ԿԵԱՆՔԻ ՄԱՍԻՆ ՄՏԱԾՈՒՄՆԵՐ
Մարդ էակը՝ ամէն դարու, ամէն շրջանի՝ միշտ հարցուցած է. «ի՞նչ է կեանքը»։ Հակառակ որ այս հարցը միշտ զբաղեցուցած է մարդկային միտքը, չէ գտնուած յստակ պատասխան մը, եւ «կեանքի հարցը» մնացած է անպատասխան եւ անլուծելի։ Ոմանք կրնան ըսել, թէ՝ այդքան կարեւո՞ր է այդ հարցը, քանի որ կեանք մը ունինք եւ այսպէս կամ այնպէս, ի վերջոյ կ՚ապրինք զայն։
Ահաւասիկ այս կէտին է որ կը տարբերի մարդը միւս բոլոր ապրող էակներէ, քանի որ ան բանաւոր է, այսինքն խորհելու, դատելու, որոշելու կարողութիւնը ունի, եւ նոյնիսկ իր ազատ կամքով կեանքին ընթացք տալու, իր իսկ «ճակատագիր»ը որոշելու՝ իր գծած ճամբէն յառաջանալու իրաւունքը եւ ազատութիւնը ունի։ Իսկ միւս ապրող էակները՝ կենդանի արարածները անբան են եւ անասո՛ւն։ Ապա ուրեմն մարդ կրնայ հարցնել՝ թէ «ի՞նչ է կեանքը», «ինչո՞ւ կայ ինք այս աշխարհի վրայ», «ինչպէ՞ս պէտք է վայելէ կեանքը»։
Բայց այս «ի՞նչ», «ինչո՞ւ» եւ «ինչպէ՞ս» հարցումները կարենալ հարցնելու համար, անհրաժեշտ է, որ մարդ անդրադառնայ իր ինքնութեան, կեանքի մէջ «նպատակ» մը ունենայ, եւ գիտնայ, թէ «կեանք» ըսուածը՝ պատճառ-արդիւնք սկզբունքին բնական ե՛ւ բանական հետեւանքն է։ Արդարեւ, ինչպէս յաճախ կը կրկնենք, մարդ «մարմին-հոգի-միտք»է կազմուած ամբողջութիւն մըն է, եւ եթէ այս իրականութիւնը չընդունի մարդ, ապա ուրեմն ի զուր պատասխանի մը կը սպասէ. «ի՞նչ է կեանքը» հարցումին։ Քանի որ կեանքը՝ այս երեք արժէքներուն հիանալի՜ ներդաշնակութիւնն է՝ մարդուս ծնունդէն մինչեւ մահ շրջան մը, ապրո՛ւմ մը…։
Արդարեւ, կեանքը, եթէ գիտակցութեան մէջ կ՚ապրուի, ինչպէս «պատճառ» մը, եւ նաեւ «նպատակ» մը ունի, եւ այս պատճառը եւ նպատակը անոր «իմաստ» մը կու տան՝ ահաւասիկ այն ատեն մարդ իրաւունք ունի հարցնելու, թէ ի՞նչ է կեանքը։
Կեանքը իմա՛ստ մը ունի, եւ մարդ կոչուած է հասնիլ այդ իմաստին, ապրիլ զայն եւ վայելե՛լ։
Ուստի կեանքի շրջանը բոլորելու համար միա՛կ օգտակար ճամբան՝ մեծ պարտականութիւններէ եւ լուրջ սէրերէ կը բաղկանայ։ Եւ նոյնիսկ այդ սէրերը կ՚անհետին կամ գոնէ իրենց առարկաները մահկանացու են, բայց պարտականութիւնը՝ անփոփոխելի՛։
Ըսինք, որ բանաւոր մարդը կը խորհի, կը հարցնէ, կ՚ուսումնասիրէ, եւ որոշ գիտութեան մը տէր ըլլալէ վերջ՝ համոզում կը գոյացնէ եւ զայն կ՚արտայայտէ որպէս տեսակէտ, որպէս գաղափար։
Եւ ահաւասիկ, զանազան շրջաններու՝ դարերու ընթացքին խորհող միտքեր արտայայտած են իրենց տեսակէտը այս մասին։
Այս ուղղութեամբ զանազան գաղափարներ եւ բազմաթիւ գաղափարներ արտայայտուած են, բայց մինչեւ այսօր կարելի չէ եղած որոշ պատասխան մը ստանալ կեանքի մասին։ Ուստի Տքթ. Ալեքս Քառէլ մարդը անուանած է «անծանօթ», ապա ուրեմն ի՞նչ կարելի է ըսել «կեանք»ի համար, որ անոր կապուած է սերտօրէն. կեանք կա՛յ, քանի որ մարդ կայ, եւ փոխադարձաբար՝ մարդ կա՛յ, քանի որ կեանք կայ…։
Թէ ի՛նչ մտածումներ, բացատրութիւններ, տեսակէտներ, գաղափարներ արտայայտուած է, եւ ահաւասիկ անոնցմէ մի քանի օրինակներ։
«Ով որ իր ետեւէն ազնիւ կեանքի մը յիշատակը թողուց, յաջորդ սերունդին անսպառ բարիքներու աղբիւր մը թողուց»։
