ՓԱՌՔ ՓՆՏՌԵԼ ԴԻՐՔԻ ՄԷՋ
Համեստութիւն, խոնարհութիւն, պարզութիւն եւ չափաւորութիւն, այս ազնիւ զգացումները հետեւանք են սիրոյ, քանի որ հոն ուր կայ իրական եւ անկեղծ սէր, հոն կայ նաեւ՝ խոնարհութիւն եւ համեստութիւն։ Եւ քանի որ քրիստոնէութիւնը «սիրոյ կրօն» է, ապա ուրեմն համեստութիւնը եւ խոնարհութիւնը պէ՛տք է կեանքի սկզբունք ըլլայ եւ այդ սկզբունքին համաձայն՝ ընդհանուր նկարագիր եւ ապրելակերպ։ Արդարեւ, Աւետարանի մէջ երբ կը քարոզուի սէրը, եւ կ՚ըսուի թէ՝ «Աստուած սէ՛ր է», եւ քանի որ սիրոյ անմիջական ստորոգելիներն են խոնարհութիւն եւ համեստութիւն, ապա ուրեմն խոնարհութիւն եւ համեստութիւն բնական հետեւանքներն են սիրով լեցուն հաւատաւոր կեանքի մը։
Հոս կը յիշենք ժողովրդական իմաստութեան արդիւնք այն խօսքը, որ կ՚ըսէ՝ թէ «չափաւորութիւնը կէս աստուած է»։ Եւ չափաւորութիւնն ալ համեստութեան եւ խոնարհութեան նշա՛ն է։ Եւ պարզութիւնը՝ այն առաքինութիւնը, որ մարդս կ՚ազնուացնէ եւ բարոյապէս կը բարձրացնէ։
Ուստի, հոգեբաններ կ՚ըսեն, թէ՝ տկարութեան ապացոյց եւ խոստովանութիւն է «փառք փնտռել դիրքի մէջ»։ Ֆրանսացիներ ալ կ՚ըսեն, թէ՝ արտաքին երեւոյթը չէ՛ որ կը բարձրացնէ մարդը, այլ մարդ իր բարձրութեամբ կը ստեղծէ իր արտաքին երեւոյթը։ Ուրեմն մէկը «մեծ» չ՚ըլլար պարզապէս անոր համար, որ իրեն «մեծ» պաշտօն մը տրուած է, այլ մէկուն «մեծ» պաշտօն կը տրուի, քանի որ ան «մեծ» է, եւ կրնայ իր պաշտօնին բարձրութիւնը վեր պահել։ Իսկ եթէ պաշտօն տրուած մէկը «մեծ» չէ, այլապէս որքան ալ մեծ ըլլայ պաշտօնը, զայն չի մեծցներ։
Այս պատճառով ալ պէտք է մեծ պաշտօններու կոչուին իրապէ՛ս «մեծ» մարդիկ, որ կրնան պաշտօնին մեծութիւնը պահել եւ աւելի եւս բարձրացնե՛լ։ Եւ «մեծ»ը այն է՝ որ իր պաշտօնին մեծութիւնը եւ բարձրութիւնը միշտ աւելի վե՛ր կը բարձրացնէ, եւ առիթ չի տար որ ան կորսնցնէ իր արժէքը եւ նուաստանայ։ Ուստի պաշտօն մը, ինչ դիրք եւ արժէք ալ ունենայ, մշտապէս կը նշաւակէ «պզտիկութիւն»ը իր պաշտօնեային, եթէ ան ինք իր մէջ՝ որեւէ չափանիշով «մեծ» չէ՛։
Երբեմն ընկերային կեանքի մէջ՝ ամէն տեսակ պաշտօնատարութեան պաշտօնավարութեան համար, պաշտօնին կարեւորութեան համաձայն պաշտօնեայ գտնել կարելի չ՚ըլլար եւ կամ իրապէս «մեծ» մէկու մը յարմար պաշտօն կամ գործ չի գտնուիր։
