ԳԻՏՈՒԹԵԱՆ ԱՐԺԷՔԸ
Յոռետես եւ մոլորամիտ մարդիկ կրնան խորհիլ եւ ըսել, թէ՝ տգէտը «բարի» կ՚ըլլայ։ Այո՛, կրնան ըլլալ ժամանակաշրջաններ, ուր դէպքեր աններդաշնակ եւ իրարու անհամապատասխան կերպով կը պատահին, եւ մարդկային իմաստութիւնը կ՚ունենայ շեղումներ, սայթաքումներ։
Բայց «բացառութիւն»ներ պէտք է համարուին այսպիսի պատումներ, քանի որ էականը եւ բնականը՝ առողջ միտք եւ ուղիղ մտածութիւն ունենալն է։
Արդարեւ իմաստասիրական աշխարհահայեացներ յաճախ փոփոխական են, մարդ որքան խորհրդածէ, մտածէ եւ ուսումնասիրէ, ա՛յնքան կը բարեփոխուի իր կեանքի ըմբռնումը, տեսակէտը եւ հաւատալիքները։
Կայուն, անփոփոխ միտքը ամուլ միտք է՝ չի ստեղծեր, չ՚արտադրեր, միայն մարմնական աչքով տեսածով կը գոհանայ։ Այսպիսի մարդիկ կը նմանին այն տղուն, որ նստած պատուհանին առջեւ, կը դիտէ շուրջը եւ կը կարծէ, թէ իր տեսածը ամբողջ աշխարհն է, կամ ամբողջ աշխարհը միա՛յն պատուհանէն տեսա՛ծն է։ Մինչդեռ պատուհանէն տեսնուածէն շա՜տ աւելին կայ…։
Աշխարհի վրայ կա՛յ այլազան եւ երբեմն իրարու բոլորովին հակասական երեւոյթներ՝ կեանք պարզած անխուսափելի տեսարաններուն հետեւանք։
Եւ ահաւասիկ, հո՛ս է արժէքը իմաստասիրութեան, գիտութեան, գիտնալու, տեղեկանալու ընդոծին փափաքին։ Մարդ կոչուած է սորվելու եւ գիտնալու, քանի որ հետաքրքրութիւնը անոր բնութեան անբաժանելի մէկ տարրն է։ Մարդ գիտնալով կը գոհանայ եւ երջանիկ կ՚ըլլայ։ Եւ ամէն գիտութիւն, տեղեկութիւն փոփոխութիւն մը, նորութիւն մը կը ստեղծէ մարդուս մէջ։ Եւ այդ փոփոխականութիւնը աւելի՛ կը շեշտուի, երբ երեւոյթներու վերլուծումը կը կատարուի մակերեսային թեթեւ հպանցումներով, երբ տիեզերական հիմնական եւ անյեղլի օրէնքները կը մնան «անթափանցելի խորհուրդներ»։ Եւ այդ իմաստասիրական, բնածին հետաքրքրութեամբ մը՝ ճշմարտութիւնը գտնելու եւ գիտնալու փափաքը մեծապէս կը հրապուրէ մարդը՝ այս բանաւոր էակը, որ հետզհետէ կը բարեփոխուի։
Փոփոխականութիւնը, այս իմաստով, մարդուս թէ՛ իրաւունքն է, թէ՛ պարտաւորութիւնը, որուն միջոցով պիտի հասնի իր նպատակին՝ պիտի կատարելագործուի եւ ճշմարիտին պիտի հասնի։
Ո՛չ ոք իրաւունք ունի կասեցնելու, ամլացնելու բնական այս ընթացքը. մարդ պիտի սորվի, պիտի գիտնայ եւ երջանիկ պիտի ըլլայ ի վերջոյ։
Գիտութիւնը, որ ճշմարտութեան ճամբան է, մարդուս երջանկութեան միջոցն է եւ ո՛չ ոք իրաւունք ունի գանգատելու, եւ ըսելու, թէ անգիտութիւնը «Բարի» կ՚ընէ մարդը։ Քանի որ բարութիւնը գիտակից եւ ողջամիտ մարդու նկարագիրն է՝ անգիտակից բարութիւնը «բարութիւն» եւ անգիտակից բարին «բարի» չէ՛, իր իսկական իմաստով։ Մարդ, բարի ըլլալու համար չէ՛ որ բարութիւն կ՚ընէ, այլ՝ բարիք ընելու, ուրիշին օգնելու, օգտակարութիւն ունենալու համար։ Ուստի բարութիւնը տիտղոս մը, կացութիւն մը չէ՛, այլ՝ վարմունք մը՝ վիճա՛կ մը։
