ԱՅՐ-ՄԱՐԴԸ ԵՒ ԿԻՆ-ՄԱՐԴԸ
Ո՜րքան խորհրդաւոր եւ ճշմարիտ ըմբռնում մըն է՝ այն որ աստուածային ստեղծագործութեան մէջ կը տեսնուի կին-մարդու եւ այր-մարդու հաւասարութիւնը։
Արդարեւ, եբրայեցերէն «իշ» եւ «իշշա», այսինքն՝ «այր» եւ «կին» միասին կը կազմեն «մարդ»ը, հաւասարապէս կրելով Աստուծոյ պատկերը։ Ուստի, կինը այր-մարդէն ստեղծուեցաւ, սուրբ գրական ճշմարտութեան համաձայն այրը կնոջմէ չստեղծուեցաւ։ Ասիկա հակասութիւն մը չի ստեղծե՞ր այն իրողութեան, թէ՝ այրն ալ կնոջմէ ծնած է, եւ երկուքն ալ՝ թէ՛ այր-մարդը եւ թէ՛ կին-մարդը եւ ամէնքը՝ Աստուծմէ՛։ Եւ կին-մարդը եղաւ բոլոր կենդանիներուն մայրը՝ ապրող հոգիներուն։
Սա բացայայտ է՝ կին-մարդը ստեղծուեցաւ այր-մարդէն եւ այդ կին-մարդը եղաւ բոլոր այրերու եւ կիներու ծնունդ տուողը՝ մա՛յր։
Այս իմաստով՝ կինը եղաւ Աստուծոյ գործակատարը եւ գործակիցը՝ մարդուն ծնունդ տալու բարձր պարտականութեան եւ պատասխանատուութեան շնորհիւ։
Եւ երբ ստեղծագործութեան առաջին պահէն իսկ երբ կին-մարդը ամբողջացնողը կամ լրացուցիչն է այր-մարդուն, որոնք միանալով «մարդ»ը կը ստեղծեն, որուն կ՚ըսենք «ծնունդ»։
Աստուած մարդը ստեղծեց եւ յետոյ այր-մարդ եւ կին-մարդ բաժնելով՝ անոնց վերստին ամբողջութիւն կազմելով, դարձեալ մարդուն ծնունդը ապահովեց։ Եւ այսպէս՝ առաջին մարդը «ստեղծուեցաւ», իսկ աւելի վերջ, մարդը ծնելով բազմացաւ, սերունդներ շարունակեց ստեղծագործութիւնը։ Այս պատճառով է, որ կ՚ըսուի, թէ՝ ստեղծագործութիւնը, արարչութիւնը չէ վերջացած, տարբեր կերպով կը շարունակուի եւ կը տեւէ՝ մինչեւ որ ստեղծագործութեան եւ արարչութեան ծրագիրը կատարելագործուի։
Ուրեմն երբ ստեղծագործութենէն եւ արարչութենէն իսկ երկուքը՝ այր-մարդը եւ կին-մարդը հաւասար են, քանի որ «մարդ»ը ամբողջացնողներ են, իրարու լրացուցիչ հաւասար մասեր։ Այս իրողութեան մէջ, հասկնալ կարելի չէ, թէ ինչո՞ւ սակայն, դարերո՜ւ, շրջաններո՜ւ նուիրագործած այն արմատացած նախապաշարումը հալածած է կին-մարդը՝ որու համաձայն ան ստորադասուած է այր-մարդուն նկատմամբ։
Երբ խորհի մարդ, շատ ալ դժուար չըլլար հասկնալ։
Սա յայտնի իրականութիւն է, թէ՝ մարմնական-ֆիզիքական, ինչպէս նաեւ հոգեկան-բարոյական աշխարհի մէջ զօրաւո՛րն է որ կը յաղթէ եւ կը տիրապետէ։ Ապա ուրեմն, այրը մարմնապէս զօրաւոր ըլլալուն պատճառով, կրցած է իշխել կնոջ՝ որուն ֆիզիքական կազմուածքը եղած է այր-մարդուն նկատմամբ աւելի փափուկ, չըսելու համար աւելի տկար, եւ աւելի նուրբ։ Հետեւաբար կինը աւելի տրամադիր եղած է անձնատրութեան։ Դարերու ընթացքին, միշտ տկարը պարտուած է, եւ հպատակ դարձած՝ զօրաւորին։ Բնութեան օրէնքը այս է եւ օրէնքը գործադրուած է նաեւ այր եւ կնոջ իրարու նկատմամբ դիրքերուն որոշման մէջ։
Ուստի բիրտ ուժի տիրապետութեան շրջանի մը մէջ անկարելի՛ է սպասել բարոյական բարձր հասկացողութիւն այր-մարդու եւ կին-մարդու փոխյարաբերութիւններու բնաւորութեան եւ նկարագրին մէջ։ Եւ այս ընդհանուր վիճակը շարունակած է դարե՜ր եւ նոյնիսկ մեր օրերուն կարգ մը շրջանակներու մէջ՝ ուր երկու սեռերու բնական հաւասարութեան գաղափարը յաճախ հիմնուած չէ դժբախտաբար լուրջ եւ ողջամիտ տեսութեան մը վրայ։
Այր-մարդու տիրապետութեան նախապաշարեալ հասկացողութիւնը դարերէ ի վեր այնքան հաստատուած ու արմատացած է, որ երբեք դիւրին չէ եղած ազատուիլ այդ սխալէն եւ ստեղծագործութեան եւ արարչագործութեան հաստատումով կայացած հաւասարութիւնը ժխտող եւ ուրացող մոլութենէն։ Այր-մարդու եւ կին-մարդու անհաւասարութիւնը հակառակ է եւ հակասական՝ արարչագործութեան ծրագրին՝ ստեղծագործութեան պատճառին, նպատակին եւ իմաստի՛ն։
