ԲՆՈՒԹԻՒՆԸ ՀՈԳԻԻՆ ՄԷՋ
Բնութիւնը Աստուծոյ արտացոլացումն է, եւ Բնութիւնը կարծես արտատպուած պատկեր մըն է մարդկային հոգիին մէջ։ Եւ ա՛յս է նշանակութիւնը այն բացատրութեան՝ թէ մարդ ստեղծուած է Աստուծոյ պատկերով եւ Անոր նմանութեամբ։ Անշուշտ այս չի նշանակեր, թէ մարդ Աստուած է, քանի որ Անոր պատկերն է ու նմանը միայն, բայց ո՛չ երբեք ինքն Աստուած։
Արդարեւ ամբողջ Բնութիւնը «պատկեր»ովը կը ներկայանայ մարդկային հոգիին մէջ։ Այս կը նշանակէ, կը ստուգէ, թէ մարդն ալ մասն է Բնութեան, անոր ամբողջ էութեան։ Խորհեցէ՛ք սիրելինե՜ր, մարդն ալ իր հոգիին մէջ ունի կատարներ՝ որոնք իր մտածումներուն թռիչքներն են, իր հեռանկարները՝ իտէալները, իր սէրերը, իր ըմբռնողութիւնը էակի մը մասին, որ Տիեզերքի «Ստեղծիչ»ը եւ «Կառավարիչ»ը ու «Նախախնամ»ն է, եւ մարդկային կեանքին ու ճակատագրին՝ որ է ընդհանուր «ծրագրի»ն մէջ իր դերը, բացարձակ Տէրը։ Հեղինակութիւն մըն է Ան՝ որ կը ստեղծէ, կը կառավարէ, կը հոգայ ու կը խնամէ, քանի որ Տէ՛ր է…։ Արդարեւ արարչագործութեան մասին կրօնուսուցումը կը ստանայ գլխաւոր կարեւորութիւն։ Ան կը հայի մարդկային ընդհանուր կեանքին իսկակա՛ն հիմերուն, քանի որ ան կը բացայայտէ պատասխանը քրիստոնեայ հաւատքին տարրական հարցումին՝ զոր բոլոր ժամանակներու մարդիկ տուած են իրենք իրենց. «Ուրկէ՞ կու գանք», եւ այս հարցումին բնականաբար կը յաջորդէ սա հարցումը. «Ո՞ւր կ՚երթանք»։ Եւ անշուշտ նոր հարցումներ. «Ի՞նչ է մեր ծագումը», «Ի՞նչ է մեր վախճանը»։
Իրապէս, կ՚արժէ խորհիլ, անշուշտ եթէ մարդ ժամանակ գտնէ ամէնօրեայ զբաղումներէն՝ որոնք կը գրաւեն իր ամբողջ ժամանակը, ամբողջ կեանքը…։
Ուրկէ՞ կու գայ եւ ո՞ւր կ՚երթայ ամէն ինչ, որ գոյութիւն ունի։ Ծագումի եւ վախճանի այս երկու հարցումները մանաւանդ իրարմէ անբաժանելի են, քանի որ ամէն սկիզբ բնականօրէն ունի վե՛րջ մը։
Եւ այն ամէն իրողութիւնները, երեւոյթները՝ որոնք մարդկային կեանքին ու մարդոց գործին իմաստին եւ ուղղութեան համար վճռական նշանակութիւն ունին։
Աշխարհի եւ մարդուն ծագումը, ծագման հարցը, առարկա՛ն է գիտական բազմաթիւ հետազօտութիւններու, որոնք շքեղօրէն ճոխացուցին մարդուս ճանաչումները տիեզերքի տարիքին ու տարածքին մասին, կենդանական տեսակներու լինելութեան մասին, եւ մանաւանդ մարդ էակին երեւումին մասին։
Այս բոլորը աւելցուցին հիացումը մարդուն Արարչին մեծութեանը։
Եւ այդ «կատար»ներուն վրայ կեցած՝ մարդ կ՚ապացուցանէ, թէ Աստուծոյ պատկերը կը կրէ, թէ՝ Սաղմոսերգուին բացատրութեամբ՝ երկինքի հրեշտակներէն քիչ մը միայն վար դրուած է։
Բնութիւնը եղանակներ ունի. մարդ գիտէ, թէ ո՛րքան տարբեր է Բնութիւնը եղանակէ եղանա՜կ։
Զոր օրինակ՝ ձմրան մէջ ի՛նչ որ է Բնութիւնը՝ նոյնը չէ միւս եղանակներուն մէջ։ Յարափոփոխ է Բնութիւնը, եւ ի՛նչպէս մարդը։ Յարափոփոխ է նաեւ մարդուն հոգեւոր աշխարհը, մարդկային Բնութիւնը։
Մարդ ալ ունի եղանակներ իր հոգիին մէջ. ան ալ ունի իր ձմրան փորձառութիւնները, ինչպէս նաեւ՝ գարնանայինը, եւ ամառնայինը, աշնանայինը։ Ուրա՜խ ու երջանիկ շրջաններ եւ տրտմալի, վշտալի մութ պահեր։ Սիրելիներ, մարդ միշտ չի խնդար, հապա նաեւ՝ երբեմն կու լայ եւ երբեմն ալ կը սգա՜յ…։
