«ՄԱՅՐԱՄՈՒՏԻՆ՝ ԹՈՏՈՐԻ»
«Մայրամուտին՝ Թոտորի», Տքթ. Իգնա Սարըասլանի երկարաշունչ պոէմն է՝ զրոյց-բանաստեղծութեան օրինակ մը, տարբեր մեկնակէտով եւ տերբեր զգայնութեամբ։
Այս «զրոյց-բանաստեղծութեան» մէջ, հեղինակը կարօտով կը յիշէ նախ՝ Պոլսոյ՝ այս մեծ ու պատմական քաղաքին մօտաւոր անցեալը, մշակութային բազմազգ մթնոլորտը եւ խանդավառ կեանքը՝ իր տարբեր երեսակներով։ Եւ այս հաճելի եւ զգայացունց ոգեկոչումը ընթերցողը կը տանի աւելի քան հարիւր տարիներ ետ, քանի որ այս գեղեցիկ պէոմին մէջ կը յիշուին պատմական ա՜յնքան արժէքներ, որոնք կերպով մը ներկան կը փոխանցեն անցեալի, այն երանելի՜ պատմութեան, եւ ներկայի մէջ կ՚ապրինք անցեալը։ Ուստի անցեալը ներկայացնող հրա՜շք մը կ՚ապրի ընթերցողը, երբ կը կարդայ այս զրոյց-բանաստեղծութեան իւրաքանչիւր տողը՝ որ ինքնին պատմութի՜ւն մըն է։ Այդ հիանալի՜ լոյս տողերուն մէջ անգամ մը եւս կը լուսաւորուին Դուրեաններ, Պարոնեաններ, Մեծարենցներ, լուսասփիւռ պատմական քաղաքին՝ Պոլիսի հմայիչ մթնոլորտին ներքեւ։
Եւ այդ բոլորը, այդ արժէքները կը ժամադրուին՝ խնճոյքի՝ «Թոտորի»ին սրճարանը, ծանօթ բացօթեայ սրճարանը…։
Քաղցր երազ մըն է, երազ-բանաստեղծութիւն մը այս զրոյց-բանաստեղծութիւնը՝ երա՜զի նման կ՚աւարտի կարօտի մը յոյսով եւ յոյզով, որ ինք իր մէջ ունի յուզիչ կոչ մը, մեկնած, հեռացած այս երազային էակները, ամէն մէկը պիտի վերադառնան, եւ գոնէ «հոգեւոր ներկայութեամբ» մեզի հետ պիտի ըլլան դարձեալ։ Եւ ահաւասի՛կ, այս է անցեալը ապրիլ ներկային մէջ, կամ ներկան կարենալ փոխադրել անցեալի մթագնած ոլորտին մէջ՝ լուսաւորելու համար զայն յոյսի լոյսով…։
Ահաւասիկ այս երազը՝ երազ-բանաստեղծութիւնը, գոնէ մաս մը միայն, կը փափաքինք ներկայացնել մեր սիրելի՜ ընթերցող բարեկամներուն։
ՄԱՅՐԱՄՈՒՏԻՆ՝ ԹՈՏՈՐԻ
Այս շաբաթ մայրամուտին
Գալամըշ - Թոտորիի ճաշարանը պիտի հաւաքուինք
Հսկայ սօսիներու շուքին տակ
Պատմութեան շերտերը - դարերու շերտերը՝
Քով քովի պիտի բերենք
Եւ մոռացումի անջրդի հողերը
Վերյիշումի բաժակներով պիտի ողողենք
Դուք ալ հրամեցէք - եթէ արգելք մը չունիք
Այս շաբաթ մայրամուտին
Գիտէ՞ք թէ ովքեր պիտի գան
Հոն - ծառերուն տակ Թոտորիի ճաշարանին
Պատանի Պետրոս Դուրեան
Որ դեռ ուսանող է Սկիւտարի Ճեմարանին
Պիտի գայ իր հոգեկցորդ ընկերոջ Վարդան Լութֆեանին հետ
Մայրը Տիկին Արուսեակ լուր ունի թէ ոչ - չենք գիտեր
Միսաք Մեծարենց - ծնունդ Բինկեանի
Որ հիմա աքասիաներու շուքին տակ կ՚ապրի
Պիտի գայ «Ծիածան»ով ու «Նոր Տաղեր»ով
Պիտի գայ -
«Ու ճամբուն վրայ մենաւոր
Ու ճամբուն վրայ ոսկեման»
Հազար բարիք պիտի տայ
Մատթէոս Զարիֆեան - Կէտիկփաշայի ծնունդ -
Այսօր Սկիւտարի Պէրպէրեանի վարժարանին մէջ
Մարզանքի դասը երբ աւարտէ - Դէպի Սէլամսըզ պիտի ուղղուի
Երյարկանի տան դուռը պիտի բախէ Տիրան Չրաքեանի
Երկու պաշտօնակից Ինտրա եւ Զարիֆեան
Թեւանցուկ պիտի գան…
Եւ Կարպիս Ճանճիկեան - Սամաթիոյ այդ տարաբախտ տղան -
Մարմարա պողոտայի 55 թիւ իր բնակարանէն
Կը շտապէ շրթներուն վրայ տողեր-տողեր հրեղէն
Դարաւոր սօսիններու շուքին տակ
Սեղանին վրայ ծաղիկներու եւ համադամներու
Առինքնող բոյրերը իրարու կը խառնուին
Կոմիտաս վարդապետ
Քանի մը օրէ ի վեր Գատըգիւղ կը գտնուի…
Եւ Եղիա Տէմիճիպաշեան
Գատըգիւղի Սուրբ Թագաւոր եկեղեցւոյ դրան առջեւ