Ասիկա, արդարեւ թէ՛ ընկերութեան, թէ՛ անհատներու համար աննպաստ վիճակ մըն է, բայց ամէն պարագայի սխա՛լ է եւ վնասակար, պաշտօնի մը կամ գործի մը համար անյարմար պաշտօնեայ կամ գործաւոր, աշխատաւոր նշանակել եւ անոր վստահիլ պաշտօնը կամ գործը, որմէ կը վնասուին ո՛չ միայն պաշտօնատարութեան անմիջական պատասխանատուները, այլ եւ ամբողջ հասարակութիւնը՝ որ օգուտ կը սպասէ այդ պաշտօնատարութենէն կամ գործէն։
Երբեմն ալ սխալ ընտրութիւններ կը կատարուի, զոր օրինակ, ո՛չ թէ պաշտօնին համեմատ պաշտօնեայ, այլ՝ պաշտօնեային համեմատ պաշտօն կը ստեղծուի, որմէ ալ ամենէն շատ վնասուողը, դարձեալ, հասարակութիւնը կ՚ըլլայ։
Ըսինք, թէ դիրքը կամ պաշտօնը չի մեծցներ պաշտօնեան, ընդհակառակը, «մեծ» մէկը կրնայ իր մեծութեան շքովը մեծցնել եւ փառաւորել «փոքր» անուանուած պաշտօն մը, պաշտօնատեղի մը՝ աւելցնելով անոր կարեւորութիւնը ընկերութեան մէջ եւ բարձրացնելով անոր արժէքը ժողովուրդին աչքին։ Եւ գործի, աշխատանքի, որեւէ մարզի մէջ ծառայութիւն մատուցանող, դիրքերու «աշխարհ»ին մէջ, երբեմն ո՜րքան մեծ թուով աննշան, անարժան եւ անյարմար մարդիկ գործ կատարել կամ պաշտօնավարել կը փորձեն... եւ անոնք, ուղղակի՛ կամ անուղղակի կերպով մեծ վնաս կը պատճառեն թէ՛ պաշտօնին, եւ թէ՛ այդ պաշտօնատարութենէն որեւէ ձեւով օգտուողներուն, աւելի ճի՛շդ է ըսել՝ օգտուիլ յուսացողներուն եւ չօգտուողներուն։ Այս պատճառով ալ, պաշտօն մը կամ գործ մը, անարժան, անյարմար մէկու մը վստահիլը չի կրնար որեւէ արդարացում ունենալ։ Եւ մանաւանդ եթէ խնդրոյ առարկայ է ամբողջ հասարակութեան մը օգուտը կամ շահը, արդարացում փնտռել անիրաւութի՛ւն է։
Կեանքի ընդհանուր փորձառութիւնը ցոյց կու տայ, թէ երբ համեստ գիտութեան տէր մէկը գիտնականի, ամենագէտի հովեր առնէ՝ ո՜րքան մեծ վնասներու պատճառ կը դառնայ։
Արդարեւ ծովը՝ «ծո՛վ» է, իսկ ովկիանոսը՝ «ովկիանո՛ս»։ Երկուքին ալ դերը տարբեր է, եւ սակայն ծովը գերազանց կ՚արծելով ինքզինք ովկիանոսին նկատմամբ, սկսի ոսկիանոսի պէս վարուիլ, հետեւանքը ի՞նչ կ՚ըլլայ սիրելի՜ բարեկամներ, կ՚արժէ խորհիլ։ Մարդկային կեանքի մէջ ալ պարագան նո՛յնն է. ամէն մարդ պէտք է իր իսկական դիրքին համեմատ շարժի եւ գործէ։ Այլապէս այն կը պատահի՝ երբ ծովը ինքզինք ովկիանոս կարծէ։