Ուրախութիւննե՜ր, յաջողութիւններ՝ աշնանային տերեւներու նման՝ յաճախ կը թօշնին, կ՚իյնան, կը կորսուին, դասալիք կ՚ըլլան։ Չէ՞ պատահած, չե՞նք վկայած հարուստներու՝ որոնք աղքատացած են, եւ կամ, փոխադարձաբար, աղքատը՝ հարստացած…։ Մարդկային կեանքը հակադարձութիւններու վրայ հիմնուած՝ կը յարատեւէ. կեանքը երբեմն «սեւ» է ու խաւար, երբեմն ալ «ճերմակ» ու լուսաւո՛ր։ Մարդկային կեանքը նոյն ինքն Բնութի՛ւնն է։
Բայց կարելի է հարցնել՝ թէ ինչո՞ւ համար Աստուած չստեղծեց այնքան կատարեալ աշխարհ մը՝ Բնութիւն մը, ուր ո՛չ մէկ չարիք, թերութիւն, տկարութիւն կարենար գոյութիւն ունենալ։ Աստուած մի՛շտ կարող է Իր անհո՛ւն զօրութեամբ ու կարողութեամբ՝ աւելի կատարեալ բան մը, Բնութիւն մը ստեղծել։ Սակայն Իր իմաստութեամբ եւ Իր անսահման բարութեամբ, Աստուած ազատօրէն ուզեց ստեղծել Բնութիւն մը՝ աշխարհ մը՝ յառաջընթացութեան եւ բարելաւման մէջ, ուղղուած՝ դէպի Իր վերջնագոյն կատարելութիւնը։ Աստուած իր ստեղծագործութեան ծրագրին մէջ այս կերպով կարգադրած եւ կանոնաւորած ըլլալը՝ կը ներփակէ կարգ մը արարածներուն երեւումին հետ նաեւ՝ անհետացումը ուրիշներուն, ամենակատարեալին կողքին՝ նուազ կատարեալը, Բնութեան շինարարութեան կողքին՝ նաեւ կործանումներ։ Ուստի այս է կանոնը. սկիզբ եւ վե՛րջ…։
Ֆիզիքական «բարի»ին կողքին պիտի ըլլայ նաեւ ֆիզիքական «չարիք»ը՝ այնքան ատեն որ աստուածային արարչագործութիւնը չէ հասած իր կատարելութեան։
Արդարեւ Բնութիւնը աստուածային ծրագրին իրականացման ընդհանուր միջավայրն է. հոն կ՚իրականանայ եւ կը կատարելագործուի ամէն ինչ՝ որ կը ծառայէ ծրագրին ամբողջացմանը։ Եւ այս միջավայրին մէջն է, որ մա՛րդ կը մասնակցի որքան մարմինով, բայց առաւելապէս հոգիո՛վ։ Եւ այս ընթացքին մէջ մարդ պարտաւո՛ր է, կոչուած է դիմագրաւելու ամէն արգելք՝ որ կը սպառնայ ծրագրին իրագործման ու կատարելագործման։
Ինչպէս որ մարդուն գլխուն վերեւ գտնուող երկնակամարը միշտ կապոյտ չէ՛, նոյնպէս ալ սեւ ամպեր ցաւերու, վիշտերու, յուսախաբութիւններու՝ կու գան մռայլել, խաւարեցնել մարդկային հոգին։
Մարդային հոգիին մէջ ալ փոթորիկներ կը ծագին, եւ սոսկալի երկրաշարժներ՝ որոնք հիմնովին կը յեղափոխեն իր կեանքին ամբողջ պայմանները, կամ կը կործանեն իր փայփայած յոյսերն ու երազները։
Այսպէս ուրեմն, մարդուս «հոգեւոր աշխարհագրութիւն»ը նմանութեան բազմաթիւ գիծեր ունի արտաքին աշխարհի աշխարհագրութեան հետ։
Ինչպէս Բնութիւնը իր արեւը ունի, մարդն ալ ունի իր հոգիին մշտափայլ «արեւ»ը՝ որ է Աստուծոյ հայրական սիրոյն յայտնութիւնը Յիսուս Քրիստոսի Անձին մէջ։ Եւ ահաւասի՛կ այդ «Արեւ»ն է, որ կրնայ մարդկային հոգին առողջ ու կենսունակ պահել, խնամել, հոգալ, սնուցանել, զօրացնել, յուսադրել, վստահեցնել ներկային ու ապագային համար եւ զինք պատրաստել իր յաւիտենական ժառանգութեան, ճշմարիտ, անժամանակ կեանքին համար։
Ոմանք կը հարցնեն, ի՞նչ կը նշանակէ քրիստոնեայ ըլլալ։ Քրիստոնեայ ըլլալ՝ այդ «Արեւ»ին անդրադառնալ եւ Անոր լոյսին տակ ապրիլ կը նշանակէ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 29, 2015, Իսթանպուլ