ՄԱՆՉԵՐ ԵՒ ԱՂՋԻԿՆԵՐ
Ուշադրութիւն ըրա՞ծ էք սիրելիներ, երբ մանուկ մը ծնի, ընդհանրապէս չեն ըսեր «մանուկ մը ծնաւ», այլ կ՚ըսեն. «մանչ մը ծնաւ» եւ կամ «աղջիկ մը ծնաւ»։ Եւ ծնունդի առաջին պահէն իսկ որոշակի կերպով կը յայտնուի սեռի տարբերութիւնը եւ զաւակը՝ նորածինը տակաւին անուն մը չտրուած, իր սեռով՝ «մանչ» մը, կամ «աղջիկ» մը կոչելով զայն։
Մարդ էակին ծնունդի առաջին պահէն եւ նոյնիսկ ծնունդէն առաջ արդէն կ՚որոշուի ան որպէս «մանչ» եւ կամ «աղջիկ»։ Եւ շատ անգամ «մա՛րդ» մը, «անհա՛տ» մը, «ա՛նձ» մը կոչուելէ առաջ ան կ՚անուանուի «մա՛նչ» մը, «աղջի՛կ» մը։
Արդարեւ մարդ էակին եւ ապրող էակներու շատերուն համար կարեւոր է սեռային տարբերութիւնը, քանի որ անով կ՚որոշուի անոր ինքնութիւնը, անոր էութիւնը, գոյութեան որոշիչ յատկութիւնը։ Կարծես «մարդ» ըլլալէ առաջ, ան արու է կամ էգ, մանչ է կամ աղջիկ։ Եւ մանաւանդ նորածինը կը ճանչցուի իր սեռէն՝ «մա՛նչ» մը, «աղջի՛կ» մը։ Բայց ան «մա՛րդ» մըն է, անհատ մը՝ «մանչ զաւակ» մը, այսինքն «մարդ» մը եւ «աղջիկ զաւակ» մը, այսինքն մարդ մը։ Ան մանչ կամ աղջիկ անհա՛տ մըն է՝ ընկերային հաւաքականութեան մէկ անդամը։ Արդարեւ անոր մանչ կամ աղջիկ ըլլալը կարեւոր է, քանի որ մարդուն սեռային տարբերութիւնը կ՚որոշէ անոր կեանքի ամբողջ ընթացքը, նկարագիրը, էութիւնը եւ ինքնութիւնը։
Կեանքի մէջ ամէն մէկը տարբեր պարտականութիւններ ունի, բայց սա անուրանելի ճշմարտութիւն է, որ իւրաքանչիւր սեռ ունի միւս սեռի նկատմամբ լրացուցիչ, ամբողջացնող, կատարելագործող հանգամանք մը։ Այս իմաստով արուն եւ էգը՝ մանչը եւ աղջիկը «ամբողջ» մը կազմելու կոչուած են եւ այդ ամբողջը՝ «մարդ»ն է։
Այս իմաստով անոնք իրարու նկատմամբ երբեք գերազանցութիւն չունին, այլ հաւասար են, հաւասար արժէքներով, թէեւ «տարբեր» ըստ երեւոյթի, բայց «նոյն» եւ «հաւասար» ըստ էութեան եւ ըստ կոչումի։ Թերեւս կարելի է խորհիլ, թէ «հաւասարներու մէջ առաջին»ը՝ «primus inter pares» կրնայ ըլլալ արուն, մանչը, բայց ասիկա բոլորովին նախապաշարումի հետեւանք է, քանի որ ամբողջ մարդկային պատմութեան ընթացքին այդպէս կարծուած է…։ Այս ալ բնական է, քանի որ ամբողջ մը լրացնող կտորները կամ մասերը, որպէս անհրաժեշտ մասնիկ, միշտ հաւասար են, մէկուն բացակայութիւնը թերի եւ անկատար կը թողու ամբողջութեան կազմութիւնը։ Եւ այն տարրերը՝ որ անհրաժեշտ են՝ հաւասար արժէք ունին։
Արու եւ էգ. կարծես երկու տարբեր էակ։
Արդարեւ արու եւ էգի տարբերութիւնը՝ բնութեան ամենակարեւոր եւ խորհրդաւոր տարբերութիւնն է։
Արու եւ էգի միջեւ բազմաթիւ տարբերութիւններ կան, բայց ամենէն յատկանշականը այն է, որ էգը նոր մարդու մը ծնունդ կրնայ տալ իր մարմնոյն մէջ մեծցնելով, բայց արուն ասիկա երբեք չի կրնար ընել։ Սակայն այս ընելու համար անշուշտ էգը արուին պէտքը ունի։ Ահաւասիկ ա՛յս է արուին եւ էգին իրարու լրացուցիչը, ամբողջացնողը ըլլալու ճշմարտութիւնը։