«Մարդոց ամենէն աւելի փափաքած բանն է՝ ունենա՛լ բայց նուազ հոգ եւ խնամք տանիլ. այդ ամենէն շատ զգալի է իրենց կեանքին նկատմամբ։ Կեանք կ՚ուզեն ունենալ, բայց շատ ալ հոգ չեն տանիր անոր պահպանման եւ տեւականացման մասին»։
«Մէ՛կ բան միայն կրնայ տալ մարդկային կեանքին իր ճշմարիտ նշանակութիւնը եւ իր ճշմարիտ արժանաւորութիւնն ու արժանապատուութիւնը. այն է՝ բարիքի սէրը։ Եւ այս սէրը կիրառմամբ եւեթ ձեռք կը ձգուի։ Կեանքին պատճառը եւ արդիւնաւորումը՝ իմաստը սէ՛րն է»։
«Մարդիկ պէտք չէ՛ որ իրենց կայանը թողուն-հեռանան առանց հրամանատարին թոյլտուութեան։ Մարդուս կայանը իր իսկ կեա՛նքն է»։
«Մահը ամենամեծ ճշմարտութիւնն է կեանքին։ Ուստի մահը, մէկ անգամ միայն կու գայ, բայց կեանքի ամէն պայմաններուն եւ ամէն վայրկեաններու մէջ զգացնել, անդրադարձնել կու տայ ինքզինք՝ իր ներկայութիւնը. շատ աւելի դժնդակ է անկէ երկնչիլ, քան թէ զայն կրել»։
«Գործելու շատութիւնը եւ քիչութիւնը չե՛ն որոնք մարդոց կեանքը անհանգիստ կամ խաղաղ, անտանելի կամ դիւրատար կ՚ընեն, այլ՝ զիրենք զբաղեցնող բաներու առաւել կամ նուազ պարկեշտութիւնն է պատճառը, որ կեանքը անտանելի կամ դիւրատար կ՚ընեն»։
«Պէ՛տք է այն մտօք առաջնորդուիլ, որ մարդիկ մարմնի համար չէ որ կ՚ապրին, այլ՝ քանի որ առանց մարմնի կարելի չէ՛ ապրիլ։ Եթէ մենք շատ կապուինք անոր, ահաւասիկ զմեզ պիտի գտնենք ահուդողէ սարսափահար, հոգերով ծանրաբեռնուած եւ հազար անախորժութիւններու մատնուած։ Գեղեցիկ բարոյականը շատ քիչ բան է, միայն ֆիզիքականով ապրող մարդուն համար, միայն մարմնով ապրող մարդուն աչքին։ Այո՛, մարմնին տա՛նք իր պահանջած բոլոր խնամքները, բայց գիտնա՛նք միանգամայն բոցերու մէջ նետել զայն, երբ հրամայեն բանավարութիւնը կամ պատիւը կամ պարտականութիւնը՝ պատասխանատուութեան գիտակցութեա՛մբ»։
«Կեանքի մէջ փնտռելիք բանը նա՛խ պարկեշտն է. յետոյ օգտակարը՝ որ իրեն կը յաջորդէ, քանի որ իրարմէ անբաժան են այս երկուքը»։
«Այս աշխարհի վրայ բնաւ լաւ բան չեմ տեսներ որ իրեն բեռը չունենայ, ինչպէս որ գինի չունինք առանց մրուրի։ Ուրեմն պէտք է կշռադատել լա՞ւ է որ մեր պարտէզին մէջ փուշեր ալ ունենանք, վարդեր ունենալու համար, կամ թէ բնաւ վարդ չունենանք բնա՛ւ փուշեր ալ չունենալու համար…»։
«Բարքերու կատարելագործումը կը կայանայ անցընելու մէջ ամէն մէկ օր, որպէս թէ այն՝ վերջին օրը եղած ըլլար, առանց յուզման, առանց մեղկութեան, առանց կեղծիքի»։
«Դուք կեանքէն գոհ պիտի մնաք, եթէ զայն լա՛ւ կերպով գործածէք, օգտագործել գիտնաք»։
«Սիրցո՛ւր զքեզ՝ կեանքի՛դ օրինակով»։
«Լաւագոյն կեանքերը անոնք են՝ որ հանրային եւ անհատական՝ մարդկային տիպա՛ր ըլլալու եղանակով կարգի կը դրուին, ըստ այնմ կը վարուին»։
«Թէպէտ եւ մահկանացու ենք, բայց պէտք չէ՛ որ մահացու բաներու ենթարկենք մենք զմեզ, այլ որքան կարենանք, անմահութեան բարձրացնել մենք զմեզ, եւ ինչ լաւագոյն բան որ կայ մեր մէջ, անոր համաձայն ապրինք»։
Հապա ձեր կարծիքը ի՞նչ է կեանքի մասին, սիրելի՜ բարեկամներ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Հոկտեմբեր 20, 2016, Իսթանպուլ