Բնականը՝ այր-մարդու եւ կին-մարդու հաւասարութիւնն է, իսկ անհաւասարութիւնը՝ անբնակա՛ն։ Արդարեւ, խորհեցէ՛ք պահ մը, սիրելի՜ներ, զիրար լրացնող երկու տարր կարելի՞ է որ հաւասար չըլլայ, քանի որ եթէ մին չըլլայ՝ միւսը անկարող է ամբողջանալու՝ մարդ ըլլալու եւ մարդ «ստեղծել»ու։ Աստուած միա՛յն մէկ է եւ առանց լրացուցիչ տարրի կրնայ ստեղծել, կրնայ արարել, կրնայ ընել միայն մէկ խօսքով, «թող ըլլա՛յ» եւ կ՚ըլլայ։ Բայց մարդ միշտ օգնականի մը՝ լրացուցիչ տարրի մը կը կարօտի, քանի որ Աստուած չէ՛, այլ՝ Աստուծոյ գործակատարը, թերեւս գործակիցը, բայց անպայմա՛ն Աստուծոյ կամքո՛վ։ Եւ ուրեմն, մարդը՝ «մարդ» ըլլալու, «մարդ» շարունակուելու համար զիրար լրացնող այր-մարդու եւ կին-մարդու զիրար լրացումին, ամբողջացումին կը կարօտի։
Ուրեմն մարդոց մէջ սեռերու տարբերութիւնը բնութեան ամենակարեւոր եւ խորհրդաւոր երեւոյթներէն մի՛ն է։ Կեանքին գոյապահպանման եւ գոյատեւման համար անհրաժեշտ է սեռերու տարբերութիւնը։
Հոս շեղում մը ընենք եւ հարցնենք. եթէ աշխարհի վրայ սեռի այս տարբերութիւնը չըլլար, ի՞նչ կ՚ըլլար։ Մարդիկ ուրիշ կերպով կը բազմանային, եւ ո՛չ թէ ամէն անգամ «նոր մարդ» մը, նոր նկարագիր մը, այլ նոյնօրինակ, ամէն մէկը կարծես միւսին նմանօրինակ կամ կրկնօրինակ լուսատիպը կամ լուսապատճէնը պիտի ըլլային՝ նոյն նկարագրով։ Եւ այս ալ հակառակ պիտի ըլլար անշուշտ մարդուս բանականութեան եւ ազատ կամքի սկզբունքին։
Այսուհանդերձ, բնութեան մէջ կան շատ հետաքրքրական բացառութիւններ՝ որոնք չեն համապատասխաներ սեռային սովորական տարբերութիւններու։ Զոր օրինակ, կենդանիներու աշխարհին մէջ՝ խեցգետինը, նախապէս արու կ՚ըլլայ եւ յետոյ երբ տարիքը յառաջանայ, էգ կ՚ըլլայ։ Նոյնն է պարագան կարիդոսներուն՝ թզուկներուն (shrimp) համար։ Կարգ մը ձուկերու տեսակներու մէջ բոլորովին հակառակը կը պատահի, այսինքն էգ կը ծնին եւ աւելի վերջ արուի կը վերածուին։ Կան նաեւ ուլականջի տեսակներ եւ խխունջներ՝ որոնք թէ՛ արու եւ թէ՛ էգ են։ Իսկ միաբջիջ նախնական էակներ՝ մանրէներ (bactérie), որոնք սեռային տարբերութիւն չունին՝ ո՛չ արու, ո՛չ էգ են եւ բաժանուելով կը բազմանան՝ նոյն օրինակով, իրարու նման էակներու ձեւով։ Մարդոց համար նման սերնդագործութեան մը միջոցով բազմանալը խորհիլ ո՜րքան մտահոգիչ եւ անտանելի կ՚ըլլար։ Ուստի սեռը՝ արու կամ էգ ըլլալու էութիւնը ինչպէս բոլոր կենդանի էակներու, մանաւանդ մարդուն ամենէն յատկանշական հանգամանքն է, եւ այդ «տարբարութիւն»ն է որ սերունդներու՝ «նոր» եւ «իւրայատուկ» «անհատ-մարդ-անձ»երու էութեան պատճառ կ՚ըլլայ։ Եւ աշխարհի վրայ, անցեալին, ներկային եւ ոչ ալ ապագային ո՛չ մէկ անհատ միւսին բոլորովին նոյն եւ նմանը կ՚ըլլայ, նոյնիսկ երկուորեակներ՝ զուգածիններ։ Եւ իւրաքանչիւր «մարդ» ուրոյն, յատուկ նկարագիրը եւ ընդհանուր էութիւնը ունի։ Եւ այս յատկութիւնն է, որ «մարդ» էակին արժանաւորութիւնը եւ արժանապատուութիւնը կը կազմէ։ Այս է, ահաւասիկ «անհատ» ըլլալու, «անկախ» ըլլալու եւ բանաւոր էակ ըլլալու, ազատ կամքի տէ՛ր ըլլալու յատկութիւնը։
Եւ մարդ, ամէն բանէ առաջ «անհատ» մըն է՝ իւրաքանչիւրը ի՛նքն է, անձ է, թէեւ նմանութիւններ ունի ուրիշներու հետ, բայց երբեք «նոյն»ը չէ՛…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Դեկտեմբեր 16, 2016, Իսթանպուլ