Բնութիւնը՝ էգին տուած է մարդ ծնելու առաւելութիւնը, բայց արուին լրացուցիչ պարտականութիւնն ալ չէ անտեսած։ Բայց ի վերջոյ, բոլոր մարդիկ՝ արու կամ էգ անպայման էգի մը մարմնին մէջ կ՚աճին եւ անոր մարմինէն կը ծնին, լոյս աշխարհ կու գան։ Բայց այս իրողութիւնը ըմբռնել այնքան դիւրին չէ եղած դարերու ընթացքին, մանաւանդ այրերու կողմէ, քանի որ մարդ էակին համար իր չկրցածը ուրիշին կարենալ ընելը ընդունիլ դժուար է, մանաւանդ կեանք մը ստեղծելու նման շատ կարեւոր նիւթի մը մէջ։
Եւ ահաւասիկ, հին դարերէ ի վեր այրերու զիրենք կիներու նկատմամբ գերակայ եւ զօրաւոր ցոյց տալու փափաքին պատճառը ա՛յս եղած է, թերեւս…։ Եւ ժամանակներ եղած է, որ մարդիկ, նոյնիսկ լուրջ եւ գիտակից մարդիկ հարցուցած են իրենք իրենց, թէ կինը մա՞րդ է, թէ ո՛չ։ Եւ դարձեալ, երկար ժամանակ, կիներ տեսնուած եւ ընդունուած են որպէս իր կամ առարկայ։
Բարեբախտաբար այսօր այս անարգ մտածելակերպը փոխուած եւ կինը իր արժանի դիրքը ստացած է։
Այսուամենայնիւ պատմութեան մէջ կինը տեսնուած է միշտ անկարող, տկար, թերի էակ մը եւ այս պատճառով ալ բաւական տանջուած ու չարչարուած է։
Կը պատմուի, թէ Աստուած, մարդիկը ստեղծած է գնդաձեւ՝ որ ունէր չորս թեւ, չորս սրունք, չորս ոտք, երկու գլուխ։ Եւ այս գնդաձեւ էակները ունէին երկու սեռ՝ արու եւ էգ։
Գնդաձեւ այս էակները ազատ ու անկախ էին եւ վերջին ծայր երջանիկ։ Ինքնավստահ եւ զօրաւոր էին անոնք։ Բայց այնքան զօրաւոր զգալ սկսան իրենք զիրենք, որ աստուածանալ ուզեցին։ Անշուշտ Աստուած չընդունեց այս պարագան եւ զայրանալով՝ գնդաձեւ էակները երկու մասի բաժնեց եւ գնդաձեւ մարմինները այսպէս կիսուեցան ու իրարմէ բաժնուեցան։
Այդ պահէն սկսեալ, մարդիկ երջանկութիւնը վերստին գտնելու համար սկսան իրենց միւս կէսը փնտռել եւ անոնք որ գտան, երջանիկ եղան։
Պարզ, թերեւս տղայական պատմութիւն մը արդարեւ, թերեւս կրօնական ճշմարտութիւններու եւ հաւատալիքներու ներհակ, բայց իմաստ մը, խորհուրդ մը կը ներկայացնէ, գոնէ ճշմարտութեան դուռ կամ ճամբայ կը բանայ մարդկային մտքին առջեւ եւ կերպով մը կը բացատրէ «ամուսնական սէր»ը եւ երջանկութիւնը։ Եւ այս մտացածին-երեւակայական պատմութիւնը ցոյց կու տայ տարբեր սեռերու իրարու նկատմամբ զգացած համակրանքը, անոնց ձգողական, քաշողական խորհրդաւոր ուժը, սիրահարութեան գաղտնիքը եւ «մէկ ըլլալ»ու խորհուրդը։ Լիանալ, ամբողջանալ, լրանալ, բոլորուիլ. ահաւասիկ մարդ էակին անվերջ ու անսպառ փափաքը՝ նպատակը, որուն կը յաջորդէ երջանկութիւն եւ զօրութի՛ւն։
Եւ այս պատմութիւնը ցոյց կու տայ նաեւ թէ՝ ինչո՛ւ երբեմն ուրիշներու հանդէպ հակակրանք, անսիրելիութիւն, բնական խորշանք կը զգան ոմանք։ Քանի որ իւրաքանչիւրը ի՛ր կէսը կը փնտռէ եւ միայն անո՛վ երջանիկ կ՚ըլլայ։
Այս պատճառով է, որ պատահական հանդիպումներ ամէն ատեն երջանկութիւն չեն բերեր եւ դժբախտ բաժանումներու դուռ կը բանան։
Ուստի քմահաճօրէն, կամայականօրէն կատարուած ընտրութիւններն են որ ապերջանկութեան պատճառ կը դառնան եւ դժբախտ հետեւանք կ՚ունենան։
Ուստի «ամուսնական սէր»ը ճիշդ ընտրութիւն ընել եւ սիրուիլ ու ընտրուիլ է, ի՛նչ որ փոխադարձ է։
Մարդիկ համակրելի ըլլալու համար շատ ջանք ու ճիգ կը թափեն, սիրուելու, ընտրուելու կը ձգտին եւ ամէն միջոց կը գործածեն այս նպատակին։ Բայց պէտք է ընդունիլ, որ արդիւնքը չի՛ փոխուիր եւ այն՝ որ իրապէս իր «կէս»ն է, ան կ՚ընտէ եւ կ՚ընտրուի եւ հակառակ պարագային երջանկութիւնը կը հեռանայ իրենցմէ…։
