ՀԱԿԱԴՐՈՒԹԻՒՆՆԵՐ
Տիեզերքը եւ մարդկային կեանքը հակադիր ուժերու վրայ հիմնուած է եւ այդ հակադրութիւններն են որ շարժում, այսինքն կենսունակութիւն, ներուժ կը ստեղծեն։ Զոր օրինակ՝ մարդուս մէջ եթէ փափաքի զգացումը չըլլար, գործ յառաջ կու գա՞ր։ Այս իմաստով սէրը ներուժ մը կը ստեղծէ, շարժում կը ստեղծէ, քանի որ սէրը փափաք եւ վախ, այսինքն հակադիր զգացումներ կը ստեղծէ եւ անոնք են որ կեանքին իմաստ կու տան, նպատակ կ՚որոշեն, պատճառ եւ արդիւնքի փոխյարաբերութիւնը կը կազմաւորեն։
Եւ դարձեալ երկու սեռերու իրարու հանդէպ համակրանքը, կեանքը նպատակի մը կը վերածէ եւ անոր իմաստ մը կու տայ։
Գեղեցկութիւն եւ տգեղութիւն. երկու հակադիր երեւոյթներ են։ Բայց այս հակադրութիւնը մարդկային կեանքը շարժման կ՚անցընէ, ամլութենէ կ՚ազատէ։ Մարդ տգեղին հանդէպ անտարբեր կը գտնուի, ինչ որ բնական է, ասոր փոխարէն գեղեցիկը կը փնտռէ, կ՚աշխուժանայ եւ կեանքի նպատակ կ՚ունենայ գեղեցիկը։ Շատ անգամ ուրիշներու նայուածքը մարդուս գեղեցկութիւնը կը ստեղծէ, կը հրապուրէ։
Ի՞նչ է գեղեցկութիւնը։ Մտատիպար մը՝ գաղափար մը, հեռանկար մը, մտացածին երեւոյթ մը։
Արդարեւ մարդկային զգացումները գեղեցկութիւն կը ստեղծեն եւ այս պատճառով ամէն մարդու «գեղեցիկ»ը տարբեր է, եթէ նոյնիսկ հասարակաց կէտեր ունենայ, ամէն մէկուն գեղեցկութեան ըմբռնումը զատ է։ Զոր օրինակ, ամէն մարդու սիրահարուած անձը տարբեր է, հազուադէպ է որ նմանը ըլլայ եւ բացառաբար՝ նո՛յնը։ Եւ սիրահարութիւնը մարդուս մէջ ջերմուժ մը կը ստեղծէ՝ կեա՛նք կը ստեղծէ, քանի որ հակառակ, հակադիր բեւեռներու հանդիպումն է սիրահարութիւնը։
Գեղեցկութիւն եւ տգեղութիւն՝ արտաքին տեսնուածը չեն, այլ՝ զգացուածը։ Մարդ գեղեցիկ կը զգայ կամ տգեղ, իսկ ուրիշի մը համար անոր գեղեցիկը տգեղ, տգեղը գեղեցիկ է, քանի որ ա՛յդպէս կը զգայ։ Տգեղութիւնը ֆիզիքական երեւոյթ մը չէ՛, այլ վարմունքներու, շարժուձեւերու մէջ՝ բարոյական իրողութիւն մը՝ զգացո՛ւմ մը։ Իսկ գեղեցկութիւնը, «գեղեցիկ»ին եւ զայն տեսնողին, զգացողին միջեւ անտեսանելի կապ մը կը հաստատէ։ Համակրա՞նք թէ սէր։ Այս զգացումները կ՚որոշեն գեղեցկութեան աստիճանը։ Գեղեցիկը այն է՝ որ հաճոյք կը պատճառէ։ Ուստի հաճոյք առած, հաճոյալի բաներով զբաղիլ, անոնց հանդէպ անտարբեր չըլլալ, զգայուն ըլլալ, երջանկութիւն զգալ եւ հաճոյալի ըլլալ՝ բոլոր ասոնք կը ստեղծեն գեղեցկութիւնը։
Գեղեցիկը ստեղծելու համար պէ՛տք է նայիլը գիտնալ։ Եւ մարդ չի տեսներ այն ամէն ինչը՝ որոնց կը նայի։ Մարդ կը տեսնէ այն՝ որ տեսնել կ՚ուզէ։
