ԱՐՏԱՔՍՄԱՆ ԿԻՐԱԿԻ
Մարդ էակը միշտ դրականին հակազդելու, հակառակելու, ընդդիմանալու, չընդունելո՛ւ բնական «ներքին մղում» մը ունի։ Մէկ խօսքով, մարդ տուեալ դրութեան հնազանդելու կը դժուարանայ, կը տատամսի…։
Առաջին ակնարկով, ասիկա կարելի է համարել եւ բնական ընդունիլ, մարդուն «ազատ կամք»ին եւ բանականութեանը որպէս հետեւանք։ Մարդ իրեն ընծայուած պայմանները քննելէ վերջ կ՚ընդունի, այս բնական է։ Բայց երբ կայ՝ ամենավստահելի, հեղինակաւոր՝ իմաստութիւնը, բարութիւնը, ճշմարտութիւնը անվիճելի «Անձ»ի մը՝ բացարձակ իշխանութեան տէր «Էակ»ի մը պատուէրը կամ հրահանգը, ասոր անհնազանդութիւնը պարզապէս յաւակնութիւն, կամ ընդհանուր առումով՝ սխա՛լ է։
Արդարեւ անհնազանդութեան զգացումը միշտ կայ մարդու մէջ, ինչպէս եւ փորձութի՛ւնը։
Ուստի Յիսուս կ՚ըսէ. «Վա՜յ աշխարհին, քանի գայթակղութիւնները անպակաս են հոն։ Գայթակղութիւններ անպայման պիտի պատահին…» (ՄԱՏԹ. ԺԸ 7)։ Ուրեմն փորձութիւնը եւ անհնազանդութիւնը, որ փորձութիւն մըն է, պիտի պատահի, քանի որ մարդ կատարեալ չէ, սխալական է եւ ունի թերութիւններ եւ տկարութիւններ։
Իսկ եթէ դրական կողմէ նայինք, փորձութիւնները նպաստաւոր կողմ մըն ալ ունին։ Փորձութիւններու հաւանականութիւնը մարդ զգաստ կ՚ընէ, արթուն, զուսպ, շրջահայեաց եւ պատրաստ՝ հոգեպէս առողջ եւ զօրաւոր։ Արդարեւ հոգեպէս առողջ մարդը ուշադրութեամբ կը կիրարկէ ամէն բարոյական օրէնք եւ կ՚ապրի մաքրակենցաղ կեանք։ Ան միշտ պատրա՛ստ է փորձութիւններու՝ դիմակալելու, դէմ դնելու, պայքարելու անոնց դէմ եւ յաղթելո՛ւ անոնց։
Ահաւասիկ, ինչո՛ւ փորձութիւններն ալ ունին նպաստաւոր, դրական կողմ մը իրենց կարգին, հոգ չէ թէ ան ըլլայ անուղղակի կերպով։
Արդարեւ փորձութեան ընթացքին կը զօրանան մարդուս ուժերը, հոգին կ՚ազնուանայ, կամքը կ՚ամրանայ, նկարագիրը կը յայտնուի։ Այս իմաստով եթէ նայինք, փորձութիւնները փորձաքարեր են՝ որոնք կը չափաւորեն մարդուս նկարագիրը։
Փորձութիւններու դէմ պայքարող անձը կը պսակուի այնպիսի յաղթանակով մը՝ որ զինք կը տանի մինչեւ անմահութեան, յաւիտենական երանելի՜ կեանք։ Պահ մը խորհինք, սիրելի՜ բարեկամներ, եթէ նախաստեղծ մարդը՝ Ադամ կարենար պայքարիլ եւ դիմադրել փորձութեան, հնազանդ գտնուէր աստուածային պատուիրաններուն, այլապէս մարդկութեան դիրքն ու վիճակը շատ աւելի տարբեր պիտի ըլլար եւ պիտի ապրէր յաւիտենական, անայլայլելի երանութեան մը մէջ։
Եւ մարդը, իր փորձութեան դէմ պարտութեանը պատճառով տուժեց եւ արտաքսուեցաւ դրախտէն, որ է յաւիտենական երանութեան կեանքը։
Եթէ Ադամ, փորձութեան փոխանակ պարտուէր եւ կարենար փորձութեան դէմ ամրապնդուիլ, հոգեպէս զօրանալ, բոլորովին տարբեր պիտի ըլլար մարդկութեան ընթացքը, ընդհանրապէս՝ կեանքը։
Արդարեւ Աստուածաշունչ Մատեանի մէջ վկայուած «փորձութեան իրադարձութիւն»ը այլաբանական կերպով եւ քիչ փոփոխութիւններով, ամէն շրջանի իւրաքանչիւր անհատի փորձութեան պատմութիւնն է։ Մարդ ամէն անգամ որ կը սխալի, կը մոլորի իր կեանքի ընթացքին՝ կը կրկնէ Ադամի փորձութեան իրողութիւնը՝ կարծես Ադամը ի՛նք կը փորձուի, կը գայթակղի եւ կը մեղանչէ։ Այս իմաստով, երբ մէկը կը մեղանչէ, իր հոգիին խորը կ՚ընդօրինակէ, կը նմանի եւ կը նոյնանայ Ադամին։ Իւրաքանչիւր մարդ իր մէջ ունի Ադամը, այն տարբերութեամբ որ ան անփորձ էր, իսկ իրմէ վերջ սերունդներ իր օրինակով փորձառութիւն ստացան դիմադրելու փորձութիւններու դէմ։