Իրական սէրը զոհողութիւն, հաւատարմութիւն, ուրախութիւն, հանդուրժողութիւն կը պահանջէ եւ միայն իր իսկական «կէս»էն կարելի է սպասել այս բոլորը։ Եւ այդ սէրը երբեք վերջ չ՚ունենար, մահով իսկ չի վերջանար, քանի որ սէրը մահով երբե՛ք վերջ չի գտներ…։
Ստեղծագործութիւնը, կարգ մը բացառութիւններէ դուրս, այս սկզբունքը ստեղծած է բոլոր կենդանական աշխարհի մէջ՝ մարդոց գիտակցաբար վարուելու առաքինութիւնը տալով, իսկ միւս անբան-անասուն կենդանիներու ալ բնազդը ուղեցոյց ընելով։
Բնութիւնը մարդոց համար երկու սեռ որոշած է, արու եւ էգ։ Եթէ բազմաթիւ ըլլար սեռը եւ կամ բնաւ սեռի տարբերութիւն չըլլար…։
Այն ատեն մարդիկ նոյնօրինակ պիտի բազմանային, անձնականութիւն, անհատականութիւն պիտի չունենային։ Մէկ օրինակի վրայ՝ ո՛չ թէ նման, այլ նո՛յնը պիտի ըլլային իրարու, ի՛նչ որ անոնց «անհատ» ըլլալու հանգամանքը պիտի կորսնցնէր իր իմաստը եւ արժէքը։
Բայց մարդը իր նախորդին «պատճէն»ը չէ՛։
Օրինակել՝ ստեղծագործութեան հակադրոյթն է, ուրեմն մա՛րդ մարդու օրինակը չի կրնար ըլլալ, քանի որ իւրաքանչիւր մարդ ստեղծագործութեան արդիւնք է։ Մարդ «կրկին օրինակ» մը չէ՛ այլ «անհատ», որ է բանաւոր էակ՝ «ա՛նձ»։
Ուստի մարդ ծինային օրինակումի մը արդիւնք չէ, թերեւս ծինային յատկութիւններու շարունակութիւն մը՝ անհատականութեանը մէջ անշուշտ։
Մարդոց միջեւ նման կրնայ ըլլալ, բայց նոյնը՝ անկարելի՛։ Ամէն անհատ եզակի է եւ ինքնուրոյն։
Իրաքանչիւր մարդ «նոր» է եւ նորութի՛ւն։
Ծինային տարբերութիւններ միանալով՝ նոր եւ ինքնատիպ մարդ մը կը ծնի՝ որ «անհատ» է։
Եւ եթէ մարդիկ ո՛չ թէ «նման» այլ «նոյն» ըլլային, չէին յառաջդիմեր եւ միշտ «նոյն»ը կը մնային։ Մակարդակի տարբերութիւն չեղած՝ ջուրը չի հոսիր։ Բեւեռներու տարբերութիւնն է որ ուժ կը ստեղծէ։ Տարբերութիւններու շնորհիւ է որ շարժում կը ստեղծուի։ Եւ տարբերութիւններու միջոցով է որ մարդ կը ստեղծագործէ, կը գտնէ, կը սորվի, կը գիտնայ եւ կը յառաջդիմէ։
Միօրինակութիւնը ամլութիւն կը ստեղծէ։
Այր մարդու եւ կին մարդու դերերը, դժբախտաբար նախապաշարումներով որոշուած կ՚երեւի, մինչդեռ այդ դերերը կրնան բարեփոխուիլ։
Մինչդեռ այս պատրաստուած դերերը՝ մարդս «ուրիշ» մէկը կ՚ընէ, ինքնութիւնը կը կորսնցնէ։
Կ՚ըսուի, թէ արցունք թափել կիներու յատուկ է, բայց արցունք թափել բնական բան մըն է եւ այրը ինչո՞ւ զրկուի անկէ. հասկնալ կարելի չէ՛…։
Ո՜րքան սխալ ըմբռնում մըն է. «մանչու նման աղջիկ» կամ «աղջկան պէս մանչ» խօսքը, որոշ դերեր եւ որոշ պարտականութիւններ յատկացնել մարդոց։
Պատմութեան ընթացքին որոշ ասպարէզներ եւ արհեստներ միա՛յն այրերու կամ միա՛յն կիներու յատուկ ընդունուած էր, որ բանաւոր արդարացում մը չունէր այս համոզումը։ Այսօր բարեփոխուած է այս տեսակէտը, բարեբախտաբա՛ր…։
Ուրեմն կը տեսնուի, որ մարդ միշտ իր նախապաշարումներով կը վարէ իր կեանքը, մինչդեռ եթէ գործածէ իր բանականութիւնը, ամէն ինչ շատ աւելի տարբեր պիտի ըլլայ, նոյնիսկ սէրը, ամուսնութիւնը եւ ամբո՜ղջ կեանքը…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Յուլիս 29, 2016, Իսթանպուլ
Հոգեմտաւոր
- 11/28/2024
- 11/28/2024