Ցնցոտիներ հագած - թիթեղէ տուփ մը ձեռքին - կը մուրայ
1891ի Զատիկն է որ կը տօնուի
Եւ Եղիան դեռ քառասուն տարեկան է
Բայց ան ինչպէ՞ս կրնար գուշակել
Թէ տասնեօթ տարի վերջ անձնասպան պիտի ըլլար
Բերա - Տիկին Էլէն Նիսընի տան մէջ
Ու Տիրան Չրաքեան
Պիտի դամբանախօսէր իր յուղարկաւորութեան…
Կոմիտաս Եղիային հետ կ՚ողջագուրուի
Յետոյ յամրաքայլ նաւամատոյցի հրապարակը կ՚ուղղուին
Սպասեակներ Սէրաֆիմը եւ Տիմիթրին ոգի ի բռին կ՚աշխատին
Հիմա ուր որ է Անգարայէն կը հասնի ճեպընթացը
Յակոբ Մարթայեանը եւ Տիկինը Պոլիս կը ժամանեն
Եւ իսկոյն մեզի կը միանան
Սեղանին շուրջ Կոմիտաս վարդապետ
Իր տարեկիցներուն կը հանդիպի
Երուանդ Օտեանին եւ Լեւոն Սեղբոսեանին
Իր «Հին Աստուածներ»ուն պէս վէս ու աննման
Հպարտօրէն ոտքի կանգնած Լեւոն Սեղբոսեան
Սրտառուչ շեշտերով եւ ալեկոծ յուզումով
«Լերան Աղջիը» պոէման կ՚արտասանէ
Օրթագիւղէն Մկրտիչ Պէշիկթաշլեան
Սրբուհի Վահանեանին հետ կու գայ
Վառվռուն ու ծաղկահասակ Սրբուհին
«Կնոջ ազատութեան» մասին կը խօսի ազատ-համարձակ
Եւ ան - իր կեանքը չէ կապած տակաւին
Ֆրանսացի երաժշտագէտ Փօլ Տիւսաբին
Պէշիկթաշլեան ծառերու շուքին տակ
Իր նոր քերթուածը կը կարդայ - Առ Զեփիւռն Ալեմտաղի
Պետրոս Ադամեան խելայեղ կը ծափահարէ
Թէեւ գիտէ որ Պէշիկթաշլեան իրմէ ճիշդ 20 տարու մեծ է
Սակայն ինչպէ՞ս գիտնայ թէ 1891ին երբ ինք պիտի մեռնի
Պէշիկթաշլեանին ճիշդ քովը պիտի թաղուի…
…Թէեւ մենք այս շաբաթ Գալամըշ պիտի ըլլայինք մայրամուտին
Բայց այլեւս ոչ անոնք մնացին - ոչ ալ Թոտորին
Բոլորն ալ - կռունկներու նման երամ-երամ գաղթեցին
Պատմութեան գունաւոր ղենջակներուն մէջ փաթթուած
Չաստուածներու չափ հին երգի մը նման անցան ու գացին
Մենք այս տողերով
Երկնքի մարգագետիններուն մէջ երազի սերմեր ցանեցինք
Ծիածանի գոյներով յիշատակներ ծաղկեցան
Մի մտահոգուիք - մի յուսալքուիք
Օր մը չէ օր մը անպայման
Ղարիպներու սրտերուն բալասան
Բանասեղծ մը «Կանչէ Կռունկ»ը պիտի երգէ
Եւ բոլոր կռունկները մէկ առ մէկ պիտի վերակենդանանան
Եւ բոլոր կռունկները երամ-երամ պիտի վերադառնան։
Յարութիւն Քիւրքճեանի «Հայ կեանք եւ գրականութիւն» գիրքէն քաղած Տքթ. Իգնա Սարըասլանի այս հրաշալի՜ տողերը մեզի յիշեցուց Սկիւտարի բարձունքներուն «Վանքին Պաղը» պարտէզը՝ ուր ժամանակին կը հաւաքուին եղեր մտաւորականներ, գրողներ, ինչպէս կարօտով կը պատմէր մեր հայրը Գրիգոր Գալփաքճեան, երբ տղայ հասակին, իր հօր Արտաշէս Գալփաքճեանի եւ մօրեղբօր Սիմոն Չէօմլէքճեանի հետ կը մասնակցի եղեր։
Ահաւասիկ, «Մայրամուտին՝ Թոտորի»ն մեզի ապրեցուց այդ յիշատակները, որոնք թէեւ ապրելու առիթը եւ հաճոյքը չէինք կրնար ունենալ, բայց մեր լսածներով գրեթէ վայելելու պատեհութիւնը ունեցած էինք։
Արդարեւ, յիշատակներ մարդս միշտ առոյգ եւ աշխոյժ կը պահեն, մարդիկ քաղցր յիշատակներով կը վերանորոգուին, կը վերակենդանանան։ Անցեալը ապրիլ՝ միայն ֆիզիքական էութեամբ չ՚իրականանար, այլ բարոյական-հոգեկան էութեամբ կարելի է վայելել զայն։ Եւ մարդ ինքզինք կը գտնէ հոն՝ ուր ունի յիշատակներ, եւ կարծեմ «հոգեմտաւոր» կեանքի զարգացումն ալ այնպէս կը կազմաւորուի։
«Մայրամուտին՝ Թոտորի»ն մեր հոգիին եւ մտքին մէջ արթնցուց եւ վերակենդանացուց «աշխա՛րհ» մը՝ որ կ՚արժէր ապրիլ…։
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Դեկտեմբեր 21, 2016, Իսթանպուլ