ՏՕՆ ԿԱԹՈՂԻԿԷ ԵԿԵՂԵՑՒՈՅ ՍՈՒՐԲ ԷՋՄԻԱԾՆԻ
29 Մայիս, Կիրակի, Սուրբ Էջմիածնի Կաթողիկէ Եկեղեցւոյ տօնն է։ Այսօր Հայաստանեայց Եկեղեցին կը տօնախմբէ Սուրբ Էջմիածնի Կաթողիկէ Մայր Տաճարի հիմնադրութեան տօնը՝ որպէս խորհրդանիշ Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորչի փառաւոր տեսիլքին։ Արդարեւ, Աստուծոյ կողմէ Սուրբ Լուսաւորչին շնորհուած փառաւոր տեսիլքը եզակի երեւոյթ մըն է Հայ Եկեղեցիի եւ հայ ժողովուրդի հոգեւոր կեանքին մէջ։
Ինչպէս Հոգեգալուստը Սուրբ Հոգիով լեցուց վերնատան բոլոր առաքեալներու էութիւնը, ա՛յնպէս ալ Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորչի հրաշալի՜ տեսիլքը Սուրբ Հոգիով լեցուց հայ ժողովուրդը՝ որպէսզի այդ շնորհով Հայաստանեայց Եկեղեցին ամրապէս խարսխուի Սուրբ Էջմիածինով, եւ հայ ժողովուրդը քրիստոնէութիւնը ընդունի իբրեւ իր պետութեան եւ երկրի կրօնը։
Նախընթաց օր, Շաբաթ, յիշատակի օրն է Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորչի՝ Խոր Վիրապի բանտէն դուրս գալու եւ միաժամանակ անոր կատարած հրա՜շք բժշկութեան։
Եւ ժամանակագրական յաջորդականութեամբ՝ այս հրաշալի՜ դէպքը իր լրումին կը հասնի Սուրբ Լուսաւորչի եւս հրաշալի՜ տեսիլքով։
Հայոց Տրդատ Գ թագաւորը իր կատարած անօրէնութիւններու եւ մեղքերու պատճառով անասունի կերպարանք ստացած էր։ Օր մը իր քոյրը՝ Խոսրովադուխտ, տեսիլք մը տեսաւ՝ որ կրկնուեցաւ յաջորդաբար։ Այդ տեսիլքին համաձայն՝ միա՛յն Արտաշատի բանտին մէջ բանտարկուած Գրիգորը կրնար բժշկել հիւանդ արքան։ Տրդատ արքան, հոգեկան ներքին տուայտանքներէ ալեկոծ՝ Երասխ գետի ափերուն՝ հոգեխռով կը թաւալուէր ճահճուտներու մէջ։ Ուստի Գրիգորը փնտռելու համար Օտա իշխանի գլխաւորութեամբ պատգամաւորներ ուղարկուեցան Արտաշատ։
Արտաշատի բանտի բանտապետը եւ պահակները կասկած յայտնեցին Գրիգորի կենդանութեան մասին։ Սակայն անոնց կասկածը փարատուեցաւ երբ գուբի մէջ իջեցուած պարանը շարժուեցաւ։
Գրիգոր կ՚ապրէր։ Ուստի գուբէն հանեցին զայն, հագուստներ հագցուցին եւ բերին Վաղարշապատ։ Շուրջ տասներեք տարի, որպէս մահապարտ, ան մնացեր էր Խոր Վիրապին մէջ։ Գրաւոր վկայութեան մը համաձայն, ամէն օր անոր հաց մը կը բերէր եւ փարչ մը ջուր կու տար Աստուծոյ հրեշտակը՝ պառաւ կնոջ կերպարանքով։ Աստուածային նախախնամութեամբ Գրիգորը ո՛ղջ էր մնացած։
Ահաւասի՛կ, Աստուծոյ կատարած մեծագոյն հրաշքներէն մէկը՝ ըստ գրաւոր յիշատակութեան։
Իսկ երկրորդ եւ կարեւոր հրաշքը՝ անասնակերպ հիւանդ արքայի՝ Տրդատի բժշկո՛ւմն էր։ Գրիգոր, իր հաւա՛տքով բժշկեց արքան, ապա Սուրբ Հոգիով մկրտեց արքայական ընտանիքի անդամները եւ բոլոր իրեն հաւատացողները։
Արքայական ընտանիքը, ականատես ըլլալով արքային ապաքինման հրաշքին, դարձի եկաւ հեթանոսութենէ, դարձաւ քրիստոնեայ՝ մկրտուելով Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորչի կողմէ։
Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչ, գուբէն ազատուելէն յետոյ, քարոզչական մեծ գործունէութիւն ծաւալեց Հայաստանի մէջ։ Ամէնուր քարոզութիւններ սկսան։ Լուսաւորչական աշխատանքը չմնաց միայն պալատի շրջապատին մէջ, այլ ընդգրկեց ժողովրդական լայն խաւերը։ Աստուծոյ նկատմամբ հաւատը, քրիստոնէութեան լոյսը տարածուեցաւ հայոց աշխարհին մէջ եւ անոր սահմաններէն դուրս։
Սակայն Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչ մեծ երազ մը ունէր՝ մեծ ի՛ղձ մը։
Եւ այդ իղձը եւս աստուածային հրաշագեղ տեսիլքով շնորհուեցաւ Սուրբ Լուսաւորչին։
Ան ամէն գիշեր դուրս կու գար պալատի սահմաններէն եւ այգիներու մէջ, հնձաններու մօտ ծունկի կու գար եւ կ՚աղօթէր Աստուծոյ։ Այդ աղօթքներով Լուսաւորիչ, ո՛չ միայն երախտիքի խօսքեր կ՚ուղղէր Աստուծոյ՝ զինք մահուան գուբէն փրկած ըլլալուն համար, ո՛չ միայն Հռիփսիմեանց եւ Գայանեանց անմեղ եւ մաքուր հոգիներուն լուսաւորման թախանձանքով կը դիմէր, այլ նաեւ ուրիշ խնդրանք մը կը յղէր երկինք։
Այդ իղձը, որուն իրականացման համար յարատեւ եւ անձանձիր կ՚աղօթէր, զԱստուած տեսնելու փափաքը եւ խնդրանքն էր, տէ՛նչն էր, կարօտն էր սուրբի հոգիին, որ իր զոհողութիւններով եւ տառապանքներով լեցուն ճանապարհով, աննիւթական, հոգեւոր բնոյթ ստացած էր։ Աստուած, անսալով սուրբին թախանձանքներուն, անկեղծ աղերսանքներուն՝ արժանացուց զայն Աստուածորդիի երեւման փառաւոր տեսիլքին։
Եւ օր մը, ինչպէս կը վկայեն Ագաթանգեղոս եւ Բիւզանդ պատմիչները, կէս գիշերէն յետոյ, երբ աստեղը սկսած էին հետզհետէ նուաղիլ, աղօտանալ եւ մարիլ, երկինքի դռները բացուեցան, եւ այնտեղէն «աստուածային լոյս»ը յորդեցաւ ու տարածուեցաւ դէպի հայոց աշխարհ, դէպի Վաղարշապատ քաղաք։ Եւ այդ «Լոյս»ին մէջ՝ Ի՛նքը՝ Յիսուս Քրիստոս, ոսկեշող մուրճը ձեռքին՝ իջաւ երկինքէն երկիր՝ Արարատ լերան ստորոտը, ուղղակի այն վայրը՝ ուր այսօր կը կանգնի Սուրբ Էջմիածնի Մայր Տաճարը։
«Սուրբ Էջմիածնի տօն»ը Հոգեգալստեան երկրորդ շաբաթը կը կոչուի «Արարատեան դաշտի տօն», քանի որ այս շաբաթ կը տօնուին հայոց նուիրական տօներէն մի քանին՝ Երկուշաբթի Հռիփսիմեանց կոյսերու տօնը, Երեքշաբթի՝ Գայանեանց կոյսերու, Հինգշաբթի՝ Յովհաննէս Կարապետի եւ Աթանագինէս Եպիսկոպոսի տօնը, որոնց նշխարները Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչ զետեղեց Տարօն գաւառի Մուշ գիւղաքաղաքին մէջ՝ իր կառուցած եկեղեցիին մէջ։
Կիրակի՝ 29 Մայիսին Սուրբ Էջմիածնի տօնն է։
Ուստի վերոյիշեալ սուրբեր հաստատ հիմերը եղան Հայաստանեայց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցիին։
Եւ այդ իսկ պատճառով անոնց տօները կը նախորդեն «Կաթողիկէ Սուրբ Էջմիածնի տօն»ին, որ կարգած է հոգեկիր եւ առաքելաշնորհ Սուրբ Գրիգոր Լուսաւորիչը՝ Վիրապէն ելլելէն յետոյ։
Վերջապէս երբ կ՚ըսենք «Կաթողիկէ», Սուրբ Էջմիածնի Մայր Տաճարին համար, հոս «կաթողիկէ» կը նշանակէ՝ «գահանիստ կամ մայր եկեղեցի» եւ նաեւ «գմբէթ», այսինքն՝ գոգաւոր ու կամարաձեւ տանիք, ինչպէս՝ Սուրբ Էջմիածնի Մայր Տաճարը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Մայիս 24, 2016, Իսթանպուլ