Ահաւասիկ, հակառակ Ադամի օրինակին երբ մարդ տակաւին կը յամառի եւ չի պայքարիր փորձութեան դէմ՝ Ադամին մեղքը կրկապատկօրէն, աւելի ծանրացնելով դարձեալ կը գործէ եւ առիթ կու տայ, որ պատժուի եւ վտարուի իր իսկ դրախտէն, երջանկութենէն։ Ամէն ոք իր երանելի, երջանիկ, խաղաղ օրերուն իր սեփական դրախտը կ՚ապրի եւ իր սխալանքին պատճառով, փորձութիւններէ տարուելով եւ պարտուելով, կը կորսնցնէ իր դրախտը՝ երջանկութիւնը։
Դրախտէն վտարուիլ կը նշանակէ Աստուծոյ ներկայութիւնը վայելելու առանձնաշնորհութենէն զրկուիլ, չկարենալ վայելել այդ փառքը եւ պատիժներուն ամենէն ծանրն է ասիկա, քանի որ մեծ ցաւ ու վիշտ կը պատճառէ ենթակային։ Ուստի զրկուիլ եւ կորսնցնել՝ ցաւալի է մէկու մը համար, քանի որ պակաս մըն է անիկա եւ ո՛չ ոք կ՚ուզէ կորսնցնել…։
Աստուածաշունչ Մատեանի մէջ նկարագրուած կեանքի, գիտութեան՝ բարիի եւ չարի ծառը կը գտնուի ամէն մարդու մէջ, փորձութեան մատնելու, փորձելու համար զինք եւ անոնք որ կարողութիւնը եւ կամքը կ՚ունենան պայքարելու եւ յաղթելու՝ անոնք կ՚արժանանան երկնային պարգեւներու, երանութեա՛ն։
Եւ մարդկային կեանքի մէջ՝ ամէն շրջանի եւ ամէնուրեք կը ներկայանայ, կը մօտենայ «փորձութեան օձ»ը, որպէսզի հեռացնէ մարդը Աստուծմէ։
Մարդուս առաջին փորձութիւնն է՝ հպարտութիւնը, որուն բնականաբար կը յաջորդէ անհնազանդութիւնը, անհաւատարմութիւնը, ինչպէս պատահեցաւ նախաստեղծին՝ Ադամին։
Երբ փորձութեան դէմ պարտութիւնը՝ յանցանքը, սխալանքը կամ մեղքը ի վերջոյ մարդուս ցաւ ու վիշտ կը պատճառէ իր կեանքի ճանապարհին վրայ, այդ բաժանման կէտին՝ Քերովբէն, կրակէ սուրը ձեռքին մէջ՝ պատկառանք ազդող երեւոյթով, կեցուածքով կանգնած կ՚ըսէ իւրաքանչիւր փորձութեան ենթարկուած անհատին. «Դո՛ւն պէտք չէ՛ վհատիս, պէտք չէ՛ նահանջես, պէտք չէ՛ տկարանաս, այլ պէ՛տք է առաջ նետուիս, քանի որ անկարելի՛ է քեզի համար այլեւս ետ մնալ»։
Մարդ երջանկութեան կոչուած է եւ պէ՛տք է միշտ փնտռէ զայն՝ ի գին ամէն բանի, ամէն արգելքի՝ ամէն փորձութեան եւ չարութեան։
Ուստի մարդ անհնազանդ եւ պատուիրազանց, անհաւատարիմ չէր ըլլար, եթէ զԱստուած ընդունէր իբրեւ բարի Հայր եւ ընդունէր Անոր հայրական փրկարար պատուիրանները՝ ճանչնար եւ հնազանդէր անոնց՝ առանց փորձութեան մատնուելու եւ առանց տեղի տալու չարութեան։
Աստուածաշունչ Մատեանի, մարդուն դրախտէն արտաքսման վկայութիւնը ցոյց կու տայ, թէ մարդիկ փորձութեան մատնուեցան, արհամարհեցին Աստուծոյ պատուիրանը եւ այս պատճառով հեռացան Անկէ։
Սակայն ամէն յանցաւոր, ի վերջոյ կը գիտակցի, կը հասկնայ, որ մարդկային սիրտը առանց Աստուծոյ խաղաղութեան, իմաստութեան, բարութեան չի կրնար երջանիկ ըլլալ։ Եւ առանց ներքին խաղաղութեան երջանկութիւն կարելի չ՚ըլլա՛ր եւ ուրեմն առանց դարձի կարելի չէ փրկութեան հասնիլ եւ վերադառնալ դրախտ՝ ուրկէ արտաքսուեցաւ մարդ։
Եւ ասոր համար պայմա՛ն է անդրադառնալ եւ զղջա՛լ…
ՄԱՇՏՈՑ ՔԱՀԱՆԱՅ ԳԱԼՓԱՔՃԵԱՆ
Փետրուար 28, 2017, Իսթանպուլ