Գեղեցիկը, գեղեցկութիւնը տեսնել ուզողը միայն զայն կը տեսնէ, թէ ո՛չ՝ ամէն նայող։ Եւ գեղեցկութիւնը, գեղեցիկին գաղափարը, հասարակաց զգացումով մը կը լիացնէ մարդիկը։ Եւ անոնք, գեղեցիկը նպատակ կ՚ունենան եւ կը սկսին փնտռել իրենց «գեղեցիկ»ը՝ միշտ ունենալով գեղեցկութեան մտատիպարը։ Այս իմաստով գեղեցկութիւնը հասարակաց է, բայց գեղեցիկը՝ սեփական, իւրայատո՛ւկ։
Ուրեմն մարդկային օրէնքներ կրնան փոխուիլ, բարեփոխութեան ենթարկուիլ, բայց բնական օրէնքը չի փոխուիր եւ նոյն կերպով կը շարունակէ բնականօրէն գործադրուիլ։
Գեղեկութիւնն ալ մարդուս համար կրնայ փոխուիլ, բայց բնական ու բացարձակ բարին, գեղեցիկը միշտ նոյնը կը մնայ։ Մէկուն համար գեղեցիկը ուրիշ մէկուն համար կրնայ տգեղ ըլլալ։ Իսկական գեղեցիկը, իսկական բարին ամէնուն համար գեղեցիկ եւ ամէնուն համար լաւ ու բարի եղածն է, ուրիշ խօսքով՝ ա՛յն՝ որ առարկայական է եւ ո՛չ՝ ենթակայական։ Սապէս կրնանք ըսել՝ գեղեցիկը այն է որ կ՚ուզենք որ մենք ըլլանք եւ տգեղը այն է որ չենք ուզեր ըլլալ։ Այս ալ ենթակայական ըլլալ կը նշանակէ կամ յարաբերակա՛ն։
Արդարութեան գաղափարն ալ պէտք է ըլլայ առարկայական եւ ո՛չ թէ ենթակայական։ Արդար օրէնքներու համար պէտք է «համակրական հասկացողութիւն» ունենալ։ Տիեզերական արդարութիւնն է, որ ամէնուն համար գործադրելի կ՚ըլլայ։ Անարդարութիւնը, անիրաւութիւնը բռնութիւն եւ սաստկութիւն կը ստեղծէ։
Անիրաւութիւնը դառնութիւն յառաջ կը բերէ։ Մարդ ո՞ր մէկը պէտք է նախընտրէ. անկո՞ւմ, փլուզո՞ւմ, թէ աշխուժութիւն, աշխատութիւն եւ ներուժ, արտադրութիւն։ Հարցը ա՛յս է։
Կայ նաեւ «լաւ»ի եւ «գէշ»ի, «բարի»ի եւ «չար»ի հակադրութիւնը։ Մարդիկ եթէ կարենային ձեւով մը անտեսանելի ըլլալ, հաւանաբար պիտի ընէին այն ամէն ինչը՝ որ տեսանելի կերպով չէին կրնար ընել, եւ այդ արարքներուն մեծամասնութիւնը պիտի կազմէին «գէշ» եւ «չար» գործեր։ Այս կը նշանակէ, թէ մարդիկ «լաւ»ը, «բարի»ն կ՚ընեն, որպէսզի լաւ եւ բարի երեւին, ուրիշ խօսքով, շուրջիններուն ազդեցութեամբ եւ անոնց պատճառով, ստիպողաբար լաւ ու բարի կ՚երեւին։
«Լաւ»ը եւ «բարի»ն, «գէշ»ը եւ «չար»ը, այս իմաստով յարաբերական է. լաւը որ մէկուն համար կրնայ գէշ ըլլալ, եւ գէշը՝ ուրիշ մէկուն համար լա՛ւ։ Անշուշտ այս արժէքները բացարձակ արժէքներ չեն, քանի որ կա՛յ բացարձակ, անվիճելի «լաւ»ը եւ «բարի»ն։