Սա ալ կարեւորութեամբ ըսենք. երբ հարցը մարդկութեան ծառայութիւն է, իրերօգնութիւն, բարեգործութիւն եւ արդար աշխատանք, այդ պարագային չկա՛յ պզտիկ պաշտօն, պզտիկ կամ աննշան գործ եւ անկարեւոր աշխատանք։ Ուրեմն բարեգործական ամէն գործի համար ամէն մարդ, որ անկեղծ է իր մտադրութեան մէջ, կրնայ աշխատիլ, կրնայ պաշտօնավարել։ Արդարեւ այդպիսի պաշտօնի կամ գործի նշանակուածներ արդէն «մեծ» են, բաւ է որ անկեղծ եւ նուիրուած ըլլան այդ գործը կամ պաշտօնը կատարելու մէջ։
Դիտա՞ծ էք, սիրելիներ, ծովը եզերքէն, ան ինք իր մէջ ո՜րքան համեստ է, ո՜րքան խոնարհ եւ պարզ, բայց երբ մեծամտութիւնը ունենայ «ովկիանոս» մը ըլլալու, կը կորսնցնէ իր բոլոր արժէքը, կարեւոր դիրքը մարդուս կեանքին մէջ, ան կ՚ըլլայ տարօրինակ՝ ո՛չ ծով, ո՛չ ովկիանոս, անվստահելի կը դառնայ մարդոց, քանի որ այլեւս ան «ինք»ը չէ՝ «ծով» չէ, բայց իր կարծած ովկիանոսն ալ չէ։ Եւ իր համեստութիւնը, խոնարհութիւնը, պարզութիւնը, չափաւորութիւնը կորսնցնող մարդն ալ նո՛յնն է՝ ո՛չ ինքն է եւ ո՛չ ալ այն՝ որուն նմանիլ ուզած է։
Ուրեմն լա՛ւ է որ մարդ միշտ «ի՛նք» ըլլայ, ի՛նք երեւի, եւ ահաւասիկ ճշմարիտ համեստութիւնը, պարզութիւնը ա՛յս է, սիրելի՜ներ...։
Արդարեւ, եզերքէն դիտելով ջուրերու անծիր, անսահման եւ անծայր տարածութիւնը՝ մարդ զինք կրնայ գտնել Աստուծոյ մօտ, որ Ստեղծիչը եւ Նախախնամը՝ Կառավարողն է երկնի եւ երկրի անհունութեան։ Եւ այդ անհունութեան մէջ, խորհիլ պէտք է որ մարդ ինչպէ՞ս համեստ, խոնարհ չի կրնար ըլլալ, երբ ինք ամէն ինչով սահմանաւոր է եւ հունաւոր։ Եւ ծովու եզերքը՝ դիտելով ջուրերը՝ մարդ ինքզինք կը զգայ ո՛չ թէ մօտը Աստուծոյ, այլ՝ Աստուծոյ մէ՛ջ։ Եւ երբ մարդ կը զգայ ինքզինք Աստուծոյ մէջ, այլապէս կարելի՞ է որ համեստ չըլլայ եւ խոնա՛րհ։
Այս իմաստով, համեստութիւնը եւ խոնարհութիւնը ինքնաճանաչութեան նշան է։ Այն որ գիտէ իր տեղը եւ դիրքը իր Արարչին առջեւ, կարելի չէ՛ որ խոնարհ ու համեստ չըլլայ։
Ուստի մարդ բնականաբար եւ ստիպողաբար հրաժարի իր «ամբարտաւանութեան մեղք»էն, երբ ինքզինք Աստուծոյ մօտ եւ Աստուծոյ մէ՛ջ կը զգայ։ Եւ այս պարագային, սիրելի՜ներ, ինքնախաբէութիւն չէ՞ ինքնահաւանութիւնը՝ որ ներհակ է համեստութեան եւ խոնարհութեան։
Արդարեւ մարդկային կախման գիտակցութիւնը որ կ՚ենթադրէ ինքնագիտակցութիւն, կը խոնարհեցնէ զինք եւ աւելի եւս կը մօտեցնէ Աստուծոյ։
Մեծամիտ եւ ինքնահաւան ըլլալու համար պատճառ չունի մարդ, բայց համեստ եւ խոնարհ ըլլալու համար շա՜տ պատճառ ունի…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Օգոստոս 31, 2016, Իսթանպուլ