօնեան է հոգեւորակա՛նը։
Ռափայէլ Պատկանեան (Գամառ Քաթիպա) 1830-ին՝ նոյեմբեր 8-ին ծնած է Նոր Նախիջեւանի Տոնի Ռուստով շրջանին մէջ։ Ան զաւակն է հռչակաւոր մտաւորական, գրող եւ քահանայ Գաբրիէլ Պատկանեանի, որ հայկական վարժարան էր հիմնած Նոր Նախիջեւանի մէջ։ Սկզբնական իր կրթութիւնը հօր դպրոցին մէջ ստանալէ ետք Ռափայէլ 1843-ին կը ղրկուի Մոսկուա եւ վեց տարի, մինչեւ 1849-ը, կ՚ուսանի նորահաստատ Լազարեան ճեմարանին մէջ։ Ուսուցիչ կ՚ունենայ մեծանուն մտաւորական, մանկավարժ եւ ազգային գործիչ Մկրտիչ Էմինը։
Լազարեանէն շրջանաւարտ՝ Ռափայէլ կը վերադառնայ Թիֆլիզ, ուր հայրը՝ Գաբրիէլ Քահանայ ստանձնած էր Ներսիսեան նորաբաց վարժարանի տնօրէնութիւնը։
Ռափայէլ ուսուցիչի պաշտօն կը ստանձնէ Ներսիսեան վարժարանին մէջ եւ միաժամանակ, կը սկսի իր գրած առաջին ոտանաւորները լոյս ընծայելու այդ շրջանին հօր խմբագրած «Արարատ» շաբաթաթերթին մէջ։
Ուսումի անդիմադրելի տենչը հանգիստ չի տար Ռ. Պատկանեանին։ 1851-ին, ան կը մեկնի Դորպատի համալսարան՝ պատմագիտական եւ լեզուագիտական իր պատրաստութեան մէջ մասնագիտանալու նպատակով։ Բայց նիւթական դժուարութիւններու պատճառով ան միայն մէկ տարի կը կարողանայ մնալ Դորպատի մէջ եւ ստիպուած՝ կ՚անցնի Մոսկուա։
Ուստի, ընդունուելով Մոսկուայի համալսարանը՝ Ռ. Պատկանեան մէկ կողմէ կը խորացնէ իր պատրաստութիւնը պատմագիտութեան եւ լեզուագիտութեան մէջ, իսկ միւս կողմէ՝ եռանդով կը նուիրուի հայ գրական-հասարակական կեանքին։ Այդ շրջանին է, որ իր երկու մտերիմ ընկերներուն՝ Գէորգ Քանանեանի եւ Մնացական Թիմուրեանի հետ Ռափայէլ Պատկանեան հիմը կը դնէ գրական ընկերակցութեան մը՝ իրենց երեքին անուն-մականունին տառերէն կազմուած «Գամառ-Քաթիպա» անունով։
Թէեւ կարճատեւ կ՚ըլլայ ընկերակցութեան գործունէութիւնը եւ կը լուծարուի, բայց Ռափայէլ Պատկանեան կը շարունակէ իր ստեղծագործութիւնները ստորագրել Գամառ-Քաթիպա, ինչ որ իր գրչանունը կը դառնայ յետագային։ Զարթօնքի սերունդի եւ աշխարհաբարի շարժման տարիներն էին, եւ «Գամառ-Քաթիպա» ընկերակցութեան մէջ համախմբուած երիտասարդ հայ մտաւորականները կը պարզեն դրօշը նուիրական շարժումի մը՝ որուն նշանաբանն էր՝ «Գրէ՛ այնպէս, ինչպէս որ կը խօսիս, եւ, խօսէ՛ այնպէս, ինչպէս որ կը գրես»։ Այս հանգանակով ալ շարժումը մեծ ներդրում կ՚ունենայ արեւելահայ աշխարհաբարի մշակման, զարգացման եւ տարածման մէջ։
Ռ. Պատկանեան 26 օգոստոս 1892-ին՝ 62 տարեկանին՝ վաղաժամ կը հեռանայ կեանքէն, հարուստ գրական ժառանգութիւն մը թողելով երիտասարդութեան…։
Եւ ահաւասիկ, Գամառ-Քաթիպայի «Քահանայ» քերթուածը։
«Այն ո՛վ է կանգնած ամբիոնի վրայ,
«Դողդոջուն ձեռքերն երկինք ամբարձած,
«Գըթառատ աչքերն լի արտասունքով,
«Բազմութեան ուշքը դէպի նա դարձած.
«Որին ամէնը ՀԱՅՐ են անուանում,
«Ծանօթ, անծանօթ՝ հաւասար յարգում,
«Որի լոկ խօսքը օրէնք է նոցա,
«Սրտի գաղտնիքը նորան են յայտնում։
«Քահանայ է նա, քաւող մեղքերու.
«Միջնորդ Աստուծոյ մարդկան ազգի հետ,
«Հովիւ է անխոնջ Քրիստոսի հօտին,
«Երկնաձիր գանձին նա է արթուն դէտ։
*
«Երբ մենք թաթախուած Ադամայ մեղօք
«Եկանք այս աշխարհ՝ լըցեալ ցաւերով,
«Ո՞վ սրբեց մաքրեց մեր հին մեղքերը.
«Ո՞վ մեզ սփոփեց իւր սուրբ խօսքերով.
«Կամ՝ երբ ժանտխտած, ընկած
մահճումը,
«Մտատանջ, անյոյս մահ էինք խնդրում,
«Պանդխտի նման ամենից թողած,
«Ո՞վ մեզ առաջին հասաւ օգնութեան.
«Կամ՝ երբ մոլորած գառներու նման
«Կոյր վազում էինք դէպի խորխորատ՝
«Ո՞վ արդեօք այն օր փրկեց մեզ մահից,
«Դիւական գըթէն հանեց անարատ.
«Կամ՝ երբ մեղսալիր աչքերս բընաւ
«Չենք համարձակում երկինք ամբառնալ,
«Որի՞ն կանչում ենք միջնորդ
հաշտութեան,
«Ո՞ւմով յոյս ունինք թողութիւն ստանալ,
«Եւ կամ՝ զբաղած ունայն գործերով,
«Մոռցել ենք Աստուած, կըրօն, սուրբ
հաւատ,
«Ո՞վ է մեր տեղը մեր մեղաց համար
«Արտասունք թափում աչքէն յորդառատ։
*
«Քահանա՛ն է այն, եւ միշտ քահանան,
«Մեր միջնորդ, հովիւ քաջ եւ աղօթիչ,
«Որբոց հայր, եղբայր աղքատ մուրացկին,
«Արտասուաց սրբող, յանցանաց քաւիչ։
«Ե՛կ պատուենք, եղբա՛րք, այդ սուրբ
քահանան,
«Սիրենք միշտ նորան մանկական սիրով,
«Որ ամբողջ գիշեր իւր որդւոց վերայ
«Պատրաստ է հըսկել անքուն աչքերով.
«Նա բոլոր կեանքը զոհեց մեզ համար,
«Չուզեց փառք, պատիւ, զբօսանք
աշխարհի.
«Քանց սուրբ քահանան, էլ ո՞վ է կարող
«Արդեօք մեզ համար լինել հայր բարի»։
ԳԱՄԱՌ-ՔԱԹԻՊԱ
Կ՚արժէ՛ անգամ մըն ալ «քահանայ»ին նայիլ Գամառ-Քաթիպայի աչքերով եւ տեսնե՛լ զայն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Սեպտեմբեր 19, 2018, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/26/2024
- 11/26/2024