Կեանքի մէջ, ընդհանրապէս «գէշ»ը զօրաւորին եւ «լաւ»ը տկարին կը պատշաճի։ Ինչո՞ւ։ Ատիկա անջատ ուսումնասիրութեան եւ վերլուծման նիւթ կրնայ ըլլալ։ Մարդս «մա՛րդ» ընողը՝ ինքնագիտակցութիւնն է, ինքզինք քննել, դատել, դիտել եւ հարցնել ինքն իրեն, ո՞վ է ինք։ Լա՞ւ թէ գէշ, բարի՞ թէ չար։ Ուստի իրական լաւը ամէնուն համար օգտակարն է եւ իրական գէշը՝ ամէնուն համար վնասակար։ Միայն ինծի համար լաւ եղածը «լաւ» չէ, ինչպէս ինծի պատահած գէշը՝ «գէշ»։ Հոս է ահաւասիկ, համակրական հասկացողութեան՝ «empathy»ի կարեւորութիւնը հասարակական կեանքին մէջ։
Հոգեբանական փորձարկում մը, «test», կը հարցնէ մարդոց. «Այնպիսի աշխարհի մը վրայ ապրիլ կ՚ուզեմ, որ …», եւ կը պահանջուի լրացնել այս նախադասութիւնը։ Անոնք, որ անկեղծօրէն կը պատասխանեն եւ կը լրացնեն նախադասութիւնը, կ՚ամբողջացնեն, ցոյց կու տան թէ ի՛նչ է իրենց սպասածը կեանքէն եւ ի՛նչ է իրենց երջանկութեան ըմբռնումը։ Անշուշտ ասոր համար, եւ մի՛շտ, մարդ ինքն իրեն հանդէպ անկեղծ ըլլալու է, ի՛նչ որ շատ դժուար է, քան ուրիշներու հանդէպ անկեղծ ըլլալ…։
Ուրեմն կեանքի մէջ միայն «շիտակ» ու «սխալ» չկա՛յ, ասոր կ՚ըսենք «անիրաւութի՛ւն»։
Արդարութիւնը բաժանումի, բաշխումի հարց մըն է. ամէնուն նոյն չափ տալ արդարութի՞ւն է։ Ամէն մարդու իր կարիքին համեմատ, իրական պահանջքին համապատասխան չափով տա՛լն է արդարւթիւնը։ Ուրեմն արդարութիւն եւ հաւասարութիւն մերձիմաստ ըմբռնումներ չեն, թերեւս զիրար ամբողջացնող, լրացնող, իրարու սատարող արժէքներ։ Բայց սա ճշմարիտ է, որ արդարութիւն հաւասարութիւն չի՛ նշանակեր։ Ընդհակառակը՝ անհաւասարներու ներդաշնակութիւնը, յարմարութիւնը։
Արդարութիւնը կը նմանի «հանելուկ»ի մը՝ «puzzle», որ տարբեր ձեւեր միանալով ամբողջ մը կը կազմեն եւ կատարեալ էութիւն մը կը ներկայացնեն։ Հանելուկի մասերը երբեք հաւասար չեն, նոյնը չեն, բայց յարմար կերպով միանալով անթերի, կատարեալ էութիւն մը կը կազմեն։
Եւ վերջապէս ամուսնութիւնն ալ կարելի է այդ տեսակ հանելուկի մը նմանցնել՝ աննման մասերու միացումը, ներդաշնակութեան մէջ ամբողջ մը, կատարելութիւն մը կազմելը։
Իսկ եթէ միացած մասերու մէջ անյարմար մասեր կան, այն ատեն միութիւնը չի կատարելագործուիր եւ ամուսնալուծումը ստիպողութիւն մը կ՚ըլլայ։ Թող ներելի ըլլայ ինծի, ես կեանքը եւ «ճակատագիր» ըսուածը կը նմանցնեմ այդ «puzzle»ին՝ երբեմն յարմար, երբեմն անյարմա՛ր…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 30, 2016, Իսթանպուլ