Այս պատճառով, մարդ պէտք չէ՛ տարակուսի, կասկած յայտնէ արդիւնքներու մասին, առանց նկատի առնելու անոնց ծնո՛ւնդ տուող իրական պատճառները։ Արդարեւ ամէն արդիւնք ունի իր բանաւոր, ուղղակի՛ կամ անուղղակի պատճառը։ Ուստի, պատճառի եւ արդիւնքի առընչութեան լիակատար ծանօթութիւնը, որ է գիտութիւնը եւ խոր ըմբռնումը՝ մարդս պիտի խնայէր շատ մը սխալ ու վնասակար դատումներ եւ փութկոտ վճռահատումներ։
Տգիտութեան մէջ բարութիւն տեսնել՝ միամտութիւն է, եւ կասկած չկա՛յ թէ այս միտումը արդիւնքն է տկարամտութեան, կարճատեսութեան կամ «բարեմտութեան», որ չի կրնար դիտել ու տեսնել՝ առանց գայթակղելու՝ հոգիին խորը՝ հոգին ըմբոստացնող եւ կեանքը դառնացնող, դժուարացնող բոլոր սովորական երեւոյթները։ Եւ այս երեւոյթները կը բացատրուին անով, որ մարդկային միտքը հետզհետէ ստանալով «գիտութեան լոյս»ը եւ մերկանալով «գիտութեան խաւար»ը՝ կը դառնայ աւելի անկարգ, աւելի չար։
Ճի՞շդ է։
Թէ մարդկային միտքը անյագ է «գիտութեան ծարաւ»ով. շատ պարզ է թէ այդ ծարաւը ամենէն խորարմատ բնազդներէն մէկն է մայդկային հոգիին, անհնար է ժխտել ու անտեսել, թէ այդ բնազդը տիեզերական «Զօրութեան» մէկ կենդանի ներշնչումն է մարդկային էութեան մէջ, ո՛չ ոք կը դեդեւի հաստատել։
Ուստի մարդկութիւնը՝ բարութիւնը ապահովելու համար տգիտութեան մէջ պահելու մտադրութիւնը եւ այդ մասին կատարուած փորձերը ի զո՜ւր են։
Սակայն հարցը սա է, թէ ոմանց համար ինչո՞ւ ա՜յսքան խորշալի կը թուի գիտութիւնը։
Կարելի է խորհիլ, թէ գիտութեան անչափ ու անկշիռ գործածութեան պատճառով կորսնցուցած է մարդկութիւնը բոլոր այն լաւ ու բարի բաները, որոնցմով օժտուած էր հին մարդկութիւնը, որ ա՜յսքան գիտութիւն չունէր։ Ուրեմն իրա՞ւ է որ քաղաքակրթութիւնը մարդկութիւնը կը տանի դէպի վատթարագոյնը։ Այս պատճառով պէ՞տք է վերադառնալ հին օրերուն…։ Բայց մարդ, քանի որ կոչուած է յառաջդիմութեան, հետզհետէ կատարելութեան, ապա ուրեմն շատ ալ բանական չէ այսպիսի խորհրդածութիւն մը՝ որ մարդկութիւնը ամլութեան կը մատնէ, խաւարի մէջ կը թողու։
Արդարեւ սա պէտք է գիտնալ, թէ առարկան չար կամ բարի չ՚ըլլար, միջոցը վնասակար կամ օգտակար չի ներկայանար, այլ առարկան օգտագործողը կամ միջոցը գործածողը չար կամ բարի, վնասակար կամ օգտակար նպատակներով կրնայ գործածել զայն։ Զոր օրինակ, ինքնաշարժը ըստ էութեան օգտակար միջոց մը, առարկայ մըն է, կասկած չկա՛յ այդ մասին, սակայն անփորձ մէկու մը ձեռքը կրնայ մարդ վիրաւորել եւ վնասակար առարկայի մը վերծուիլ։
Ուրեմն «գիտութիւն»ն ալ երբ բարի նպատակներով գործածուի, մարդկութեան ի նպաստ օգտագործուի, անշուշտ թէ «բարի» արդիւնք կու տայ. իսկ եթէ վնասակար գործի մը ծառայեցնելու համար գործածուի, «չար» արդիւնք կու տայ։ Գիտութեամբ մեքենայ մը կրնայ շինուիլ, այդ մեքենան կրնայ մարդկութեան օգտին, մարդկութեան բարիքին ծառայող մեքենայ մը ըլլալ, բայց կրնայ մարդկութեան վնասող, մարդկութեան չարիքին գործածուող մեքենայ մըն ալ ըլլալ ան։
Մարդկութիւնը կրնայ փրկել կամ ոչնչացնել։
Ապա այդ մեքենա՞ն, թէ մեքենան գործածողը կամ շինողը պատասխանատու է մեքենային չարութենէն եւ կամ բարութենէն…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 17, 2016, Իսթանպուլ